zarzadzanie_projektem.pdf

(748 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Projektujemy
ZarzĢ dzanie
dzanie
Projektem
Dlaczego przygotowujemy projekt?
Projektem
SpoĻr d najcz
d najczħ stszych mankament
stszych mankament w przedsi
w przedsiħ wzi
wzi ħę
ħę
realizowanych przy wsparciu Ļ rodk
rodk w publicznych
w publicznych
wymienia siħ:
¤ nieprecyzyjne planowanie,
nieprecyzyjne planowanie,
¤ nieczytelne wska
nieczytelne wskaŅ niki efektywno
niki efektywnoĻ ci projektu,
ci projektu,
¤ niedostosowanie projekt
niedostosowanie projekt w do potrzeb odbiorc
w do potrzeb odbiorc w,
w,
¤ s þ þ abe rozeznanie zagro
abe rozeznanie zagroŇeı towarzysz
towarzyszĢ cych realizacji
cych realizacji
projektu,
¤ ignorowanie czynnik
projektu,
Na podstawie
ignorowanie czynnik w wp
w wp þ þ ywaj
ywajĢ cych na trwa
cych na trwa þ þo Ļę
Ļę
Podrħ cznika Zarz
cznika ZarzĢ dzania Projektami Mi
dzania Projektami Miħ kkimi
kkimi
korzyĻ ci uzyskiwanych dzi
ci uzyskiwanych dziħ ki wdro
ki wdroŇ eniu projektu,
eniu projektu,
cie
Europejskiego Funduszu Spo
W kontekĻ cie
¤ niewykorzystywanie do
niewykorzystywanie doĻ wiadcze
wiadczeı w þ þ asnych i innych z
asnych i innych z
Europejskiego Funduszu Spo þ þ ecznego
ecznego
realizacji podobnych przedsiħ wzi
wzi ħę
ħę.
1
2
Dlaczego przygotowujemy projekt?
Projekt - definicja
definicja
Do tej listy niedostatk w dochodz
w dochodzĢ b þħ
þħ dy pope
dy pope þ þ niane
niane
podczas przygotowania projekt w, takie jak:
w, takie jak:
Projekty europejskie to zbiory czynnoĻci
podejmowanych dla osiĢgniħcia jasno
okreĻlonych celw w wyznaczonym czasie i przy
pomocy przeznaczonego na to budŇetu.
brak strategii,
¤ niepe
na analiza sytuacji,
¤ brak wsp
brak wsp lnego postrzegania problem
lnego postrzegania problem w, cel
w, cel w i
w i
projektu,
¤ planowanie i wdro
planowanie i wdroŇ enie zorientowane na dzia
enie zorientowane na dzia þ þ ania a nie
ania a nie
na cel,
¤ nieweryfikowalny wynik projektu,
nieweryfikowalny wynik projektu,
¤ podporz
podporzĢ dkowanie projektu ramom bud
dkowanie projektu ramom budŇ etowym,
etowym,
niesp jno
jno Ļę
Ļę dokument
dokument w (
w ( np
np . wniosek i studium
. wniosek i studium
wykonalnoĻ ci).
ci).
3
4
Projekt - definicja
definicja
Program ó Projekt
Projekt
W dzia þ þ alno
alnoĻ ci Unii Europejskiej programy odgrywaj
ci Unii Europejskiej programy odgrywajĢ
, bowiem projekty europejskie sĢ
zazwyczaj elementami wi
ln rol
rolħ , bowiem projekty europejskie s
zazwyczaj elementami wiħ kszych przedsi
kszych przedsiħ wzi
wzi ħę
ħę ,
,
w þ þaĻ nie program
nie program w europejskich. Programy s
w europejskich. Programy sĢ wiec
wiec
kategoriĢ nadrz
nadrzħ dn
dnĢ w stosunku do projekt
w stosunku do projekt w, w
w, w
ramach program w realizowanych jest zazwyczaj
w realizowanych jest zazwyczaj
wiele projekt w.
w.
5
6
1
Zarz
Spo
realizowanych przy wsparciu
wymienia si
Podr
korzy
W kontek
realizacji podobnych przedsi
Projekt
¤ Do tej listy niedostatk
podczas przygotowania projekt
¤ brak strategii,
niepe þ þ na analiza sytuacji,
za
za þ þoŇeı projektu,
na cel,
¤ niesp
wykonalno
Projekt
Program
¤ W dzia
szczeg ln
szczeg
kategori
ramach program
wiele projekt
276069054.051.png 276069054.062.png 276069054.064.png 276069054.065.png 276069054.001.png 276069054.002.png 276069054.003.png 276069054.004.png 276069054.005.png 276069054.006.png 276069054.007.png 276069054.008.png 276069054.009.png
PCM
PCM
dziem rekomendowanym przez Komisjħ
Europejsk
EuropejskĢ do definiowania i planowania projekt
do definiowania i planowania projekt w
w
Cykl projektu sk þ þ ada si
ada siħ z pi
z piħ ciu faz:
ciu faz:
wsp þ þ finansowanych ze
finansowanych ze Ļ rodk
rodk w UE jest tzw.
w UE jest tzw.
wsp
zarzĢ dzanie cyklem projektu
dzanie cyklem projektuÑ (PCM)
(PCM)
programowania,
¤ identyfikacji,
identyfikacji,
¤ formu
formu þ þ owania,
owania,
ania,
¤ ewaluacji i audytu.
ewaluacji i audytu.
7
8
Formuþ owanie
owanie
Formuþ owanie
owanie
Faza analizy:
¤ analiza
Faza planowania Î polega na przygotowaniu
polega na przygotowaniu
analiza interesariuszy
interesariuszy Î to identyfikacja i charakterystyka
to identyfikacja i charakterystyka
nastħ puj
pujĢ cych dokument
cych dokument w:
w:
g þ þ wnych odbiorc
wnych odbiorc w i uczestnik
w i uczestnik w projektu, z
w projektu, z
¤ matryca logiczna
matryca logiczna Î to podstawowe narz
to podstawowe narzħ dzie projektowe,
dzie projektowe,
uwzglħ dnieniem problem
dnieniem problem w wymagaj
w wymagajĢ cych interwencji
cych interwencji
uwzgl
pozwalaj
pozwalajĢ ce na precyzyjne zbudowanie struktury projektu (lub
ce na precyzyjne zbudowanie struktury projektu (lub
programu), sprawdzenie jego wewn
programu), sprawdzenie jego wewnħ trznej logiki,
trznej logiki,
poprzez projekt,
¤ analiza problem
poprzez projekt,
analiza problem w
w Î to identyfikacja kluczowych
to identyfikacja kluczowych
sformu
sformu þ þ owanie cel
owanie cel w i rezultat
w i rezultat w oraz okre
w oraz okreĻ lenie zasob
lenie zasob w i
w i
trudnoĻ ci, kt
ci, kt re maj
re majĢ by
byę cho
choę cz
cz ħĻ
ħĻ ciowo rozwi
ciowo rozwiĢ zane za
zane za
koszt
koszt w,
w,
¤ harmonogram projektu
harmonogram projektu Î pokazuje sekwencje i zale
pokazuje sekwencje i zaleŇ no
noĻ ci
ci
projektu,
¤ analiza cel
pomocĢ projektu,
analiza cel w
w Î to odpowied
to odpowiedŅ na istniej
na istniejĢ ce problemy,
ce problemy,
miedzy zadaniami, podaje ich czas trwania, przydziela
miedzy zadaniami, podaje ich czas trwania, przydziela
odpowiedzialno
odpowiedzialno Ļę
Ļę i podkre
i podkreĻ la momenty szczeg
la momenty szczeg lnie istotne w
lnie istotne w
wskazanie Ļ rodk
rodk w prowadz
w prowadzĢ cych do po
cych do po ŇĢ
ŇĢ danych
danych
zmian,
¤ analiza strategii
zmian,
projekcie,
projekcie,
¤ plan wykorzystania zasob
plan wykorzystania zasob w
w Î zestawia zapotrzebowanie na
zestawia zapotrzebowanie na
analiza strategii Î to okre
to okreĻ lenie r
lenie rŇ nych dr
nych dr g osi
g osiĢ gni
gniħ cia
cia
powyŇ szych cel
szych cel w.
w.
zasoby i
zasoby i Ļ rodki, co pomaga stworzy
rodki, co pomaga stworzyę sp
sp jny bud
jny budŇ et.
et.
9
10
Zaczynamy!
Ģę?
¤ Pierwsza zasada pracy nad projektem m
Pierwsza zasada pracy nad projektem m wi,
wi, Ň e nie
e nie
wolno zaczynaę od wype
od wype þ þ niania wniosku o
niania wniosku o
dofinansowanie.
¤ Musimy wi
Musimy wiħ c najpierw ten projekt stworzy
c najpierw ten projekt stworzyę . W g
. W g þ þ owie,
owie,
a potem na papierze. Tak, aby potrafię wyt
wyt þ þ umaczy
umaczyę
sobie i innym Î o co tak naprawd
o co tak naprawdħ nam chodzi.
nam chodzi.
Wyt þ þ umaczy
umaczyę , ale tak
, ale takŇ e przekona
e przekonaę do finansowego
do finansowego
wsparcia naszych zamierzeı . Mo
. MoŇ emy pr
emy pr bowa
bowaę
budowaę projekt na w
projekt na w þ þ asn
asnĢ rħkħ , ale
, ale þ þ atwiej i szybciej
atwiej i szybciej
jest skorzystaę z istniej
z istniejĢ cej metodologii.
cej metodologii.
11
12
2
¤ Narz
Narzħ dziem rekomendowanym przez Komisj
Cykl projektu sk
á zarz
¤ programowania,
¤ wdra
wdraŇ ania,
Formu
Formu
¤ Faza analizy
¤ Faza planowania
nast
trudno
pomoc
wskazanie
powy
Zaczynamy!
Jak dobrze zacz Ģę
Jak dobrze zacz
wolno zaczyna
dofinansowanie.
a potem na papierze. Tak, aby potrafi
Î sobie i innym
Wyt
wsparcia naszych zamierze
budowa
jest skorzysta
276069054.010.png 276069054.011.png 276069054.012.png 276069054.013.png 276069054.014.png 276069054.015.png 276069054.016.png 276069054.017.png 276069054.018.png 276069054.019.png 276069054.020.png 276069054.021.png 276069054.022.png
Konkurs
Idea projektu
Dok þ þ adne przestudiowanie opisu warunk
adne przestudiowanie opisu warunk w
w
przyznawania Ļ rodk
rodk w w wybranym przez nas
w w wybranym przez nas
Sprawdzamy zasiħ g regionalny
g regionalny
konkursie.
¤ Wybrana przez nas
RozwaŇ amy sytuacj
amy sytuacjħ pod k
pod kĢ tem swojego regionu
tem swojego regionu
Wybrana przez nas á szufladka
szufladkaÑ jest przeznaczona na
jest przeznaczona na
wspieranie projekt w, kt
w, kt rych celem jest
rych celem jest
¤ Agroturystyka
przygotowanie rolnik w do dzia
w do dzia þ þ alno
alnoĻ ci pozarolniczej
ci pozarolniczej
tak, aby mieli alternatywne Ņrd þ þ o utrzymania,
o utrzymania,
n
n
do tej pory organizowaliĻ my szkolenia z zakresu
my szkolenia z zakresu
c
c
c
c
ci gospodarczej,
¤ potrzebujemy nowej inspiracji
alnoĻ ci gospodarczej,
n n
n ccn
ccn
potrzebujemy nowej inspiracji Î tematyki szkole
tematyki szkoleı
Zaczħ li
liĻ my budowa
my budowaę projekt
projekt
13
14
MyĻ lenie o projekcie
lenie o projekcie
JuŇ teraz warto sobie u
teraz warto sobie uĻ wiadomi
wiadomię ,
, Ň e aby pozyska
e aby pozyskaę
unijne wsparcie nie wystarczy mieę ch
ch ħę
ħę dzia
dzia þ þ ania,
ania,
lecz trzeba jeszcze udowodnię á sponsorowi
sponsorowi
publicznemuÑ ,
, Ň e to co proponujemy ma sens, jest
e to co proponujemy ma sens, jest
przemyĻ lane i przyniesie korzy
lane i przyniesie korzyĻ ci nie tylko nam.
ci nie tylko nam.
15
16
Cel czy Ļ rodek
rodek
SMART
Warto pamiħ ta
taę ,
, Ň e
e Ļ rodki unijne to
rodki unijne to áĻ rodki celowe
rodki celoweÑ ,
,
Warto takŇ e pami
e pamiħ ta
taę ,
, Ň e cele powinny spe
e cele powinny spe þ þ nia
niaę
czyli moŇ na je przeznacza
na je przeznaczaę jedynie na cele z g
jedynie na cele z g ry
ry
kryteria SMART, czyli byę:
okreĻ lone przez instytucje planuj
lone przez instytucje planujĢ ce podzia
ce podzia þ þ
pieniħ dzy. Te cele s
dzy. Te cele sĢ odpowiedzi
odpowiedziĢ na problemy
na problemy
konkretne i proste (S Î Specific
Specific ,
, Simple
Simple ),
),
spo þ þ eczne, z kt
eczne, z kt rymi kraj (region) si
rymi kraj (region) siħ zmaga. Trzeba
zmaga. Trzeba
mierzalne iloĻ ciowo (M
ciowo (M Î Measurable
Measurable ),
),
w tym miejscu zwr ci
cię uwag
uwagħ na wa
na waŇ ne rozr
ne rozrŇ nienie.
nienie.
mierzalne jakoĻ ciowo (A
ciowo (AÎ Assesable
Assesable ),
),
Szkolenia, kt re chcemy przeprowadzi
re chcemy przeprowadzię nie s
nie sĢ celem
celem
realne do osiĢ gni
gniħ cia (R
cia (R Î Realistic
Realistic ),
),
w naszym projekcie, lecz jedynie Ļ rodkiem
rodkiem do
do
okreĻ lone w czasie (T
lone w czasie (T Î Time
Time- bound
bound ).
).
realizacji cel w. Uto
w. UtoŇ samianie
samianie Ļ rodka z celem to
rodka z celem to
þĢ d, pojawiaj
d, pojawiajĢ cy si
cy siħ w wielu projektach.
w wielu projektach.
17
18
3
¤ Dok
przyznawania
¤ Sprawdzamy zasi
konkursie.
¤ Rozwa
Agroturystyka
wspieranie projekt
przygotowanie rolnik
tak, aby mieli alternatywne
¤ do tej pory organizowali
prowadzenia dzia þ þ alno
n
prowadzenia dzia
Zacz
My
¤ Ju
unijne wsparcie nie wystarczy mie
lecz trzeba jeszcze udowodni
publicznemu
przemy
Cel czy
SMART
¤ Warto pami
¤ Warto tak
czyli mo
kryteria SMART, czyli by
okre
pieni
¤ konkretne i proste (S
spo
¤ mierzalne ilo
w tym miejscu zwr
¤ mierzalne jako
Szkolenia, kt
¤ realne do osi
w naszym projekcie, lecz jedynie
¤ okre
realizacji cel
b þĢ
276069054.023.png 276069054.024.png 276069054.025.png 276069054.026.png 276069054.027.png 276069054.028.png 276069054.029.png 276069054.030.png 276069054.031.png 276069054.032.png 276069054.033.png 276069054.034.png 276069054.035.png
Cele nadrzħ dne
dne
Cele nadrzħ dne
dne
stwo
pomocy finansowej, wszystkie rozdysponowane
OkreĻ laj
lajĢ c cele nadrz
c cele nadrzħ dne projektu, trzeba odwo
dne projektu, trzeba odwo þ þaę
siħ do cel
do cel w programu, w ramach kt
w programu, w ramach kt rego projekt
rego projekt
pomocy finansowej, wszystkie rozdysponowane
Ļ rodki powinny
nie
przedstawione w opisie konkursu i w odpowiednich
e byę dofinansowany. S
dofinansowany. SĢ one wyra
one wyraŅ nie
mo
rodki powinny þĢ
þĢ cznie (ale te
cznie (ale teŇ ka
kaŇ dy z osobna...)
dy z osobna...)
przedstawione w opisie konkursu i w odpowiednich
dokumentach programowych (m. in. w Programie
danej w danym
sektorze, co z kolei powinno doprowadzi
wprowadzeniu polityki po ŇĢ
ŇĢ danej w danym
dokumentach programowych (m. in. w Programie
Operacyjnym).
do zmian
strukturalnych, takich jak struktura zatrudnienia,
Operacyjnym).
¤ Si
strukturalnych, takich jak struktura zatrudnienia,
struktura gospodarcza, administracyjna kraju.
struktura gospodarcza, administracyjna kraju.
¤ W przypadku wybranej przez nas
Siħ gnijmy wi
gnijmy wiħ c po te zapisy, aby sformu
c po te zapisy, aby sformu þ þ owa
owaę cele w
cele w
naszym projekcie szkoleniowym:
n
W przypadku wybranej przez nas á szufladki
szufladkiÑ polityka
polityka
paı stwa zmierza do zmniejszenia ilo
stwa zmierza do zmniejszenia iloĻ ci os
ci os b
b
n n
n
n
n
pracujĢ cych w rolnictwie (jest to konieczne ze
cych w rolnictwie (jest to konieczne ze
n c
cc
(cytat
(cytat
nik
zatrudnienia w tym sektorze, podczas gdy europejska
du na bardzo wysoki, prawie 30% wskaŅ nik
my z programu operacyjnego)
nnc
liĻ my z programu operacyjnego)
zatrudnienia w tym sektorze, podczas gdy europejska
Ļ rednia wynosi tylko kilka procent).
c
ncnc
c n
n c
rednia wynosi tylko kilka procent).
ncnc
19
20
Cele szczegþ owe
Cele szczeg
owe
Piszemy
Nastħ pnym krokiem jest okre
pnym krokiem jest okreĻ lenie cel
lenie cel w
w
Do wstħ pnego opisu projektu b
pnego opisu projektu bħ dziemy potrzebowa
dziemy potrzebowaę
bezpoĻ rednich naszych dzia
rednich naszych dzia þ þaı , inaczej zwanych
, inaczej zwanych
wstħ pnego okre
pnego okreĻ lenia bud
lenia budŇ etu i ram czasowych
etu i ram czasowych
celami szczegþ owymi
owymiÑ . Jest to zadanie nieco
. Jest to zadanie nieco
projektu, musimy siħ zastanowi
zastanowię , co konkretnie
, co konkretnie
trudniejsze, poniewaŇ zale
zaleŇ y od charakteru projektu,
y od charakteru projektu,
chcemy zrobię , w jakim czasie i ile to b
, w jakim czasie i ile to bħ dzie
dzie
a projekty mogĢ by
byę przecie
przecieŇ bardzo r
bardzo rŇ ne. Trzeba
ne. Trzeba
kosztowa þ þ o.
o.
w abstrakcyjnie, w
oderwaniu od planowanego przedsi
taę ,
, Ň e nie formu
e nie formu þ þ uje si
uje siħ cel
cel w abstrakcyjnie, w
Î Zasi
lnopolski, ponadregionalny, regionalny,
ponadlokalny
g (og lnopolski, ponadregionalny, regionalny,
oderwaniu od planowanego przedsiħ wzi
wziħ cia, lecz
cia, lecz
ponadlokalny , lokalny
, lokalny
wrħ cz przeciwnie, w
cz przeciwnie, w Ļ cis
cis þ þ ym z nim zwi
ym z nim zwiĢ zku.
zku.
Kadra
Î Ilo
PowinniĻ my d
my d ĢŇ
ĢŇyę do tego, aby ka
do tego, aby kaŇ dy projekt
dy projekt
szkoleı
Î Liczba uczestnik
Ilo Ļę
Ļę szkole
realizowaę dobrze, tanio i szybko. A wi
dobrze, tanio i szybko. A wiħ c trzy
c trzy
Liczba uczestnikw
Î Rodzaj szkolenia
podstawowe czynniki wp þ þ ywaj
ywajĢ ce na cele
ce na cele
Rodzaj szkolenia
Î Wielko
bezpoĻ rednie projektu to
rednie projektu to rezultat
rezultat ,
, koszt
koszt i
i czas
czas.
Wielko Ļę
Ļę grupy
grupy Î ilo
ilo Ļę
Ļę grup
grup Î ilo
ilo Ļę
Ļę dni szkoleniowych
dni szkoleniowych
21
Î Dzia
Dzia þ þ ania kompleksowe
ania kompleksowe
22
Rezultaty, dziaþ ania
ania
Rezultaty, dziaþ ania
ania - podsumujmy
podsumujmy
naszego projektu to:
Î nn
c rezultaty
rezultaty naszego projektu to:
Podsumujmy naszĢ dotychczasow
dotychczasowĢ wiedz
wiedzħ:
nn n
n
Î cn
cn nc
nc
Î rezultaty opisuj
rezultaty opisujĢ to, co konkretnie otrzymaj
to, co konkretnie otrzymajĢ uczestnicy w
uczestnicy w
Î n
n c
c
cnn
cnn
ramach projektu ( np
np . liczba szkole
. liczba szkoleı ). Powinny by
). Powinny byę
odpowiedziĢ na zauwa
na zauwaŇ one lub zg
one lub zg þ þ aszane przez naszych
aszane przez naszych
¤ Wiemy te
Wiemy teŇ Ň e zg
e zg þ þ osimy ch
osimy ch ħę
ħę przeprowadzenia
przeprowadzenia
beneficjent w zapotrzebowanie,
w zapotrzebowanie,
Î dzia
dzia þ þ ania to poszczeg
ania to poszczeg lne zadania i czynno
lne zadania i czynnoĻ ci do wykonania
ci do wykonania
dziaþaı:
cnc
nastħ puj
pujĢ cych
cych dzia
w projekcie. PokazujĢ , za pomoc
, za pomocĢ jakich krok
jakich krok w osi
w osiĢ gane
gane
cnc c
c
bħdĢ rezultaty.
rezultaty.
nnc
nnc nc
nc
23
24
4
Cele nadrz
Cele nadrz
¤ Okre
¤ Z punktu widzenia planowania przez pa
Z punktu widzenia planowania przez paı stwo
si
moŇ e by
pos
pos þ þuŇyę wprowadzeniu polityki po
sektorze, co z kolei powinno doprowadzię do zmian
naszym projekcie szkoleniowym:
pa
n
pracuj
zaczerpn
zaczerpnħ li
wzgl
wzglħ du na bardzo wysoki, prawie 30% wska
nnc c
¤ Nast
¤ Do wst
bezpo
wst
á celami szczeg
projektu, musimy si
trudniejsze, poniewa
chcemy zrobi
a projekty mog
kosztowa
pami
pamiħ ta
Zasiħ g (og
wr
Î Kadra
Powinni
realizowa
podstawowe czynniki wp
bezpo
Rezultaty, dzia
Rezultaty, dzia
A wiħ c
¤ A wi
¤ Podsumujmy nasz
ramach projektu (
odpowiedzi
beneficjent
nast
w projekcie. Pokazuj
276069054.036.png 276069054.037.png 276069054.038.png 276069054.039.png 276069054.040.png 276069054.041.png 276069054.042.png 276069054.043.png 276069054.044.png 276069054.045.png 276069054.046.png 276069054.047.png 276069054.048.png
Teraz moŇ emy przyst
emy przystĢ pi
pię do pe
do pe þ þ niejszego opisania
niejszego opisania
Ramy czasowe
projektu:
c
c nc
nc
nnnc
c
c
nnnc
cn n
Skoro wiemy juŇ co chcemy zrobi
co chcemy zrobię , zastan
, zastan wmy si
wmy siħ
cn n
chwilħ nad ramami czasowymi naszego projektu.
nad ramami czasowymi naszego projektu.
¤ 6 tygodni
c n
c n
6 tygodni Î cykl szkole
cykl szkoleı zabierze. Doliczmy jeszcze
zabierze. Doliczmy jeszcze
¤ 1 tydzie
1 tydzieı - wizyty studyjne.
wizyty studyjne.
¤ 2 tygodnie przygotowanie materia
2 tygodnie przygotowanie materia þ þ w szkoleniowych
w szkoleniowych
¤ 5 tygodni przygotowanie i realizacja kampanii rekrutacyjnej.
5 tygodni przygotowanie i realizacja kampanii rekrutacyjnej.
¤ 2 tygodnie podsumowanie, policzenie, napisanie raport
2 tygodnie podsumowanie, policzenie, napisanie raport w itp.
w itp.
n ccn
ccn
c
c
n nn c
ncccn
ncccn
n
n
n
n
n n n
n n n
n
Po zebraniu wszystkiego razem okazuje siħ ,
, Ň e nasz
e nasz
cn c cn
c cn
projekt potrwa 4 miesiĢ ce. To dopiero wst
ce. To dopiero wstħ pna
pna
c
n
n
przymiarka czasowa. W dalszej cz ħĻ
ħĻ ci prac nad
ci prac nad
cn c
c
n
n
budowaniem projektu bħ dzie nas czeka
dzie nas czeka þ þ o
o
opracowanie szczeg þ þ owego harmonogramu.
owego harmonogramu.
nn n n cn
n cn
25
26
BezpoĻ rednie cele projektu
rednie cele projektu
BezpoĻ rednie cele projektu
rednie cele projektu
Pamiħ tamy,
tamy, Ň e proponowane dzia
e proponowane dzia þ þ ania maj
ania majĢ by
byę
NajwaŇ niejszym celem bezpo
niejszym celem bezpoĻ rednim naszego
rednim naszego
rodkiem do osiĢ gni
gniħ cia zak
cia zak þ þ adanych cel
adanych cel w
w Î
projektu powinno byę podj
podjħ cie przez cz
cie przez cz ħĻę
ħĻę rolnik
rolnik w,
w,
zar wno nadrz
wno nadrzħ dnego (stawianego przez
dnego (stawianego przez
kt rzy uko
rzy ukoı cz
czĢ nasze szkolenia dzia
nasze szkolenia dzia þ þ alno
alnoĻ ci w
ci w
sponsoraÑ ), jak i bezpo
), jak i bezpoĻ redniego, okre
redniego, okreĻ lanego przez
lanego przez
agroturystyce. Dlaczego? Bo jeŇ eli si
eli siħ tak nie stanie,
tak nie stanie,
nas samych. Jaki wiħ c cel sobie postawimy?
c cel sobie postawimy?
nasze szkolenia bħdĢ á sztuk
sztukĢ dla sztuki
dla sztukiÑ , dadz
, dadzĢ
zajħ cie naszym trenerom i pracownikom obs
cie naszym trenerom i pracownikom obs þ þ ugi, ale
ugi, ale
nie przyniosĢ po
poŇ ytku naszym beneficjentom, nie
ytku naszym beneficjentom, nie
bħdĢ wi
wiħ c mia
c mia þ þ y sensu w kontek
y sensu w kontekĻ cie celu g
cie celu g þ þ wnego
wnego
jakim jest, przypomnijmy,
nn
nn c
c
c nnc
nnc c
c
cn
cnc
n cn
27
cnc . .
28
BezpoĻ rednie cele projektu
rednie cele projektu
Dodatkowe cele sponsora
MoŇ emy wi
emy wiħ c napisa
c napisaę ,
, Ň e cele bezpo
e cele bezpoĻ rednie
rednie
W okreĻ laniu szczeg
laniu szczeg þ þ owych cel
owych cel w projektu nale
w projektu naleŇ y
y
uwzglħ dni
dnię typowe dla Europejskiego Funduszu
typowe dla Europejskiego Funduszu
(szczeg þ þ owe) naszego projektu to:
owe) naszego projektu to:
¤ ¤ c
(szczeg
Spo þ þ ecznego tzw.
ecznego tzw. á problemy przekrojowe
problemy przekrojoweÑ , wynikaj
, wynikajĢ ce
ce
c n
n c
c nnc
nnc
z prowadzenia przez Uniħ Europejsk
EuropejskĢ tzw.
tzw. á polityk
polityk
n
horyzontalnychÑ . S
. SĢ to przede wszystkim:
to przede wszystkim:
c
¤ ¤ nn
c
nn
nn
nn
Î r wno
wno Ļę
Ļę p þ þ ci (ang.
ci (ang. gender
gender equality
equality ) odnosz
) odnoszĢ ca si
ca siħ do r
do r wno
wnoĻ ci
ci
szans, praw, podzia þ þ u zasob
u zasob w, korzy
w, korzyĻ ci oraz
ci oraz
ccn
¤ ¤ n
n
n ccn
szans, praw, podzia
odpowiedzialnoĻ ci pomi
ci pomiħ dzy kobietami i m
dzy kobietami i m ħŇ
ħŇ czyznami w
czyznami w Ň yciu
yciu
n n
n n
n c
c
prywatnym i publicznym,
Î trwa
prywatnym i publicznym,
c
¤ ¤
c
trwa þ þo Ļę
Ļę Ļ rodowiska (ang.
rodowiska (ang. environmental
environmental sustainability
sustainability )
)
nn
nn cncnccn
cncnccn n
n
rozumiana jako obowiĢ zek ochrony biologicznych i fizycznych
zek ochrony biologicznych i fizycznych
¤ ¤
nc
nc nn
nn n
n
system w i zasob
w i zasob w niezb
w niezbħ dnych do utrzymania
dnych do utrzymania Ň ycia
ycia
przysz þ þ ych pokole
ych pokoleı,
29
30
5
Teraz mo
projektu:
¤ Skoro wiemy ju
chwil
n
n
n n nn c
n
Po zebraniu wszystkiego razem okazuje si
cn
projekt potrwa 4 miesi
przymiarka czasowa. W dalszej cz
budowaniem projektu b
cn
opracowanie szczeg
nn n
Bezpo
Bezpo
¤ Pami
¤ Najwa
Ļ rodkiem do osi
projektu powinno by
zar
kt
á sponsora
agroturystyce. Dlaczego? Bo je
nas samych. Jaki wi
nasze szkolenia b
zaj
nie przynios
n
Bezpo
Dodatkowe cele sponsora
¤ W okre
¤ Mo
uwzgl
Spo
z prowadzenia przez Uni
horyzontalnych
odpowiedzialno
rozumiana jako obowi
system
przysz
276069054.049.png 276069054.050.png 276069054.052.png 276069054.053.png 276069054.054.png 276069054.055.png 276069054.056.png 276069054.057.png 276069054.058.png 276069054.059.png 276069054.060.png 276069054.061.png 276069054.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin