Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów 2.pdf

(1120 KB) Pobierz
435783849 UNPDF
Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki
stosowaniu filtrów
2. Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten
sam obiekt
Wykorzystując zdjęcie przedstawiające Atlantyk z perspektywy wyspy La Palma, przyjrzyjmy się
efektom, jakie niesie ze sobą zastosowanie najistotniejszych filtrów w fotografii analogowej. Moim
zdaniem filtr żółty, czerwony i zielony stanowią niezbędną część ekwipunku ambitnego fotografika
specjalizującego się w zdjęciach czarno-białych. Wydruki od 1. do 4. to powiększenia wykonane na
papierze średniokontrastowym z tym samym czasem ekspozycji i bez doświetlania. Bardzo wyraźnie
ukazują efekty zastosowania owych trzech ważnych filtrów. Jednak żadne powiększenie nie wygląda
odpowiednio przekonująco bez dodatkowej, intensywnej manipulacji. Te zdjęcia pozwalają przekonać
się, że w przypadku powiększeń obróbka jest przynajmniej tak samo istotna jak zastosowanie filtra.
Najlepszą praktyką jest korzystanie z obu rozwiązań, gdyż wzajemnie się uzupełniają.
Fotografia wykonana bez filtra (rysunek 3.1) nie wygląda satysfakcjonująco, gdyż piękne chmury na
niebie wydają się zbyt blade i pozbawione kontrastu.
Rysunek 3.1. Zdjęcie bez filtra
Zdjęcie zrobione z zastosowaniem żółtego filtra (rysunek 3.2) charakteryzuje się większym kontrastem
nieba, które po kolejnych manipulacjach naświetleniem wygląda dobrze. Lecz niebieski ocean wydaje się
ciemniejszy od pnia egzotycznego drzewa.
435783849.001.png
Rysunek 3.2. Zastosowanie żółtego filtra
Zdjęcie zrobione z zastosowaniem czerwonego filtra (rysunek 3.3) przedstawia obraz wymownego,
kontrastowego nieba, uzyskany bez żadnych korekcji naświetlenia. Jednak niebiesko-zielona woda (o
barwie komplementarnej do barwy filtra) staje się tak ciemna, że nie można jej już odróżnić od pnia
drzewa.
435783849.002.png
Rysunek 3.3. Zastosowanie czerwonego filtra
Zupełnie inny efekt osiągnięto za pomocą filtra zielonego (rysunek 3.4). Niebiesko-zielone światło
oceanu nie zostało pochłonięte (jak w przypadku filtra czerwonego), lecz prawie w całości przeszło przez
filtr. W związku z tym niebo wydaje się jaśniejsze. Pień drzewa oraz liście również są jaśniejsze — i tym
samym bardziej zróżnicowane niż na poprzednich zdjęciach. Jedynie niebo pozostawia nieco do życzenia
i ma trochę mniejszy kontrast niż na fotografii wykonanej z żółtym filtrem.
435783849.003.png
Rysunek 3.4. Zastosowanie zielonego filtra
Powyższe przykłady jasno pokazują, jak istotnie można wpłynąć na odcienie w fotografii czarno-białej.
Jeśli chcemy uzyskać ciemniejsze zdjęcie, na którym swoją jasnością wyróżniać się będą jedynie chmury,
warto zastosować filtr czerwony i rozjaśnić trochę dolną partię ujęcia (patrz zdjęcie 3.5). Widać, że
zróżnicowanie tonów występuje na całym negatywie, jednak odcienie pnia drzewa oraz oceanu ciężko
odróżnić.
435783849.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin