Fotomontaż.docx

(876 KB) Pobierz

Fotomontaż

 

autor: kozlowski2

1. Edycję rozpoczynamy od wykonania trzech zaznaczeń, zapisanych w formie kanału Alfa które będą potrzebne w trakcie dalszej manipulacji i nazwane kolejno Miasto, Mur, Listwa.

obrazek

 - kanał Alfa „Miasto”, oraz „Mur”

obrazek

2. Następny etap to usunięcie i dopasowanie nowej płaszczyzny gdzie znajduje się kontakt i w tym celu posłużymy się narzędziem Vanishing Point (Punkt zbiegu). Potrzebny nam będzie obrazek przedstawiający fragment muru z cegły lub tekstura imitująca ją.

Otwieramy ten obrazek i kopiujemy do schowka systemowego:
-MENU>Selekt>All (MENU>Zaznacz>Wszystko), a następnie MENU>Edit>Copy (MENU>Edycja>Kopiuj);
Zamykamy obrazek z teksturą.

Do zdjęcia z postacią dodajemy nową pustą warstwę:
-MENU> Layer>New>Layer (MENU> Warstwa>Nowa>Warstwa)
po to aby zmiany jakie wprowadzimy przy pomocy filtra Vanishing Point (Punkt Zbiegu) nie uszkodziły trwale zdjęcia.

3. Wydajemy polecenie MENU> Filter>Vanishing Point (MENU> Filtr>Punkt zbiegu) otworzy się okno dialogowe filtra.
Przy pomocy narzędzia Create Plane Tool (Tworzenie płaszczyzny) określamy punkty narożne płaszczyzny.
Narzędzie Create Plane Tool (Tworzenie płaszczyzny) przypomina w obsłudze zwykłe lasso wielokątne.
Korzystając z naturalnych linii zbiegu perspektywy jakie można odnaleźć na zdjęciu rysujemy odpowiednią płaszczyznę.
Gdy uda się nam narysować płaszczyznę, zostanie na nią naniesiona niebieska siatka, jeżeli siatka przybierze kolor żółty, a w najgorszym przypadku czerwony należy narzędziem Edit Plane Tool (Edycja płaszczyzny) skorygować położenie punktów kontrolnych definiujących kształt płaszczyzny, aż wypełniająca ją siatka stanie się niebieska.
Siatkę można również przeciągać w pożądanym kierunku chwytając za środkowe punkty kontrolne.

obrazek

-Jeżeli będziemy przytrzymywać klawisz X ułatwiamy sobie podgląd rozmieszczania punktów
-Kliknięcie w klawisz Backspace pozwala wprowadzić korektę, usuwając ostatnio wprowadzony punkt.

4. - Wklejamy skopiowaną do schowka systemowego teksturę, używając skrótu klawiszowego Ctrl+V. Tekstura zostanie wklejona. Gdyby okazało się, że jest zbyt duża aby umieścić ją w przed chwilą zbudowanej płaszczyźnie można z powodzeniem korzystać z polecenia Free Transform Ctrl+T (Przekształć swobodnie) a pokaże się znajoma ramka przekształcenia.

-Wybierając narzędzie Transform Tool (Przekształć zaznaczenie) możemy również dopasować rozmiar wklejonej tekstury do wielkości obiektu.

- Klikamy w przekształconą teksturę i przeciągamy ją do ramki narysowanej perspektywy;
Tekstura automatycznie zostanie dopasowana do utworzonej wcześniej krawędzi płaszczyzny;

obrazek

 5. - Wydajemy polecenie MENU>Selekt>Load Selektion (MENU>Zaznaczenie> Wczytaj zaznaczenie) i z rozwijalnej listwy Channel (Kanał) wybieramy „Mur”;

obrazek

-Wydajemy polecenie MENU>Layer>Layer Mask>Hide Selection (MENU>Warstwa>Maska Warstwy> Ukryj zaznaczenie);
W ten sposób pozbyliśmy się lewej białej ściany

6. Teraz zajmiemy się widokiem za plecami postaci. Potrzebne będzie nam zdjęcie miasta, które wklejamy do osobnej warstwy. Można to zrobić w dwojaki sposób:

- Kopiując obrazek do schowka systemowego czyli zaznaczamy cały obrazek (Ctrl+A) kopiujemy (Ctrl+C) i wklejamy do naszego zdjęcia (Ctrl+V) lub przytrzymując klawisz Shift przeciągamy myszą obrazek miasta przy pomocy narzędzia Movie Tool (Przesunięcie).

- Wydajemy polecenie MENU>Selekt>Load Selektion (MENU>Zaznaczenie> Wczytaj zaznaczenie) i z rozwijalnej listwy Channel (Kanał) wybieramy „Miasto”;

-Wydajemy polecenie MENU>Layer>Layer Mask>Hide Selection (MENU>Warstwa>Maska Warstwy> Ukryj zaznaczenie);

Klikając w ikonę łańcucha, która wiąże warstwę z maską warstwy możemy manipulować zdjęciem miasta (niebieska ramka) przy pomocy narzędzia Movie Tool (Przesunięcie) dotąd aż wybierzemy najlepszy fragment – oczywiście manipulację wykonujemy na zdjęciu, a nie w panelu Layers (Warstwy):

obrazek

7. - Narzędziem Eyedropper Tool (Kroplomierz) pobieramy próbkę koloru z schodów;

- Dodajemy nową pustą warstwę MENU> Layer>New>Layer (MENU> Warstwa>Nowa>Warstwa)

- Wydajemy polecenie MENU>Edit>Fill i w oknie dialogowym z rozwijalnej listwy Use (Użyj) wybieramy Foreground Color (Kolor narzędzia) OK.

-Wydajemy polecenie MENU>Selekt>Load Selektion (MENU>Zaznaczenie> Wczytaj zaznaczenie) i z rozwijalnej listwy Channel (Kanał) wybieramy „Listwa”;

- Wydajemy polecenie MENU>Layer>Layer Mask> Reveal selection (MENU>Warstwa>Maska Warstwy> Odkryj zaznaczenie);

- Zmienić Blending (Mieszanie) warstwy Listwa na Multiply (Mnożenie) oraz Opacity (Krycie) do 95%.
Nasz obrazek powinien składać się teraz z czterech warstw:

obrazek

8. - Uaktywniamy warstwę Mur (powinna być podświetlona) i dodajemy nową pustą warstwę MENU> Layer>New>Layer (MENU> Warstwa>Nowa>Warstwa) – nadajemy jej nazwę Cień I

- Wydajemy polecenie MENU>Selekt>Load Selektion (MENU>Zaznaczenie> Wczytaj zaznaczenie) i z rozwijalnej listwy Channel (Kanał) wybieramy „Mur”;

-Uaktywniamy warstwę Tło i wydajemy polecenie MENU>Layer>New>Layer Via Copy (MENU>Warstwa>Nowa>Warstwa Przez Kopiowanie) lub Carl+J i nadajemy jej nazwę Cień;
Nowo skopiowaną warstwę przesuwamy nad warstwę Cień I wykorzystując polecenie:

- MENU>Layer> Arrange> Bring Forward (MENU>Warstwa> Ułóż >Przesuń do przodu) lub Ctrl+](nawias kwadratowy)
Dodanie warstw Cień oraz Cień I pozwoli nam uzyskać na zdjęciu właśnie wrażenie cienia między schodami a murem. W tym celu zamalowujemy ten obszar na warstwie Cień I pędzlem o kolorze czarnym, lekko go rozmywamy Filtrem Gaussian Blur (Rozmycie gaussowskie) i zmniejszamy Opacity (Krycie) warstwy;

9. Na samej górze stosu warstw dodajemy nową pustą warstwę tzw.WIP (Work In Progress), czyli warstwa robocza, można to zrobić albo za pomocą poleceń MENU>Selekt>All (MENU>Zaznacz>Wszystko) następnie MENU>Edit>Copy Merged (MENU>Edycja>Kopiuj Złączone) i MENU>Edit>Paste (MENU>Edycja>Wklej), albo wykorzystać skrót Alt+Shift+Ctrl+E.
Nasz obrazek powinien składać się teraz z siedmiu warstw:

obrazek

Z warstwy VIP tworzymy nowy dokument:
- MENU>Layer>Duplicate Layer (MENU>Warstwa>Powiel warstwę);
Z rozwijalnej listwy Document wybieramy New (Nowy) i nadajemy nazwę np. „Kompozyt” zatwierdzamy OK.

obrazek

10.
Teraz zajmiemy się nadaniem obrazkowi specyficznego "klimatu".

- Dodajemy New Adjustment Layer>Solid Color (Nowa warstwa dopasowania>Kolor kryjący) z kolorem składowych # 7f6725 Blending (Mieszanie) warstwy Color i Opacity (Krycie) 35-40%.

Na tym etapie edycji roztropnym krokiem będzie wykonywanie zdjęć stanu historii, co jest opisane w tym watku: (http://photoshop.pl/node/7922) przy poszczególnych krokach manipulacji.

Warstwę Kompozyt łączymy z warstwą dopasowania z kolorem kryjącym:

-MENU>Layers> Merge Visible (MENU>Warstwa> Złącz widoczne). Należy pamiętać, że połączenie warstw spowoduje przybranie domyślnej nazwy warstwy jako Color Fill 1, który można oczywiście zmienić lub pozostawić bez zmian.

11.
- Powielamy warstę Kompozyt - MENU> Duplicate Layer (MENU> Powiel warstwę)

- Otwieramy Panel Channels (Kanały) i na poszczególnych kanałach obrazu stosujemy Plugin Neat Image dwu-trzykrotnie - wygaszając działanie filtra poleceniem Fade (Zanik)
z MENU Edit.

Stosując ten filtr uzyskamy specyficzne wygładzenie skóry twarzy oraz dłoni.
Można również zastosować Filtr Reduce Noise z parametrami:
Strength (Wytrzymałość) – 1
Preserve Details (Zachowaj szczegóły) – 9%
Sharpen Details (Wyostrz szczegóły) – 5%
Ale bez porównania wielokrotnie lepsze rezultaty otrzymamy gdy zastosujemy Neat Image
http://www.neatimage.com/download.html

Do kopi warstwy Kompozytowa dodajemy maskę warstwy:
- MENU>Layer>Layer Mask> Hide All (MENU>Warstwa>Maska warstwy> Ukryj wszystko) i białym miękkim pędzlem zamalowujemy tylko miejsca na twarzy i dłoniach.

- Łączymy warstwy;
12.
Ponownie powielamy warstwę Kompozyt:
- MENU> Duplicate Layer (MENU> Powiel warstwę) i stosujemy na niej działanie filtra Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) ale tylko do pewnego obszaru obrazka i w tym celu wczytujemy zaznaczenie zbudowane na kanale czerwonym (otwieramy panel Channels (Kanały) wcisnąć Ctrl i kliknąć miniaturę kanału czerwonego);
zaznaczenie odwróć:
- MENU>Selekt>Inverse (MEMU>Zaznaczenie>Odwrotność) lub Shift+Carl+I. Gdyby przeszkadzały nam kontury zaznaczenia (maszerujące mrówki) można użyć skrótu Ctrl+H;

- W oknie dialogowym filtra ustawiamy bardzo forsowny parametr Amount (Wartość) - 500%;
Radius (Promień) – 1 px;
Threshold (Próg) – 4;

- Wygaszamy działanie filtra MENU>Edit>Fade Unsharp Mask (MENU>Edycja>Zanik Maski wyost.)
Opacity (Krycie) - 50%;
Z rozwijalnej listwy Mode (Tryb) wybieramy Luminosity (Jasność) OK.

obrazek


Następnym krokiem będzie przyciemnienie krawędzi obrazka (Efekt winiety) w tym celu tworzymy nową warstwę
- Klikając ikonę Create a New Layer (utwórz warstwę) na dole palety Layers (Warstwy)

- naciskamy klawisz D aby zmienić kolor narzędzia na czarny, a następnie wypełniamy tym kolorem całą nową warstwę obrazu, naciskając Alt+Backspace.

- Wyłączamy zaznaczenie Ctrl+D

- Włączamy narzędzie Rectangular Marquee Tool (Zaznaczanie prostokątne) i tworzymy zaznaczenie obejmujące całe wnętrze obszaru roboczego pozostawiając ok. 1 cm. szerokości ramkę.

- Wybieramy MENU>Selekt>Modify>Feather (MENU>Zaznacz>Zmień>Wtapianie) i w oknie dialogowym polecenia określamy promień wtapiania na 100 pikseli OK.

- Naciskamy w klawisz Delete i usuwamy zaznaczenie – Ctrl+D.

14. Ponownie tworzymy nową warstwę klikając ikonę Create a New Layer (utwórz warstwę) i wykorzystujemy skrót Alt+Shift+Ctrl+E, aby warstwa ponownie stała się warstwą roboczą.

Warstwę tę powielamy:
- MENU>Layer>Duplicate Layer (MENU>Warstwa>Powiel warstwę);

Nasz obrazek powinien składać się z następujących warstw:

obrazek

Na warstwie Layer 2 copy zastosujemy działanie narzędzia Apply Image (Zastosuj obrazek):

- MENU>Image> Apply Image (MENU>Obraz> Zastosuj obrazek) z następującymi ustawieniami - przedtem wczytując zaznaczenie zbudowane na kanale jasności obrazka (Ctrl+Alt+Tylda):

(Ctrl+Alt+Tylda):

obrazek

15. Wybieramy:
- MENU>Layer>Layer Style>Blending Option (MENU>Warstwa> Styl warstwy> Opcje mieszania)

- W sekcji Blend If: (Mieszaj gdy) w This Layer (Warstwa bieżąca) ustalamy następujące (lub zbliżone) ustawienia – inne parametry pozostawiając jako domyślne:

domyślne:

obrazek

Pozostawiamy jeszcze również zaznaczenie i dodajemy:
- New Adjustment Layer>Curves (Nowa warstwa dopasowania>Krzywe) OK. Blending (Mieszanie) warstwy Soft Light (Łagodne światło).

16.

-Ponownie tworzymy nową warstwę klikając ikonę Create a New Layer (utwórz warstwę).

-Zaznaczamy szkła okularów następnie zaznaczenie wypełniamy kolorem czarnym, zmniejszamy Opacity (Krycie) warstwy do 75%;

Do stosu warstw można jeszcze dodać neutralną warstwę i poeksperymentować z światłem oraz warstwę z kolorem kryjącym zgodnie z naszymi upodobaniami, albo dalej manipulować obrazem - ale to już zależy od naszej inwencji oraz wyobraźni.
Na koniec spłaszczyć obrazek.

obrazek

Pozdrawiam.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin