Test Drzewa.doc

(35 KB) Pobierz
Test Drzewa – Charles Koch

Test Drzewa – Charles Koch

 

       Test rysunku drzewa jest metodą projekcyjną. Koch uważa , że obrazu drzewa dowolnie w każdej chwili nie da się wytworzyć, tak, że postać, jaką ono w rysunku przybiera, nie jest przypadkowa. Stanowi ono niejako syntezę spostrzeżeń człowieka, obrazów tkwiących w pamięci oraz ich stylizację. Jest to odzwierciedlenie w naturalny i subiektywny sposób cech osobowości i najczęściej dzieje się bez udziału świadomości.

       Rysunek drzewa może jednak odkryć obok głębokich warstw osobowości „ cały człowiek”, płytsze jej pokłady, bądź też zareagować tylko wyrywkowo („ wyspowo”), a nawet może trafić na „ ślepe miejsce”.

       Wykonanie zadania w teście odbywa się według następującej instrukcji: „ Proszę, narysuj drzewo owocowe tak dobrze, jak tylko potrafisz”. Dopuszczalne jest także polecenie narysowania jakiegokolwiek innego drzewa, np.: „ Narysuj jabłoń ”.Zadanie powinno być wykonane na białym papierze formatu A4 położonym szerszym bokiem arkusza w stronę osoby badanej, przy zastosowaniu ołówka, z możliwością używania gumki do wycierania.

       Interpretację gotowych rysunków Koch proponuje przeprowadzać według licznych kryteriów, tworzących pewien system.

Jedno z nich to tzw. „ogólne wrażenie”, obejmujące:

·        stopień wyrazistości (braku wyrazistości),

·        dynamiczność (statyczność ),

·        uporządkowanie (lub nieuporządkowanie),

·        charakter nastroju (pogodny lub ponury),

·        bogactwo (ubóstwo) dodatkowych elementów.

Ponadto należy uwzględnić sposób przedstawiania elementów rysunku drzewa, takich jak:

·        korzeń (pojedynczy czy rozgałęziony, wykonany grubą kreską czy cienką, jego zakończenie itp.),

·        podstawa pnia szeroka czy wąska, z lewej strony szersza czy na odwrót

·        gałęzie (grube czy cienkie, małe czy duże, rysowane pojedynczymi kreskami czy podwójnymi itp.),

·        korona drzewa (zwarta, skupiona, rozłożysta) lub jej brak.

Innymi elementami oceny są:

·        oryginalność, tzn. czy rysunek jest bardziej oryginalny i indywidualny, czy też przeciętny i pospolity, zawiera głębię przestrzenną, czy też nie,

·        fakt, że dziecko narysowało jedno drzewo czy kilka, oraz to, w jaki sposób je ustawiło (niekiedy tworzą szpaler),

·        występowanie na drzewie wielu liści, kwitnienie, posiadanie owoców (czy jedno i drugie).

                                                                                                                                      

 

Symbolika drzewa (wielkość, rozmieszczenie)

·        Wysokość drzewa

          zbyt duże (nie mieści się na kartce) – ekspansywność

                                                                – aktywność

                                                                – egoizm

          średniej wielkości (ok. 80% drzewa)– adekwatna ocena siebie

·        wie, czego chce

–    małe drzewo (ok.30% kartki)           – młodzież przestępcza

 

·        Punkt ego (początek życie, wyposażenie z którym przychodzi się na świat, potencjał).

·        Punkt ten znajduje się w połowie odległości między najniższymi punktami korony drzewa.

·        Od tego miejsca pionowo w górę prowadzi linia ego (linia życia), która dzieli drzewo na dwie części.

·        Linia prawie symetryczne, obrazuje osobowość dojrzałą społecznie i emocjonalnie, adekwatną do wieku i możliwości rozwojowych ze zdolnościami przystosowawczymi.

·        Dominuje lewa strona (więcej gałęzi, listków) – koncentracja na sobie, wewnętrzne rozłożenie emocji, trudności emocjonalne (introwersja)

          ważna przeszłość

          związek z matką (jeżeli po tej stronie dziuple, zaciemnienia – konflikt z matką)

·        Dominuje prawa strona rysunku – otwartość, kontakty z otoczeniem,

ekspansywność

          symbol przyszłości(optymiści, osoby sprawcze ,nie boją się przyszłości)

          związek z matką

·        Linia ego wychodzi poza drzewo (trauma w przeszłości, wołanie o pomoc)

·        Dolna część drzewa  – pień – to popędy (dążenie do przyjemności, przecenianie materialnej strony życia) i wrodzone instynkty (agresja)

–   pień to symbol dużej energii życiowej  (lepsza aktywność fizyczna niż   

     umysłowa)

·        Górna część drzewa to  – emocjonalność, duchowość, wrażliwość

·        Formy pnia:

          rozłożysty na dole –silne niekiedy traumatyczne związki z rodziną

          odcięty kreską od korony –sztywność myślowa, niski poziom intelektu

          pień prosty (słup telefoniczny) –silne ego, przecenianie materialnej strony życia, zaradność, pewność siebie, przedsiębiorczość

          chudy –słabe ego, niepewność, nadmierna krytyka

·        Formy korony:

          piłka (okrągła, symetryczna) – indywidualizm, brak podatności na wpływy, czasami  – korona poplątana (na zewnątrz lęk, wewnątrz agresja)

                     – korona pusta (na zewnątrz, wewnątrz lęk)

          chmurka – podatność na wpływy, zdolność kontroli emocji, możliwość

                        kierowania się emocjami

–    otwarta –empatia, zaufanie do siebie (gdy gałęzie skierowane do góry i się  

                     nie wiją), zdolności przywódcze

·        Formy gałęzi:

–   cienkie proste, skierowane do góry z liśćmi i owocami (wewnętrzne poczucie     

     kontroli, asertywność, pogodne usposobienie)

          cienkie chaotyczne, poplątane –labilność emocjonalna, ambiwalencja uczuć,

kryzys emocjonalny

          grube – silne ego, egoizm, ekspansywność, napięcia wewnętrzne, skłonność

do przemocy

·        Braki:

–   odcięte korzenie (trauma, odrzucenie tego, co bolesne, potrzeba sprawdzenia  

     siebie, własne normy)

–   brak liści (liście są symbolem optymizmu, zaufania, energii życiowej)

     | przedwczesna dojrzałość, „ małe stare”, osoby smutne, zmęczone,

      z odebranym dzieciństwem|

          owoce (to symbol wewnątrzsterowności, nagrody, wiary w sukces)

|duże owoce – natychmiastowe nagrody, zwiędłe – porażki|

          kwiaty –symbol egoizmu, narcyzmu

Dodatki:

          drabinki, podpórki –niezaspokojone potrzeby

          dziuple, sęki, ucięte konary –trudności życiowe, urazy, traumy

Bibliografia:

1.     Charles Koch – „ Test Drzewa”, 1994.

2.     Elżbieta Dajek – „Test Drzewa”, 1991. 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin