plan maj.doc

(40 KB) Pobierz
TEMAT KOMPLEKSOWY:

TEMAT  KOMPLEKSOWY:

 

„ŻYWIOŁY: WIATR, WODA, OGIEŃ”

 

SPOSOBY  REALIZACJI:

 

WIATR

§         posłuchamy odgłosów wiatru (zagadka słuchowa)

§         porozmawiamy o tym, co to jest wiatr i po czym można go poznać; dowiemy się co to jest wiatr pozorny (Pentliczek 6.XI 95)

§         w ćwiczeniach słownikowych będziemy wyszukiwać wyrazy określające co robi wiatr a w gimnastyce buzi i języka naśladować odgłosy wiatru

§         będziemy naśladować ruch wiatrów (dobrego i złego); zastanowimy się co może robić dobry (rozsiewanie nasion, daje energię, mogą na nim szybować ptaki, szybowce, lotnie, itp.) i zły (huragany, trąby powietrzne, itp.) wiatr?

 

WODA

§         rozwiążemy zagadkę słowną: WODA

§         obejrzymy ilustracje różnych zbiorników wodnych: źródło, strumyczek, rzeka, wodospad, jezioro, staw, morze; porównamy je – wyszukamy podobieństwa i różnice; ułożymy od najmniejszego do największego

§         w zabawie ruchowej będziemy naśladować ruch fal morskich

§         w burzy mózgów wyszukamy określeń co robi woda dobra a co woda zła

§         porozmawiamy o stanach skupienia wody (stały – lód, ciekły, gazowy – para)

§         przeprowadzimy doświadczenia z wodą, określimy jej właściwości

-          barwienie wody

-          rozpuszczanie (soli, cukru)

-          mierzenie objętości wody

-          utrzymywanie się na powierzchni lub zatapianie niektórych przedmiotów

§         sporządzimy mieszankę: szampon + woda i będziemy puszczać bańki mydlane

 

OGIEŃ

§         porozmawiamy na temat: skąd na ziemi wziął się ogień? Czy ogień jest potrzebny?

§         w burzy mózgów wymienimy dobre i złe cechy ognia

§         obejrzymy ilustracje: iskra, płomyk, ogień, żar, popiół; porozmawiamy o niebezpieczeństwach związanych z zabawą z ogniem

§         w zabawie ruchowej „Straż pożarna” będziemy naśladować czynności strażaków

§         obejrzymy gaśnicę w naszym przedszkolu, porozmawiamy o tym kto i kiedy może jej użyć

§         przejdziemy drogę ewakuacyjną w przedszkolu, obejrzymy znaki oznaczające tę drogę; weźmiemy udział w PRÓBNYM ALARMIE EWAKUACYJNYM z przedszkola

 

"  ! #

§         będziemy malować wiatr w różnych technikach:

-          malowanie farbami do muzyki

-          dmuchanie w kroplę tuszu

-          malowanie kulką

 

§         wykonamy wiatromierz oraz wiatrowe dzwonki z metalowych przedmiotów

 

 

¯ ¯¯

§         posłuchamy piosenki „Wiatr psotnik”

§         wykonamy instrumentację „Wiatr” z wykorzystaniem kubeczków po jogurcie, bębenków, gazet i folii

§         będziemy tańczyć „taniec wiatrów” do muzyki instrumentalnej z wykorzystaniem np. szarf czy chust szyfonowych

§         pobawimy się w zabawy ruchowe: „Rozpędzanie chmurek”, „Drzewa i wiatr”

 

§         weźmiemy udział w ćwiczeniach ruchowych prowadzonych metoda Kniessów do muzyki ABBY, z wykorzystaniem szarf, pobijaków i krążków

§         będziemy spacerować po okolicy i bawić się w ogrodzie przedszkolnym

 

 

 

TEMAT  KOMPLEKSOWY:

„MAMA, TATA, RODZEŃSTWO I JA,

CZYLI RODZINKA NA 102!”

 

SPOSOBY  REALIZACJI:

 

DOM I RODZINA

§         porozmawiamy o domach i ich mieszkańcach. Dowiemy się: w jakich domach ludzie mieszkają na świecie? Jak i z czego się je buduje i od czego to zależy? Wykorzystamy loteryjkę obrazkowo – wyrazową „Gdzie kto mieszka?”

§         porozmawiamy o swoich rodzinach. Opowiemy o członkach swoich rodzin (rodzicach, dziadkach, rodzeństwie), o tym co robią nasze mamy i tatusiowie w pracy? jak nazywają się zawody, które wykonują? Zastanowimy się kim chcielibyśmy zostać gdy dorośniemy. Opowiemy o tym co nas cieszy, co smuci, co lubimy wspólnie robić, jak spędzamy wolny czas. Razem z rodzicami spróbujemy zaprojektować nasz herb rodzinny.

§         posłuchamy wierszy: M. Strzałkowskiej „Się”

                                            M. Strzałkowskiej „Lamy dla mamy”

                                            M. Przewoźniaka „Dzień Taty”

                                            D. Gellner „Święto Taty”

Będziemy wysuwać propozycje – co sprawiłoby największą radość naszym rodzicom w dniu ich święta.

§         rozwiążemy krzyżówkę obrazkowo – wyrazową, a jej rozwiązanie wskaże jaki prezent jest najmilszy dla naszych rodziców (UŚMIECH DZIECKA)

§         z opowiadania M. Pawłowicza (PENTLICZEK 21/97) dowiemy się kiedy i w jaki sposób świętuje się Dzień Matki w różnych krajach; podpatrzymy niektóre pomysły

 

 

 

O RÓŻNYCH MAMACH I TATUSIACH

§         posłuchamy wiersza L. Łącz „Wiosenna tajemnica” (Domowe Przedszkole 5/96)

§         posłuchamy krótkich opowiadań K. Makowieckiej (Pentliczek 21/97) i A. Ślepowrońskiego (Pentliczek 25/96) o różnych mamach i tatusiach zwierzęcych. Utrwalimy nazwy dorosłych zwierząt i ich dzieci. Poznamy ciekawostki ze świata zwierząt – dowiemy się jak radzą sobie z wychowaniem swoich dzieci: mszyca, mrówka, ryba tropikalna, konik morski, nogal i kukułka.

§         z opowiadania K. Dębnickiego „W wózku i na plecach” dowiemy się jak opiekują się dziećmi mamy z różnych stron świata.

§         wspólnie przygotujemy i weźmiemy udział w uroczystości z okazji Dnia Rodziców

 

 

"  ! #

§         razem z rodzicami zaprojektujemy i wykonamy herb swojej rodziny (zadanie do domu)

§         wykonamy album „Moja rodzinka”

§         wykonamy upominki dla rodziców

§         ćwiczenie graficzne „Kwiaty dla mamy”

 

 

¯ ¯¯

§         utrwalimy znane piosenki o mamie

§         nauczymy się nowej piosenki „Rodzinny blues” oraz tańca integracyjnego „Rodzinny wężyk”

§         będziemy utrwalać tańce na zakończenie roku przedszkolnego

 

 

§         zestaw ćwiczeń ruchowych – mini wyścigi wg pomysłu nauczycielki

§         zabawy w ogrodzie: zabawy bieżne, gry zespołowe

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin