PBX.doc

(54 KB) Pobierz
PBX (Private Branch Exchange)

PBX (Private Branch Exchange)

 

Wewnętrzna centrala abonencka (PBX) jest układem z łączami komutowanymi, który obsługuje rozmowy telefoniczne i transmisje danych. Tradycyjnie system PBX służy jako typowa telefoniczna centrala abonencka, może jednak również służyć do transmisji danych. Zgodnie ze schematem przedstawionym na rysunku, do centrali abonenckiej PBX przyłączane są grupy telefonów, posiadające numery wewnętrzne (extensions). Centrala PBX łączona jest do centrali telefonicznej przy pomocy łącza dedykowanego, np. linii cyfrowej T1, która może przekazywać (poprzez pojedynczy kabel czterożyłowy) 24 kanały telefoniczne przenoszące 24 rozmowy lub strumienie danych (zamiast 24 oddzielnych kabli). Popularne są również wielotaryfowe (multirate) połączenia ISDN (Integrated Services Digital Network).

 

Uważa się, że wewnętrzne centrale abonenckie są ważnym elementem środowiska pracy administratorów sieci. Obecnie są dostępne dla serwerów sieciowych i mogą funkcjonować w sieciach, w których można jednocześnie przesyłać rozmowy telefoniczne i dane.

 

 

Wewnętrzna centrala abonencka (PBX)

 

Połączenia przychodzące są automatycznie kierowane do odpowiedniego aparatu. Rozmówca może wykręcić numer wewnętrzny bezpośrednio (jest to tzw. bezpośrednie wybieranie wewnętrzne, direct inward dialing), wybrać go w odpowiedzi na komunikat automatyczny lub otrzymać połączenie za pośrednictwem operatora. Centrala abonencka PBX umożliwia również połączenie dwóch numerów wewnętrznych lub uzyskanie bezpośredniego połączenia z numerem zewnętrznym (direct outward dialing).

 

Pewną odmianą prywatnej centrali abonenckiej (PBX) jest Centrex. Znajduje się on w pomieszczeniach centrali telefonicznej operatora telefonicznego i w gruncie rzeczy jest wirtualną centralą PBX.

 

Nowoczesne wewnętrzne centrale abonenckie (PBX) korzystają z cyfrowych przełączników i cyfrowych układów sterowania, a także umożliwiają transmisje zarówno danych jak i rozmów. Producent takich central może umożliwiać korzystanie z analogowych aparatów telefonicznymich, jednak najprawdopodobniej wymagać będzie posługiwania się telefonami cyfrowymi określonego typu. Telefony cyfrowe mogą umożliwiać połączenia jedno- lub wielokanałowe. Większość central PBX posiada interfejsy cyfrowe umożliwiające podłączenie terminali lub komputerów osobistych. Centrale najnowszej generacji współpracują również z sieciami lokalnymi (LAN).

 

Do grona czołowych producentów central abonenckich PBX należą Lucent Technologies (AT&T), Northern Telecom i Siemens. W ich ofercie znajdują się produkty prawnie chronione, mające zaawansowane możliwości, m.in. współpracę z sieciami ISDN oraz możliwość łączenia linii ISDN w celu zwiększenia prędkość transmisji (np. do przeprowadzania wideokonferencji). Inną właściwością central PBX jest możliwość obsługi wewnętrznego systemu telefonii bezprzewodowej, który działa wewnątrz budynku.

 

Stosunkowo nowym trendem jest instalacja wewnętrznych central abonenckich (PBX) na jednej płycie zamontowanej na serwerze sieciowym. Jest to stosunkowo niedrogie rozwiązanie przeznaczone dla małego biznesu. System PBX-T1 firmy NetPhone posiada interfejs T1, który umożliwia korzystanie z maksymalnie 24 kanałów telefonicznych. Można też zainstalować inne płyty, które obsługują większą ilość kanałów. Ponieważ systemy te umożliwiają integrację systemu telefonicznego i komputerowego (CTI, Computer-Telephony Integration), w naturalny sposób wpasowują się w sieci lokalne (LAN) i rozległe (WAN). Istnieje oprogramowanie dla systemu Windows, które umożliwia użytkownikom obsługiwać rozmowy telefoniczne z ich komputerów osobistych. Użytkownicy mogą wybierać numer, dzwonić, przenosić rozmowy, tworzyć połączenia konferencyjne oraz administrować pocztą głosową z komputera nadzorowanego przez system operacyjny Windows.

 

Do przedsiębiorstw zaangażowanych w tworzenie technologii serwerów PBX należą AltiGen, Dash, NetPhone i NextPath.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin