GRY I ZABAWY INTERAKCYJNE.doc

(117 KB) Pobierz
1
  1. KONTAKTY.

 

RUCH WE DWOJE: jest potrzebne dużo miejsca i po każdym wykonanym poleceniu pary muszą się zmieniać

  • parami dzieci pozdrawiają się ukłonem i witają się na różne sposoby
  • stojąc do siebie tyłem trzymają się za ręce i chodzą po sali
  • jedna osoba zamyka oczy a druga ją prowadzi
  • stojąc połużcie ręce na ramiona partnera i potrząśnijcie nimi a póżniej pogłaszcie go po głowie
  • biegajcie parami tak aby nie wpaść na inną parę

Jak się czuję? Czy zawsze miałem partnerów tych co chciałem? Czy sam wybierałem partnerów czy czekałem aż zostanę wybran? Jakie zadanie było dla mnie najtrudniejsze?

ZABAWA ZE STOPAMI: cały czas te same pary

  • spotkanie stóp partnera-powitanie
  • kłótnia między stopami
  • ciekawość i strach
  • ogrzewanie się nawzajem
  • pokażcie coś stopami i pożegnajcie się

Co sprawiło mi przyjemność? Co mnie drażniło? Co było w zabawie zaskakującego? Czy kiedyś rozmawiałem za pomocą stóp? Do czego wykorzystuję nogi i stopy? Co powiedziałyby mi moje stopy?

MASAŻ PLECÓW: cały czas te same pary

  • ciężkie zwierz
  • lekko jak mysz
  • wąż
  • ciężka gruba gęś
  • uderzamy w bębenek

Co było przyjemniejsze klepać czy być klepanym? Czy partner dobrze naśladował podane ruchy? Jak czułeś się przed grą a jak się czujesz teraz? Co ci się nie podobało?

MIEJSCE po mojej prawej stronie jest wolne chciałbym- Anię –do mnie.

Co podobało ci się w tej grze? Jak teraz się czuję? Jak często byłem wywoływany do gry?

BITWA WODNA:

  • nie rozmawiajcie ze sobą
  • codzcie wokół sali i patrzcie na podłogę
  • wyobrażcie sobie, że pod nogami macie wodę
  • woda sięga do kolan, bioder, piersi,szyji
  • nie możecie zanurzyć glowy
  • dostajecie rurkę i możecie zanurzyć głowę
  • woda powoli opada
  • otrzepcie się z wody
  • dobierzcie się parami
  • pryskajcie się ale tak aby nie ochlapać twarzy, nożecie rozmawiać

Czy zabawa sprawila wam radość? Czy się zmęczyliście? Jak się teraz czujecie? Co było trudne? Jaka jest różnica między wodą a powietrzem?

ZMARZNIĘTE RĘCE:

  • dobrać się parami
  • usiąść naprzeciwko siebie
  • kolega wrócił z zimnego spaceru i musicie mu rozgrzać ręce

Czy czuliście pewność w rękach partnera? Czy byliście masowani troskliwie czy niecierpliwie? Jak sami to odczuwaliście? Czy wolicie masować czy być masowanym? Co sprawiło ci trudność?

 

 

2.POSTRZEGANIE.

WIDZĘ COŚ, WIDZĘ...:

  • jedna osoba wymyśla sobie przedmiot i mówi:- widzę coś, widzę, że jest ono ...
  • wszyscy zgadują jaki to przedmiot

Jaki jest mój ulubiony kolor i dlaczego? Co mi się podobało, a co nie? Dlaczego kolory są ważne? Jakim byłbym kolorem?

KIM JESTEŚ:

  • jedna osoba ma zasłonięte oczy
  • reszta staje w kółku i się porusza
  • gdy kółko staje ślepiec zaczyna zgadywać kto to

Co mi sprawiało przyjemność? Co mnie denerwowało? Jak czułem się jako ślepiec i jako dotykany?

WYOBRAŻENIA MUZYCZNE: muzyka relaksacyjna

  • usiąść wygodnie i zamknąć oczy
  • oddychajcie głęboko
  • poczujcie jak powietrze przenika wasze ciało
  • zagłębiajcie się w swoje myśli
  • pozwólcie wędrować im swobodnie
  • otwórzcie oczy

Jak się teraz czujecie? Co sobie wtobrażaliście? Kiedy czuliście się smutno, a kiedy wesoło? Dokąd powędrowały wasze myśli?

KOLOROWE OKULARY:

  • każdy ubiera inne okulary
  • niedowierzania, ufności, przekory(był kimś lepszym), wszystko robię nie tak, jestem lubiany, nie jestem lubiany, slabości, siły

Jakie okulary najczęściej noszę i dlaczego? Jakie okulary przeszkadzają mi u innych? Jakie okulary chciałbym posiadać?

DZWIĘKI FANTAZJI:

  • stańcie w miejscu i zamknijcie oczy
  • podnieście ręce do góry i spróbujcie dotknąć sufitu, otwórzcie oczy
  • poszukajcie wygodnych miejsc, zamknijcie oczy, oddychajcie głęboko
  • poczujcie jak powietrze przenika wam od ud dalej do nóg, przedostaje się w ramiona i ręce
  • nie pozostawiajcie w swoim ciele zbędnego powietrza
  • skoncentrujcie się na odgłosach
  • jesteśmy na wsi, idziemy do obory, słyszymy krowę
  • idziemy do chlewu, słyszymy świnie
  • jesteśmy na wybiegu dla kur, pieje kogut
  • gołębnik, gruchają gołębie
  • mówimy wszystkim dowidzenia
  • warsztat stolarski
  • piłą jest cięte drewno
  • kużnia-kucie Zelaza młotem
  • kowal zanuża żelazo do wody, wierci dziurę
  • zakład szewski, szewc wbija gwożdzie w obcas
  • zbliża się ciągnik
  • wychodzimy ze wsi
  • idziemy na PKP, słyszymy zbliżający się pociąg
  • slyszymy bicie dzwona
  • kładziemy się na łące gdzie śpiewają ptaki
  • niebo zachmurza się i zbliża się burza, pioruny
  • uciekamy do gospody ale złapał nas deszcz
  • wymyślcie teraz delikatny odgłos
  • gdzie jesteście gdy go słlyszycie
  • czy jesteście sami, jaka jest pora dnia, skąd ten odglos pochodzi, jak się czujecie
  • teraz wymyślcie sobie twardszy odgłos
  • gdzie potraficie umiejscowić go w sobie
  • teraz skoncentrujcie się na najpiękniejszym odgłosie
  • teraz pomyślcie sobie o najstraszniejszym odgłosie
  • w jaki odgłos wy byście się przemienili
  • otwórzcie oczy i mówcie co czujecie
  • powiedzcie sobie nawzajem do jakiego odgłosu jesteście podobni

GOSPODA NA UBOCZU:

  • poszukajcie wygodnego miejsca i zamknijcie oczy
  • uczestniczymy we wspólnej wędrówce po wielkim terenie leśnym
  • jest bardzo ciepły dzień, jesteśmy trochę zmęczeni
  • spotkaliśmy tylko zająca i sarny
  • myślimy o tym aby dojść do jakiegoś schroniska
  • powietrze pachnie żywicą świerków, mchem i paprociami
  • wokół unoszą się motyle, śpiewają ptaki
  • nagle ukazuje się nam chata z napisem –Gospoda
  • nie ma tu nikogo, okna są pozamykane, pełno tu pajęczyn
  • wchodzimy tam powoli i ostrożnie, drzwi skrzypią w zawiasach
  • wchodzimy do sieni jest mroczno i skrzypi podłoga
  • nikogo tu nie ma, pachnie stęchlizną
  • wchodzimy do jadalni, głównej sali gospody
  • stoją tu stoły dębowe, pokryte kurzem, na jedntm z nich leży dzwonek, ktoś z was zaczyna nim dzwonić
  • przechodzimy do baru, stoi tu dużo pustych szklanek, każdy bierze chłodną szklankę do ręki
  • idziemy teraz do wodociągu na zewnątrz budynku
  • jedna osoba zaczyna pompować wodę, na początku slychać tylko skrzypnięcie, póżniej wypływa brązowa woda, aż w końcu czysty, zimny strumień
  • podkładamy nasze szklanki i pijemy wodę, zimna woda gasi nasze pragnienie
  • wracamy do chaty, wchodzimy po skrzypiących schodach na pierwsze piętro
  • jest wiele pokoi gościnnych, wszystkie są puste
  • łóżka chociaż trochę przykurzone są pościelone bardzo dokładnie
  • idziemy do następnego pomieszczenia, stoi tam pianino, ktoś zaczyna grać
  • co jeszcze znajduje się w tej chacie
  • po zwiedzeniu całej chaty, wchodzimy do ogrodu
  • na krzakach rosną różne owoce, każdy może jeść ile chce
  • zmęczeni kładziemy się na trawie i spoglądamy w niebo, trawa jest przyjemna i pachnie
  • słońce nas ogrzewa, niebo jest bezchmurne, pszczoły bzyczą w pobliżu
  • gdy robi nam się bardzo ciepło idziemy do strumienia
  • wkładamy nogi do zimnej i orzeżwiającej wody
  • kilkoro z nas bawi się w chowanego, gdzie ty się schowasz
  • zbliża się czas aby iść dalej, zbieramy swoje rzeczy i wchodzimy znowu na szlak, podążamy naszą drogą
  • otwórzcie oczy

Jak się czujecie?

Co było trudne do wyobrażenia, a co łatwe?

Co sprawiło wam radość, a co smutek?

Czy odczuliście strach?

Co odkryliście w domu?

Gdzie się schowaliście?

Co wam się najbardziej podobalo?

 

 

 

 

 

 

 

3.TOŻSAMOŚĆ.

OBRAZY IMION:

  • każdy wymyśla historyjkę kojarzącą się z jego imieniem
  • każdy rysuje obrazek swojego imienia(z czym mi się kojaży)

Co oznacza moje imię? Czy podoba mi się ono?

LIST DO DZIECKA W INNYM KRAJU:

  • piszecie list do osoby, której nie znacie
  • podajcie imię i nazwisko i wybierzcie sobie kraj, do którego napiszecie

Co sprawiło wam przyjemność? Czy z kimś korespondujecie? Które zdanie było najtrudniejsze? Kogo wybraliście na adresata?

Drogi/Droga ....................z............................ Nazywam się ....................................................... i mam ......... lat.Mam ..................... oczy i ....................... włosy. Najbardziej lubię kolor ......................... Moje ulubione zwierzę to .............................. Jestem smutny gdy .................................................................................................................................................... Cieszę się gdy ............................................................................................................................. Najchętniej jem ...........................................................................................................................

Moim najpiękniejszym przeżyciem było .....................................................................................

......................................................................................................................................................

Chciałbym aby mój tato ............................................................................................................... 

Chciałbym aby moja mama .........................................................................................................

Boję się kiedy w szkole ..............................................................................................................

Kiedy dorosnę chciałbym być ............................................ Często jestem ................................

.............................................. Najchętniej bawię się ..................................................................

Moim najlepszym przyjacielem jest .......................................

Mam nadzieję, że ..........................................................................................................................

Chcem ci jeszcze napisać, że ...................................................................................................

Twój / Twoja

PORTRET WŁASNY I OBCY:

  • podpiszcie kartkę z dwócz stron
  • na jednej stronie napiszcie co o sobie myślicie
  • na drugiej stronie(podajcie kartkę dalej) osoba obok napisze co o was myśli
  • przeczytajcie na głos kartki
  • każdy może powiedzieć jeżeli czuje się zraniony, albo inaczej

KIM JESTEM:

  • każdy wtpełnia ankietę, wymieniamy się kartkami i opowiadamy o sobie Jak się czujecie? Które pytanie jest ważne? Które jest trudne? Kto zna mnie najlepiej?  Co sprawiło mi radość?

 

Kiedy rano wstaję, jestem najczęściej.........

Zanim zasnę, myślę często ............

Lubię szczególnie .............

Nie lubię ludzi, którzy ...............

Ufam ludziom, którzy ...............

Jestem zadowolony gdy ............

Chciałbym aby moi rodzice wiedziel, że .............

Boję się kiedy .............

Jestem smutny gdy .....

Jestem wesoły gdy .......

 

 

MAGICZNA SKRZYNIA:

  • poszukajcie wygodnego miejsca i zamknijcie oczy
  • wyobrażcie sobie wielką skrzynię z jakiegoś materiału
  • jest to zaczarowana skrzynia, może podarować wam coś co sprawi, że będziecie szczęśliwi
  • to coś może być rzeczą, człowiekiem, zwierzęciem, co tylko chcecie, ale może to być tylko jedna rzecz
  • zastanówcie się co byście chcieli dostać
  • otwórzcie delikatnie skrzynię i weżcie tą rzecz
  • otwórzcie oczy i opowiedzcie o niej

Kiedy byłem najbardziejszczęśliwy, a kiedy najmniej? Na ile zadawala mnie to szczęście, które odkryłem? Dlaczego chciałem akurat tą rzecz? Jakie małe rzeczy czynią mnie szczęśliwym? Na ile szczęśliwy jestem w tej grupie?

NIEZAPOMNIANE PRZEŻYCIE:

  • wygodne miejsce i zamknijcie oczy
  • przeglądacie album ze zdjęciami z waszego życia
  • przeżucacie kolejne kartki i znajdujecie zdjęcie, które ma dla was duże znaczenie, nie możecie o nim zapomnieć
  • przyjrzyjcie się mu dokładnie(osobom, otoczeniu)
  • otwórzcie oczy i opowiedzcie o nim

Jak się czułeś gdy miałeś zamknięte oczy? Jak czujesz się teraz? Czy lubisz mówić o tym wydarzeniu? Jak możemy uporać się ze smutnymi wydarzeniami?

POCZTA BUTELKOWA:

  • wygodne miejsce i zamknijcie oczy
  • jesteście na plaży i widzicie morze, od wody wieje świeży wiatr i wdychacie słone powietrze
  • patrzycie na wodę i myślicie o statkach, które pływają po odległych krainach
  • idziecie brzegiem morza, zdjeliście buty i czujecie delikatny morski piasek, w którym są muszelki i kamyczki
  • jesteście ciekawi co fale wyniosły na brzeg i uważnie się rozglądacie
  • jest parę rozgwiazd, jakieś deski, resztki sieci rybackiej
  • chcielibyście odnależć coś niezwykłego, idziecie szybciej
  • nagle zauważacie w falach kołyszącą się czerwoną chorągiewkę, podchodzicie do niej z zaciekawieniem i zauważacie, że coś jest do niej przyczepione
  • wreszcie ogromna fala wyrzuca ją na piasek i już widzicie dużą, zieloną butelkę
  • wychodzicie z  morza i siadacie obok butelki, jest ona mocno zakręcona nie możecie jej otworzyć
  • podchodzicie do pobliskiej skały i mocno uderzacie o nią butelką
  • butelka rozbija się i wypada z niej zwinięty kawałek papieru
  • rozwijasz list, widzisz na nim pismo i uświadamiasz sobie, że list jest napisany przez człowieka do nieznanej osoby
  • cieszysz się i czytasz dalej list
  • co jest napisane, kto go napisał, kiedy został wysłany
  • otwórzcie oczy i napiszcie list

Czy podobała wam się zabawa? Co chciałbyś powiedzieć nadawcy listu? Jak się czujecie?

O CZYM WŁAŚNIE TERAZ MYŚLĘ:

  • każdy rysuje kontury dużej głowy
  • chciałbym abyście sobie uświadomili o czym myślicie:
  • kiedy idziecie do szkoły, kiedy z niej wracacie, kiedy leżycie wieczorem w łóżku, kiedy wstajecie w niedzielę,
  • wszyscy zamykają oczy i myślą
  • otwieracie oczy i wypełniacie narysowane głowy

O oczm myślę często? O czym myślę chętnie? O czym nie myślę chętnie? Jak mogę dowiedzieć się o czym myślą inni? Komu mówie o tym co myśle? Kiedy mam tajemnice? Jak się teraz czuję?

MOWA POGRZEBOWA:

  • wybieracie się myślami w przyszłość, do dnia kiedy umarliście
  • ktoś będzie przemawiał nad waszym grobem, kto miałby to być
  • zastanówcie się co miałby o was powiedzieć, co chcielibyście usłyszeć
  • jakie miałoby być wasze życie, co chcielibyście osiągną

GWIEZDNE CHWILE:

  • podzielcie kartkę na 3 części (na 3 okresy swojego życia)
  • w każdym wypiszcie szczęśliwe chwile z tych okresów

Po czym poznaję, że jestem szczęśliwy? Jak czułem się na początku zabawy, a jak się teraz czuję? Jaką chwilę szczęścia chciałbym przeżyć?

TRZY ŻYCZENIA:

  • każdy myśli co w tej grupie mogłoby być inaczej żeby każdy oraz przede wszystkim ono samo czuło się w niej szczęśliwe
  • napiszcie swoje 3 życzenia do konkretnych osób, przeczytajcie je
  • życzenia mogą być realizowane od razu

Jak się czułeś w czasie gry? Co było łatwe, a co trudne? Czy jesteś zadowolony z odpowiedzi innych? Jaka była atmosfera między nami?

SUKCES I SZCZĘŚCIE:

  • każdy wypełnia katalog sukcesu

Co sprawiło mi przyjemniść? Co było trudne i męczące? Jak się teraz czuję? Czy potrafię zaakceptować swoje niepowodzenia?

Katalog sukcesu

Największym sukcesem jest dla mnie gdy ...................

Najmniej szczęśliwym czuję się gdy .................

Najczęściej zawodzę innych gdy ...................

Mój tata uważa, że odniosłem sukces jeżeli ...........

Moja mama uważa, że odniosłem sukces jeżeli .............

Mój najmniejszy sukces w rozumieniu taty to ...............

Mój najmniejszy sukces w rozumieniu mamy to ....................

Najbardziej szczęśliwym człowiekiem, którego znam jest ..................

Człowiekiem o największym niepowodzeniu, którego znam jest......................

W tej grupie odnoszę sukces jeżeli .................

Nie mam powodzenia w tej grupie gdy ............

Najbardziej nieprzyjemnym byłoby dla mnie gdy ktoś powiedziałby o mnie, że ...................

W tej grupie największe powodzenie ma ...............

W tej grupie nie ciesz się powodzeniem ....................

Czasami muszę słono zapłacić za sukces, muszę mianowicie ...............

Sukcesem, za który nie muszę płacić jest .............

Od sukcesu ważniejsze dla mnie ................

O pojęciu sukcesu i szczęścia myślę w ciągu dnia .................

 

Z którymi z podanych zdań zgadzasz się :

Człowiek, który odnosi sukcesy jest szczęśliwy.

Sukces jest w życiu najważniejszy.

Na sukces można systematycznie zapracować.

Inteligencja i pieniądze są najważniejsze.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin