Test klasa szósta język polski
Historia psa
Imię i nazwisko ucznia: data: ………….
…………………………..
Spośród wszystkich udomowionych przez człowieka zwierząt tylko jedno stało się jego towarzyszem życia: pies. Do dziś psy służą ludziom podczas polowań, jako stróże, pasterze, przewodnicy niewidomych, obrońcy.
Zamożni obywatele starożytnego Rzymu do ochrony swych domostw używali najchętniej czarnych molosów, które były niewidoczne w ciemnościach. Często na progach domostw umieszczali ostrzeżenie: „Strzeż się psa!" (po łacinie: cave canem).
Bez pomocy psów nie byłoby możliwych wiele odkryć. Amerykański polarnik, który w roku 1909 dotarł do bieguna północnego, stwierdził, że nie dokonałby tego, gdyby nie pomoc towarzyszących mu 133 psów. Światową sławę w roku 1957 zdobyła Łajka. Ta rosyjska suczka na pokładzie satelity Sputnik II została wystrzelona w kosmos. Świetnie zniosła stan nieważkości, a jej udział w eksperymencie naukowym potwierdził tezę, że loty załogowe w kosmos są możliwe.
Pies to także odwieczny towarzysz człowieka na polowaniach. Era psów myśliwskich rozpoczęła się w IV wieku n.e. Konne polowania z psami gończymi największy rozkwit przeżywały w XVIII wieku.
Również od niepamiętnych czasów pies jest bohaterem dzieł sztuki i literatury. Na średniowiecznych obrazach olejnych przedstawiano przedstawicieli szlacheckich rodów w towarzystwie chartów i pointerów. Pies wówczas był symbolem statusu społecznego, podkreślał potęgę i bogactwo możnowładców. W połowie XVI wieku do Europy przybyły mopsy, które dwieście lat później stały się ulubieńcami najznamienitszych rodów książęcych.
Na podstawie: Peter Reichmann, Psy
Zadanie 1.
Pies m IV, D. psa, C. psu, Msc. psie; zwierzę domowe z rodziny o tej samej nazwie. Z jakiego słownika pochodzi ten zapis?
A. ze słownika poprawnej polszczyzny B. ze słownika ortograficznego
C. ze słownika języka polskiego D. ze słownika wyrazów obcych
Zadanie 2.
Które z wyrażeń ma znaczenie dosłowne?
A. psia pogoda B. pies cię drapał
C. pieskie życie D. psia buda
Zadanie 3.
O jakim ważnym osiągnięciu w rozwoju cywilizacyjnym jest mowa w tekście źródłowym?A. o odkryciu Ameryki B. o używaniu psów do polowań
C. o zdobyciu bieguna południowego D. o locie w kosmos żywej istoty
Zadanie 4.
Z jakiego języka pochodzi zwrot cave canem?
A. polskiego B. angielskiego
C. rosyjskiego D. łaciny
Zadanie 5.
W średniowieczu postaci psów upamiętniano na:
A. obrazach olejnych B. płaskorzeźbach
C. grafikach D. malowidłach naskalnych
Zadanie 6.
W tekście źródłowym wymieniono następujące rasy psów:
A. mopsy, molosy, charty, pointery
B. molosy, charty, mopsy, dogi
C. mopsy, pinczery, jamniki, charty
D. pointery, mopsy, charty, pudle
Zadanie 7.
Twój pies nie chce chodzić na smyczy. Jaki program telewizyjny pomoże ci rozwiązać ten problem?
A. film przygodowy
B. program informacyjny
C. teleturniej
D. program o życiu zwierząt
Zadanie 8.
Mopsy stały się bardzo popularne:
A. w XVI w. B. w XV w. C. w XVIII w. D. w XVII w.
Zadanie 9.
Skutkiem lotu w kosmos satelity Sputnik II był:
A. lot w kosmos Łajki
B. rozkwit polowań z psami gończymi
C. lot w kosmos człowieka
D. rozkwit literatury poświęconej psom
Zadanie 10.
Rzeczowniki chart i hart różnią się pisownią i znaczeniem, ale brzmią identycznie. Takie wyrazy nazywamy:
A. archaizmami
B. homonimami
C. frazeologizmami
D. synonimami
Zadanie 11.
Utwórz poprawne gramatycznie i ortograficznie formy nazw mieszkańców państw.
Rosja- ...
grazia13-09