Reklama_4.pdf

(1789 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Rozmieszczenie tekstu względem obrazu
Podczas czytania aktywna jest
lewa półkula (jednocześnie
jest bardziej przeciąŜona).
Umieszczanie grafiki w tym
miejscu zmniejsza szanse na
jej przetworzenie
Gdy czytamy prawa półkula
jest mało przeciąŜona,
umieszczenie grafiki w tym
miejscu zwiększa szansę
na jej przetworzenie
Poznawcze uwarunkowania
skuteczności reklamy – rola
procesów uwagowych i
pamięciowych
Lewa półkula (zdolności
werbalne, czytanie)
Prawa półkula (wzrokowo-
przestrzenna, obróbka grafiki)
Hipoteza dopasowania aktywizacji
(Janiszewski, 1990)
Umieszczenie logo względem obrazu
Teoria zasobów półkulowych
(hemipheric resource theory) Friedman i
Polson, 1981
The matching activation hypothesis
1
881256099.032.png 881256099.033.png 881256099.034.png 881256099.035.png
Janiszewski, 1990
Janiszewski, 1990
Logo umieszczone
obok obrazka
Logo umieszczone
obok tekstu
Janiszewski, 1990
Wykorzystanie właściwości percepcji
w reklamie prasowej
Reguła rzutu oka
Zasada kompozycji reklamy (reklama prasowa)
Layout (układ graficzny, kompozycja)
Ogilvy:
ilustracja
nagłówek
nazwa produktu
wyjaśnienie korzyści
tekst właściwy ( body copy )
slogan
2
881256099.001.png 881256099.002.png 881256099.003.png 881256099.004.png 881256099.005.png 881256099.006.png 881256099.007.png 881256099.008.png 881256099.009.png 881256099.010.png 881256099.011.png 881256099.012.png 881256099.013.png 881256099.014.png 881256099.015.png 881256099.016.png 881256099.017.png 881256099.018.png 881256099.019.png 881256099.020.png 881256099.021.png 881256099.022.png 881256099.023.png 881256099.024.png 881256099.025.png
Wykorzystanie właściwości percepcji
w reklamie prasowej
Poziomy percepcji
Reguła rzutu oka cd.
• Zasada kompozycji reklamy (reklama
prasowa) (Kwarciak)
Layout (układ graficzny, kompozycja)
– pierwszy nagłówek
– drugi nagłówek
– właściwy tekst reklamowy
– wskazówki określające sposób zakupu produktu
Percepcja - podsumwanie
Czas i szybkość prezentacji reklamy
Czy istnieje optymalna długość spotu reklamowego?
• Aktywny charakter procesów percepcji i
wstępnej obróbki informacji
• Wpływ motywacji i znaczenia
emocjonalnego bodźców (gotowość
percepcyjna vs obronność percepcyjna)
3
881256099.026.png 881256099.027.png
Czas i szybkość prezentacji reklamy
Czas i szybkość prezentacji reklamy
Czas i szybkość prezentacji reklamy
Czas i szybkość prezentacji reklamy
• W latach 70-tych spoty reklamowe w
USA trwały 45 sek.
• W latach 80-tych skrócono je do 30 sek
• Obecnie wykorzystuje się czas 30 sek
na podwójną prezentację reklamy (2 x
15 sek)
Powody skracania czasu emisji
(za Doliński, 2003)
4
881256099.028.png 881256099.029.png 881256099.030.png
Czas i szybkość prezentacji reklamy
15 s kontra 30 s
Jednak….
Krótka historia o połowę krótszych spotów
(15s)
Efektywność:
Potoczna opinia ‘w branŜy’ : 15 s są 50-
90% tak samo efektywne jak 30s (uczenie
i zmiana postaw)
Skoro cena spotów 15s i 30s jest
podobna – najwaŜniejszym kryterium
pozostaje efektywność
15 s kontra 30 s
15 s kontra 30 s
Porównanie moŜliwych efektów wpływu
reklam o róŜnej długości
Badanie Sign i Cole (1993)
Schemat badania:
3 Liczba powtórzeń spotu (1,4,8)
X
2 Długość spotu (15s, 30s)
X
2 Typ spotu (emocjonalny, informacyjny)
- Przyswojenie treści
- Wpływ powtarzania
- Reklama emocjonalna vs informacyjna
- Efekt przetworzenia komunikatu
- Efekt znudzenia
5
881256099.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin