21.Objawienie_1.pdf

(1545 KB) Pobierz
Microsoft Word - Obj1.doc
William Barclay
OBJAWIENIE
W. JANA
Tom I (Rozdziały 1–5)
Pozna 2002
Tłumaczył: Konstanty Wiazowski
Wydanie poprzednie ukazało si# nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1981 r.
Redakcja: Adam Ciorga
Gdy przy czytaniu Nowego Testamentu wkraczamy do ksi#gi Obja-
wienia, czujemy jakby5my przenie5li si# do innego 5wiata. Spotykamy si#
tu z czym5 zupełnie niepodobnym do reszty Nowego Testamentu. Jest to
nie tylko ksi#ga ró9ni:ca si# od innych, lecz wyj:tkowo trudna dla współ-
czesnego umysłu. Dlatego niektórzy pomijaj: j: jako zupełnie niezrozu-
miał:, inni za5 posługuj: si# ni: przy odczytywaniu przyszłych wydarze
lub znajduj: w niej potwierdzenie swoich religijnych przekona. Pewien
zrozpaczony komentator powiedział, 9e w Objawieniu jest tyle zagadek,
co słów, a studiowanie tej ksi#gi prowadzi do utraty zmysłów.
Luter odmawiał Objawieniu miejsca w Nowym Testamencie. Wraz z
Listami Jakuba, Judy, Drugim Listem Piotra i Listem do Hebrajczyków
umie5cił Objawienie w wyodr#bnionym dziale na kocu Nowego Testa-
mentu. O5wiadczył on, 9e ksi#ga ta zawiera wył:cznie obrazy i wizje,
które nie wyst#puj: gdzie indziej w Biblii. Ubolewał równie9, 9e autor tej
ksi#gi miał odwag# groziA tym, którzy zlekcewa9: jego słowa, choA s:
one tak bardzo niezrozumiałe. Słowa te, powiada Luter, nie ucz: o Chry-
stusie, ani Go uznaj:; nie dostrzega si# w nich równie9 natchnienia Ducha
Cwi#tego. Tak samo nieprzychyln: postaw# wobec Objawienia zaj:ł
Zwingli. „Co si# tyczy Apokalipsy – pisze on – to wcale nie bierzemy jej
pod uwag#, poniewa9 nie jest to ksi#ga biblijna... Apokalipsa nie posiada
uroku słowa ani umysłu Jana. Mog# wi#c, je9eli zechc#, odrzuciA jej
5wiadectwo”. W wielu innych wypowiedziach podkre5la si# niezrozumia-
ło5A Objawienia, a niektórzy nawet kwestionowali prawo tej ksi#gi do
kanonu Nowego Testamentu.
Z drugiej jednak strony w ka9dym pokoleniu pojawiaj: si# miło5nicy
tej ksi#gi. T.S. Kepler cytuje wypowiedF Filipa Carringtona i od siebie
dodaje: „W przypadku Objawienia mamy do czynienia z artyst: wi#k-
szym od Stevensona, Coleridge’a czy Bacha. Cw. Jan z lepszym znaw-
stwem dobiera wła5ciwych słów ni9 Stevenson, lepiej rozporz:dza nad-
przyrodzonym wdzi#kiem ni9 Coleridge, posiada bogatsze poczucie me-
3
329547288.001.png
lodii, rytmu kompozycji ni9 Bach... Jest to jedyne arcydzieło czystej sztu-
ki w Nowym Testamencie... Jego pełnia, bogactwo i harmonia ró9norod-
no5ci stawiaj: je ponad greck: tragedi:”.
Ksi#ga ta bez w:tpienia jest trudna i kłopotliwa, warto jednak zmagaA
si# z ni:, a9 obdarzy nas swoim błogosławiestwem i otworzy nam swoje
bogactwa.
Zabieraj:c si# do studiów nad Objawieniem zawsze musimy mieA na
uwadze fakt, 9e mimo swojej wyj:tkowo5ci w Nowym Testamencie ksi#-
ga ta reprezentuje pewien rodzaj literatury bardzo popularnej w okresie
mi#dzy Starym i Nowym Testamentem. Objawienie cz#sto nazywane jest
Apokalips , z greckiego Apokalipsis. W okresie mi#dzy Starym i Nowym
Testamentem pojawiła si# wielka ilo5A utworów zwanych literatur apo-
kaliptyczn, b#d:c: dowodem niezniszczalnej nadziei 9ydowskiej.
Lydzi nie mogli zapomnieA, 9e s: wybranym przez Boga ludem, który
pewnego dnia zapanuje nad 5wiatem. Dlatego stale oczekiwali na przyj-
5cie króla z rodu Dawida, który zjednoczyłby naród i poprowadził go o
wielko5ci. Z pnia Isajego miała wyrosn:A ró9d9ka (Iz 11,1.10). Bóg miał
wzbudziA dla Dawida latoro5l sprawiedliw: (Jr 30,9). Dawid miał byA
pasterzem i królem swego narodu (Ez 34,23; 37,24). Dom Dawida zosta-
nie poddany odnowieniu (Am 9,11); z Betlejemu wyjdzie władca, którego
„moc b#dzie si#gaA a9 po krace ziemi” (Mich 5,2-4).
Jednak cała historia Izraela zadawała kłam tym nadziejom. Po 5mierci
Salomona i tak do5A małe królestwo uległo podziałowi. Królestwo pół-
nocne, ze stolic: w Samarii, przestało istnieA w drugiej połowie ósmego
wieku przed Chr. i potem ju9 nigdy nie pojawiło si# na mapie, st:d dzie-
si#A pokole zostało zgubionych. Królestwo południowe, ze stolic: w
Jerozolimie, na pocz:tku szóstego wieku przed Chr. upadło pod naporem
Babiloczyków, a jego mieszkacy zostali uprowadzeni do niewoli. PóF-
niej było ono uzale9nione politycznie od Persów, Greków i Rzymian.
Historia Lydów była nieprzerwanym pasmem kl#sk, co prowadziło do
przekonania, 9e 9aden człowiek nie b#dzie mógł staA si# ich wybawicie-
lem.
My5l 9ydowska uparcie utrzymywała przekonanie o wybawieniu Ly-
dów, ale dostosowuj:c si# do faktów historii wypracowano pewien sche-
4
329547288.002.png
mat historii, dziel:c cały czas historyczny na dwa „wieki”. Był wi#c wiek
obecny, całkowicie zły i niemo9liwy do naprawienia. Nadawał si# on tyl-
ko do całkowitego zniszczenia. Dlatego Lydzi oczekiwali na zakoczenie
tego doczesnego wieku. Był te9 wiek, który miał nadej, całkowicie do-
bry, złoty wiek Bo9y, w którym pokój, dobrobyt, sprawiedliwo5A i lud
wybrany zostan: w kocu wywy9szone i zajm: wła5ciwe sobie miejsce.
W jaki sposób obecny wiek miał byA zast:piony przez ten przyszły
wiek? Lydzi wierzyli, 9e zmiana ta nigdy nie zostanie spowodowana
przez człowieka i dlatego oczekiwali na bezpo5redni: interwencj# Boga.
Zst:pi On na scen# historii, by zniweczyA istniej:cy 5wiat i ustanowiA
złoty wiek. Dzie tego przyj5cia Boga został nazwany Dniem Pana, miał
to byA dzie przeraFliwego strachu, zniszczenia i s:du, okres bólów poro-
dowych nowego wieku.
Cała literatura apokaliptyczna dotyczy tych wydarze, grzechu wieku
obecnego, zniszczenia i s:du w okresie przej5ciowym i błogosławionej
przyszło5ci. Na jej tre5A składaj: si# sny i wizje dotycz:ce koca. Oznacza
to, 9e cała literatura apokaliptyczna ma charakter tajemniczy. Stale usiłuje
ona okre5liA rzeczy niemo9liwe do okre5lenia, powiedzieA o sprawach
niemo9liwych do wypowiedzenia, zobrazowaA wydarzenia niemo9liwe do
zobrazowania.
Wszystko to komplikuje jeszcze jeden fakt. Te apokaliptyczne wizje
w naturalny sposób rozja5niały si# jedynie w umysłach ludzi 9yj:cych w
okresie tyranii i ucisku. Im bardziej obca moc uciskała ich, tym bardziej
marzyli oni o jej zniszczeniu i swoim wywy9szeniu. Gdyby agresorzy i
wyzyskiwacze potrafili odczytaA te marzenia, sytuacja poddanych uległa-
by pogorszeniu, gdy9 tego rodzaju pisma uchodziły za dzieło rewolucjoni-
stów. Dlatego wi#c ksi#gi te były pisane swego rodzaju szyfrem, 5wiado-
mie posługiwano si# j#zykiem niezrozumiałym dla człowieka obcego; w
wielu przypadkach nadal pozostaj: one niezrozumiałe, poniewa9 klucz do
szyfru ju9 nie istnieje. Jednak im lepiej poznajemy historyczne tło tych
ksi:g, tym trafniej mo9emy je interpretowaA.
Wszystko to daje nam obraz ksi#gi Objawienia. Istnieje wiele 9ydow-
skich ksi:g apokaliptycznych – Ksi"ga Enocha, Proroctwa Sybilli, Testa-
ment Dwunastu Patriarchów, Wniebowst pienie Izajasza, Wniebowzi"cie
Moj+esza, Apokalipsa Barucha, Czwarta ksi"ga Ezdrasza. Objawienie 5w.
Jana jest chrze5cijask: ksi#g: apokaliptyczn:. Jest to jedyna tego rodzaju
ksi#ga w Nowym Testamencie, gdy9 inne nie zostały wł:czone do jego
5
329547288.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin