zarzadzanie_projektem.pdf
(
748 KB
)
Pobierz
Microsoft PowerPoint - Projektujemy
ZarzĢ
dzanie
dzanie
Projektem
Dlaczego przygotowujemy projekt?
Projektem
SpoĻr
d najcz
d najczħ
stszych mankament
stszych mankament
w przedsi
w przedsiħ
wzi
wzi
ħę
ħę
realizowanych przy wsparciu Ļ
rodk
rodk
w publicznych
w publicznych
wymienia siħ:
¤
nieprecyzyjne planowanie,
nieprecyzyjne planowanie,
¤
nieczytelne wska
nieczytelne wskaŅ
niki efektywno
niki efektywnoĻ
ci projektu,
ci projektu,
¤
niedostosowanie projekt
niedostosowanie projekt
w do potrzeb odbiorc
w do potrzeb odbiorc
w,
w,
¤ s
þ
þ
abe rozeznanie zagro
abe rozeznanie zagroŇeı
towarzysz
towarzyszĢ
cych realizacji
cych realizacji
projektu,
¤
ignorowanie czynnik
projektu,
Na podstawie
ignorowanie czynnik
w wp
w wp
þ
þ
ywaj
ywajĢ
cych na trwa
cych na trwa
þ
þo
Ļę
Ļę
Podrħ
cznika Zarz
cznika ZarzĢ
dzania Projektami Mi
dzania Projektami Miħ
kkimi
kkimi
korzyĻ
ci uzyskiwanych dzi
ci uzyskiwanych dziħ
ki wdro
ki wdroŇ
eniu projektu,
eniu projektu,
cie
Europejskiego Funduszu Spo
W kontekĻ
cie
¤
niewykorzystywanie do
niewykorzystywanie doĻ
wiadcze
wiadczeı w
þ
þ
asnych i innych z
asnych i innych z
Europejskiego Funduszu Spo
þ
þ
ecznego
ecznego
realizacji podobnych przedsiħ
wzi
wzi
ħę
ħę.
1
2
Dlaczego przygotowujemy projekt?
Projekt -
definicja
definicja
Do tej listy niedostatk
w dochodz
w dochodzĢ b
þħ
þħ
dy pope
dy pope
þ
þ
niane
niane
podczas przygotowania projekt
w, takie jak:
w, takie jak:
Projekty europejskie to zbiory czynnoĻci
podejmowanych dla osiĢgniħcia jasno
okreĻlonych celw w wyznaczonym czasie i przy
pomocy przeznaczonego na to budŇetu.
brak strategii,
¤
niepe
na analiza sytuacji,
¤
brak wsp
brak wsp
lnego postrzegania problem
lnego postrzegania problem
w, cel
w, cel
w i
w i
projektu,
¤
planowanie i wdro
planowanie i wdroŇ
enie zorientowane na dzia
enie zorientowane na dzia
þ
þ
ania a nie
ania a nie
na cel,
¤
nieweryfikowalny wynik projektu,
nieweryfikowalny wynik projektu,
¤
podporz
podporzĢ
dkowanie projektu ramom bud
dkowanie projektu ramom budŇ
etowym,
etowym,
niesp
jno
jno
Ļę
Ļę
dokument
dokument
w (
w (
np
np
. wniosek i studium
. wniosek i studium
wykonalnoĻ
ci).
ci).
3
4
Projekt -
definicja
definicja
Program ó
Projekt
Projekt
W dzia
þ
þ
alno
alnoĻ
ci Unii Europejskiej programy odgrywaj
ci Unii Europejskiej programy odgrywajĢ
, bowiem projekty europejskie sĢ
zazwyczaj elementami wi
ln
rol
rolħ
, bowiem projekty europejskie s
zazwyczaj elementami wiħ
kszych przedsi
kszych przedsiħ
wzi
wzi
ħę
ħę
,
,
w
þ
þaĻ
nie program
nie program
w europejskich. Programy s
w europejskich. Programy sĢ
wiec
wiec
kategoriĢ
nadrz
nadrzħ
dn
dnĢ
w stosunku do projekt
w stosunku do projekt
w, w
w, w
ramach program
w realizowanych jest zazwyczaj
w realizowanych jest zazwyczaj
wiele projekt
w.
w.
5
6
1
Zarz
Spo
realizowanych przy wsparciu
wymienia si
Podr
korzy
W kontek
realizacji podobnych przedsi
Projekt
¤
Do tej listy niedostatk
podczas przygotowania projekt
¤
brak strategii,
niepe
þ
þ
na analiza sytuacji,
za
za
þ
þoŇeı
projektu,
na cel,
¤
niesp
wykonalno
Projekt
Program
¤
W dzia
szczeg
ln
szczeg
kategori
ramach program
wiele projekt
PCM
PCM
dziem rekomendowanym przez Komisjħ
Europejsk
EuropejskĢ
do definiowania i planowania projekt
do definiowania i planowania projekt
w
w
Cykl projektu sk
þ
þ
ada si
ada siħ
z pi
z piħ
ciu faz:
ciu faz:
wsp
þ
þ
finansowanych ze
finansowanych ze Ļ
rodk
rodk
w UE jest tzw.
w UE jest tzw.
wsp
zarzĢ
dzanie cyklem projektu
dzanie cyklem projektuÑ
(PCM)
(PCM)
programowania,
¤
identyfikacji,
identyfikacji,
¤
formu
formu
þ
þ
owania,
owania,
ania,
¤
ewaluacji i audytu.
ewaluacji i audytu.
7
8
Formuþ
owanie
owanie
Formuþ
owanie
owanie
Faza analizy:
¤
analiza
Faza planowania Î
polega na przygotowaniu
polega na przygotowaniu
analiza
interesariuszy
interesariuszy Î
to identyfikacja i charakterystyka
to identyfikacja i charakterystyka
nastħ
puj
pujĢ
cych dokument
cych dokument
w:
w:
g
þ
þ
wnych odbiorc
wnych odbiorc
w i uczestnik
w i uczestnik
w projektu, z
w projektu, z
¤
matryca logiczna
matryca logiczna Î
to podstawowe narz
to podstawowe narzħ
dzie projektowe,
dzie projektowe,
uwzglħ
dnieniem problem
dnieniem problem
w wymagaj
w wymagajĢ
cych interwencji
cych interwencji
uwzgl
pozwalaj
pozwalajĢ
ce na precyzyjne zbudowanie struktury projektu (lub
ce na precyzyjne zbudowanie struktury projektu (lub
programu), sprawdzenie jego wewn
programu), sprawdzenie jego wewnħ
trznej logiki,
trznej logiki,
poprzez projekt,
¤
analiza problem
poprzez projekt,
analiza problem
w
w Î
to identyfikacja kluczowych
to identyfikacja kluczowych
sformu
sformu
þ
þ
owanie cel
owanie cel
w i rezultat
w i rezultat
w oraz okre
w oraz okreĻ
lenie zasob
lenie zasob
w i
w i
trudnoĻ
ci, kt
ci, kt
re maj
re majĢ
by
byę
cho
choę
cz
cz
ħĻ
ħĻ
ciowo rozwi
ciowo rozwiĢ
zane za
zane za
koszt
koszt
w,
w,
¤
harmonogram projektu
harmonogram projektu Î
pokazuje sekwencje i zale
pokazuje sekwencje i zaleŇ
no
noĻ
ci
ci
projektu,
¤
analiza cel
pomocĢ
projektu,
analiza cel
w
w Î
to odpowied
to odpowiedŅ
na istniej
na istniejĢ
ce problemy,
ce problemy,
miedzy zadaniami, podaje ich czas trwania, przydziela
miedzy zadaniami, podaje ich czas trwania, przydziela
odpowiedzialno
odpowiedzialno
Ļę
Ļę
i podkre
i podkreĻ
la momenty szczeg
la momenty szczeg
lnie istotne w
lnie istotne w
wskazanie Ļ
rodk
rodk
w prowadz
w prowadzĢ
cych do po
cych do po
ŇĢ
ŇĢ
danych
danych
zmian,
¤
analiza strategii
zmian,
projekcie,
projekcie,
¤
plan wykorzystania zasob
plan wykorzystania zasob
w
w Î
zestawia zapotrzebowanie na
zestawia zapotrzebowanie na
analiza strategii Î
to okre
to okreĻ
lenie r
lenie rŇ
nych dr
nych dr
g osi
g osiĢ
gni
gniħ
cia
cia
powyŇ
szych cel
szych cel
w.
w.
zasoby i
zasoby i Ļ
rodki, co pomaga stworzy
rodki, co pomaga stworzyę
sp
sp
jny bud
jny budŇ
et.
et.
9
10
Zaczynamy!
Ģę?
¤
Pierwsza zasada pracy nad projektem m
Pierwsza zasada pracy nad projektem m
wi,
wi, Ň
e nie
e nie
wolno zaczynaę
od wype
od wype
þ
þ
niania wniosku o
niania wniosku o
dofinansowanie.
¤
Musimy wi
Musimy wiħ
c najpierw ten projekt stworzy
c najpierw ten projekt stworzyę
. W g
. W g
þ
þ
owie,
owie,
a potem na papierze. Tak, aby potrafię
wyt
wyt
þ
þ
umaczy
umaczyę
sobie i innym Î
o co tak naprawd
o co tak naprawdħ
nam chodzi.
nam chodzi.
Wyt
þ
þ
umaczy
umaczyę
, ale tak
, ale takŇ
e przekona
e przekonaę
do finansowego
do finansowego
wsparcia naszych zamierzeı
. Mo
. MoŇ
emy pr
emy pr
bowa
bowaę
budowaę
projekt na w
projekt na w
þ
þ
asn
asnĢ rħkħ
, ale
, ale
þ
þ
atwiej i szybciej
atwiej i szybciej
jest skorzystaę
z istniej
z istniejĢ
cej metodologii.
cej metodologii.
11
12
2
¤
Narz
Narzħ
dziem rekomendowanym przez Komisj
Cykl projektu sk
á
zarz
¤
programowania,
¤
wdra
wdraŇ
ania,
Formu
Formu
¤
Faza analizy
¤
Faza planowania
nast
trudno
pomoc
wskazanie
powy
Zaczynamy!
Jak dobrze zacz
Ģę
Jak dobrze zacz
wolno zaczyna
dofinansowanie.
a potem na papierze. Tak, aby potrafi
Î
sobie i innym
Wyt
wsparcia naszych zamierze
budowa
jest skorzysta
Konkurs
Idea projektu
Dok
þ
þ
adne przestudiowanie opisu warunk
adne przestudiowanie opisu warunk
w
w
przyznawania Ļ
rodk
rodk
w w wybranym przez nas
w w wybranym przez nas
Sprawdzamy zasiħ
g regionalny
g regionalny
konkursie.
¤
Wybrana przez nas
RozwaŇ
amy sytuacj
amy sytuacjħ
pod k
pod kĢ
tem swojego regionu
tem swojego regionu
Wybrana przez nas á
szufladka
szufladkaÑ
jest przeznaczona na
jest przeznaczona na
wspieranie projekt
w, kt
w, kt
rych celem jest
rych celem jest
¤
Agroturystyka
przygotowanie rolnik
w do dzia
w do dzia
þ
þ
alno
alnoĻ
ci pozarolniczej
ci pozarolniczej
tak, aby mieli alternatywne Ņrd
þ
þ
o utrzymania,
o utrzymania,
n
n
do tej pory organizowaliĻ
my szkolenia z zakresu
my szkolenia z zakresu
c
c
c
c
ci gospodarczej,
¤
potrzebujemy nowej inspiracji
alnoĻ
ci gospodarczej,
n
n
n
ccn
ccn
potrzebujemy nowej inspiracji Î
tematyki szkole
tematyki szkoleı
Zaczħ
li
liĻ
my budowa
my budowaę
projekt
projekt
13
14
MyĻ
lenie o projekcie
lenie o projekcie
JuŇ
teraz warto sobie u
teraz warto sobie uĻ
wiadomi
wiadomię
,
, Ň
e aby pozyska
e aby pozyskaę
unijne wsparcie nie wystarczy mieę
ch
ch
ħę
ħę
dzia
dzia
þ
þ
ania,
ania,
lecz trzeba jeszcze udowodnię á
sponsorowi
sponsorowi
publicznemuÑ
,
, Ň
e to co proponujemy ma sens, jest
e to co proponujemy ma sens, jest
przemyĻ
lane i przyniesie korzy
lane i przyniesie korzyĻ
ci nie tylko nam.
ci nie tylko nam.
15
16
Cel czy Ļ
rodek
rodek
SMART
Warto pamiħ
ta
taę
,
, Ň
e
e Ļ
rodki unijne to
rodki unijne to áĻ
rodki celowe
rodki celoweÑ
,
,
Warto takŇ
e pami
e pamiħ
ta
taę
,
, Ň
e cele powinny spe
e cele powinny spe
þ
þ
nia
niaę
czyli moŇ
na je przeznacza
na je przeznaczaę
jedynie na cele z g
jedynie na cele z g
ry
ry
kryteria SMART, czyli byę:
okreĻ
lone przez instytucje planuj
lone przez instytucje planujĢ
ce podzia
ce podzia
þ
þ
pieniħ
dzy. Te cele s
dzy. Te cele sĢ
odpowiedzi
odpowiedziĢ
na problemy
na problemy
konkretne i proste (S Î
Specific
Specific
,
,
Simple
Simple
),
),
spo
þ
þ
eczne, z kt
eczne, z kt
rymi kraj (region) si
rymi kraj (region) siħ
zmaga. Trzeba
zmaga. Trzeba
mierzalne iloĻ
ciowo (M
ciowo (M Î
Measurable
Measurable
),
),
w tym miejscu zwr
ci
cię
uwag
uwagħ
na wa
na waŇ
ne rozr
ne rozrŇ
nienie.
nienie.
mierzalne jakoĻ
ciowo (A
ciowo (AÎ
Assesable
Assesable
),
),
Szkolenia, kt
re chcemy przeprowadzi
re chcemy przeprowadzię
nie s
nie sĢ
celem
celem
realne do osiĢ
gni
gniħ
cia (R
cia (R Î
Realistic
Realistic
),
),
w naszym projekcie, lecz jedynie Ļ
rodkiem
rodkiem
do
do
okreĻ
lone w czasie (T
lone w czasie (T Î
Time
Time-
bound
bound
).
).
realizacji cel
w. Uto
w. UtoŇ
samianie
samianie Ļ
rodka z celem to
rodka z celem to
þĢ
d, pojawiaj
d, pojawiajĢ
cy si
cy siħ
w wielu projektach.
w wielu projektach.
17
18
3
¤
Dok
przyznawania
¤
Sprawdzamy zasi
konkursie.
¤
Rozwa
Agroturystyka
wspieranie projekt
przygotowanie rolnik
tak, aby mieli alternatywne
¤
do tej pory organizowali
prowadzenia dzia
þ
þ
alno
n
prowadzenia dzia
Zacz
My
¤
Ju
unijne wsparcie nie wystarczy mie
lecz trzeba jeszcze udowodni
publicznemu
przemy
Cel czy
SMART
¤
Warto pami
¤
Warto tak
czyli mo
kryteria SMART, czyli by
okre
pieni
¤
konkretne i proste (S
spo
¤
mierzalne ilo
w tym miejscu zwr
¤
mierzalne jako
Szkolenia, kt
¤
realne do osi
w naszym projekcie, lecz jedynie
¤
okre
realizacji cel
b
þĢ
Cele nadrzħ
dne
dne
Cele nadrzħ
dne
dne
stwo
pomocy finansowej, wszystkie rozdysponowane
OkreĻ
laj
lajĢ
c cele nadrz
c cele nadrzħ
dne projektu, trzeba odwo
dne projektu, trzeba odwo
þ
þaę
siħ
do cel
do cel
w programu, w ramach kt
w programu, w ramach kt
rego projekt
rego projekt
pomocy finansowej, wszystkie rozdysponowane
Ļ
rodki powinny
nie
przedstawione w opisie konkursu i w odpowiednich
e byę
dofinansowany. S
dofinansowany. SĢ
one wyra
one wyraŅ
nie
mo
rodki powinny
þĢ
þĢ
cznie (ale te
cznie (ale teŇ
ka
kaŇ
dy z osobna...)
dy z osobna...)
przedstawione w opisie konkursu i w odpowiednich
dokumentach programowych (m. in. w Programie
danej w danym
sektorze, co z kolei powinno doprowadzi
wprowadzeniu polityki po
ŇĢ
ŇĢ
danej w danym
dokumentach programowych (m. in. w Programie
Operacyjnym).
do zmian
strukturalnych, takich jak struktura zatrudnienia,
Operacyjnym).
¤
Si
strukturalnych, takich jak struktura zatrudnienia,
struktura gospodarcza, administracyjna kraju.
struktura gospodarcza, administracyjna kraju.
¤
W przypadku wybranej przez nas
Siħ
gnijmy wi
gnijmy wiħ
c po te zapisy, aby sformu
c po te zapisy, aby sformu
þ
þ
owa
owaę
cele w
cele w
naszym projekcie szkoleniowym:
n
W przypadku wybranej przez nas á
szufladki
szufladkiÑ
polityka
polityka
paı
stwa zmierza do zmniejszenia ilo
stwa zmierza do zmniejszenia iloĻ
ci os
ci os
b
b
n
n
n
n
n
pracujĢ
cych w rolnictwie (jest to konieczne ze
cych w rolnictwie (jest to konieczne ze
n
c
cc
(cytat
(cytat
nik
zatrudnienia w tym sektorze, podczas gdy europejska
du na bardzo wysoki, prawie 30% wskaŅ
nik
my z programu operacyjnego)
nnc
liĻ
my z programu operacyjnego)
zatrudnienia w tym sektorze, podczas gdy europejska
Ļ
rednia wynosi tylko kilka procent).
c
ncnc
c
n
n
c
rednia wynosi tylko kilka procent).
ncnc
19
20
Cele szczegþ
owe
Cele szczeg
owe
Piszemy
Nastħ
pnym krokiem jest okre
pnym krokiem jest okreĻ
lenie cel
lenie cel
w
w
Do wstħ
pnego opisu projektu b
pnego opisu projektu bħ
dziemy potrzebowa
dziemy potrzebowaę
bezpoĻ
rednich naszych dzia
rednich naszych dzia
þ
þaı
, inaczej zwanych
, inaczej zwanych
wstħ
pnego okre
pnego okreĻ
lenia bud
lenia budŇ
etu i ram czasowych
etu i ram czasowych
celami szczegþ
owymi
owymiÑ
. Jest to zadanie nieco
. Jest to zadanie nieco
projektu, musimy siħ
zastanowi
zastanowię
, co konkretnie
, co konkretnie
trudniejsze, poniewaŇ
zale
zaleŇ
y od charakteru projektu,
y od charakteru projektu,
chcemy zrobię
, w jakim czasie i ile to b
, w jakim czasie i ile to bħ
dzie
dzie
a projekty mogĢ
by
byę
przecie
przecieŇ
bardzo r
bardzo rŇ
ne. Trzeba
ne. Trzeba
kosztowa
þ
þ
o.
o.
w abstrakcyjnie, w
oderwaniu od planowanego przedsi
taę
,
, Ň
e nie formu
e nie formu
þ
þ
uje si
uje siħ
cel
cel
w abstrakcyjnie, w
Î
Zasi
lnopolski, ponadregionalny, regionalny,
ponadlokalny
g (og
lnopolski, ponadregionalny, regionalny,
oderwaniu od planowanego przedsiħ
wzi
wziħ
cia, lecz
cia, lecz
ponadlokalny
, lokalny
, lokalny
wrħ
cz przeciwnie, w
cz przeciwnie, w Ļ
cis
cis
þ
þ
ym z nim zwi
ym z nim zwiĢ
zku.
zku.
Kadra
Î
Ilo
PowinniĻ
my d
my d
ĢŇ
ĢŇyę
do tego, aby ka
do tego, aby kaŇ
dy projekt
dy projekt
szkoleı
Î
Liczba uczestnik
Ilo
Ļę
Ļę
szkole
realizowaę
dobrze, tanio i szybko. A wi
dobrze, tanio i szybko. A wiħ
c trzy
c trzy
Liczba uczestnikw
Î
Rodzaj szkolenia
podstawowe czynniki wp
þ
þ
ywaj
ywajĢ
ce na cele
ce na cele
Rodzaj szkolenia
Î
Wielko
bezpoĻ
rednie projektu to
rednie projektu to
rezultat
rezultat
,
,
koszt
koszt
i
i
czas
czas.
Wielko
Ļę
Ļę
grupy
grupy Î
ilo
ilo
Ļę
Ļę
grup
grup Î
ilo
ilo
Ļę
Ļę
dni szkoleniowych
dni szkoleniowych
21
Î
Dzia
Dzia
þ
þ
ania kompleksowe
ania kompleksowe
22
Rezultaty, dziaþ
ania
ania
Rezultaty, dziaþ
ania
ania -
podsumujmy
podsumujmy
naszego projektu to:
Î
nn
c
rezultaty
rezultaty
naszego projektu to:
Podsumujmy naszĢ
dotychczasow
dotychczasowĢ
wiedz
wiedzħ:
nn
n
n
Î
cn
cn
nc
nc
Î
rezultaty opisuj
rezultaty opisujĢ
to, co konkretnie otrzymaj
to, co konkretnie otrzymajĢ
uczestnicy w
uczestnicy w
Î
n
n
c
c
cnn
cnn
ramach projektu (
np
np
. liczba szkole
. liczba szkoleı
). Powinny by
). Powinny byę
odpowiedziĢ
na zauwa
na zauwaŇ
one lub zg
one lub zg
þ
þ
aszane przez naszych
aszane przez naszych
¤
Wiemy te
Wiemy teŇ Ň
e zg
e zg
þ
þ
osimy ch
osimy ch
ħę
ħę
przeprowadzenia
przeprowadzenia
beneficjent
w zapotrzebowanie,
w zapotrzebowanie,
Î
dzia
dzia
þ
þ
ania to poszczeg
ania to poszczeg
lne zadania i czynno
lne zadania i czynnoĻ
ci do wykonania
ci do wykonania
dziaþaı:
cnc
nastħ
puj
pujĢ
cych
cych
dzia
w projekcie. PokazujĢ
, za pomoc
, za pomocĢ
jakich krok
jakich krok
w osi
w osiĢ
gane
gane
cnc
c
c
bħdĢ
rezultaty.
rezultaty.
nnc
nnc
nc
nc
23
24
4
Cele nadrz
Cele nadrz
¤
Okre
¤
Z punktu widzenia planowania przez pa
Z punktu widzenia planowania przez paı
stwo
si
moŇ
e by
pos
pos
þ
þuŇyę
wprowadzeniu polityki po
sektorze, co z kolei powinno doprowadzię
do zmian
naszym projekcie szkoleniowym:
pa
n
pracuj
zaczerpn
zaczerpnħ
li
wzgl
wzglħ
du na bardzo wysoki, prawie 30% wska
nnc
c
¤
Nast
¤
Do wst
bezpo
wst
á
celami szczeg
projektu, musimy si
trudniejsze, poniewa
chcemy zrobi
a projekty mog
kosztowa
pami
pamiħ
ta
Zasiħ
g (og
wr
Î
Kadra
Powinni
realizowa
podstawowe czynniki wp
bezpo
Rezultaty, dzia
Rezultaty, dzia
A wiħ
c
¤
A wi
¤
Podsumujmy nasz
ramach projektu (
odpowiedzi
beneficjent
nast
w projekcie. Pokazuj
Teraz moŇ
emy przyst
emy przystĢ
pi
pię
do pe
do pe
þ
þ
niejszego opisania
niejszego opisania
Ramy czasowe
projektu:
c
c
nc
nc
nnnc
c
c
nnnc
cn n
Skoro wiemy juŇ
co chcemy zrobi
co chcemy zrobię
, zastan
, zastan
wmy si
wmy siħ
cn n
chwilħ
nad ramami czasowymi naszego projektu.
nad ramami czasowymi naszego projektu.
¤
6 tygodni
c n
c n
6 tygodni Î
cykl szkole
cykl szkoleı
zabierze. Doliczmy jeszcze
zabierze. Doliczmy jeszcze
¤
1 tydzie
1 tydzieı -
wizyty studyjne.
wizyty studyjne.
¤
2 tygodnie przygotowanie materia
2 tygodnie przygotowanie materia
þ
þ
w szkoleniowych
w szkoleniowych
¤
5 tygodni przygotowanie i realizacja kampanii rekrutacyjnej.
5 tygodni przygotowanie i realizacja kampanii rekrutacyjnej.
¤
2 tygodnie podsumowanie, policzenie, napisanie raport
2 tygodnie podsumowanie, policzenie, napisanie raport
w itp.
w itp.
n
ccn
ccn
c
c
n nn c
ncccn
ncccn
n
n
n
n
n
n n
n n
n
n
Po zebraniu wszystkiego razem okazuje siħ
,
, Ň
e nasz
e nasz
cn
c cn
c cn
projekt potrwa 4 miesiĢ
ce. To dopiero wst
ce. To dopiero wstħ
pna
pna
c
n
n
przymiarka czasowa. W dalszej cz
ħĻ
ħĻ
ci prac nad
ci prac nad
cn
c
c
n
n
budowaniem projektu bħ
dzie nas czeka
dzie nas czeka
þ
þ
o
o
opracowanie szczeg
þ
þ
owego harmonogramu.
owego harmonogramu.
nn n
n cn
n cn
25
26
BezpoĻ
rednie cele projektu
rednie cele projektu
BezpoĻ
rednie cele projektu
rednie cele projektu
Pamiħ
tamy,
tamy, Ň
e proponowane dzia
e proponowane dzia
þ
þ
ania maj
ania majĢ
by
byę
NajwaŇ
niejszym celem bezpo
niejszym celem bezpoĻ
rednim naszego
rednim naszego
rodkiem do osiĢ
gni
gniħ
cia zak
cia zak
þ
þ
adanych cel
adanych cel
w
w Î
projektu powinno byę
podj
podjħ
cie przez cz
cie przez cz
ħĻę
ħĻę
rolnik
rolnik
w,
w,
zar
wno nadrz
wno nadrzħ
dnego (stawianego przez
dnego (stawianego przez
kt
rzy uko
rzy ukoı
cz
czĢ
nasze szkolenia dzia
nasze szkolenia dzia
þ
þ
alno
alnoĻ
ci w
ci w
sponsoraÑ
), jak i bezpo
), jak i bezpoĻ
redniego, okre
redniego, okreĻ
lanego przez
lanego przez
agroturystyce. Dlaczego? Bo jeŇ
eli si
eli siħ
tak nie stanie,
tak nie stanie,
nas samych. Jaki wiħ
c cel sobie postawimy?
c cel sobie postawimy?
nasze szkolenia bħdĢ á
sztuk
sztukĢ
dla sztuki
dla sztukiÑ
, dadz
, dadzĢ
zajħ
cie naszym trenerom i pracownikom obs
cie naszym trenerom i pracownikom obs
þ
þ
ugi, ale
ugi, ale
nie przyniosĢ
po
poŇ
ytku naszym beneficjentom, nie
ytku naszym beneficjentom, nie
bħdĢ
wi
wiħ
c mia
c mia
þ
þ
y sensu w kontek
y sensu w kontekĻ
cie celu g
cie celu g
þ
þ
wnego
wnego
jakim jest, przypomnijmy,
nn
nn
c
c
c
nnc
nnc
c
c
cn
cnc
n
cn
27
cnc
.
.
28
BezpoĻ
rednie cele projektu
rednie cele projektu
Dodatkowe cele sponsora
MoŇ
emy wi
emy wiħ
c napisa
c napisaę
,
, Ň
e cele bezpo
e cele bezpoĻ
rednie
rednie
W okreĻ
laniu szczeg
laniu szczeg
þ
þ
owych cel
owych cel
w projektu nale
w projektu naleŇ
y
y
uwzglħ
dni
dnię
typowe dla Europejskiego Funduszu
typowe dla Europejskiego Funduszu
(szczeg
þ
þ
owe) naszego projektu to:
owe) naszego projektu to:
¤
¤
c
(szczeg
Spo
þ
þ
ecznego tzw.
ecznego tzw. á
problemy przekrojowe
problemy przekrojoweÑ
, wynikaj
, wynikajĢ
ce
ce
c
n
n
c
c
nnc
nnc
z prowadzenia przez Uniħ
Europejsk
EuropejskĢ
tzw.
tzw. á
polityk
polityk
n
horyzontalnychÑ
. S
. SĢ
to przede wszystkim:
to przede wszystkim:
c
¤
¤
nn
c
nn
nn
nn
Î r
wno
wno
Ļę
Ļę p
þ
þ
ci (ang.
ci (ang.
gender
gender
equality
equality
) odnosz
) odnoszĢ
ca si
ca siħ
do r
do r
wno
wnoĻ
ci
ci
szans, praw, podzia
þ
þ
u zasob
u zasob
w, korzy
w, korzyĻ
ci oraz
ci oraz
ccn
¤
¤
n
n
n
ccn
szans, praw, podzia
odpowiedzialnoĻ
ci pomi
ci pomiħ
dzy kobietami i m
dzy kobietami i m
ħŇ
ħŇ
czyznami w
czyznami w Ň
yciu
yciu
n
n
n
n
n
c
c
prywatnym i publicznym,
Î
trwa
prywatnym i publicznym,
c
¤
¤
c
trwa
þ
þo
Ļę
Ļę Ļ
rodowiska (ang.
rodowiska (ang.
environmental
environmental
sustainability
sustainability
)
)
nn
nn
cncnccn
cncnccn
n
n
rozumiana jako obowiĢ
zek ochrony biologicznych i fizycznych
zek ochrony biologicznych i fizycznych
¤
¤
nc
nc
nn
nn
n
n
system
w i zasob
w i zasob
w niezb
w niezbħ
dnych do utrzymania
dnych do utrzymania Ň
ycia
ycia
przysz
þ
þ
ych pokole
ych pokoleı,
29
30
5
Teraz mo
projektu:
¤
Skoro wiemy ju
chwil
n
n
n
n nn c
n
Po zebraniu wszystkiego razem okazuje si
cn
projekt potrwa 4 miesi
przymiarka czasowa. W dalszej cz
budowaniem projektu b
cn
opracowanie szczeg
nn n
Bezpo
Bezpo
¤
Pami
¤
Najwa
Ļ
rodkiem do osi
projektu powinno by
zar
kt
á
sponsora
agroturystyce. Dlaczego? Bo je
nas samych. Jaki wi
nasze szkolenia b
zaj
nie przynios
n
Bezpo
Dodatkowe cele sponsora
¤
W okre
¤
Mo
uwzgl
Spo
z prowadzenia przez Uni
horyzontalnych
odpowiedzialno
rozumiana jako obowi
system
przysz
Plik z chomika:
gosicka
Inne pliki z tego folderu:
org450przewodnik_metodyczny.pdf
(555 KB)
MaterialySzmigiel.pdf
(425 KB)
koscielisko6_adabrowska.pdf
(240 KB)
konsultant_obslugi_projektow_finansowanych_z_programu_kapital_ludzki_2007_2015,86.pdf
(461 KB)
jak otrzymac dofinansowanie z UE.pdf
(78 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Club Mix
! Club Mix(1)
! Club Mix(2)
!!!!!!!! NAJLEPSZE---MP3 --- ---TYGODNIA--- (2012) muzyka-chomikuj
!!!!!!!!!test z roku 2008
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin