Mahanirwana-Tantra.pdf
(
43 KB
)
Pobierz
Mahanirwana-Tantra
MahānirvānaTantra
ROZDZIAŁPIERWSZY
1. Na szczycie Pana Gór – Kajlasy, uroczym, ozdobionym wszelkimi klejnotami, poro
ś
ni
ę
tym rozmaitymi
drzewami i pn
ą
czami, wype
ł
nionym
ś
piewem najprzeró
Ŝ
niejszych ptaków,
2. upajaj
ą
cym woni
ą
kwiatów wszystkich pór roku, zachwycaj
ą
cym, owiewanym ch
ł
odnymi, wonnymi, lekkimi
wietrzykami,
3. rozbrzmiewaj
ą
cym s
ł
odkimi d
ź
wi
ę
kami pie
ś
ni
ś
piewanych przez grono niebia
ń
skich dziewic, okrytym cieniem
wiecznie cienistych drzew, wilgotnym i pi
ę
knym,
4. gdzie w le
ś
nej g
ę
stwinie rozbrzmiewa
ś
piew stad kuku
ł
ek upojonych mi
ł
o
ś
ci
ą
, gdzie nieustannie mieszka
Królowa pór roku – Wiosna w otoczeniu swej
ś
wity,
5. gdzie przebywa grono siddhów, czaranów i gandharwów wraz z orszakiem Ganesi tam to, pogr
ąŜ
onego w
milczeniu Boga, Guru istot ruchomych i nieruchomych,
6. Wiecznie
Ł
askawego (Sadasiw
ę
) i Wiecznie Szcz
ęś
liwego (Sadanand
ę
), ocean nektaru mi
ł
osierdzia, bia
ł
ego
jak ja
ś
min i kamfora, b
ę
d
ą
cego czyst
ą
sattw
ą
, wszechprzenikliwego,
7. odzianego w przestwór, pana n
ę
dzarzy, Indr
ę
w
ś
ród joginów, umi
ł
owanego przez joginów, ozdobionego
w
ę
z
ł
em spl
ą
tanych w
ł
osów wilgotnych od kropel wytryskuj
ą
cej ze
ń
Gangi,
8. maj
ą
cego za ozdob
ę
moce jogiczne, cichego, z girland
ą
w
ęŜ
ów i czaszek, trójokiego, w
ł
adc
ę
trzech
ś
wiatów,
trzymaj
ą
cego trójz
ą
b i b
ł
ogos
ł
awi
ą
cego,
9. którego
ł
atwo Uradowa
ć
10. , który ma posta
ć
11. poznania, dawc
ę
wyzwolenia, niewyobra
Ŝ
alnego,
niewzruszonego, niezró
Ŝ
nicowanego, niewidzialnego dla niewiedz
ą
cych,
12. dobroczy
ń
c
ę
wszystkich, Boga nad bogi, wolnego od chorób, o promiennym obliczu ujrzawszy, w trosce o
dobro ludzi w kornym pok
ł
onie przemówi
ł
a Bogini Parwati do Siwy.
ŚwiętaParwatirzekła:
11. Bo
Ŝ
e nad bogi, Panie
Ś
wiata, M
ęŜ
u mój, Oceanie Mi
ł
osierdzia! Poddana Ci jestem, W
ł
adco bogów, i zawsze
spe
ł
niam Twe polecenia!
12. Nic rzec nie mog
ę
bez Twego rozkazu. Je
ś
li masz cho
ć
13.
odrobin
ę
lito
ś
ci i je
ś
li mnie kochasz,
przed
ł
o
Ŝę
Ci, co wprawia mój umys
ł
w w
ą
tpliwo
ść
14.
.
15. Któ
Ŝ
inny w trzech
ś
wiatach, o Wielki W
ł
adco, mocen jest rozstrzygn
ąć
16. t
ę
w
ą
tpliwo
ść
17.
, je
ś
li nie
Ty, wszechwiedz
ą
cy i znawca wszystkich nauk?
ŚwiętySadasiwaodparł:
14. O co pytasz? Powiedz, o Przem
ą
dra, nad
Ŝ
ycie mi dro
Ŝ
sza! To, czego nie rzek
ł
em ani Ganesi, ani nawet
genera
ł
owi Kartikeji,
15. powiem Tobie, cho
ć
16. by by
ł
o najtajniejsze. Czy jest co
ś
w trzech
ś
wiatach, co móg
ł
bym przed Tob
ą
zatai
ć
17.
?
18. Ty
ś
jest mym kszta
ł
tem, o Bogini, nie ma ró
Ŝ
nicy mi
ę
dzy mn
ą
a Tob
ą
. Wszechwiedz
ą
ca, czegó
Ŝ
nie wiesz,
Ŝ
e
pytasz jak niewiedz
ą
ca?
19. S
ł
ysz
ą
c te s
ł
owa Boga, uradowana Parwati z kornym pok
ł
onem spyta
ł
a, cnotliwa, Siankar
ę
.
ŚwiętaAdjarzekła:
18. O B
ł
ogos
ł
awiony, Panie wszystkich istot, najlepszy spo
ś
ród znawców wszelkiej dharmy! Ty
ś
ongi, w
mi
ł
osierdziu swym, poprzez Brahm
ę
– Wewn
ę
trznego Zarz
ą
dc
ę
)
19. objawi
ł
by
ł
cztery Wedy, b
ę
d
ą
ce ostoj
ą
wszystkich dharm, gdzie ustanowione zosta
ł
y zasady post
ę
powania dla
poszczególnych stanów i okresów
Ŝ
ywota itd.
20. Podan
ą
w nich jog
ą
, ofiar
ą
i innymi obrz
ę
dami ludzie na ziemi zadowalali bogów i przodków, pobo
Ŝ
ni, w
Z
ł
otym Wieku.
21. Dzi
ę
ki zg
łę
bianiu Wed, kontemplacji i ascezie, "przez mi
ł
osierdzie i szczodrobliwo
ść
22. opanowali swe
zmys
ł
y – pot
ęŜ
ni i waleczni, m
ęŜ
ni i bohaterscy.
23. Cho
ć
24.
ś
miertelni – równi bogom, do boskiej szli siedziby, wierni
ś
lubom, oddani prawdzie i dharmie,
wszyscy prawi i prawdomówni.
25. Królowie byli wierni postanowieniom, a g
ł
ównym ich celem by
ł
a troska o poddanych.
26. Jak na matk
ę
– na cudze
Ŝ
ony, jak na synów- na cudzych synów,
27. jak na grudk
ę
b
ł
ota – na cudze mienie patrzyli wówczas ludzie, oddani swej dharmie, pod
ąŜ
aj
ą
cy zawsze drog
ą
dobra.
28. Nie by
ł
o w
ś
ród nich k
ł
amców, nie by
ł
o pijaków ani z
ł
odziei, z
ł
oczy
ń
ców ani z
ł
o
ś
liwych,
29. nie by
ł
o zawistnych ni gniewnych, chciwych ni po
Ŝą
dliwych, wszyscy byli dobroduszni, wiecznie w swych
sercach szcz
ęś
liwi.
30. Ziemia obficie rodzi
ł
a zbo
Ŝ
e wszelkiego rodzaju, chmury zsy
ł
a
ł
y deszcze W porze deszczowej, krowy hojnie
darzy
ł
y mlekiem, drzewa pe
ł
ne by
ł
y owoców.
31. Nie by
ł
o tam
ś
mierci niewczesnej ani g
ł
odu, ani chorób szcz
ęś
liwi i bogaci, zawsze zdrowi, obdarzeni byli
urod
ą
i innymi przymiotami. Kobiety nie zbacza
ł
y z drogi cnoty i m
ęŜ
om swym by
ł
y oddane.
32. Bramini, kszatrijowie, waj
ś
jowie i siudrowie przestrzegali dobrych obyczajów, cze
ść
33.
oddawali Bogu,
spe
ł
niaj
ą
c swoj
ą
dharm
ę
, i weszli na drog
ę
wyzwolenia.
34. Gdy Z
ł
oty Wiek min
ął
, widz
ą
c,
Ŝ
e w Wieku Treta dharma jest naruszana,
Ŝ
e
ś
miertelni nie s
ą
w stanie przy
pomocy obrz
ę
dów wedyjskich osi
ą
gn
ąć
35.
upragnionego celu,
36.
Ŝ
e ludzie o niespokojnych, pe
ł
nych trosk umys
ł
ach nie s
ą
zdolni do spe
ł
niania wielce uci
ąŜ
liwych obrz
ę
dów
wedyjskich, wymagaj
ą
cych wielu przygotowa
ń
,
37. i w wiecznej rozterce ani zaniecha
ć
38. ich, ani te
Ŝ
spe
ł
nia
ć
39. nie mog
ą
, z tre
ś
ci
ą
Wed powi
ą
zane nauki w
postaci przekazu (
smrti
) na ziemi
40. wówczas objawiwszy, s
ł
abych w ascezie i studiowaniu Wed ludzi od z
ł
a, daj
ą
cego cierpienie, smutek i choroby,
wybawi
ł
e
ś
.
41. Gdyby nie Ty, któ
Ŝ
by
ł
by dla
Ŝ
yj
ą
cych w tym straszliwym oceanie wciele
ń
opiekunem, obro
ń
c
ą
,
wybawicielem, ojcem, dobroczy
ń
c
ą
i panem?
42. A i potem, gdy nasta
ł
Wiek Dwapara, kiedy to ludzie zarzucili dobre czyny zalecane w przekazach i zaniechali
po
ł
owy obowi
ą
zków religijnych, gdy dr
ę
czy
ł
y ich troski i choroby, Ty
ś
w
ł
a
ś
nie ich wybawi
ł
poprzez
wskazówki zawarte w sanhitach i innych.
43. Gdy nadszed
ł
grzeszny Wiek Kali – niszczyciel wszelkich powinno
ś
ci, pe
ł
en z
ł
ych obyczajów i fa
ł
szu,
powoduj
ą
cy grzeszne dzia
ł
ania,
44. Wedy straci
ł
y moc, przekazy zosta
ł
y zapomniane, a pe
ł
ne rozlicznych opowie
ś
ci, wskazuj
ą
ce ró
Ŝ
ne drogi
45. liczne purany zagin
ą
, o Wszechprzenikliwy! Wówczas ludzie odwróc
ą
si
ę
od religii i moralno
ś
ci,
46. stan
ą
si
ę
wyuzdani, uniesieni pych
ą
, zawsze sk
ł
onni do wyst
ę
pku, po
Ŝą
dliwi, zach
ł
anni, okrutni, grubia
ń
scy,
prostaccy, nieuczciwi,
47. krótkowieczni, leniwie my
ś
l
ą
cy, dr
ę
czeni smutkiem i chorobami, nieszcz
ęś
liwi, s
ł
abi, n
ę
dzni, oddani niskim
obyczajom;
48. przebywa
ć
49. b
ę
d
ą
w towarzystwie nikczemnych, si
ę
ga
ć
50. po cudze mienie, ur
ą
ga
ć
51.
innym,
krzywdzi
ć
52. ich, obmawia
ć
53.
, toczy
ć
54.
wojny.
55. Nie zwa
Ŝ
a
ć
56. b
ę
d
ą
na grzech, wstyd i strach, uwodz
ą
c cudze
Ŝ
ony, ubodzy, brudni, udr
ę
czeni,
Ŝ
yj
ą
cy w
n
ę
dzy, chorowici.
57. Kap
ł
ani stan
ą
si
ę
równi siudrom pod wzgl
ę
dem obyczajów, zaniechaj
ą
sandhji i wandany, sk
ł
ada
ć
58.
b
ę
d
ą
ofiary w imieniu niegodnych, zach
ł
anni i grzeszni, nikczemni, wyst
ę
pni,
59. mówi
ą
cy k
ł
amliwe s
ł
owa, g
ł
upi, ob
ł
udni i fa
ł
szywi, sprzedaj
ą
cy swe córki, odst
ę
pcy, odwróceni od
ś
lubów i
ascezy.
60. Aby ludzi omami
ć
61. , odprawia
ć
62. b
ę
d
ą
nabo
Ŝ
e
ń
stwa i odmawia
ć
63.
modlitwy hipokryci,
uwa
Ŝ
aj
ą
cy si
ę
za uczonych, pozbawieni wiary i pobo
Ŝ
no
ś
ci.
64. Je
ść
65. b
ę
d
ą
nieczyste po
Ŝ
ywienie, ho
ł
dowa
ć
66. z
ł
ym obyczajom, wys
ł
ugiwa
ć
67. si
ę
siudrom i spo
Ŝ
ywa
ć
68.
ich pokarm, okrutni, po
Ŝą
daj
ą
cy kobiet z niskich kast.
69. Dla pieni
ę
dzy oddadz
ą
swe
Ŝ
ony nisko urodzonym, a oznak
ą
brami
ń
skiego stanu b
ę
dzie u nich jedynie
noszenie
ś
wi
ę
tego sznura,
70. nieumiarkowani w jedzeniu i piciu, nie rozró
Ŝ
niaj
ą
cy mi
ę
dzy po
Ŝ
ywieniem dozwolonym a zakazanym, wci
ąŜ
szydzi
ć
71.
b
ę
d
ą
z nauk o dharmie i nieustannie prze
ś
ladowa
ć
72.
dobrych,
73. a pobo
Ŝ
ne opowie
ś
ci mie
ć
74. b
ę
d
ą
tylko na ustach, nigdy za na my
ś
li. Aby ludzi wybawi
ć
75. , u
ł
o
Ŝ
y
ł
e
ś
tantry
76. i zbiór nigam i agam daj
ą
cych rozkosz i wyzwolenie, zawieraj
ą
cych sadhan
ę
bogów i bogi
ń
wraz z mantrami i
jantrami, gdzie podano liczne njasy, okre
ś
lane jako "wy
ł
onienie" (
srsti
), "trwanie" (
sthiti
) i "zanik" (
samh
ā
ra
).
77. Opisa
ł
e
ś
równie
Ŝ
rozmaito
ść
78. asan, takich jak baddha i padma, itd.; natury: "bydl
ę
c
ą
" (
pa
ś
u
), "m
ęŜ
n
ą
"
(
v
ī
ra
) i "bosk
ą
" (
divya
), oraz bóstwa nadaj
ą
ce mantrom skuteczno
ść
79.
;
80. poda
ł
e
ś
na tysi
ą
c sposobów praktyki, takie jak siedzenie na trupie (
ś
av
ā
sana
), na cia
ł
opalnym stosie (
cîta
) i
czaszce (
munda
), jak te
Ŝ
obrz
ę
dy
ś
cie
Ŝ
ki kobiecej (
lat
ā
s
ā
dhan
ā
).
81. Ty sam zakaza
ł
e
ś
natury bydl
ę
cej i boskiej – je
ś
li w epoce Kali nie istnieje natura bydl
ę
ca, jak
Ŝ
e by mog
ł
a
istnie
ć
82.
boska?
83. W
ł
asnor
ę
cznie zebrane li
ś
cie, kwiaty,. owoce i wod
ę
winien ofiarowywa
ć
84.
pasiu, nie wolno mu
spojrze
ć
85.
na siudr
ę
ani pomy
ś
le
ć
86.
o kobiecie.
87. za
ś
diwja podobny jest bóstwu, o wiecznie czystym sercu, ponad parami przeciwie
ń
stw, wolny od nami
ę
tno
ś
ci,
jednaki dla wszystkich istot, wyrozumia
ł
y.
88. Jak jest mo
Ŝ
liwa taka czysto
ść
89.
uczu
ć
90.
u naznaczonych pi
ę
tnem Wieku Kali, o wiecznie
niespokojnych umys
ł
ach, skorych do snu i lenistwa?
91. Obrz
ę
dy
ś
cie
Ŝ
ki m
ęŜ
ów (
v
ī
ras
ā
dhan
ā
), do których przepisa
ł
e
ś
pi
ęć
92. sk
ł
adników (
pañcatattva
), jak: wino
(
madya
), mi
ę
so (
m
ā
msa
), ryba (
matsya
), ziarno (
mudr
ā
) i gody (
maithuna
), jak te
Ŝ
owe pi
ęć
93.
sk
ł
adników Ty podarowa
ł
e
ś
, o Siankaro!
94. Urodzeni w Wieku Kali ludzie s
ą
po
Ŝą
dliwi, zaj
ę
ci swym cz
ł
onkiem i brzuchem – z
Ŝą
dzy wpadn
ą
w grzech i
spe
ł
nia
ć
95.
nie b
ę
d
ą
sadhany.
96. Pij
ą
c dla zmys
ł
owej uciechy du
Ŝ
o wina, upoj
ą
si
ę
nim, wyzuci z poczucia dobra i z
ł
a.
97. Jedni gwa
ł
ci
ć
98. b
ę
d
ą
cudze
Ŝ
ony, wielu zostanie rabusiami na tej ziemi, i nie zwa
Ŝ
a
ć
99. b
ę
d
ą
w
upojeniu na grzeszne
ł
ona.
100.
Z przepicia i innych grzechów wielu chorowa
ć
101.
b
ę
dzie na ziemi, straciwszy si
ł
y i rozum i
os
ł
abiwszy zmys
ł
y.
102.
Ludzie podnieceni winem wpada
ć
103. b
ę
d
ą
do stawów, w do
ł
y, dziuple, spada
ć
104.
z tarasów i
z górskich szczytów i gin
ąć
105. .
106.
Jedni k
ł
óci
ć
107. si
ę
b
ę
d
ą
z rodzicami i krewnymi, inni milcze
ć
108.
b
ę
d
ą
jak mumie, jeszcze
inni papla
ć
109. bez ustanku.
110.
Wyst
ę
pni, okrutni, gwa
ł
c
ą
cy dharm
ę
. O Pot
ęŜ
ny! Praktyki, jakie poda
ł
e
ś
dla dobra,
111.
mniemam, o Wielki Bo
Ŝ
e, i
Ŝ
obróc
ą
si
ę
na z
ł
e w cz
ł
owieku! Kto b
ę
dzie uprawia
ł
jog
ę
, stosowa
ł
liczne
njasy,
112.
ś
piewa
ł
hymny, rysowa
ł
jantry, odprawia
ł
pura
ś
czaran
ę
, o Panie
Ś
wiata? Pod wp
ł
ywem pi
ę
tna epoki,
jak te
Ŝ
z racji swej natury, ludzie w Wieku Kali stan
ą
si
ę
nikczemni i na wszelkie sposoby z
ł
o czyni
ć
113.
b
ę
d
ą
.
114. Podaj im, przez swe mi
ł
osierdzie, o Panie Uci
ś
nionych,
ś
rodek na uzyskanie zdrowia i d
ł
ugiego
Ŝ
ycia,
na wzrost si
ł
y i m
ę
stwa,
115.
obdarzaj
ą
cy ludzi wiedz
ą
i rozumem i zapewniaj
ą
cy
ł
atwo pomy
ś
lno
ść
116.
, dzi
ę
ki któremu
stan
ą
si
ę
mocarni i waleczni,
117. O czystych sercach, dobrzy dla innych, raduj
ą
cy rodziców, a m
ęŜ
czy
ź
ni wierni b
ę
d
ą
swym
Ŝ
onom i
odwróc
ą
si
ę
od cudzych, oddani bóstwu i guru, troskliwi dla synów i krewnych,
118. znaj
ą
cy Brahmana, posiadaj
ą
cy wiedz
ę
o Brahmanie, sercem i my
ś
l
ą
przebywaj
ą
cy w Brahmanie. Aby
si
ę
to spe
ł
ni
ł
o i dla dobra ludzkiej egzystencji, powiedz, co
119. czyni
ć
120. nale
Ŝ
y, a czego nie, stosownie do stanu i okresu
Ŝ
ycia! Kto w trzech
ś
wiatach wybawi
wszystkich ludzi, je
ś
li nie Ty?
OtopierwszyrozdziałwŚwiętejTantrzeWielkiegoWyzwolenia
przewyŜszającejwszystkietantry
esencjiwszystkichdharm
będącejrozmowąŚwiętejAdjizSadaśiwą
zatytułowany:
Pytanieośrodekdoocalenialudzi
rozdz: 2,3,4 w przygotowaniu
Plik z chomika:
czyszdarek
Inne pliki z tego folderu:
Mahanirwana-Tantra.pdf
(43 KB)
asztawakra gita.pdf
(168 KB)
Advahoota Gita.pdf
(48 KB)
UPANISZADY.pdf
(121 KB)
dziwan-mukta.rtf
(8 KB)
Inne foldery tego chomika:
╬ BIBLIA LEOPOLITY
01 Biblia Polska
02 Bible- all language
144 łamigłówki Stary i Nowy Testament
43 GRECKO-POLSKI NOWY TESTAMENT - WYDANIE INTERLINEARNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin