Z dziejów ksiązki.doc

(79 KB) Pobierz
TEMAT LEKCJI: Z dziejów książki

TEMAT LEKCJI: Z dziejów książki

TYP LEKCJI: ćwiczeniowa, eksponująca, problemowa

CELE LEKCJI:

1.      Ogólny: zapoznanie z dziejami książki od starożytności po współczesność ze szczególnym uwzględnieniem zmian formy książki.

2.      Operacyjny: uczeń po lekcji:

a.       rozumie:

o        znaczenie pojęć: zwój, kodeks, inkunabuł,

o        zasady sporządzania książek w starożytności, w średniowieczu
i nowożytnych,

o        uznaje, że los książek uzależniony jest od biegu historii,

o        trud ludzi kształtujących dzieje książki i ich wyczucie piękna,

a.       pamięta:

o        terminy: zwój, kodeks, inkunabuł, e-book,

a.       potrafi:

o        opisać dzieje książki,

o        sprawniej posługuje się Słownikiem języka polskiego,

o        na podstawie wykonanych ćwiczeń sporządzić mind-mapy,

o        sprawniej posługiwać się techniką dramy.

METODY PRACY

1.      Podające (informowanie):

o        pogadanka

o        wyjaśnienie

o        rozmowa kierowana.

1.      Eksponująca (przeżywanie):

o        samodzielność w budowaniu scenek (drama)

o        zobaczenie fragmentu filmu Imię róży Umberto Eco

o        oglądanie albumów.

1.      Praktyczna (działanie):

o        słoneczko

o        wyszukiwanie informacji w wydawnictwach informacji bezpośredniej.

1.      Problemowe (odkrywanie):

o        sporządzanie mind-mapów

o        burza mózgów.

POMOCE DYDAKTYCZNE

·         czyste karteczki; magnesy

·         karteczki z poleceniami dla uczniów

·         Słownik języka polskiego PWN. Red. M. Szymczak. Warszawa 1993.

·         program komputerowy Historia świata

·         mapy ścienne: Starożytny Wschód i Średniowieczna Europa

·         tablica poglądowa.

PLAN LEKCJI

CZĘŚĆ LEKCJI

PRZEBIEG LEKCJI - CZYNNOŚCI

I. WSTĘPNA

1.      Podanie tematu lekcji i zapis w zeszycie.

2.      Zaznajomienie uczniów z zakresem pracy.

II. PODSTAWOWA

1.      Burza mózgów na polecenie nauczyciela.

2.      Analiza tablicy poglądowej - dzieje książki (omówienie nauczyciela).

3.      Ćwiczenia uczniów - wyjaśnianie pojęć według Słownika języka polskiego i EWOK-u.

4.      Przegląd informacji i ilustracji zawartych w programie komputerowym Historia świata.

5.      Prezentacja wiedzy.

6.      Dyskusja na kartkach - słoneczko.

7.      Fragmenty filmu - Imię róży U. Eco.

8.      "Białe kruki".

9.      Wykorzystanie elementów dramy - piękno iluminacji w książkach rękopiśmiennych.

III. KOŃCOWA

1.      Podsumowanie przez nauczyciela.

2.      Sporządzanie map pamięci przez uczniów, podsumowanie nabytej na zajęciach wiedzy i doświadczeń.

 

TOK LEKCJI

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

·  ·  Podanie tematu lekcji oraz zaznajomienie uczniów z zakresem pracy na lekcji.

II. PODSTAWOWA

1.      Burza mózgów - uczniowie na karteczkach odpowiadają na polecenia nauczyciela "Kiedy myślę o dziejach książki przychodzi mi na myśl...". Przytwierdzanie karteczek do tablicy.

2.      (ewentualne odpowiedzi: tabliczki gliniane, papirus, papier, pismo, Starożytny Egipt i Grecja, skryba, Biblia Gutenberga).

Dzieje książki: (analiza tablicy poglądowej) - pogadanka nauczyciela

Szukanie na mapach państw i miast istotnych dla dziejów książki: Egipt, Nil, Pergamon; Europa średniowieczna: Moguncja, Kraków, Warszawa.

3.      Podział na grupy. Uczniowie losują karteczki z poleceniami na temat formy książek. Wyjaśnianie pojęć według Słownika języka polskiego, EWOK-u oraz albumów:

o        tabliczka gliniana i woskowa

o        zwój papirusu

o        kodeks (papirusowy, pergaminowy)

o        inkunabuły

o        starodruki

o        zbiory audiowizualne.

1.      Przegląd informacji i ilustracji na komputerze (Historia ŚwiataR KulturaR Pismo):

a.       początki pisma (piktogramy wyryte na glinianej tabliczce ok. 2900 lat p.n.e.),

b.      papirus (egipski papirus z ok. 1100r p.n.e.R pismo egipskie i chińskie, księga zmarłych),

c.       pergamin (hebrajska Biblia),

d.      papier (produkcja papieru),

e.       iluminowane manuskrypty (poj. iluminacja,

f.        druk,

g.      maszyna do pisania,

h.      edytor tekstu.

1.      Prezentacja wiedzy:

2.      Każda grupa przedstawia zebrane informacje. Mówi o obszarze występowania danej formy książki, okresie historycznym, cywilizacji, rozwoju pisma. Zastosowano tutaj elementy dramy, gdyż uczniowie wchodzą w rolę.

3.      Dyskusja na kartkach - słoneczko

·  ·  Nauczyciel rozdaje uczniom po cztery małe kartki, na których każdy wpisuje cztery charakterystyczne cechy danej formy książki. Nauczyciel kładzie na podłodze 6 żółtych kółek z papieru z napisami: "zwój", "tabliczka gliniana", "kodeks", "inkunabuł", "starodruk", "zbiory audiowizualne". Wokół nich układa po dwie kartki (razem 12), tworząc z nich "promienie" słoneczek. Zadaniem uczniów jest wydłużenie tych promieni - jeśli ich uwagi "pokrywają" się z propozycjami nauczyciela, lub stworzenie nowych "promieni" - jeśli są odmienne.

Powstaje w ten sposób sześć słoneczek, które wszyscy oglądają, czytają swoje uwagi zamieszczone na promieniach.

Przykładowe teksty:

·         zwój

·  ·  - występuje w Egipcie, Chinach, Rzymie,

o        wykonany był z papirusu lub jedwabiu,

o        rodzaje pisma to przede wszystkim egipskie hieroglify, chińskie pismo,

o        okres występowania ...

·         tabliczka

·  ·  - występuje w Mezopotamii, Grecji, Rzymie,

o        wykonana była z gliny lub wosku,

o        rodzaje pisma to przede wszystkim pismo klinowe oraz alfabet grecki i łaciński,

o        okres występowania...

·         kodeks

o        występuje w Rzymie, krajach średniowiecznej Europy,

o        miał formę zszytych kart z pergaminu lub papieru,

o        początkowo był pisany ręcznie, później drukowany,

o        forma kodeksu, która przetrwała do dziś to książka drukowana,

·         inkunabuł

o        druk wydany przed rokiem 1501 (od czasu wynalezienia druku),

o        wzorowanie książki drukowanej na rękopiśmiennej,

o        bogate zdobnictwo ręczne (inicjał, iluminacje),

o        dane dotyczące zawartości i powstania dzieła zamieszczone w kolofonie,

·         starodruk (stare druki)

o        wydawnictwa opublikowane do końca XVIII w.,

o        obejmują także inkunabuły,

o        ręczne wytwarzanie wszystkich składników,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin