marzec 5,6 l.doc

(92 KB) Pobierz
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC MARZEC 2008 DLA DZIECI

 

5 - 6 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      POGODA ZMIENNĄ JEST – BEZ WODY NIE MA ŻYCIA  –                                                                                                                               od 03.02. – do 14.03 2008 r.

 

2.      IDZIE  WIOSNA A Z NIĄ  WIELKANOC – od 17.03. – do 28.03. 2008 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

 

 

 

 


 

POGODA ZMIENNĄ JEST - BEZ WODY NIE MA ŻYCIA 

 

CEL GŁÓWNY: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.

CEL KSZTAŁCĄCY: Budzenie zainteresowań bogactwem i pięknem wiosennej przyrody, kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

      1.    Poznaję zasady życia w rodzinie - poziom IV p.4 s.16

2.               Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi – poziom IV p.1,3,  s.19

3.              Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych – poziom IV p 4,7,8 s.23

II. EDUKACJA ZDROWOTNA

2.  Dbam o swoje zdrowie – poziom IV p.3a s.36

3. Doświadczam samodzielności i przyswajam nawyki higieniczno – kulturalne – poziom IV p.2b,c s.40

III. EDUKACJA RUCHOWA

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy ruchowe s.41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne(zabawy) s. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA

4.              Obserwuję, eksperymentuje  i odkrywam przyrodę w okresie wiosny – poziom IV p.1,2,3 6,7,10 s.62; treści rozszerzające p. 2 s.63

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć – poziom IV p.2,4,5 s.77

3.  Mam zawsze kontakt z książką – poziom IV p.2,3,9 s.82

4.  Poznaję literaturę i bawię się w teatr – poziom IV p. 1,8 s.84

5.  Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych –  poziom IV p.1,2,4 s.87

6.  Doskonalę swoją wymowę - poziom IV p. 1,4,7,9 s.91

VI.  EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową - poziom IV p.1,9 s.98

2.       Doskonalę wrażliwość słuchową -  poziom IV p.1,7  s.101

3.       Przygotowuję się do pisania - poziom IV p.3,6 s.104

4.               Przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać - poziom IV p. 1,7,9,14,15,17,18, 21,22,23,24,25, s.110

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNA

1.       Odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami – poziom IV p.11,12 s.131

3.   Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą – poziom IV p.3,4,6,9 s.137

IX. EDUKACJA MUZYCZNA

1.              Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia -  poziom IV p.2,5 s.140

2.       Poznaję instrumenty muzyczne i próbuje na nich grać – poziom IV p.3,4 s.142

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce – poziom IV p.2,3,8,10 s.144

X. EDUKACJA TECHNICZNA

2.              Podejmuje własne działania konstrukcyjno – techniczne – poziom IV p.2 s149;

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

& „Marcowy tydzień” – recytacja wiersza  S. Kraszewskiego – dzieci powinny: wypowiadać się o marcowej pogodzie, rozwiązać zagadki o zjawiskach atmosferycznych, podjąć próbę recytacji wiersza;

& „Rozmówki na cztery sznurówki” - rozmowa w oparciu o wiersz M. Przewoźniaka i własne przeżycia dzieci, wprowadzenie litery „B,b” na wyrazie podstawowym „buty” oraz elementy MDS – dzieci powinny: budować dłuższe wypowiedzi nt. wiersza oraz własnych doświadczeń; zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy.

& „Chmurka czarodziejka” – słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego – dzieci powinny; podjąć dyskusję na temat zmienności pogody, postaci pod jaką występuje woda w przyrodzie; rozumieją znaczenie wody dla życia, określić pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla wiosny;

& „Wszystko co żyje, wodę pije”- rozmowa w oparciu o ilustrację w książce, wprowadzenie litery „W,w” na wyrazie podstawowym „woda” oraz elementy MDS – dzieci powinny: wypowiadać się w mowie wiązanej nt. ilustracji oraz własnych doświadczeń; zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy.

„Marzec marzyciel” – śpiewanie piosenki – dzieci powinny: zaśpiewać piosenkę z akompaniamentów instrumentów perkusyjnych, rozwijać poczucie rytmu;

„Wodna orkiestra” – improwizacja  muzyczna – dzieci powinny: odpowiednio dobrać instrumenty do jako umownego symbolu różnych stanów skupienia wody (grad sople, deszcz, śnieg), zagrać na instrumentach perkusyjnych;

♫ Rytmika – zajęcia prowadzone przez instruktora

!„Wirusy” – malowanie farbą plakatową (I gr) wydzieranie z gazety zamierzonego kształtu (II gr) po wysłuchaniu wiersza pt. „Angina:” M. Walczak – dzieci powinny: wykazać się inwencją twórczą, w formie plastycznej odpowiedzieć na pytanie: „Jak może wyglądać wirus grypy?(5,6 l)

!„Rybki w akwarium” – wypełnianie konturu  („Wesoła...” cz. 4 s.23) – dzieci powinny: starannie wykonać pracę, wykorzystać całą paletę barw, odczuwać radość z dobrze wykonanej pracy (6 l.);

              * „Płynie łódka, płynie”- rysowanie, wycinanie („ABC ..” s. 13)– dzieci powinny: dokończyć rysowanie i kolorowanie obrazka, wyciąć i dopasować elementy żagla i zwierzęta wodne, nakleić w odpowiednim miejscu , wykonać zgodnie z  instrukcją nauczyciela (5 l)

"„W marcu jak w garncu” – wycinanka – dzieci powinny: wycinać z kolorowego papieru symbole marcowej pogody, umiejętnie zaprojektować kompozycję, wycinać po linii zaokrąglonej, prostej i łamanej; (6 l.)

" „Wiatraczek” – konstruowanie z różnorodnego materiału – dzieci powinny: stosować różne sposoby łączenia, wykazać się pomysłowością podczas wykonywania wiatraczka z papieru, plasteliny, gumki, słomki itp. (5 l.)

              * „Statek podwodny” - konstruowanie z różnorodnego materiału – dzieci powinny: wykonać pracę z różnorodnych odpadków, rozwijały wyobraźnię twórczą (6 l.)

I „Poznaję znaki: =, <,>, i stosuję je w rozwiązywaniu zadań” – zab. dyd. – kodowanie i dekodowanie czynności matematycznych, zapoznanie ze znakami matematycznymi „=, <,>” układanie i rozwiązywanie zadań;

I „Ile teraz mam?” – zab. dyd. – zapisywanie obliczeń rachunkowych, posługiwanie się znakami +, - , kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, przechodzenia z poziomu manipulowania przedmiotami do zapisu graficznego.

X Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13 – dzieci powinny łączyć przyjemność zabawy z wykonywaniem ćwiczeń rozciągających i wzmacniających. („Wesołe przedszkole pięciolatka – przewodnik metodyczny” cz.3 s.7)

X Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:

- rzutu pt. „Rzuć do mnie.” – wyrabianie pewności rzutów;  

- skoku pt. „Rybki w sieci.” – wyrabianie skoczności i zwinności.

 

I i III CZĘŚĆ DNIA:

F      „Smutne i wesołe parasole” – zabawa  z elementem dramy – dzieci powinny: wyrażać nastroje mimiką, odgrywać przyjmowane na siebie role;

F      „Witaminowe kąciki w sali” – prace społeczno- użyteczne – dzieci powinny: założyć hodowlę „zielonych witamin” w Kąciku przyrody, oznaczyć hodowle tabliczkami, ustalić terminy podlewania i dyżurów w kąciku;

F      „Aby jeż nie połknął żaby” – M. Kownacka  - rozmowa kierowana na podstawie wysłuchanego tekstu – dzieci powinny: ustalić czas akcji , odpowiedzi na pytania nauczyciela m.in. o co pyta i z czego cieszy się żaba?

F      „Echo” – zabawa w oparciu o wiersz W. Badalskiej – dzieci powinny: doskonalić pamięć;

F      „Kalendarz pogody” – prace społ. użyteczne – dzieci powinny: założyć i prowadzić przez tydzień kalendarz pogody, obserwować zmieniającą się pogodę stosować umowne symbole;

F      „Marcowa pogoda” – praca z obrazkiem – dzieci powinny: wypowiadać się nt. ilustracji, posługiwać się zaimkami, spójnikami, przysłówkami i przyimkami umożliwiającymi dłuższe wypowiedzi,

F      „Tajemniczy gość” – słuchanie recytacji – dzieci powinny : odpowiedzieć na pytanie: Co robi wiatr?

F      „Zabawa z gazetą”- zab. ruch. – dzieci powinny: zilustrować siłę wiatru gestem, ruchem i dźwiękiem;

F      „Na statku” – słuchanie wiersza D. Z. Przyborowskiego – dzieci powinny: wysłuchać wiersz, podjąć próbę recytacji

F      „Co by było gdyby zabrakło wody?” – ćwiczenie twórcze – dzieci powinny: rozwijać twórcze myślenie

F      „Zachorował mój kolega (koleżanka)” – zabawa dramowa – dzieci powinny: rozwijać inwencję twórczą i pomysłowość, współpracować w zespole;

F      „Zaproszenie telefoniczne” – zabawa dyd. – dzieci powinny: umiejętnie prowadzić rozmowę telefoniczną, stosować formy grzecznościowe;

F      Spacery i wycieczki do parku lub lasu – dzieci powinny: obserwać zmiany w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku

F      „Przedszkolna zgaduj – zgadula” – rozwiązywanie prostych zagadek o tematyce przedszkolnej. –dzieci powinny:  doskonalić procesy myślowe tj. analiza i synteza, uogólnianie;

F      „Bezpieczne zabawy w ogrodzie przedszkolnym” – rozmowy w małych zespołach – dzieci powinny: uwrażliwić się  na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw w terenie

F      „Fala” – zab. relaksacyjna –dzieci powinny: wyciszyć i wygłuszyć własny organizm

F      Witek i woda” – zab. badawcza – dzieci powinny: przeprowadzić doświadczenie, wiedzieć jak zachowują się różne materiały (wata, papier folia, kamień) w wodzie;

F      Zabawy ruchowo – muzyczne „Śpiewaj dalej” „Ciepło – zimno” „Parasole” „Zawody wiatrów” „Cicho – głośno” „Co było w koszyku”, „Płyną kajaki””deszczowy spacer” – dzieci powinny: rozwijać sprawności ruchowe oraz poczucie rytmu

F      Praca z książką „Wesoła ...” cz 4, s. 3 –23;  – dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki, doskonalenie techniki czytania oraz sprawności rachunkowych; wypowiadanie się rozwiniętymi zdaniami, układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i literowej;

-                 ćw. w mówieniu;

-                 ćw. grafomotoryczne;

-                 ćw. w czytaniu

-                 ćw. rachunkowe

-                 ćw. w klasyfikowaniu przedmiotów

-                 ćw. słuchowo –gramatyczne

F      „Kolorowy świat liter” – Właściwa faza literowa  – analiza i synteza sylab otwartych i wyrazów o sylabach otwartych, układanki sylabowe, alfabet ruchomy, loteryjki obrazkowo – wyrazowe, tworzenie liter drukowanych z plasteliny, miękkiego drutu oraz wypełnianie konturów narysowanych liter kredką, flamastrem, farbą, odczytywanie rebusów literowo – obrazkowych i sylabowo – obrazkowych oraz wyrazowych


IDZIE WIOSNA A Z NIĄ WIELKANOC...

 

CEL GŁÓWNY:  Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.

CEL KSZTAŁCĄCY: Zapoznanie się z głównymi zwiastunami wiosny. Zapoznanie z tradycjami Wielkanocnymi, wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną, znać zwyczaje ludowe i obrzędy o zasięgu lokalnym.

 

OBSZARY EDUKACYJNE: (CELE SZCZEGÓŁOWE)

I. EDUKACJA SPOŁECZNO - MORALNA

      1.   Poznaję zasady życia w rodzinie - ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin