metoda_interakcyjna_cz2.pdf

(390 KB) Pobierz
szerokim strumieniem informacje
szerokim strumieniem informacje. Nie jesteśmy w stanie poprawnie "przerobić" wszystkiego od
razu. Duży kawałek papieru (nie tablica) oraz czarny pisak mogą okazać się niezwykle
użytecznym narzędziem. Do zapisków robionych na jednym zebraniu zawsze można się
odwołać na kolejnym. Wszystko mamy "czarno na białym".
zdejmuję na chwilę "czapkę" facylitatora i wypowiem się jako zwykły członek grupy".) Teraz
możesz opowiedzieć o swoim pomyśle, po czym szybko "wracaj" do swojej właściwej roli.
Proponowany podział ról osób biorących udział w zebraniu, może znacznie ułatwić jego
przebieg i podnieść efektywność oraz uczynić je przyjemniejszym, co także nie jest bez
znaczenia.
Ważną rolę w Metodzie Interakcyjnej pełni osoba zapisująca przebieg zebrania i tworząca
tzw."pamięć grupową" zwana z ang. rekorderem. Podobnie jak facylitator, jest on osobą
neutralną i nieoceniającą. Jego zadanie polega na zapisywaniu tego, o czym mówi grupa, w
lakim miejscu aby wszyscy mogli je widzieć. Wprawny rekorder, posługując się dużymi
arkuszami papieru, zapisuje główne punkty dyskusji i tworzy "pamięć grupową". Teraz w
każdej chwili członkowie grupy mogą sprawdzić, o czym już mówiono, do jakich doszło
konkluzji i co będzie omawiane w następnej kolejności. Wszyscy uczestnicy mają prawo
kontrolować, co i w jaki sposób jest zapisywane.
Taka "grupowa pamięć" spełnia wiele istotnych funkcji. Jedna z ważniejszych polega na tym,
że "ściąga" uwagę członków zebrania. Grupa ma przed sobą pewien fizyczny punkt, na którym
się koncentruje. Inna funkcja "grupowej pamięci" polega na przeniesieniu uwagi z ludzi
siedzących za wspólnym stołem na problem, który został "rzucony" na kartkę papieru
znajdującą się przed nimi. Kiedy członkowie zebrania usiądą w półkolu, nie mając
bezpośrednio przed sobą innych ludzi (poza facylitatorem i rekorderem pełniących neutralne
role), mniej prawdopodobne staną się wzajemne personalne ataki i być może w grupie
wzmocni się poczucie bycia jedną drużyną.
"Grupowa pamięć" może dać Ci także osobiste zyski. Nie będziesz musiał już
"gimnastykować się", aby czegoś nie zapomnieć. Kiedy przyjdzie kolej, abyś wypowiedział
swoje zdanie i zostanie ono zapisane w grupowej pamięci, zyskasz pewność, że Twoja idea nie
zostanie zapomniana. Poczujesz psychiczne odprężenie i będziesz mógł "iść" dalej wiedząc, że
grupa Cię wysłuchała. Jeśli o czymś zapomnisz, zawsze możesz spojrzeć na to, co zostało
przed Tobą zapisane. To, co jest przed oczami wszystkich, nie zostanie zapomniane.
Dla facylitatora, "pamięć grupowa" jest także bardzo przydatna. Zawarte są w niej
informacje, zarówno o treści jak i przebiegu procesu spotkania.
Dla menagera może ona pełnić wprost nieocenioną rolę. Kiedy zapadną już decyzje i zostaną
zapisane w "grupowej pamięci" nazwiska osób odpowiedzialnych za wdrożenie tych decyzji,
można będzie uniknąć wielu nieporozumień i niejasności co do tego kto, gdzie, jak i kiedy.
Każdy uczestnik zebrania będzie miał jasność, czego się od niego oczekuje.
Autorzy Metody Interakcyjnej proponują, aby pomysły rozwiązań jakie płyną z sali, były
opisywane w "grupowej pamięci" bez podawania nazwiska osoby, która poddała dane
rozwiązanie. Celem takiego "zabiegu" jest zmniejszenie motywu rywalizacji między ludźmi
("Mój pomysł był najlepszy") oraz wytworzenie atmosfery wspólnej pracy nad wspólnym
problemem i wspólnymi rozwiązaniami. Jeśli jesteśmy do kogoś uprzedzeni i nie mamy
najlepszego zdania o pomysłach tej osoby, to trudniej nam będzie analizować jej propozycje i
myśleć nad udoskonaleniami. Bardziej prawdopodobne jest to, że uprzedzenia jakie żywimy do
pewnych ludzi "założą nam kapki na oczy".
Kiedy wszystkie pomysły, zostaną zapisane bez nazwiska ich autora, to idee poszczególnych
osób, staną się ideami całej grupy. Po chwili, ludzie zapomną kto pierwszy wysunął daną
sugestię, łatwiej im będzie wspólnie pracować i zaakceptować dane rozwiązanie. W tym sensie
anonimowość pomysłów może pomagać w funkcjonowaniu całej grupy.
Możesz zapytać, co się dzieje kiedy facylitator lub rekorder mają doskonały pomysł na
rozwiązanie. Co mogą wtedy zrobić?
Kiedy jesteś w roli facylitatora lub rekordera i nie możesz powstrzymać się przed
zaprezentowaniem swojego rozwiązania, możesz zastosować następującą technikę. Poproś
grupę o wyrażenie zgody na to, abyś mógł na chwilę "wyjść" ze swojej roli. ("Dobrze, teraz
2623281.002.png
VI. JAK ZOSTAĆ DOBRYM REKORDEREM
"Grupowa pamięć" może być bardzo użyteczna w procesie pracy nad rozwiązaniem
problemu. Rekorder "tworzy" grupową pamięć w oparciu o to, co mówią członkowie zespołu.
Kiedy ludzie mają przed sobą wizualny ślad swojej pracy, mogą łatwiej koncentrować się na
tym samym zadaniu.
"Pamięć grupowa" powinna być zrozumiała dla wszystkich uczestników spotkania. Z tego
powodu, rekorder powinien pisać wyraźnie i czytelnie. Powinien także orientować się w
specyficznych dla danej organizacji lub tematu pojęciach, aby nie było konieczności
dopytywania się o znaczenia i pisownię. Sekretarka, przeszkolona w Metodzie Interakcyjnej
może być doskonałym rekorderem.
Pamięć grupowa pełni wiele funkcji:
Rekorder powinien unikać sporów z członkami grupy dotyczących treści czynionych
zapisów. Kiedy jakiś uczestnik spotkania zarzuci Ci, że nie napisałeś czegoś w dosłownym
brzmieniu, a Ty jesteś przekonany, że i tak oddałeś sens wypowiedzi - nie spieraj się. Zapisz
tak, jak życzy sobie dana osoba. Musisz być przygotowany na modyfikacje i poprawki. Jeśli
będziesz obstawał przy swoim zapisie, grupa zacznie koncentrować się na czymś innym niż
zadanie, a Ty będziesz niepotrzebnie "zużywał" jej energię. Musisz być ciągle skoncentrowany
i uważnie słuchać. Nie patrz na grupę, to rozprasza, Wsłuchaj się w słowa. Jeśli nie możesz
nadążyć z zapisywaniem poproś, aby grupa poczekała i pomogła Ci wszystko odtworzyć.
- będąc pewnym fizycznym punktem, pomaga członkom grupy
zwrócić uwagę w tym samym kierunku;
- jest swoistym zapisem zarówno treści jak i przebiegu
spotkania,
- jest przewodnikiem i drogowskazem, wskazując grupie w
jakim miejscu się znajduje i gdzie powinna iść dalej;
Jeśli członkowie grupy mają problemy z wyrażeniem jakiejś treści, nie pomagaj im
dopowiadając słowa. Bądź cicho i mów najmniej jak możesz. Jeśli akurat na spotkaniu nic się
nie dzieje, stań z boku i czekaj. Nie bądź nadgorliwy.
Jeśli będziesz chciał zapisać wszystko, łatwo się pogubisz, a grupa będzie miała trudności z
odróżnieniem informacji istotnych od mniej ważnych. Jeśli z kolei, zapiszesz zbyt mało, mogą
powstać trudności z odtworzeniem przebiegu spotkania. Staraj się wyłapywać kluczowe
słowa i zwroty.
Rysuj, podkreślaj, zaznaczaj, używaj różnych kolorów pisaków. To wszystko sprawi, że
"pamięć grupowa" będzie czytelniejsza, nie będzie monotonna i będzie przyciągała uwagę
ludzi.
- uwalnia od konieczności notowania;
- daje pewność, że to co zostało zapisane nie zostanie
zapomniane;
- zapobiega powtórzeniom;
- dostarcza graficznego obrazu sytuacji;
- podnosi zaangażowanie
Przewodnik dla rekordera:
- pokazuje propozycje rozwiązań bez przypisywania im
autorstwa, co pozwala grupie czuć się "właścicielem"
całości;
# Uważnie słuchaj i wyłapuj kluczowe słowa,
# Staraj się złapać esencję wypowiedzi;
# Pisz wyraźnie - najlepiej grubym pisakiem;
# Nie obawiaj się, gdy coś napiszesz niepoprawnie;
# Podkreślaj ważne uzgodnienia,
# Używaj różnych kolorów;
# Posługuj się strzałkami, gwiazdkami, numerami itp.
# Dbaj o czytelność zapisu.
- ułatwia "odnalezienie się" w całości procesu zebrania,
- jest niekosztowna i łatwa w użyciu.
Co robi rekorder
Podobnie jak facylitator, rekorder jest neutralnym pomocnikiem grupy, który zapisuje
wszystkie pomysły uczestników spotkania w widocznym miejscu. Wypowiedzi, zapisuje
dosłownie bez zaznaczania, kto jest ich autorem.
Rekorderzy często obawiają się, że popełnią jakiś błąd ortograficzny lub stylistyczny i
ośmieszą się przed ludźmi. Nic prostszego jak wyjaśnić grupie, że kiedy pisze się dużo i
szybko - me trudno jest popełnić błąd. Członkowie grupy z pewnością będą wyrozumiali.
Jeśli na spotkaniu dużo się dzieje, a Ty nie "wyrabiasz" się z zapisywaniem - możesz
poprosić o pomoc. Powinieneś wtedy uzgodnić ze swoim pomocnikiem, co który z was będzie
notował. Nie zapominaj także, że "grupowa pamięć" należy do uczestników zebrania. Każdy z
nich może w każdej chwili podejść do kartki i zapisać lub narysować na niej to, co uzna za
stosowne.
Na początku spotkania rekorder powinien wyjaśnić, na czym polega jego funkcja:
"Nazywam się ... Zostałem poproszony o pełnienie roli rekordera. Ponieważ nie mam w tym
jeszcze dużej praktyki proszę, abyście mi pomagali. Będę chciał stworzyć na spotkaniu coś w
rodzaju "grupowej pamięci". Będę zapisywał, to, co uznacie za ważne na widocznej przez
wszystkich kartce papieru. Postaram się uchwycić główne idee dyskusji. Proszę, dajcie mi
znak, kiedy zapiszę coś nie tak jak chcecie. Jeśli nie będę mógł nadążyć z zapisywaniem,
poproszę Was, abyście na mnie chwilę poczekali. Jeśli nie będziecie mogli odczytać tego, co
piszę -powiedzcie o tym."
2623281.003.png
Jak możesz pomagać facylitatorowi?
VII. JAK ZOSTAĆ DOBRYM CZŁONKIEM GRUPY
Kiedy me jesteś zajęty zapisywaniem, masz świetną okazję obserwować dynamikę pracy
grupy. Możesz dostrzec wiele rzeczy, których nie widzi facylitator. Jeśli zobaczysz coś, co
może pomóc zebraniu, jeśli wpadnie Ci do głowy jakiś pomysł - powiedz o tym w przerwie
facylitatorowi. Nie wypowiadaj komentarzy, co do procesu przed grupą. Masz za zadanie
wspierać facylitatora i nauczyć się z nim współdziałać. Jeśli między Tobą i facylitatorem
wyniknie spór - pamiętaj, że to do facylitatora należy ostateczna decyzja. Pełnienie roli rekordera
jest dobrą wprawką do roli facylitatora. Masz okazję zobaczyć, co się czuje stojąc przed całą
grupą i obserwować jak facylitator radzi sobie z problemami.
Jako członek grupy odgrywasz bardzo ważną rolę. To jest przecież Twoja grupa i Twoje
zebranie. Ty i inni obecni ludzie jesteście odpowiedzialni za to, czym zakończy się spotkanie.
Facylitator i rekorder są tylko po to, aby Warn pomagać. To Ty, jako członek grupy "głowisz
się", wymyślasz rozwiązania i rozwiązujesz problemy.
W Metodzie Interakcyjnej facylitator nie jest liderem w tradycyjnym sensie - on nie prowadzi a
jedynie asystuje. To grupa decyduje dokąd chce zmierzać i jaką wybierze drogę. W
ostatecznym rozrachunku, o jakości spotkania decydują umiejętności członków grupy.
Aby zostać efektywnym członkiem grupy, powinieneś zdobyć trochę wiedzy i umiejętności.
Wszystkie techniki działania, które poleca się stosować facylitatorowi może wykorzystywać
także każdy uczestnik spotkania. Możesz wypowiadać się zarówno, co do procesu spotkania
jak i jego treści. Jako doświadczony członek grupy jesteś bardzo cenną osobą dla facylitatora.
Jeśli spotkanie jest źle prowadzone możesz facylitować ze "swojego miejsca" jako uczestnik
spotkania.
Jeśli przyjdzie Ci go głowy jakiś pomysł, którym chciałbyś się podzielić z grupą - powinieneś
poprosić o zgodę na chwilowe "wyjście" ze swojej roli rekordera, powiedz, co masz do
powiedzenia, a następnie szybko wróć do wykonywania właściwej funkcji.
Dlaczego nie tablica?
Jako rekorder tworzący "grupową pamięć", musisz pisać szybko, dużo i wyraźnie. To może
być męczące. Z praktyki wynika, że posługiwanie się dużymi kartkami papieru przyczepionymi
do ściany oraz kolorowymi pisakami, znacznie ułatwia pracę, a jednocześnie lepiej pozwala
skoncentrować uwagę grupy. Zapisywanie na tablicy nie jest najlepszą metodą z kilku
powodów. Po pierwsze, po zakończeniu spotkania wszystko zostanie wytarte i nie pozostanie
materialnego śladu. Zapisane kartki papieru zawsze możemy przynieść na kolejne spotkania i
prześledzić co zostało zrobione. Po drugie, zapisywanie na tablicy jest trudniejsze i bardziej
męczące. Zapis jest także mniej wyraźny i nie pobudza uwagi ludzi, w tym samym stopniu, co
kolorowe diagramy.
Jak pomagać facylitatorowi w utrzymaniu neutralnej pozycji?
Kiedy spotkanie prowadzone jest według reguł Metody Interakcyjnej, jako członek grupy
powinieneś ciągle mieć na uwadze to, czy facylitator jest neutralny i czy nie ocenia ludzi. Bądź
jednak wyrozumiały. Bardzo często facylitator może nieświadomie "przechylać się" w któraś
stronę. Zawsze oceń, czy taka chwilowa nierównowaga nie daje w efekcie dobrych dla całej
grupy rezultatów. Nie chodzi przecież o to, by za wszelką cenę sztywno trzymać się reguł, ale
aby pewne zasady służyły nam za przewodnik.
Jeśli jesteś przekonany, że osoba facylitująca spotkanie przekracza granice swojej roli,
manipuluje i stara się przeforsować swoje pomysły - porozmawiaj o tym. Najpierw spróbuj
otworzyć kwestię łagodnie: "Myślę, że chyba nieświadomie nie pozwoliłeś Marii dokończyć
zdania."
Porozmawiaj z facylitatorem na przerwie, wyjaśnij mu swoje wątpliwości i zaproponuj co
powinien zrobić, aby lepiej spełniać swoją rolę. Jeśli takie sposoby postępowania nie przyniosą
rezultatu, członkowie grupy mają prawo powołać innego facylitatora.
Rekorder jest odpowiedzialny za przygotowanie materiałów, potrzebnych do tworzenia
"grupowej pamięci". On także powinien zadbać o przyniesienie notatek na następne spotkanie.
Jeśli poszczególne osoby chcą mieć kopie "grupowej pamięci", rekorder powinien je
dostarczyć. Można prosić sekretarkę o przepisanie. Należy jej jednak wyjaśnić, po co ma
przepisywać te "dziwne bazgroły". Najlepiej zaprosić sekretarkę na spotkanie, aby zapoznała
się z Metodą Interakcyjną i zrozumiała jaką funkcję pełni "pamięć grupowa".
Patrz na grupową pamięć
Jeśli na spotkaniu dokonano bardzo wielu zapisów, rekorder powinien przygotować
sprawozdanie, w którym dokonałby podsumowania.
Ponieważ "pamięć grupowa" może nie być zrozumiała dla ludzi, którzy nie brali udziału w
zebraniu - można przygotować takie sprawozdanie, które byłoby czytelne dla innych członków
organizacji. Nie powinno mieć ono zbyt długiej i formalnej formy.
Jako efektywny członek grupy powinieneś obserwować jak "pracuje" rekorder, czy w sposób
akceptowany przez wszystkich zapisuje główne idee i nie pomija istotnych elementów dyskusji.
Jego rola wymaga ciągłej uwagi i z pewnością będzie wdzięczny jeśli członkowie grupy będą
mu pomagali.
Mając to szczęście, że w zebraniu uczestniczy facylitator, jako członek grupy nie musisz
kłopotać się tym, że nie zostaniesz dopuszczony do głosu lub będziesz atakowany. Energię,
którą zaoszczędziłeś nie martwiąc się o te sprawy, skieruj na rozwiązywanie problemu. Zajmij
się treścią a proces zostaw facylitatorowi.
Powinno zawierać informacje o tym:
-jak zdefiniowano problem;
- jak analizowano problem;
- jakie alternatywy brano pod uwagę;
- jakie kryteria wzięto pod uwagę podejmując decyzję;
- jaką podjęto decyzję
- jakie ustalono warunki realizacji decyzji.
Słuchaj, słuchaj, słuchaj!
Miej szacunek dla innych członków grupy. Bądź dobrym słuchaczem. Kiedy mówią inni,
słuchaj uważnie i pozwól im dokończyć. Pamiętaj, że nie ma nic gorszego jak dwie szepczące
ze sobą osoby, podczas gdy trzecia opowiada właśnie o wspaniałym pomyśle jaki przyszedł jej
do głowy.
Nie siadaj zawsze w tym samym miejscu i obok tych samych osób. Popatrz na sytuację z
"innego punktu widzenia".
Jak widać rola rekordera wymaga dużej koncentracji i sprawności. Jego funkcja jest równie
ważna, jak funkcja facylitatora. Do jego zadań należy przygotowanie się do tworzenia
"grupowej pamięci" (materiały), aktywne uczestniczenie w zapisywaniu przebiegu procesu
spotkania i przygotowanie sprawozdania po zebraniu.
2623281.004.png
Nie neguj wszystkiego!
IX. KIEDY ZWOŁAĆ ZEBRANIE
Miej otwartą głowę. Nie oceniaj pomysłów innych, nim mają oni okazję dokładnie je
zaprezentować. Staraj się wytworzyć nieoceniającą, pozytywną atmosferę. Nawet jeśli jakaś
idea kompletnie ci się nie podoba, to nim ją skrytykujesz spróbuj zobaczyć w niej jakieś
pozytywy.
Zebranie jest jedynie narzędziem, za pomocą którego możemy "coś wyprodukować". W
jednej sytuacji jest narzędziem użytecznym, w innej okazuje się zupełnie nieprzydatne.
Zwoływanie spotkań jest uzasadnione jeśli chcemy wymienić informacje, zebrać pomysły,
podjąć wspólne decyzje.
\V wielu sytuacjach zebrania nie są jednak potrzebne, a ludzie z powodzeniem mogą pracować
samodzielnie.
Nie wycofuj się!
Jeśli ktoś skrytykuje Twój pomysł, nie przyjmuj tego za atak personalny. Bądź otwarty na
krytycyzm, a uwagi wykorzystaj do późniejszego ulepszenia swojej propozycji. Nie
utożsamiaj się zbyt silnie ze swoimi ideami.
Zwołaj zebranie kiedy:
- chcesz uzyskać informacje albo sugestie;
- chcesz włączyć grupę w proces rozwiązywania problemu lub
podejmowania decyzji;
- jakaś kwestia wymaga wyjaśnienia;
- masz jakieś obawy czy przemyślenia, którymi chciałbyś podzielić
się z innymi;
-grupa chce spotkania;
-problem dotyczy wielu ludzi;
- pojawił się problem i nie jest jasne kto jest
odpowiedzialny za
jego rozwiązanie.
Nie zwołuj zebrania kiedy:
- musisz rozstrzygnąć jakieś sprawy personalne;
- nie jesteś przygotowany;
- nie jest to odpowiedni czas;
- możesz coś zakomunikować przez telefon;
- temat jest poufny;
- sam już podjąłeś decyzję;
- temat jest trywialny;
- między ludźmi panuje duża niechęć i agresja, tak że nie są w
stanie wspólnie pracować.
2623281.005.png
X. JAKI RODZAJ ZEBRANIA BĘDZIE ODPOWIEDNI
Wiele zebrań zwoływanych początkowo jako informacyjne, przeobraża się z czasem w
zebrania decyzyjne, takie zmiany są często pożądane i prowadzą do większej efektywności,
pod warunkiem jednak, że każdorazowo do zmiany typu zebrania dostosowuje się
odpowiednią procedurę.
Kłopoty mogą pojawić się wtedy, kiedy np. w środku sprawozdania jakiś uczestnik zada
pytanie, które wprowadzi nowy problem do dyskusji, a ten z kolei nowe kwestie, rozpocznie
się niekontrolowana wymiana argumentów, aż w końcu powstanie chaos.
Jeśli przewidujesz, że rodzaj zebrania może ulec przeobrażeniu, upewnij się czy masz pod
ręką facylitatora i rekordera, którzy mogliby pokierować procesem.
Są różne rodzaje zebrań. Ludzie mogą zebrać się po to, aby podjąć decyzję, wymienić
informacje lub jedynie pogadać. Nie wystarczy powiedzieć: "Zróbmy zebranie!" Trzeba
wiedzieć po co nam zebranie, co chcemy osiągnąć.
Między zebraniami, na którym ma zostać podjęta decyzja i zebraniami służącymi wymianie
informacji - istnieje duża różnica. Różne rodzaje spotkań wymagają innych metod
postępowania. Niektóre zebrania powinny obejmować dużą liczbę osób, inne powinny
odbywać się z udziałem niewielu uczestników.
Jeśli ludzie przybędą na zebranie i nie będą mieli jasności celu, możesz usłyszeć: "Myślałem,
że zostanie zaprezentowany raport. Nie wiedziałem, że mam coś przygotować i podjąć jakąś
decyzję", "Po co my tu właściwie jesteśmy?" itp.
Najprostszym sposobem uniknięcia takich nieporozumień jest napisanie w planie, jaki rodzaj
spotkania został przewidziany. Ludzie muszą jednak rozumieć, na czym polega dany typ
spotkania.
1. Spotkania poświecone rozwiązywaniu problemów.
Problem - to sytuacja, która wymaga zmiany. Wiele zebrań nie udaje się z takiego powodu,
że ludzie nie potrafią określić na czym polega prawdziwy problem lub wcale nie chcą go
rozwiązywać.
Takiego typu spotkania mają szansę powodzenia jedynie wtedy, kiedy uczestnicy potrafią
określić istotę problemu i mają motywację do szukania rozwiązań. Metoda Interakcyjna jest
przeznaczona właśnie dla tego typu zebrań.
2. Spotkania poświęcone podejmowaniu decyzji.
Poprzedni rodzaj spotkań organizowany bywa głównie po to, aby zaatakować problem, a nie
podjąć ostateczną decyzję. Zebrania poświęcone podejmowaniu decyzji są ściśle nakierowane na
wypracowanie różnych rozwiązań i wybranie z wielu alternatyw tej, która w danej sytuacji
wydaje się być najlepsza.
Efektywność takiego rodzaju zebrań zależy od wielu czynników. Jednym z najistotniejszych jest
zrozumienie i zaakceptowanie przez uczestników procedury podejmowania decyzji. Jeśli ludzie,
którzy znaleźli się na sali nie będą w pełni akceptowali danego sposobu podejmowania decyzji, to
zebranie będzie jedynie stratą czasu.
Jeśli jako menager już przed spotkaniem podjąłeś decyzję i wyraźnie preferujesz jedno
rozwiązanie, nie zwołuj takiego zebrania. Twoi pracownicy bardzo szybko odkryją, że grasz nie
fair, tylko pozornie przekazując w ich ręce upoważnienie do wypracowania wspólnego
rozwiązania. Uczciwiej będzie, kiedy zwołasz zebranie informacyjne i zaprezentujesz im swój
wvbór
3. Zebrania sprawozdawcze
Większość zebrań w organizacjach to zebrania informacyjne lub sesje sprawozdawcze.
Głównych ich celem zorientowanie się czy pracownicy wywiązują się ze swoich obowiązków i
dobrze wykonują swoją pracę.
Jako że. tego typu zebrania bywają przez większość członków organizacji uważane za nudne,
jako menager powinieneś zadbać o to, aby po każdej prezentacji było miejsce na zadawanie
pytań i dyskusję.
2623281.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin