TEMAT KOMPLEKSOWY:
SPOSOBY REALIZACJI:
WIATR
§ posłuchamy odgłosów wiatru (zagadka słuchowa)
§ porozmawiamy o tym, co to jest wiatr i po czym można go poznać; dowiemy się co to jest wiatr pozorny (Pentliczek 6.XI 95)
§ w ćwiczeniach słownikowych będziemy wyszukiwać wyrazy określające co robi wiatr a w gimnastyce buzi i języka naśladować odgłosy wiatru
§ będziemy naśladować ruch wiatrów (dobrego i złego); zastanowimy się co może robić dobry (rozsiewanie nasion, daje energię, mogą na nim szybować ptaki, szybowce, lotnie, itp.) i zły (huragany, trąby powietrzne, itp.) wiatr?
WODA
§ rozwiążemy zagadkę słowną: WODA
§ obejrzymy ilustracje różnych zbiorników wodnych: źródło, strumyczek, rzeka, wodospad, jezioro, staw, morze; porównamy je – wyszukamy podobieństwa i różnice; ułożymy od najmniejszego do największego
§ w zabawie ruchowej będziemy naśladować ruch fal morskich
§ w burzy mózgów wyszukamy określeń co robi woda dobra a co woda zła
§ porozmawiamy o stanach skupienia wody (stały – lód, ciekły, gazowy – para)
§ przeprowadzimy doświadczenia z wodą, określimy jej właściwości
- barwienie wody
- rozpuszczanie (soli, cukru)
- mierzenie objętości wody
- utrzymywanie się na powierzchni lub zatapianie niektórych przedmiotów
§ sporządzimy mieszankę: szampon + woda i będziemy puszczać bańki mydlane
OGIEŃ
§ porozmawiamy na temat: skąd na ziemi wziął się ogień? Czy ogień jest potrzebny?
§ w burzy mózgów wymienimy dobre i złe cechy ognia
§ obejrzymy ilustracje: iskra, płomyk, ogień, żar, popiół; porozmawiamy o niebezpieczeństwach związanych z zabawą z ogniem
§ w zabawie ruchowej „Straż pożarna” będziemy naśladować czynności strażaków
§ obejrzymy gaśnicę w naszym przedszkolu, porozmawiamy o tym kto i kiedy może jej użyć
§ przejdziemy drogę ewakuacyjną w przedszkolu, obejrzymy znaki oznaczające tę drogę; weźmiemy udział w PRÓBNYM ALARMIE EWAKUACYJNYM z przedszkola
" ! #
§ będziemy malować wiatr w różnych technikach:
- malowanie farbami do muzyki
- dmuchanie w kroplę tuszu
- malowanie kulką
§ wykonamy wiatromierz oraz wiatrowe dzwonki z metalowych przedmiotów
¯ ¯¯
§ posłuchamy piosenki „Wiatr psotnik”
§ wykonamy instrumentację „Wiatr” z wykorzystaniem kubeczków po jogurcie, bębenków, gazet i folii
§ będziemy tańczyć „taniec wiatrów” do muzyki instrumentalnej z wykorzystaniem np. szarf czy chust szyfonowych
§ pobawimy się w zabawy ruchowe: „Rozpędzanie chmurek”, „Drzewa i wiatr”
§ weźmiemy udział w ćwiczeniach ruchowych prowadzonych metoda Kniessów do muzyki ABBY, z wykorzystaniem szarf, pobijaków i krążków
§ będziemy spacerować po okolicy i bawić się w ogrodzie przedszkolnym
„MAMA, TATA, RODZEŃSTWO I JA,
CZYLI RODZINKA NA 102!”
DOM I RODZINA
§ porozmawiamy o domach i ich mieszkańcach. Dowiemy się: w jakich domach ludzie mieszkają na świecie? Jak i z czego się je buduje i od czego to zależy? Wykorzystamy loteryjkę obrazkowo – wyrazową „Gdzie kto mieszka?”
§ porozmawiamy o swoich rodzinach. Opowiemy o członkach swoich rodzin (rodzicach, dziadkach, rodzeństwie), o tym co robią nasze mamy i tatusiowie w pracy? jak nazywają się zawody, które wykonują? Zastanowimy się kim chcielibyśmy zostać gdy dorośniemy. Opowiemy o tym co nas cieszy, co smuci, co lubimy wspólnie robić, jak spędzamy wolny czas. Razem z rodzicami spróbujemy zaprojektować nasz herb rodzinny.
§ posłuchamy wierszy: M. Strzałkowskiej „Się”
M. Strzałkowskiej „Lamy dla mamy”
M. Przewoźniaka „Dzień Taty”
D. Gellner „Święto Taty”
Będziemy wysuwać propozycje – co sprawiłoby największą radość naszym rodzicom w dniu ich święta.
§ rozwiążemy krzyżówkę obrazkowo – wyrazową, a jej rozwiązanie wskaże jaki prezent jest najmilszy dla naszych rodziców (UŚMIECH DZIECKA)
§ z opowiadania M. Pawłowicza (PENTLICZEK 21/97) dowiemy się kiedy i w jaki sposób świętuje się Dzień Matki w różnych krajach; podpatrzymy niektóre pomysły
O RÓŻNYCH MAMACH I TATUSIACH
§ posłuchamy wiersza L. Łącz „Wiosenna tajemnica” (Domowe Przedszkole 5/96)
§ posłuchamy krótkich opowiadań K. Makowieckiej (Pentliczek 21/97) i A. Ślepowrońskiego (Pentliczek 25/96) o różnych mamach i tatusiach zwierzęcych. Utrwalimy nazwy dorosłych zwierząt i ich dzieci. Poznamy ciekawostki ze świata zwierząt – dowiemy się jak radzą sobie z wychowaniem swoich dzieci: mszyca, mrówka, ryba tropikalna, konik morski, nogal i kukułka.
§ z opowiadania K. Dębnickiego „W wózku i na plecach” dowiemy się jak opiekują się dziećmi mamy z różnych stron świata.
§ wspólnie przygotujemy i weźmiemy udział w uroczystości z okazji Dnia Rodziców
§ razem z rodzicami zaprojektujemy i wykonamy herb swojej rodziny (zadanie do domu)
§ wykonamy album „Moja rodzinka”
§ wykonamy upominki dla rodziców
§ ćwiczenie graficzne „Kwiaty dla mamy”
§ utrwalimy znane piosenki o mamie
§ nauczymy się nowej piosenki „Rodzinny blues” oraz tańca integracyjnego „Rodzinny wężyk”
§ będziemy utrwalać tańce na zakończenie roku przedszkolnego
§ zestaw ćwiczeń ruchowych – mini wyścigi wg pomysłu nauczycielki
§ zabawy w ogrodzie: zabawy bieżne, gry zespołowe
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
justyna78