Bramy garazowe 10_2004.pdf

(589 KB) Pobierz
130792450 UNPDF
P RZEGLĄD RYNKU
Myœl¹c o domu dla
naszych pojazdów, czyli
gara¿u, chcemy aby zabez-
piecza³ przez zimnem
i wilgoci¹ oraz ¿eby nikt
niepowo³any do niego nie
wchodzi³. Pragniemy
w niek³opotliwy sposób do
niego wje¿d¿aæ i ³atwo
wychodziæ. Aby te
wszystkie oczekiwania
zosta³y spe³nione trzeba
wybraæ odpowiedni¹
bramê gara¿ow¹.
fot. Hörmann
bramy
Wis³awa Karolewska
nas architekt na etapie projektowa-
nia, uwzglêdniaj¹c przepisy administra-
cyjne i warunki w jakich gara¿ bêdzie
funkcjonowaæ. Jeœli chcemy zmodernizo-
waæ czy wyremontowaæ star¹ bramê,
wówczas spoœród obecnych na rynku
bram gara¿owych z pewnoœci¹ wybierze-
my coœ pasuj¹cego akurat do naszego ga-
ra¿u i, oczywiœcie, do wygl¹du domu oraz
warunków, w jakich brama bêdzie funk-
cjonowaæ. Bramy przede wszystkim ró¿-
ni¹ siê od siebie sposobem otwierania,
materia³em z jakiego zosta³y wykonane,
zastosowan¹ izolacj¹, stopniem automaty-
zacji przy otwieraniu i zamykaniu oraz
cen¹. Dostêpne typy bram pozwol¹ na
optymalne wykorzystanie pomieszczenia.
GARAŻOWE
to, i¿ otwarcie skrzyde³ wymaga du¿o
miejsca i nie zawsze mo¿na zamontowaæ
napêd elektryczny.
co, jak rekomenduj¹ producenci, u³atwia
ich wymianê w przypadku uszkodzenia.
Istnieje mo¿liwoœæ wykonania w skrzydle
bramy drzwi wejœciowych, tzw. drzwi ser-
wisowych – umo¿liwiaj¹ one wejœcie do
Bramy uchylne
Bramy uchylne przesuwaj¹ siê piono-
wo do góry i po otwarciu znajduj¹ siê pod
sufitem . Zamocowany mechanizm
gwarantuje precyzyjne wywa¿enie skrzy-
d³a. Umo¿liwia to rêczn¹ obs³ugê z mini-
malnym tylko wysi³kiem. Poniewa¿ p³yta
bramy podczas otwierania i zamykania
wysuwa siê do przodu, trzeba pamiêtaæ
aby samochód stawiaæ w pewnej odleg³o-
œci od niej. Podstawow¹ zalet¹ bramy
uchylnej jest prosta i trwa³a konstrukcja.
Szkielet skrzyd³a bramy oraz oœcie¿nica
wykonane s¹ z kszta³towników stalowych,
zabezpieczonych antykorozyjnie przez
cynkowanie. P³aszcz bramy wykonany
jest zazwyczaj z profilowanej blachy stalo-
wej. W niektórych typach zastosowano
zamiast spawania – nitowanie elementów
Brama uchylna (fot. Firma WIŒNIOWSKI)
Bramy rozwierane
Tradycyjne bramy rozwierane sk³ada-
j¹ siê z dwóch skrzyde³ rêcznie otwiera-
nych i zamykanych. Zaopatrzone s¹ za-
zwyczaj w prosty zamek lub k³ódkê. Wro-
ta zrobione z drewna lub materia³ów
drewnopochodnych by³y przez d³ugie
dziesiêciolecia najbardziej rozpowszech-
nionym sposobem zabezpieczania gara¿u.
Proste w wykonaniu i konserwacji, nie
wymagaj¹ce skomplikowanych mechani-
zmów oraz automatyki, zapewne jeszcze
d³ugo pozostan¹ w u¿yciu. Ich wad¹ jest
202
2004 10
Dom
W yboru bramy powinien dokonaæ za
budujemy
130792450.014.png 130792450.015.png 130792450.016.png 130792450.017.png
Bramy garażowe
gara¿u bez koniecznoœci otwierania ca³ej
bramy. Producenci oferuj¹ wersje bram
ocieplane i bez izolacji termicznej.
Bramy segmentowe s¹ du¿o szczel-
niejsze od uchylnych, dlatego warto je
montowaæ w gara¿ach ogrzewanych.
Bramy uchylne to najpopularniejszy
obecnie typ bramy.
wype³nionych piank¹ poliuretanow¹ lub
wersje z panelami z ró¿nych gatunków
drewna. Istnieje mo¿liwoœæ zamontowa-
nia w panelach przeszkleñ oraz wyposa¿e-
nia bramy w automatykê ze zdalnym ste-
rowaniem. Ogromn¹ zalet¹ tego typu
bram jest konstrukcja pozwalaj¹ca na
otwieranie i zamykanie nawet wtedy, gdy
samochód prawie dotyka zderzakiem jej
powierzchni.
„Piszcz¹ce” rolki, na których porusza
siê mechanizm bramy, mog¹ doprowadziæ
nawet spokojnego zazwyczaj cz³owieka do
pasji, dlatego trzeba siê upewniæ, jak mo¿-
na wp³yn¹æ na ich cich¹ i bezawaryjn¹
pracê. Dobrze jest sprawdziæ, czy mo¿e-
my sami je nasmarowaæ czy wymaga to
wizyty serwisanta. Warto wybraæ rolki te-
flonowe, które zapewniaj¹ p³ynny, cichy
ruch bramy.
Warto te¿ sprawdziæ, czy producent
zaopatrzy³ bramê w zabezpieczenie przed
pêkniêciem mechanizmu i opadniêciem
skrzyd³a, jak równie¿ w amortyzuj¹cy
uk³ad unieruchamiaj¹cy otwart¹ bramê,
co zapobiega samoczynnemu zamykaniu.
Wysoki stopieñ bezpieczeñstwa obs³ugi
zapewnia zabezpieczenie przed przytrza-
œniêciem palców.
Brama segmentowa
(fot. Firma WIŒNIOWSKI)
Bramy segmentowe boczne
To rozwi¹zanie ³¹cz¹ce zalety bram
uchylnych (nie maj¹ szyn podsufitowych)
i wspomnianych ju¿ sekcyjnych (nie zaj-
muj¹ miejsca przed gara¿em), a otwarte
czêœciowo s³u¿¹ jako drzwi serwisowe .
Jednoczeœnie nie wymagaj¹ ¿adnego me-
chanizmu wspomagaj¹cego otwieranie.
Wykonywane s¹ najczêœciej z litego
drewna lub profili aluminiowych. Bez-
pieczne i wygodne, ³¹cz¹ w sobie funkcje
drzwi oraz bramy, zapewniaj¹ du¿y kom-
fort obs³ugi. Pasuj¹ do ka¿dego planu ga-
ra¿u i do ka¿dego rozwi¹zania nadpro¿a,
równie¿ ³ukowego. Maksymalna szero-
koœæ wjazdu to a¿ 12 m.
sufitu segmenty bramy tak¿e poruszaj¹
siê w szynach prowadz¹cych. Konstruk-
cja uk³adu prowadz¹cego wykonana jest
z materia³ów ocynkowanych, odpornych
na korozjê. Skrzyd³o bramy sk³ada siê
z segmentów po³¹czonych specjalnymi
zawiasami. Dolny segment standardowo
wyposa¿ony jest w zamaskowane szczeli-
ny wentylacyjne i uszczelkê progow¹.
Na rynku mo¿emy spotkaæ przede
wszystkim segmenty z paneli stalowych
Bramy segmentowe
Nazywane s¹ te¿ bramami sekcyjny-
mi . Montuje siê je wewn¹trz gara¿u,
bezpoœrednio za otworem wjazdowym;
otwierane s¹ pionowo do góry i prowa-
dzone na szynach, umieszczonych na su-
ficie. Dziêki temu ca³kowicie wykorzysta-
ny jest otwór wjazdowy. Od posadzki do
Bramê segmentow¹ boczn¹ mo¿emy tylko uchyliæ – pe³ni ona wtedy funkcjê drzwi serwisowych
(fot. Siebau)
Brama roletowa nie zajmuje miejsca przed
gara¿em (fot. Wimont)
Roletowe
Bramy roletowe dzia³aj¹ podobnie jak
roleta okienna : skrzyd³o bramy nawi-
jane jest na os³oniêty wa³. Konstrukcja
skrzyd³a wykonana z profili aluminio-
wych gwarantuje wytrzyma³oœæ, a zasto-
Dom 10 2004
203
budujemy
130792450.001.png 130792450.002.png 130792450.003.png 130792450.004.png
P RZEGLĄD RYNKU
sowanie pianki poliuretanowej jako wy-
pe³nienia, usztywnia j¹ i stanowi izolacjê
ciepln¹. Ten typ bram wyposa¿ony jest
standardowo w si³ownik elektryczny. Bra-
mê mo¿na te¿ wyposa¿yæ w zestaw zdal-
nego sterowania z fotokomórkami.
W przypadku braku pr¹du mo¿na j¹ uru-
chomiæ rêcznie.
Bramy roletowe s¹ funkcjonalne – za-
pewniaj¹ maksymalne wykorzystanie
miejsca przed gara¿em oraz w jego wnê-
trzu.
Dostêpne s¹ w kilku kolorach, maj¹
te¿ mo¿liwoœæ zamontowania profili prze-
szklonych.
Wszystkie czêœci metalowe nara¿one
na utlenianie, czyli rdzewienie, powinny
byæ ocynkowane.
Konstrukcje z aluminium, te¿ odpo-
wiednio zabezpieczone przed korozj¹, ja-
ko elementy o znacznie mniejszej wadze,
ni¿ stalowe, szczególnie nadaj¹ siê do pro-
dukcji bram roletowych.
Izolacja . Odpowiedniej gruboœci bra-
my (np. 40 mm), ocieplone piank¹ poli-
uretanow¹ zapewniaj¹ dobr¹ izolacjê ter-
miczn¹ i akustyczn¹. Dodatkow¹ zalet¹
ocieplenia jest fakt, i¿ wyeliminowane zo-
staje zjawisko kondensacji pary wodnej
na bramie. Wspó³czynnik przenikania
ciep³a dla tak wykonanej bramy wynosi
U=0,95 W/m 2 K. Warto zaznaczyæ, ¿e
pianka poliuretanowa daje dwa razy lep-
sz¹ izolacjê termiczn¹ ni¿ stosowane
przez niektórych producentów wk³ady
styropianowe. Dodatkowo, materia³ ten
usztywnia konstrukcjê, powoduj¹c ¿e bra-
ma staje siê bardzo odporna na wgniece-
nia.
Przeszklenia . We wszystkich typach
bram gara¿owych, mo¿liwe jest zastoso-
wanie naœwietli, wykonywanych ze szk³a
akrylowego, poliwêglanów lub szyb tra-
dycyjnych b¹dŸ o podwy¿szonej klasie
bezpiecznych . Iloœæ okienek uzale¿nio-
na jest od szerokoœci bramy i decyzji
klienta.
Wykoñczenie . Jeœli zdecydujemy siê
na bramê metalow¹, to producent zapro-
ponuje nam p³ytê bramy powlekan¹
proszkowo farb¹. Ma on w ofercie zawsze
kilka w³asnych kolorów (zazwyczaj bia³y,
br¹zowy, go³êbi, szary, ciemnozielony,
ochra). Jednak za odpowiedni¹ dop³at¹
mo¿emy za¿yczyæ sobie bramy w kolorze
wybranym spoœród 210 odcieni palety
RAL.
Wykonanie bram z drewna umo¿liwia
dopasowanie ich wygl¹du do stylistyki
drzwi wejœciowych . Aby to osi¹gn¹æ do
wype³nienia bramy trzeba u¿yæ drewna ta-
kiego samego gatunku lub stylizowanego
na taki gatunek, jak drewno w drzwiach
wejœciowych. Deski stanowi¹ce wype³nie-
nie p³aszcza bramy powinny byæ co naj-
mniej zaimpregnowane i tym samym za-
bezpieczone przed sinic¹ oraz szkodnikami
drewna. Tak zabezpieczone p³aszczyzny
mo¿na malowaæ na dowolny kolor lub bej-
cowaæ i lakierowaæ – jeœli chce siê pozosta-
wiæ widoczn¹ strukturê drewna.
Wiêkszoœæ producentów oferuje bra-
my o rozmiarach typowych. Na zamówie-
nie mo¿na kupiæ bramy o innych wielko-
œciach. W ofertach najczêœciej podawane
dopuszczalne wymiary otworu – np. max.
szer. 5000 mm, max. wys. 3000 mm.
Materia³y
Konstrukcja . Do produkcji oœcie¿nic
i elementów mocuj¹cych bram gara¿o-
wych u¿ywa siê przede wszystkim stali
i aluminium. Wype³nienie skrzyd³a bra-
my mo¿e stanowiæ blacha stalowa lub
profilowane deski albo p³yty drewnopo-
chodne . Producenci oferuj¹ te¿ modele
do samodzielnego wype³nienia.
Uszczelki . Aby w zimie zawsze i bez
k³opotów otworzyæ gara¿ warto pod
progiem oraz w elementach œcian okala-
j¹cych skrzyd³o zamontowaæ kable
przeciwoblodzeniowe. Oczywiœcie, bra-
ma na ca³ej d³ugoœci wszystkich krawê-
dzi powinna byæ wyposa¿ona w ela-
styczne uszczelnienie. Uszczelki za-
montowane miedzy segmentami w du-
¿ym stopniu zapobiegaj¹ przed przeni-
kaniem wilgoci i ch³odu do wnêtrza po-
mieszczenia.
Wiele bram jest wykonywanych z elemen-
tów stalowych; odpowiednio wykoñczone
mog¹ imitowaæ drewno (fot. Jacker)
Zamykanie
Tym, co zamyka bramê, jest ruchomy
rygiel po³¹czony popychaczami z obroto-
Skrzyd³o bramy mo¿e mieæ przeszklenia (fot. Gadip)
204
2004 10
Dom
budujemy
130792450.005.png 130792450.006.png 130792450.007.png
Drewno zawsze wygl¹da elegancko: tu brama segmentowa z drzwiami serwi-
sowymi (fot. Dan Dav)
wym uchwytem pozwalaj¹cym na rêczne otwieranie i zamykanie skrzy-
d³a. Obrót uchwytu wprawia w ruch popychacz, który w zale¿noœci od
kierunku obrotu odryglowuje lub zaryglowuje bramê. Zamek blokuje
mo¿liwoœæ obrotu uchwytu. W bramach otwieranych elektronicznie ry-
gle s¹ uruchamiane przez silniczek.
Brama koniecznie musi byæ wyposa¿ona w wielosprê¿ynowy uk³ad
zabezpieczaj¹cy, z ochron¹ przed przytrzaœniêciem palców.
Wszystkie bramy mog¹ byæ otwierane rêcznie lub przy pomocy
zdalnie obs³ugiwanych napêdów. Automaty z dodatkowymi funkcjami
pozwalaj¹ na zapalanie œwiat³a, otwieranie dodatkowo bramy wjazdo-
wej, zmianê kodu dostêpu, czy zwalnianie przy zamykaniu bramy (tzw.
ciche zamykanie). Ka¿da dodatkowa „umiejêtnoœæ” pilota podnosi
koszt urz¹dzenia .
Ile kosztuje brama
Koszt bramy zale¿y przede wszystkim od sposobu jej otwierania.
Najtañsze s¹ bramy rozwierane, a tylko nieco dro¿sze uchylne. Ceny
wahaj¹ siê od 900 do oko³o 2000 z³ – wersje z ociepleniem. Bramy seg-
mentowe bez izolacji mo¿na kupiæ ju¿ za 1500 z³, a ocieplane za 2000 z³.
S¹ to wersje metalowe, gdy¿ koszt bramy wype³nionej drewnem jest
wy¿szy – zale¿y od gatunku drewna i sposobu jego impregnowania. Ce-
ny mog¹ dochodziæ nawet do 5000 z³. Za kolor wybrany spoza palety
podstawowej trzeba dop³aciæ ok. 15% ceny bramy standardowej.
Automat do otwierania mo¿na dokupiæ za kolejne 1500 z³.
Bramy roletowe s¹ najdro¿sze. W ich cenê jest ju¿ wliczony koszt
automatyki, dlatego rzadko i tylko podczas wyj¹tkowych promocji
mo¿na spotkaæ cenê poni¿ej 3000 z³.
Zalety automatyki:
zdalne sterowanie pilotem umo¿liwia uruchomienie bramy z odle-
g³oœci oko³o 30 m bez potrzeby wysiadania z samochodu;
system zabezpieczeñ gwarantuje automatyczne zatrzymanie i cof-
niêcie bramy przy napotkaniu na przeszkodê;
odpowiednie zabezpieczenia umo¿liwiaj¹ ³atwe otwieranie bramy
w przypadku braku pr¹du.
130792450.008.png 130792450.009.png 130792450.010.png
P RZEGLĄD RYNKU
Pilot znacznie u³a-
twia korzystanie
z bramy (fot. Krispol)
Za przeszklenie zap³acimy ok. 40 z³/m.b. panelu, za hamulec
bezpieczeñstwa ok. 400 z³, za nadajnik i odbiornik zdalnego stero-
wania minimum 600 z³.
Dostawcy lubi¹ klientom podawaæ ceny netto (bez doliczone-
go podatku VAT). Najczêœciej podaj¹ cenê wersji podstawowej bez
akcesoriów i monta¿u, za które trzeba dodatkowo p³aciæ.
Coraz wiêcej inwestorów decyduje siê na bramy przesuwne,
sterowane automatycznie. Trzeba jednak wiedzieæ, ¿e aby nie
sprawia³y k³opotów – szczególnie w zimie – musz¹ mieæ odpo-
wiedni¹ konstrukcjê.
Szczególn¹ uwagê nale¿y zwróciæ na d³ugoœæ tzw. przeciw-
wagi (przed³u¿enia skrzyd³a bramy o taki fragment, aby brama
podczas otwierania nie opada³a i nie podnosi³a siê do góry). S³y-
n¹cy z precyzji niemieccy producenci zalecaj¹, aby przeciwwaga
by³a równa po³owie d³ugoœci bramy. Drugim niezwykle istot-
nym elementem jest mechanizm jezdny. Aby dzia³a³ d³ugo i nie-
zawodnie, musi byæ dobrany do ciê¿aru bramy i uwzglêdniaæ
czêstotliwoœæ jej otwierania.
Info rynek
min
Firmy
JAKRA CORPORATION (równie¿ automatyka)
tel. (22) 478 22 83 www.jakra.pl
JAN-POL tel. (52) 303 13 38 www.janpol.paluki.pl
KAMBIS tel. (22) 725 03 47 www.kambis.com.pl
KIMAR PRO ART tel. (22) 722 03 62 www.kimarproart.com
KOLBUD tel. (52) 345 28 55 www.kolbud.com.pl
KRISPOL tel. (61) 438 84 88 www.krispol.pl
£ÊGBUD tel. (14) 678 09 00 www.legbud.com.pl
MIROLA tel. 32) 221 55 00 www.mirola.com.pl
MS-ÓW tel. (18) 445 70 93 www.ms-ow.com.pl
NICE POLSKA (automatyka do bram gara¿owych)
tel. (22) 759 40 11
AKKA (równie¿ automatyka) tel. (22) 652 19 59
www.akka.com.pl
ASPAN
tel. (23) 655 75 40
www.aspan.pl
BEDITOM (równie¿ napêdy)
tel. (58) 667 37 10
www.beditom.com.pl
BEM (równie¿ automatyka) tel. (24) 262 27 38
www.bem.plo.pl
BIG TOR
tel. (52) 345 28 82
www.bigtor.pl
BRAM-POL (równie¿ napêdy)
tel. (32) 255 60 10
www.bram-pol.com.pl
CMPRIAL
tel. (56) 622 96 75
www.cmprial.com.pl
li-
DAN DAV
tel. (12) 281 74 74
www.dandav.com.pl
www.nice.pl
DEMIT PAWE£ PRASOWSKI (napêdy bram)
tel. (58) 306 98 54
www.demit.pl
NORMSTAHL POLSKA (równie¿ automatyka)
tel. (22) 781 80 46
www.normstahl.com.pl
DEST (napêdy bram)
tel. (42) 648 62 92
www.dest.pl
ORLITA (równie¿ napêdy) tel. (12) 261 09 06
www.orlita.pl
DJW
tel. (22) 774 14 97
PIASECKI (równie¿ napêdy)
tel. (22) 667 73 13
DOMET
tel. (23) 673 70 52
www.domet.home.pl
POLTAU (równie¿ automatyka)
tel. (42) 659 95 99
DOMEX OKNA I DRZWI tel. (85) 743 74 00
www.domex.com.pl
www.poltau.com.pl
DONIMET
tel. (48) 670 20 40
www.donimet.com.pl
ROLLGATE
tel. (58) 342 48 48
www.rollgate.gda.pl
DUKATO II (automatyka do bram)
tel. (12) 276 47 47
www.dukato.pl
ROYAL HURT
tel. (22) 750 91 94
www.royalhurt.pl
ERTOM (równie¿ napêdy) tel. (61) 822 18 02
www.ertom.pl
ŒWIAT ODLEWÓW tel. (22) 870 25 86
www.swiatodlewow.com.pl
TERMIKA MAREK G£OGOWSKI (równie¿ napêdy)
tel. (58) 522 70 33
GADIP (równie¿ automatyka)
tel. (22) 789 62 46
www.gadip.com.pl
www.termika.gpe.pl
GEBAUER
tel. (77) 464 42 28
www. gebauer.com.pl
TOMSTOL
tel. (22) 724 98 95
www.tomstol.com.pl
HASA
tel. (77) 413 17 91
www.siebau.pl
HEROAL
tel. (61) 849 98 33
www.heroal.com.pl
TOPI
tel. (22) 643 78 97
www.topi.com.pl
HORMANN (równie¿ napêdy)
tel. (61) 819 73 00 www.hormann.pl
HUMDREX tel. (89) 648 31 26 www.humdrex.com.pl
INTERMEX ARKADIUSZ WILAK (równie¿ automatyka)
tel. (61) 828 02 66
TORSAN
tel. (13) 464 25 75
www.torsan.pl
UNI-KAL (równie¿ automatyka)
tel. (52) 342 99 08
www.unikal.com.pl
WIMONT
tel. (32) 271 94 77
www.wimont.com.pl
www.wilak.com.pl
WIŒNIOWSKI (równie¿ automatyka)
tel. (18) 447 71 11
IRKOPOL (równie¿ automatyka)
tel. (22) 662 48 82
www.wisniowski.pl
www.irkopol.pl
ZAK£AD STOLARSKI JAN GEBAUER
tel. (77) 464 42 28
JACKER
tel. (84) 664 10 66
www.jacker.com.pl
www.gebauer.com.pl
206
2004 10
Dom
budujemy
130792450.011.png 130792450.012.png 130792450.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin