28.02.odt

(22 KB) Pobierz

Współczesne ustroje polityczne

28.02

 

 

Marksizm opiera sie na bardzo różnorodnych źródłach

                      filozoficznych: metody, której używa jest metoda  Hegla, Morus "Utopia"

                      prace angielskich ekonomistów – A. Smitha

 

Wartości do których marksizm się odwołuje to:

                      wspólna własność

                      wspólnota

                      równość społeczna

                      klasa społeczna

 

Marksizm jest systemem filozoficznym, ale takim systemem, w którym podstawową rolę odgrywa ekonomia polityczna. Na ekonomii politycznej opara jest wizja państwa komunistycznego. Jest to wizja ustroju w którym panują społeczne stosunki własności (własność jest ogólnospołeczna) w którym istnieje bezklasowe społeczeństwo, w którym obumrze państwo polityczne,a sprawy ekonomiczne przejmie samorząd. Sartori – wizja raju na ziemii.

 

Dlaczego ekonomia pełniła taką podstawową rolę dla powstawania ustroju społeczno-politycznego?

Marks przyjmował, że warunki życia materialnego ludzi są podstawą wszystkich form życia społecznego i historycznego. Najważniejszą jest produkcja – bo żeby żyć i żeby tworzyć, trzeba mieć co jeść i gdzie spać. Stąd źródeł poglądów prawnych, politycznych, filozoficznych, religijnych należy doszukiwać się w materialnych warunkach życia ludzi. Każda epoka historyczna ma takie państwo, prawo, moralność jaki ma ustrój gospodarczy.

Główna teza marksizmu: istniejący sposób produkcji i życia materialnego warunkuje (określa) proces społeczny, historyczny, polityczny i duchowy. Nie świadomość społeczna ludzi stanowi o ich bycie, lecz to byt społeczny określa świadomość społeczną.

Warunki materialne w jakim ludziom przychodzi żyć określa to co o tym świecie myślą.

Najbardziej dynamiczną formą ludzkiej działaności jest produkcja, a ona stale się rozwija.

2 czynniki produkcji:

                      technologia (siła wytwórcza),

                      ludzie

Technologie, czyli zmiany w siłach wytwórczych zawsze dokonują się szybciej aniżeli zmiany w stosunkach międzyludzkich – te są bardziej konserwatywne.

Ustrój gospodarczy też rozwija się szybciej aniżeli jego nadudowa gospodarcza – czyli państwo, prawo, instytucje państwowe.

Ta sprzeczność która powstaje przez ścieranie się dynamicznego ustroju gospodarczego z nadbudową jest czynnikiem rewolucyjnym, to jest musi doprowadzić prędzej czy później do rewolucji.

Formacja społeczno-ekonomiczna – to połączenie ustroju ekonomicznego z nadbudową polityczną.

Te nastepujące po sobie w historii sposoby produkcji, a zarazem formacji to:

1)                 wspólnota pierwotna

2)                 niewolnictwo

3)                 feudalizm

4)                 kapitalizm

5)                 socjalizm

Każdy etap w rozwoju historycznym był postepem w stosunku do poprzedniej epoki.

Komunizm będzie końcem historii opartej na antagonistycznych stosunkach społecznych – koniec prehistorii ludzkości.

Kapitalizm musi się przekształcić w socjalizm.

Argumenty na rzecz uzasadnienia tezy, że kapitalizm w socjalizm, a socjalizm w komunizm, się przekształci. 2 argumenty popadające ze sobą w sprzeczność:

1)                 oparty na pojęciu konieczności – obiektywne (niezależne od podmiotów historycznych) prawa rozwoju kapitalizmu narastająca sprzeczność między technologiami a stosunkami produkcji – między ludźmi; prowadzą warunkują jakościową zmianę, czyli rewolucję a ta rewolucja doprowadzi do upadku kapitalizmu; podmiotem rewolucji będzie proletariat ponieważ jest najbardziej uciskaną klasą w kapitalizmie, Marks był przekonany, że proletariat tą walkę podejmie; proletariat walcząc o zmianę swego położenia walczyć też będzie o ogólnoludzkie uniwersalne wartości; racja moralna jest po stronie klasy robotniczej, bo to ona jest najbardziej uciskana

2)                 charakter woluntarystyczny – oparty na woli

 

Marksistowsko-społeczny ustrój polityczny:

                      rozważania o istocie państwa, powstaniu państwa, mechanizmy zmian, typów państwa, obumieranie państwa

                      Marks nie sformuował definicji państwa, jedynie podkreślał, że państwo ma charakter klasowy;

                      definicję państwa sformuował Lenin – pańswto jest władzą klasową, jest organem panowania politycznego klas panujących ekonomicznie – władzę ma ten kto jest bogaty – odnosi się do wszytskich typów państwa wyróżnionych przez Marksa a opartych na anatgonistycznych interesach społecznych – niewolonictwo, feudalizm, kapitalizm

                      wspólnota pierwotna nie była oparta na antagonistycznych interesach społecznych

                      z tej analizy wynika, że państwo nie istaniało wiecznie – jest tworem historycznym a powstało z podziałem społeczeństwa na klasy, gdy klasy podzieliły się na tych którzy posiadają środki produkcji i tych którzy sprzedają swoją siłe roboczą – mamy biegunowość

                      klasy posiadające dla ochrony swej sytuacji materialnej powołały do życia państwo

                      państwo jest instytucją przymusu, która sprawuje władzę za pomocą aparatu biurokratycznego, wojska, policji i sądownictwa; broni interesów kapitalistów przed robotnikami

                      dlaczgo klasa robotnicza w państwie kapitalistycznym jest klasą wyzyskiwaną:

                      odp. Bo zmuszona jest sprzedawać swoją siłe robotniczą poniżej przeciętnej?. Bo kapitaliści chcą maksymalizować zyski.

                      Państwo tworzy prawo, prawo też jest wyrazem panowania sił panujących, czyli klasy posiadającej

                      we wszystkich państwach które oparte są na antagonistycznych stosunkach społecznych musi dojść do walki klas. Według Marksa walka klas jest podstawowym prawem rozwoju historycznego. Podmiotem historii nie są bohaterowie, jednostki jak u Hegla; ale klasy społeczne. Odkąd istaniły klasy toczyła się między nimi walka na 3 płaszczyznach:

1) ekonomiczna – dostęp do środków produkcji

2) polityczna – przejęcie władzy

3) moralna – wprowadzenie swojego systemu wartości

                      M. zakładał, że walka klas będzie miała swój koniec – wtedy kiedy zaniknie podział na klasy – kiedy wejdzie ustrój socjalistyczny i komunistyczny

                      Ta walka klasowa – proletariatu z burżuazją doprowadzi do powstania państwa dyktatury proletariatu. -> ten okres dyktatury będzie krótkotrwały (przejściowy) – nie był.

                      M. walka proletariatu doprowadzi do stworzenia społeczeństwa bezklasowego a wtedy instytucja państwa straci podstawę swojego bytu -> nie będzie dłużej potrzebna.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin