WycieczkaWybieramy się na wycieczkę i każdy coś pakuje do plecaka. Każdy pakuje jedną rzecz na pierwszą literę swojego imienia i mówi co spowodowało, że wybrał właśnie to np. „Ja Basia zabieram na wycieczkę bułeczkę dlatego, że nie wiem czy nie będę głodna”. I tak po kolei, aż dojdzie się do ostatniego dziecka. Celem zabawy jest utrwalenie imion dzieci. Kiedy każde dziecko wypowie się robimy podsumowanie tego co mamy zamiar spakować na wycieczkę.
Zabawa z misiem
Dzieci siedzą w kole. Każde dziecko po kolei otrzymuje misia i zadają pytanie „Czy pobawisz się ze mną misiu?”. Z niektórymi dziećmi miś będzie się bawił, a z innymi nie. To z kim będzie się bawił będzie zależało od jakiejś cechy wspólnej dzieci, z którymi miś będzie się bawił, np. będzie się bawił z dziećmi które noszą okulary. Kiedy wszystkie dzieci zadadzą pytanie, nauczycielka pyta dzieci dlaczego z jednymi osobami chciał się miś bawić a z innymi nie, a zadaniem dzieci jest odgadnięcie tej cechy.
Pudełko
Dzieci siedzą lub stoją w kole. W tle gra muzyka. W ruch puszczone jest pudełko (lub ewentualnie woreczek) z losami, na każdej karteczce małe zadanie (np. zaśpiewaj piosenkę, powiedz coś miłego sąsiadowi itp.). Kiedy muzyka ucichnie, osoba, która trzyma właśnie pudełko, wyjmuje jedną karteczkę, czyta głośno zadanie i wykonuje je.
Lustro
Dzieci stają naprzeciw siebie w parach. Jedno z nich wykonuje różne gesty i miny, a jego partner musi je idealnie odwzorować, naśladując jego ruchy. Po chwili dzieci zamieniają się rolami, a następnie zmieniają partnerów.
Pułapka
Podział na dwie dowolne grupy, np. chłopców i dziewczynki. Jedna grupa trzymając się za ręce stoi w kole i tworzy „pułapkę” na myszy - dzieci z drugiej grupy (ręce wysoko uniesione do góry). Na sygnał „Pułapka otwarta” myszki biegają po pułapce, po sygnale dźwiękowym pułapka się zamyka ( ręce opuszczone i przysiad) i więzi myszki, które nie zdążyły opuścić pułapki. Po kilkakrotnym powtórzeniu zabawy zmiana ról.
Supeł
Trzymając się za ręce dzieci tworzą supeł ze swoich ciał, przechodząc wężykiem między dziećmi a następnie rozwiązujemy go, wracając tą samą drogą, ale utrudnienie polega na tym, że nie wolno puścić się za ręce.
Dodaj swój ruch
Grupa siedzi w kręgu. Osoba zaczynająca wstaje i pokazuje jakiś ruch. Następnie osoba siedząca po lewej stronie powtarza ruch i dodaje swój. Gra odbywa się bez słów. Jeśli ktoś się odezwie lub ominie ruch, daje fant
Domino
„Domino” to gra polegająca na łączeniu takich samych elementów.Prowadzący staje w środku koła i mówi: „Jestem pierwszym elementem domina. Proszę do siebie kogoś kto, tak jak ja, … lubi wesołe piosenki”. Kto pierwszy chwyci prowadzącego za rękę wygrywa i teraz on zaprasza kogoś o podobnych upodobaniach. Ostatnia osoba zamyka krąg i łączy nas wszystkich.
Wyścigi konneDzieci siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym, słuchają relacji nauczyciela z wyścigów konnych i wykonują wszystkie gesty za nauczycielem:Konie podchodzą do startu /wolno, miarowo uderzają dłońmi o kolana, raz w lewe, raz w prawe/ jeden kuleje /jedno dziecko uderza niemiarowo/. Bomba w górę – bum! /dzieci wyraźnie wymawiają BUM! unosząc jedną dłoń w górę/. Poszły /bardzo szybko uderzają dłońmi o kolana raz w prawe, raz w lewe/, Zakręt w prawo / ostro przechylają się w prawo nie przestając uderzać w kolana/, zakręt w lewo /przechylają się w lewo/. Przeszkoda /wymawiając HOP! Udają przeskok przez płot (ręce ułożone jak w skoku do wody)/. Konie pędzą po moście /pięściami uderzają w piersi/, po wodzie /pięściami uderzają o napuszone policzki/, rów z wodą /wymawiają PLUM! uderzając dłońmi o podłogę/. Biegną dalej /cały czas szybko uderzając dłońmi o kolana/. Meta już blisko, kto będzie pierwszy? /dzieci uderzają coraz szybciej/. Meta! /dzieci padają zmęczone/.
Wężyk
Cały wężyk robi: hop!Głowa w lewo, w lewo krok.Do przodu głośno kroki trzy.Idę na koniec, prowadzisz Ty!Uczestnicy ustawiają się jeden za drugim i chwytają za ramiona tworząc wężyk. Prowadzący stoi pierwszy i zaczyna śpiewać piosenkę, pokazując ruchy zgodne z treścią, a pozostałe dzieci wykonują równo z nim:Cały wężyk robi: hop! – skok obunóż do przoduGłowa w lewo, w lewo krok. – przechylamy głowę w lewo i robimy krok w lewoDo przodu głośno kroki trzy - 3 skoki obunóż do przoduIdę na koniec prowadzisz Ty! – pierwsza osoba wskazuje na osobę za sobą, która ma prowadzić i biegnie na koniec.Następnie znów odśpiewana zostaje piosenka i następuje zmiana prowadzącego wężyk. Zabawa trwa tak długo aż wszyscy uczestnicy będą prowadzącymi.
Ecce_Ego