Arkusz egzaminacyjny 2009.pdf

(285 KB) Pobierz
94314888 UNPDF
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZĘCIA EGZAMINU
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejkę
z kodem
dzień miesiąc
rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
Instrukcja dla ucznia
KWIECIEŃ 2009
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 14 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę urodzenia.
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
5. W zadaniach od 1. do 20. są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im następujący układ na karcie odpowiedzi :
Czas pracy:
120 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej
literą, np. gdy wybrałeś odpowiedź A:
6. Staraj się nie popełnić błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się
pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zamaluj inną odpowiedź.
7. Rozwiązania zadań od 21. do 29. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Redagując odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać miejsca opatrzone
napisem Brudnopis . Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane
i oceniane.
Powodzenia!
GH-1-092
94314888.010.png 94314888.011.png 94314888.012.png 94314888.013.png 94314888.001.png 94314888.002.png 94314888.003.png 94314888.004.png 94314888.005.png 94314888.006.png
Podróż niejedno ma imię...
Tekst I
Człowiek o gorącym sercu i romantycznej duszy. Pasjonat życia. W wolnych chwilach
czyta sonety Petrarki w oryginale i... planuje kolejne podróże. Z Markiem Kamińskim
rozmawia Anna Ibisz.
W którym momencie życia zdecydował Pan, że zostanie podróżnikiem?
Jako dziecko czytałem bardzo dużo książek, również podróżniczych: Juliusza Verne’a,
Adama Bahdaja, pamiętniki Amundsena. Zafascynował mnie świat podróży i życie, w którym
dzieją się nowe rzeczy, patrzy się w przyszłość, odkrywa białe plamy na mapie.
Pamięta Pan swoją pierwszą wyprawę?
Tak, to była wycieczka z rodzicami do Karpacza ( śmiech ). Później w czasie studiów byłem
dwa razy w Meksyku, raz na Kubie, przejechałem też z przyjacielem całą Europę. Wybór
kierunku studiów bardzo mi się w podróżowaniu przydał, bo filozofia uczy myślenia, a bez
niego nie da się podróżować. […]
Ile razy otarł się Pan o śmierć?
Wiele razy. Przechodziłem przez lodowe szczeliny, wpadałem do wody. Zawsze się wtedy
bałem. Strach to naturalny odruch, którego nie należy się wstydzić. [...]
Bliscy cieszą się z Pańskiej pasji?
Martwią się o mnie, zniechęcają mnie do wypraw. Moi rodzice nie cieszą się z mojej pasji, ale
ja to rozumiem. Gdybym miał syna, też bym się o niego bał, bo taki rodzaj podróżowania,
jaki uprawiam, jest niebezpieczny. [...] Człowiek powinien móc realizować swoje marzenia
i zdawać sobie sprawę z ryzyka, jakie to za sobą pociąga.
Czy podróżowanie jest tylko pasją, czy też Pana zawodem, sposobem na życie?
Wszystko zależy od skali wyprawy. Jeśli myśli się o zdobywaniu bieguna, to jest to pasja,
której trzeba się w pełni poświęcić. […] Dla mnie wyprawy są po prostu życiem, połączeniem
zawodu i pasji. Jeśli miałbym doradzać coś ludziom, którzy dużo pracują, a marzą o jakiejś
wyprawie – nie trzeba od razu iść na biegun! [...]
Czego się Pan dowiedział o sobie samym dzięki tym wyprawom?
Tego, że każdy człowiek może bardzo wiele dokonać, jeśli tylko chce. […]
Będzie Pan podróżował do końca życia?
Tak. I nie chodzi mi o przemieszczanie się z punktu A do B, traktuję moje wyprawy jak
projekty. Tak jak malarz, który ma farby i płótno i stara się coś namalować, tak i ja staram się
zaplanować każdą wyprawę jak jakąś kompozycję. Podróżowanie też jest swego rodzaju
sztuką, twórczością człowieka. Mnie nie chodzi o zaliczanie kolejnych miejsc na mapie, nie
zależy mi na tym, żeby być bohaterem, nie chcę z nikim konkurować ani nikomu niczego
udowadniać. Chcę tworzyć własne kompozycje. Ale nic na siłę. We wszystkim przecież
trzeba umieć znaleźć równowagę.
[za:] http://zima.wp.pl/artykul.html?katn
Strona 2 z 14
94314888.007.png
Zadanie 1. (0-1)
Jaką rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały książki, które czytał w dzieciństwie?
A. Rozwinęły w nim zainteresowanie historią i geografią.
B. Obudziły w nim ciekawość świata.
C. Zachęciły go do prowadzenia badań naukowych.
D. Nauczyły go planowania własnych działań.
Zadanie 2. (0-1)
Co studiował Marek Kamiński?
A. Dziennikarstwo.
B. Geografię .
C. Filozofię.
D. Malarstwo.
Zadanie 3. (0-1)
Zdaniem Marka Kamińskiego wyprawy
A. sprzyjają odkrywaniu piękna ojczystej przyrody.
B. zachęcają do lektury powieści podróżniczych.
C. umacniają więzi między podróżnikami i ich rodzinami.
D. pozwalają realizować marzenia i odkrywać prawdę o człowieku.
Zadanie 4. (0-1)
Wyrażenie białe plamy w kontekście wypowiedzi Marka Kamińskiego oznacza
A. nieznane fakty z przeszłości.
B. miejsca wiecznego śniegu.
C. bezkresną, niezmierzoną przestrzeń.
D. nowe, niezbadane jeszcze miejsca.
Zadanie 5. (0-1)
Ogólną myśl o charakterze filozoficznym Marek Kamiński zawarł w zdaniu:
A. Zafascynował mnie świat podróży i życie, w którym dzieją się nowe rzeczy, patrzy się
w przyszłość, odkrywa białe plamy na mapie.
B. Moi rodzice nie cieszą się z mojej pasji, ale ja to rozumiem.
C. Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać, jeśli tylko chce.
D. I nie chodzi mi o przemieszczanie się z punktu A do B, traktuję moje wyprawy jak projekty.
Strona 3 z 14
94314888.008.png
Jan Vermeer, Geograf (ok. 1668 r.), [w:] „Galeria Sztuki” nr 14.
Zadanie 6. (0-1)
W centrum obrazu artysta umieścił
A. okno przysłonięte kotarą.
B. mapę wiszącą na ścianie.
C. szafę z globusem.
D. mężczyznę z cyrklem.
Zadanie 7. (0-1)
Światło padające przez okno
A. wydobywa z mroku tylko postać mężczyzny.
B. oświetla głównie sylwetkę mężczyzny i rozłożoną mapę.
C. jednakowo oświetla wszystkie przedmioty.
D. szczególnie eksponuje szafę i stojący na niej globus.
Zadanie 8. (0-1)
Wyraz twarzy i postawa postaci przedstawionej na obrazie świadczą
A. o wzburzeniu.
B. o przerażeniu.
C. o zadumie.
D. o radości.
Strona 4 z 14
94314888.009.png
Zadanie 9. (0-1)
Obraz jest przykładem malarstwa
A. rodzajowego.
B. mitologicznego.
C. historycznego.
D. pejzażowego.
Tekst II
Prośba o wyspy szczęśliwe
A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź,
wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej, zacałuj,
ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp, otumań,
we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu.
Pokaż mi wody ogromne i wody ciche,
rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych,
dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul,
myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.
Konstanty Ildefons Gałczyński, Prośba o wyspy szczęśliwe ,
[w:] Serwus, madonna. Wiersze i poematy , Warszawa 1984.
Zadanie 10. (0-1)
W którym z zacytowanych wersów bezpośrednio ujawnia się podmiot liryczny?
A. Wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej, zacałuj.
B. Dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul.
C. We śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu.
D. Myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.
Zadanie 11. (0-1)
Osoba mówiąca w wierszu
A. planuje realną podróż.
B. tęskni za biblijnym rajem.
C. marzy o szczęściu w miłości.
D. rozmyśla o samotnym życiu.
Zadanie 12. (0-1)
Nastrój, w jakim jest podmiot liryczny, najtrafniej wyrażają określenia:
A. ukojenie i nadzieja.
B. obojętność i niechęć do działania.
C. zwątpienie i rozpacz.
D. radość i pewność siebie.
Strona 5 z 14
Zgłoś jeśli naruszono regulamin