WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIEM I USPOŁECZNIENIE. INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY KRZYSZTOFA O..doc

(46 KB) Pobierz

PROGRAM  ZAJĘĆ  DLA  K  O. 

UCZNIA  ZESPOŁU  REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZEGO

ROK  2010/2011

 

 

 

WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIE I USPOŁECZNIENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    Opracowała:

 

 

 

Podczas zajęć rewalidacyjno - wychowawczych uczniowie doskonalą dotychczasowe, oraz nabywają nowe umiejętności                              z zakresu: uspołecznienia, umiejętności współżycia w grupie , rozwijania własnej tożsamości, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała oraz kształtowania umiejętności funkcjonowania w otoczeniu w takim stopniu,  na ile pozwala rozwój psychofizyczny.

W mojej pracy indywidualnej z uczniem  zwrócę szczególną uwagę na tworzenie niezbędnych warunków do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, rozwijanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa, stymulowanie rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami podopiecznych oraz nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem.

     W pracy rewalidacyjno – wychowawczej w zależności od możliwości i potrzeb moich uczniów, stosuję daną metodę w całości lub tylko wprowadzam wybrane z niej elementy: metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku - Poranny Krąg, muzykoterapia, metoda F. Affolter, M. Ch Knillów, W. Sherborne, elementy integracji sensorycznej, elementu masażu wg. Shantali,

gesty, metoda zabawy, masaże ciała.

 

 

 

 

 

 

 

 

                          

Cele główne

 

Cele szczegółowe

 
Uwagi o realizacji

 

I. WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIE

 

Kształtowanie umiejętności współdziałania                     w grupie.

 

 

1.Wypracowanie i doskonalenie tolerancji na obecność i dotyk nauczyciela.

 

 

2. Rozpoznawanie poszczególnych osób i kojarzenie ich z imieniem.

Wdrażanie i zachęcanie do wspólnych zabaw z innymi dziećmi.

 

 

3. Rozwijanie sfery emocjonalnej.

Nawiązywanie z drugą osobą pozytywnego kontaktu, wzrastanie                                      w poczuciu akceptacji                       i bezpieczeństwa.

 

4. Kształtowanie umiejętności wykonywania prostych czynności.

Kształcenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych.

 

Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego oraz poprzez dotyk nauczyciela:

- mówienie do dziecka,

- masowanie go,

- podanie ręki na powitanie i pożegnanie. 

Nazywanie osób – wymienianie ich imion. Zabawy typu ,, Popatrz na mnie, Adama”, przynoszenie na prośbę przedmiotów koledze itp.

Nauka nawiązywania kontaktu (wzrokowy, poprzez dotyk) z kolegami z grupy i innymi osobami przebywającymi w klasie.

Wnoszenie swobodnej  i wesołej atmosfery do grupy.

Okazywanie dziecku uczuć ( głaskanie, przytulanie itp.).

Okazywanie uczuć przez dziecko.

Łagodzenie napięć i lęków.

Ćwiczenie umiejętności wykonywania prostych poleceń: daj, weź, siadaj, chodź itp.

Zwracanie  się z prośbą o częste podawanie określonych przedmiotów leżących w zasięgu ręki dziecka.

 

IX – XI

 

 

 

 

IX - VI

 

 

 

 

 

 

IX - VI

 

 

 

 

 

IX - VI

 

II. ROZWIJANIE ŚWIADOMOŚCI WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI

 

Wyróżnianie siebie               z otoczenia.

 

 

1. Wypracowanie identyfikacji                  z własnym imieniem.

 

 

2. Kształcenie umiejętności koncentracji uwagi na bodźcach wzrokowych.

 

 

3. Sytuowanie siebie jako odrębnej jednostki.

4. Zwiększanie aktywności własnej.

Poszerzenie umiejętności samoobsługowych.

Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.

5. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności orientacji                           w schemacie ciała.

Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem i nazwą.

Kształcenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Stymulacja części ciała.

 

 

 

Reagowanie na własne imię.

Zawsze, kiedy zwracamy się do Krzysia, wydajemy mu polecenie, wykonujemy jakąś czynność wymawiamy jego imię.

Przeglądanie się w lustrze.

Podczas zajęć nauczyciel i K siedzą razem przed lustrem. Nauczyciel stara się zainteresować chłopca jego odbiciem  ( stuka w lustro, podnosi ręce do góry itp.

Ćwiczenia w sygnalizowaniu własnych potrzeb i emocji (gest, mimika, dźwięk).

Nabywanie umiejętności nakładania                            i zdejmowania odzieży, butów, mycia rąk, jedzenia łyżeczką (redukowanie zachowań nietypowych) itp.

 

Wykonujemy z K program aktywności Knillów, podczas którego nazywamy części ciała, które biorą udział w ćwiczeniach.

Ćwiczenia i zabawy ruchu rozwijającego W.  Sherborne.

 

 

Masaże rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze (w trakcie masażu wymieniamy część ciała którą masujemy).

 

IX – VI

 

III. USPOŁECZNIENIE

 

1. Wypracowanie współdziałania                           z nauczycielem podczas zajęć.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Rozwijanie zachowań społecznych:

nawiązywanie kontaktów (intrrakcji) z kolegą                     z zespołu.

 

ROZWIJANIE ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH

1.Kształcenie umiejętności reagowania uśmiechem na uśmiech

2. Kształcenie reakcji „cześć” na przywitanie i „papa” na pożegnanie.

3. Próby wdrażania do właściwego reagowania na zakazy i nakazy.

Kształcenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych.

4. Kształtowanie umiejętności wykonywania prostych czynności.

5. Rozwój uczuć i kontaktów społecznych.

6. Kształcenie umiejętności współdziałania w grupie:

wdrażanie i zachęcanie do wspólnych zabaw z innymi dziećmi.

7. Uspołecznianie podczas zajęć, spacerów i okazjonalnych imprez.

 

 

 

Ćwiczenia w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego.

Ćwiczenia wykonywania gestu powitania                     i pożegnania.

 

Właściwe reagowanie na głos i ekspresję twarzy opiekuna.

Wzmacnianie wszelkich przejawów zachowań prospołecznych dziecka poprzez dostarczanie przyjemnych bodźców.

Ćwiczenie wykonywania prostych poleceń: daj, weź, siadaj, patrz na mnie itp.

Wytwarzanie atmosfery zaufania                                   i bezpieczeństwa podczas zajęć.

Nauka nawiązywania kontaktu (wzrokowy, poprzez dotyk) z kolegą z grupy i innymi osobami przebywającymi w klasie.

 

 

Podczas wspólnych spacerów, zabaw na placu szkolnym, suchym basenie i sali zajęć.

 

 

 

X – VI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX – VI

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin