INTERNET JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI.doc

(37 KB) Pobierz
INTERNET JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI

Temat: INTERNET JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI.

 

Cel ogólny:

·         przygotowanie uczniów do twórczego korzystania z Internetu

Cele szczegółowe (operacyjne):

Uczeń po zajęciach

1.     Wie jakie usługi oferuje Internet,

2.     Rozumie pojęcia: informacja, portal, strona internetowa, adres www,

3.     Potrafi

a.     w sytuacjach typowych - wyszukać informacje w sieci, znając adres strony

b.     w sytuacjach problemowych - wyszukać w sieci informacje na dany temat, z wykorzystaniem dostępnych wyszukiwarek, katalogu stron WWW oraz dokonać selekcji informacji.

Metody pracy:

·         wykład,

·         pokaz,

·         dyskusja,

·         elementy pedagogiki zabawy

Forma organizacji zajęć:

·         indywidualna praca uczniów przy komputerach,

·         praca w grupach

Środki i pomoce dydaktyczne:

·         komputery z dostępem do Internetu,

·         3 arkusze papieru dużego formatu,

·         dyskietki,

·         kolorowe kartki samoprzylepne,

·         kolorowe flamastry,

·         plansza z budową adresu strony WWW.

Czas trwania zajęć: 90 min


Przebieg zajęć:

1.     Powitanie uczniów. "Wizytówka" - zabawa mająca na celu poznanie uczniów i integrację grupy.

2.     Przedstawienie tematu i celów zajęć.

3.     Wyjaśnienie pojęć informacja i źródło - burza mózgów. Prezentacja definicji ze słownika języka polskiego.

4.     Wprowadzenie do Internetu (odwołanie się do wiedzy znanej uczniom): czym jest Internet, jak działa, jakie oferuje usługi (WWW, poczta elektroniczna, "rozmowy na ekranie", ściąganie plików).

5.     "Strona WWW" - budowa strony na przykładzie witryny Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie; adres strony WWW i jego budowa.

6.     Wyszukiwanie informacji w sieci, gdy znamy adres strony.

7.     Wyszukiwanie informacji na dany temat. Korzystanie z wyszukiwarek, katalogu stron WWW. Portale internetowe i ich zasoby informacyjne (onet.pl, Wirtualna Polska).

8.     Zwrócenie uwagi na przydatność znalezionych w sieci informacji tekstowych i ilustracyjnych jako uzupełnienie wiedzy szkolnej uczniów, wiadomości podręcznikowych.

9.     Podział klasy na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje zadanie do wykonania. Uczniowie samodzielnie "żeglują" w sieci w poszukiwaniu najciekawszych materiałów na dany temat. Strony, na których uzyskali najwięcej informacji i przydatnych materiałów zapisują w opcji "Ulubione", aby można było obejrzeć ich zawartość bez konieczności ponownego korzystania z wyszukiwarki. Czas trwania poszukiwań ok. 20 min.

Tematy zadań dla grup:


Grupa I : Korzystając z wybranej wyszukiwarki odszukaj informacje dotyczące Poleskiego Parku Narodowego


Grupa II : Wyszukaj informacje dotyczące Chełma, jego historii i zabytków, przydatne do wykonania gazetki szkolnej z okazji 610 rocznicy nadania praw miejskich


Grupa III : Twoja klasa wybiera się na jednodniową wycieczkę do Muzeum Narodowego w Warszawie. Sprawdź w Internecie jakie są najlepsze połączenia kolejowe między Chełmem a Warszawą, dni i godziny otwarcia Muzeum, ceny biletów, aktualne wystawy.

10. Prezentacja wyników poszukiwań poszczególnych grup. Wydruk najciekawszych informacji lub zapisywanie ich na dyskietki.

11. Dyskusja na temat poziomu odwiedzanych stron. Porównanie wybranych stron prywatnych oraz stron wykonanych przez poważne instytucje naukowe i kulturalne. Podkreślenie znaczenia świadomego wyboru informacji.

12. Wspólne tworzenie notatnika adresowego stron WWW. Uczniowie zgłaszają najciekawsze ich zdaniem witryny, zawierające bogaty materiał informacyjno-poznawczy i zapisują adresy na dużych arkuszach papieru.

13. Główne zagrożenia internetowe (informacje bezwartościowe, łatwy dostęp do informacji niedostosowanych do wieku użytkowników, wirusy).

14. Rozdanie uczniom kart ewaluacyjnych zajęć.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin