ZABAWY JESIENNE dla przedszkolaków.doc

(32 KB) Pobierz
ZABAWY JESIENNE – ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ, SŁUCHOWĄ ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ LICZENIA

ZABAWY JESIENNE – ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ, SŁUCHOWĄ ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ LICZENIA

 

CELE OGÓLNE:

·         usprawnianie słuchu fonematycznego,

·         kształtowanie pojęcia liczby,

·         rozumienie potrzeby racjonalnego żywienia i jego znaczenia dla zdrowia.

CELE OPERACYJNE:

Dziecko potrafi:

·         wyodrębnić i nazwać głoski w na głosie i wygłosie,

·         wyodrębnić wyrazy w zdaniu,

·         rozwiązać zagadki słowne,

·         posługiwać się nazwami owoców,

·         nazwać aktualną porę roku,

·         określić liczbę elementów zbioru,

·         odwzorować zbiór za pomocą liczmanów,

·         kojarzyć cyfrę z liczbą elementów zbioru w zakresie 6,

·         wykonać czynność doliczania,

·         cieszyć się z sukcesów podczas wykonywanych zadań.

METODY:

·         ćwiczeń praktycznych,

·         zadań stawianych do wykonania,

·         słowne: żywego słowa, objaśnienia, rozmowa,

·         pokazu.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

·         nagrania piosenek, guziki, pudełka, kartoniki ze zbiorami, cyfry, ilustracje.

PRZEBIEG

Część pierwsza.

1.   Piosenka na powitanie – „Wesołe przedszkole”.

2.   Rozwiązanie zagadki słownej, odsłonięcie ilustracji oraz krótka rozmowa wprowadzająca w temat.

„Co to za pani, zgadnijcie proszę,

gdy do nas przychodzi zakładasz kalosze.

Owoce, warzywa w jej koszu znajdziemy.

Brązowe kasztany też dostaniemy.”

(jesień)

3.   Rozwiązanie zagadki słownej motywującej do podjęcia działań arytmetycznych.

„Te pyszne owoce w sadzie się rumienią.

Zrobię z nich szarlotkę zimą i jesienią.”

(jabłka)

4.     „Liczymy jabłka” – odwzorowanie liczebności zbioru, doliczanie , odliczanie.

o        połóż tyle guzików ile jest jabłek,

o        połóż o jeden guzik mniej niż jabłek,

o        połóż o jeden guzik więcej niż jabłek.

5.     Rozwiązanie kolejnej zagadki słownej motywującej do podęcia działań arytmetycznych.

„Co to za owoc? Kto z was odgadnie?

Żółtą ma skórkę i pachnie ładnie.

Kiedy jesienią słońce przygrzewa,

w sadzie, na drzewie dojrzewa.”

(gruszka)

6.   „Liczymy gruszki” – oznaczenie liczebności zbioru cyfrą.

o        znajdź właściwą cyfrę.

7.   „Ile gruszek brakuje?” – doliczanie.

o        dołóż tyle gruszek, żeby było ich siedem.

8.   „Jaka to cyfra?” – utrwalenie cyfr 1 – 6.

o        połóż tyle guzików ile wskazuje cyfra.

 

 

Część druga.

1.   Zabawa „Jarzynowo – owocowa kolejka”

Każde dziecko otrzymuje obrazek (warzywa, owoce) i rozpoznaje w  jego nazwie pierwszą głoskę. Dzieci ustawiają się w wagonikach (szary papier):

Pierwszy wagonik - głoska b – burak, brokuł, bób, brzoskwinia, brukselka.

Drugi wagonik – głoska m – marchew, melon, morela.

Trzeci wagonik – głoska c – cytryna, cebula.

Czwarty wagonik – głoska p – pomidor, por, pietruszka, papryka.

Piąty wagonik – głoska k – kalarepka, kalafior, kapusta.

2.   Puzzle – układanie obrazka z części.

3.   Ćwiczenie „To ja”

Po ułożeniu obrazka każde dziecko wypowiada się na jego temat, wybrzmiewa głoskę w na głosie i wygłosie.

4.   Zabawa ruchowa przy piosence „Na marchewki urodziny”.

5.       Zabawa wyciszająca „Głuchy telefon”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin