ADAPTACJA (7).pdf
(
63 KB
)
Pobierz
program_adaptacyjny_dla_trzylatkow
Program adaptacyjny dla trzylatków-
Przedszkole Publiczne Zgromadzenia
Sióstr
ĺ
w. Dominika
w Tyczynie
Ka
Ň
dego roku we wrze
Ļ
niu trzylatki przekraczaj
Ģ
progi naszego przedszkola po raz
pierwszy i stanowi to nie lada wyzwanie zarówno dla dziecka, jego rodziców jak i całego
personelu przedszkola. Co roku pracownicy zwłaszcza najmłodszej grupy z niepokojem
my
Ļ
l
Ģ
- Czy szybko uda im si
ħ
oswoi
ę
dzieci z now
Ģ
sytuacj
Ģ
?
Przygotowanie dziecka do rozstania z rodzicami i pobytu w przedszkolu to zadanie
bardzo trudne i zarazem wa
Ň
ne. Wymaga wielu przemy
Ļ
le
ı
ze strony personelu przedszkola
oraz du
Ň
ego zaanga
Ň
owania ze strony rodziców. Organizuj
Ģ
c spotkania adaptacyjne w formie
wspólnych zabaw, wpłyniemy na ukształtowanie pozytywnego stosunku emocjonalnego do
przedszkola i osób, które b
ħ
d
Ģ
si
ħ
opiekowa
ę
dzieckiem.
Co skłoniło mnie do zaj
ħ
cia si
ħ
problematyk
Ģ
współpracy z rodzicami?
Dobro dziecka. Bardzo silna potrzeba zmiany takiego oto obrazka wrze
Ļ
niowych dni–
płacz
Ģ
ce dziecko kurczowo wczepione w matk
ħ
, zdenerwowan
Ģ
i cz
ħ
sto te
Ň
na granicy
płaczu, tłumacz
Ģ
c
Ģ
dziecku: ja musz
Ģ
i
Ļę
do pracy, tu ci b
ħ
dzie dobrze. Nauczycielka
zastanawiaj
Ģ
ca si
ħ
jak uda si
ħ
jej w jednym czasie pocieszy
ę
, przytuli
ę
i uspokoi
ę
kilkoro
maluchów.
A przecie
Ň
mo
Ň
e by
ę
inaczej– spokój, czułe z u
Ļ
miechem rozstanie z najbli
Ň
szymi, a po
południu czasem pytanie: „Dlaczego tak wcze
Ļ
nie przyszła
Ļ
? Nie zd
ĢŇ
yłem si
ħ
pobawi
ę
”.
Dla mamy taka sytuacja to lekkie zakłopotanie, dla personelu przedszkola wska
Ņ
nik jako
Ļ
ci
jego pracy. A gdy zadowolone jest dziecko, to z pewno
Ļ
ci
Ģ
łatwiej o zadowolonego rodzica.
Program adaptacyjny w naszym przedszkolu przebiega
ę
b
ħ
dzie w kilku etapach.
I.
Ju
Ň
w momencie gdy rodzic przychodzi do naszej placówki po kwestionariusz
zgłoszeniowy b
ħ
dzie mógł obejrze
ę
rozmieszczenie naszych pomieszcze
ı
i zdecydowa
ę
czy
odpowiadaj
Ģ
one jego oczekiwaniom.
II.
Nast
ħ
pnie proponujemy rodzicom, aby wraz z wypełnionym kwestionariuszem
przyprowadzili do przedszkola dziecko, aby samo mogło ogl
Ģ
dn
Ģę
placówk
ħ
, pobawi
ę
si
ħ
z
dzie
ę
mi, wzi
Ģę
udział w zabawie organizowanej przez nauczycielk
ħ
.
Aby nie traci
ę
czasu na rozmowy dotycz
Ģ
ce strony finansowo-kadrowej przedszkola, a cały
czas pierwszych spotka
ı
po
Ļ
wi
ħ
ci
ę
nawi
Ģ
zywaniu kontaktu z maluchem i jego rodzicem,
nauczyciele przygotuj
Ģ
folder informacyjny o swej placówce, który powinien zawiera
ę
:
-
warunki lokalowe,
-
wyposa
Ň
enie,
-
zwyczaje przedszkola,
-
przygotowanie kadry,
-
orientacyjny koszt pobytu dziecka
-
ramowy rozkład dnia,
-
numer telefonu przedszkola.
III. Rada pedagogiczna rekrutuj
Ģ
ca nowych przedszkolaków powinna odby
ę
si
ħ
do 10
czerwca, a listy nowo przyj
ħ
tych przedszkolaków powinny by
ę
wywieszone do 15 czerwca.
Rodzice zainteresowani zaj
ħ
ciami adaptacyjnymi powinni skontaktowa
ę
si
ħ
z Dyrektorem
przedszkola i zgłosi
ę
ch
ħę
udziału w zaj
ħ
ciach.
IV. W drugiej połowie czerwca rozpoczynaj
Ģ
si
ħ
zaj
ħ
cia, które s
Ģ
zaplanowane na dwa
tygodnie. W pierwszym tygodniu rodzice przychodz
Ģ
z dzie
ę
mi na plac zabaw (gdzie
przebywaj
Ģ
przedszkolaki ucz
ħ
szczaj
Ģ
ce ju
Ň
do przedszkola), dzieci b
ħ
d
Ģ
mogły korzysta
ę
ze
sprz
ħ
tu ogrodowego, bawi
ę
si
ħ
z innym dzie
ę
mi, uczestniczy
ę
w zabawach zaproponowanych
przez nauczycielk
ħ
. Je
Ň
eli warunki atmosferyczne uniemo
Ň
liwi
Ģ
przebywanie w ogrodzie,
zabawy b
ħ
d
Ģ
odbywa
ę
si
ħ
w sali. Pierwsze spotkania nie powinny trwa
ę
dłu
Ň
ej ni
Ň
pół
godziny, aby dziecko odchodz
Ģ
c do domu czuło niedosyt i wyra
Ň
ało ch
ħę
powrotu.
Najbardziej optymaln
Ģ
sytuacj
Ģ
byłaby taka, gdyby w zaj
ħ
ciach mogły uczestniczy
ę
obie
nauczycielki pracuj
Ģ
ce na grupie, lub prowadzi
ę
je zamiennie aby dzieci mogły pozna
ę
obie
Panie. Aby szybko zapami
ħ
ta
ę
imiona nowych dzieci przygotowujemy „wizytówki”.
Rozdajemy rodzicom karteczki ze słowami piosenek i wierszy „Jestem sobie
przedszkolaczek”, „Balonik”, „Pajac”, „Myszka” aby uczyli swoje dzieci. Teksty b
ħ
dziemy
wykorzystywa
ę
w drugim tygodniu spotka
ı
i dzieci b
ħ
d
Ģ
czu
ę
si
ħ
pewniej gdy b
ħ
d
Ģ
zna
ę
słowa.
V. W drugim tygodniu spotka
ı
rodzice przychodz
Ģ
z dzie
ę
mi na zaj
ħ
cia organizowane
dla grupy przedszkolnej. Istnieje mo
Ň
liwo
Ļę
zorganizowania zaj
ħę
tylko dla dzieci staraj
Ģ
cych
si
ħ
o miejsce w przedszkolu o ile b
ħ
dzie odpowiednia ilo
Ļę
ch
ħ
tnych.
Oto przykłady zaj
ħę
, których celem jest ułatwienie dziecku zaakceptowanie nowego
Ļ
rodowiska, a rodzicom zapoznanie si
ħ
z prac
Ģ
placówki.
Pierwsze spotkanie:
1. Wizytówka
Dziecko w szatni z pomoc
Ģ
rodziców zmienia obuwie przyczepiaj
Ģ
c do ubrania w widocznym
miejscu wcze
Ļ
niej przygotowane wizytówki z imionami rodzica i dziecka. W drzwiach wita
ich nauczycielka, przedstawiaj
Ģ
si
ħ
imieniem. Nauczycielka wita si
ħ
z dzie
ę
mi i rodzicem
(pomagaj
Ģ
w tym wizytówki ) np.
-
Dzie
ı
Dobry pani Doroto, Dzie
ı
Dobry Kasiu.
Bardzo si
ħ
ciesz
ħ
,
Ň
e mog
ħ
Ci
ħ
znowu zobaczy
ę
. Zapraszam do zabawy.
2. Zabawy dowolne w sali - około 10 minut.
3. Zabawy integracyjno – zapoznawcze:
„Mówi
Ģ
cy mi
Ļ
”
Z pomoc
Ģ
pacynki witam si
ħ
z ka
Ň
dym dzieckiem i dorosłym, siedz
Ģ
cym w kole na
dywanie np.:
Rodzic mówi: Jestem Dorota, mama Kasi (wskazuje na dziecko)- podaje pacynk
ħ
Dziecko: Jestem Kasia.- podaje pacynk
ħ
s
Ģ
siadowi
Pacynka bardzo ułatwia nawi
Ģ
zywanie kontaktu– dziecko ch
ħ
tniej rozmawia z ni
Ģ
ni
Ň
z
obcym.
„Poci
Ģ
g”
Zabawa ruchowa z piosenk
Ģ
„Jedzie poci
Ģ
g z daleka”
Wprowadzam: teraz pojedziemy na wycieczk
ħ
na kolorow
Ģ
ł
Ģ
k
ħ
. Zawiezie nas tam
poci
Ģ
g.
ĺ
piewam, dzieci i rodzice tworz
Ģ
poci
Ģ
g.
„Na ł
Ģ
ce”
Pomoce: tamburyn, figurki zwierz
Ģ
t
Przebieg: przedstawiam kolejno zwierz
ħ
ta, pytam, jak wołaj
Ģ
one do swoich mam– dzieci
na
Ļ
laduj
Ģ
odgłosy zwierz
Ģ
t (zwierz
ħ
ta musz
Ģ
by
ę
dobrze znane dzieciom), konik, kot,
nied
Ņ
wied
Ņ
, itp.
Dzieci– małe zwierz
Ģ
tka– biegaj
Ģ
po ł
Ģ
ce w rytm tamburyna, rodzice( je
Ļ
li jest ich
wystarczaj
Ģ
co du
Ň
o, je
Ļ
li nie to koło tworz
Ģ
dzieci ucz
ħ
szczaj
Ģ
ce ju
Ň
do przedszkola)
tworz
Ģ
koło, na sygnał dzieci biegn
Ģ
do rodziców.
„Przedszkolak”
Próbujemy zrobi
ę
koło- złapa
ę
si
ħ
za r
ħ
ce- je
Ļ
li dzieci nie b
ħ
d
Ģ
chciały rezygnujemy.
ĺ
piewamy piosenk
ħ
„Jestem sobie....” i kr
ħ
cimy si
ħ
raz w prawo raz w lewo
Jestem sobie przedszkolaczek nie grymasz
ħ
i nie płacz
ħ
Na b
ħ
benku marsza gram ram tam tam.
Kto jest beks
Ģ
i mazgajem ten si
ħ
do nas nie nadaje
Niechaj w domu siedzi sam ram tam tam.
Mamy kredki, klocki, farby to s
Ģ
nasze wspólne skarby
Bardzo dobrze tutaj nam ram tam tam.
4. Po
Ň
egnanie
Stoj
Ģ
c w kole, ka
Ň
dy mówi swoje imi
ħ
i kłania si
ħ
.
Je
Ň
eli dzieci b
ħ
d
Ģ
czu
ę
si
ħ
pewnie mo
Ň
na zaproponowa
ę
wspólne rysowanie lub inn
Ģ
zabaw
ħ
.
Drugie spotkanie :
1. Powitanie
Po przywitaniu si
ħ
, na drugim spotkaniu, pozwalam pobawi
ę
si
ħ
dzieciom ok.10 minut w
co chc
Ģ
.
„Łazienka”
Zapraszam dzieci do zapoznania si
ħ
z łazienk
Ģ
– pokazuj
ħ
, gdzie umy
ę
r
ħ
ce, gdzie s
Ģ
toalety. Zach
ħ
cam do samoobsługi.
2. Zabawy integracyjne
„Całusek”
W kole siedz
Ģ
dzieci i rodzice– podaj
ħ
swoje imi
ħ
i przesyłam całusek do osoby, która
siedzi obok.
„Słonko
Ļ
wieci, deszczyk pada”
Gram na tamburynie, na hasło „słonko
Ļ
wieci” dzieci chodz
Ģ
, biegaj
Ģ
, podskakuj
Ģ
. Na
hasło „deszczyk pada” biegn
Ģ
pod parasole, które tworz
Ģ
rodzice ze swoich ramion,
rodzice siedz
Ģ
na dywanie w du
Ň
ym kole, aby dzieci miały du
Ň
o miejsca do biegania.
„Dreszczyk”
Dziecko le
Ň
y na brzuchu, głowa uło
Ň
ona na r
ħ
kach obok siedzi rodzic. Mówi
ħ
wiersz,
demonstruj
Ģ
c czynno
Ļ
ci, które rodzice powtarzaj
Ģ
na plecach dziecka:
-
t
ħ
dy płynie rzeczka
-
idzie pani w szpileczkach
-
tu przebiegły konie
-
t
ħ
dy przeszły słonie
-
a tu idzie szczypaweczka,
-
za
Ļ
wieciły dwa słoneczka
-
spadł drobniutki deszczyk
-
czy przeszedł Ci
ħ
dreszczyk?
„ Balonik”
Wszyscy łapi
Ģ
si
ħ
za r
ħ
ce i formuj
Ģ
du
Ň
e koło, które jest balonikiem nast
ħ
pnie
wypuszczamy powietrze z balonika. Recytuj
ħ
wierszyk:
Baloniku mój malutki,
ro
Ļ
nij du
Ň
y okr
Ģ
glutki.
Balon ro
Ļ
nie,
Ň
e a
Ň
strach
przebrał miar
ħ
no i trach
3. Po
Ň
egnanie
Zabawa po
Ň
egnalna w kole– podaj
ħ
swoje imi
ħ
i gło
Ļ
no klaszcz
ħ
w dłonie, prosz
ħ
o
zrobienie tej samej czynno
Ļ
ci wszystkich po kolei. Proponuj
ħ
zabawy dowolne.
Trzecie spotkanie
Zmiana pantofli w szatni, przypi
ħ
cie wizytówek.
1. Powitanie w kole
Ka
Ň
dy podaje swoje imi
ħ
i wysoko podskoczy.
2. Zabawy dowolne ok. 10 minut.
3. Zabawy integracyjne
„Pajacyk”
Ilustrowanie ruchem.
ĺ
piewam piosenk
ħ
, pokazuj
Ģ
c gesty, które dzieci staraj
Ģ
si
ħ
na
Ļ
ladowa
ę
.
Tekst piosenki:
Plik z chomika:
joan631
Inne pliki z tego folderu:
Program adaptacyjny dla dzieci 3.docx
(31 KB)
agodny start 14145.jpg
(618 KB)
agodny start 13144.jpg
(589 KB)
agodny start 12143.jpg
(575 KB)
agodny start 11142.jpg
(569 KB)
Inne foldery tego chomika:
andragogika
obserwacja zachowań dzieci - zaburzenia zachowania
programy autorskie
scenariusze zajęć
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin