biznesplan dla firmy obuwniczej.doc

(96 KB) Pobierz
k;uguiljbhjiv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIZNES PLAN  FIRMY „TRZEWICZKI”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1. Podsumowanie wykonawcze.

 

Poniższy Biznes Plan ma za zadanie przedstawić firmę „Trzewiczki” przyszłym inwestorom, udziałowcom, potencjalnym klientom oraz dopomóc w zgromadzeniu kapitału niezbędnego do rozbudowy działu produkcji, dystrybucji oraz dalszej sprzedaży produktów i do przygotowania dalszej kolekcji.

Zarząd przedsiębiorstwa w ostatnich latach przeprowadził badania marketingowe nad pewnymi rodzajami obuwia ekologicznego i opracował badania marketingowe nad pewnymi rodzajami obuwia ekologicznego i opracował jedyną w swoim rodzaju kolekcję obuwia ekskluzywnego. Zarząd firmy jest przekonany że „Trzewiczki” sprosta wymaganiom rynku i jest w stanie zaopatrzyć znaczną część odbiorców w obuwie, jak i stać się znaczną konkurencją dla firm obcych na rynku.

Z opracowanych przez kierownictwo firmy szczegółowych projektów finansowych wynika, że aby pomyślnie rozpocząć działalność firmy pod własnym znakiem, wymagane są wkłady inwestycyjne na łączną kwotę 5 mld złotych. Otrzymane fundusze skierowane zostaną na działania marketingowe oraz rozwój dystrybucji

 

Możliwości rynku.

Firma „Fletwood & Partners” przeprowadziła dla naszej firmy badania rynkowe. Wykazują one że Polska wkracza powoli w okres gospodarczej prosperity , dzięki której powiększy się potencjalny rynek zbytu dla naszych produktów. Warto zauważyć żywe zainteresowanie obuwiem „ekologicznym” ze strony coraz szerszych mas społeczeństwa i instytucji. Obuwie „ekologiczne” jest coraz powszechniej spotykane w butikach i sklepach z ekskluzywnym obuwiem, a co za tym idzie stają się coraz bardziej widoczne. Zjawisko to powinno mieć pozytywny wpływ na wzrost ich popularności.

 

Naszym atutem jest kompetencja.

Założyciele firmy posiadają wieloletnie doświadczenie w przemyśle odzieżowym. „Trzewiczki” jest w stanie wykorzystać możliwości rynkowe dzięki świetnej znajomości branży, umiejętnością założycieli firmy w dziedzinie zarządzania, a także ze względu na wyraźne zalety naszych produktów.

Nasza oferta jest bogata i dostosowana do upodobań i sugestii odbiorców. Jest konkurencyjna dla aktualnie dostępnych ofert na rynku:

 

Streszczenie finansowe.

Na podstawie szczegółowych projektów finansowych przygotowanych przez „Trzewiczki” obliczono, że jeżeli firma otrzyma fundusze w wymaganej wysokości 250 tys. złotych, znacznie zwiększy zyskowność w kolejnych latach działalności. Najważniejsze dane liczbowe projektów przedstawione są w formie tabeli (w części finansowej biznes planu).


2. Historia firmy.

 

Nazwa firmy                            Zakład Przemysłu Obuwniczego „Trzewiczki”

Adres                                                        01-986 Warszawa ul.

Marii Dąbrowskiej 1

tel. (0-22) 669-54-50

fax. (0-22) 669-54-59

Branża                                          przemysł obuwniczy

Forma organizacyjno-

-prawna              Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała na podstawie umowy z dnia 14. 01. 1993r. i wpisu do rejestru handlowego nr 224897

Kapitał założycielski              300 tys. złotych

Udziałowcy                                          mgr Dariusz Paczuski  - 33,3%

mgr Witold Korfel  - 33,3%

mgr Ludwik Gryziak  - 33,3%

Obsługa kredytowa              PBK oddział w Warszawie

Zatrudnienie                            stan na 02.06.1999.:

60 osób w tym:

-pracownicy strefy bezpośrednio produkcyjnej: 40

-pracownicy strefy pośrednio produkcyjnej: 10

-administracja i zarząd: 10


3. Produkt.

 

Nasze produkty charakteryzują się wysoką jakością i przystępną ceną, jednak nie są utożsamiane z naszą firmą. Stało się tak gdyż do tej pory firma „Trzewiczki” znana była z produkcji na zlecenie zagranicznych kontrahentów.

W związku z tym faktem naszym celem na najbliższe lata jest rozwinięcie sieci dystrybucji i promocja produktów naszej firmy pod własnym szyldem. Obecnie „Trzewiczki” opracowuje dwie propozycje dla dwóch róznych odbiorców: dla małych firm i przedsiębiorstw – obuwie robocze oraz ekskluzywną kolekcję dla wymagającej klienteli butików. Nasza firma powstała na bazie szeroko rozumianej obserwacji rynku, prowadzonej podczas ostatnich dwóch lat przez kierownictwo naszej firmy.

 

Obuwie robocze.

Z analizy wynika, że coraz więcej firm dba o swój image, pragnąc by ich pracownicy byli wizytówką ich firm. W związku z tym wymagania w stosunku do ubioru pracowników wzrosły, dodając do funkcjonalności: wysoką estetykę oraz eksponowanie barw i znaku firmowego pracodawcy.

Obserwacje poczynione przez kierownictwo naszej firmy skłoniły nas do rozpoczęcia produkcji obuwia roboczego. Badania zostały potwierdzone przez fachową analizę rynku przeprowadzoną przez „Fletwood& Partners”, na zlecenie naszej firmy.

Nasza firma oferuje własną gamę wzorów obuwia roboczego, wychodzi jednak także na przeciw potrzebom rynku i otwarta jest na sugestie i uwagi potencjalnych klientów. Charakterystyczną cechą tego segmentu rynku jest to, że w cyklu życia produktu nie występuje faza starzenia się lub jest ona bardzo oddalona w czasie.

Nasza firma spotyka się z coraz to większym zapotrzebowaniem na obuwie robocze. Jest to związane ze wzrostem gospodarczym w naszym kraju i powstaniem nowych firm, dbających o swój wizerunek. Zapewnia nam to stały wzrost zamówień przez najbliższe kilkanaście lat, zwłaszcza, że liczymy na to, że nasi aktualni i przyszli klienci nie będą tylko jednorazowymi odbiorcami, ale nawiążą z nami długotrwałą współpracę.

Dodatkową propozycję pośród oferty obuwia roboczego stanowi obuwie projektowane z myślą o indywidualnych odbiorcach (majsterkowiczach, działkowiczach, rolnikach, itp.).

Rozmowy z naszymi odbiorcami pozwalają nam w dużym stopniu modyfikować ubiory, a tym samym być firmą lubianą i poszukiwaną na rynku, a także znaną z dbałości o klienta. Wszystkie rodzaje obuwia roboczego wykonujemy z materiałów rodzimej produkcji, które są tanie i nie odbiegają swoją jakością od surowców zagranicznych.

 

Obuwie ekskluzywne.

Charakterystyczną cechą opisanego produktu jest jego sezonowość. Jednakże krótki cykl życia nie ma wpływu na nasz wynik finansowy, ze względu na wysoką cenę w stosunku do kosztów wytworzenia, jak również dużą elastyczność i szybkość dostosowania się do aktualnych tendencji w modzie.

Obecnie „Trzewiczek” opracowuje nową kolekcję obuwia opartą na surowcach najwyższej jakości, która jest jednym z podstawowych założeń firmy. Wnikliwa analiza posiadanych surowców pozwala na utrzymanie wysokiej jakości od początku procesu produkcyjnego (szerzej w opisie procesu produkcyjnego - punkt magazyn surowca). Profesjonalizm naszych pracowników, wysoka jakość sprzętu jest dodatkowym atutem firmy w walce z konkurencją o udział w rynku obuwia ekskluzywnego.

Produkty firmy uzyskały akceptację szerokiej rzeszy klientów, którzy uznali ich jakość, kupując je pod szyldem zachodnich i bardzo drogich firm. Dlatego też uważamy, że nasza propozycja, to znaczy, ta sama wysoka jakość, ciekawe wzornictwo i nowatorskie spojrzenie na elegancję, połączone z funkcjonalnością (opracowane przez mgr Dariusza Paczuskiego), niższa, konkurencyjna cena, stawiają naszą firmę w bardzo dobrej sytuacji, w walce o miejsce na rynku obuwia ekskluzywnego.


4. Rynki, klienci, marketing.

 

Definicja i możliwości rynku.

Nasza firma zamierza prowadzić dystrybucję swoich produktów poprzez ekskluzywne sklepy, renomowane domy handlowe w największych miastach Polski. Takie usytuowanie zapewnia nam bliskość zamożnej klienteli, na którą nakierowana jest nasza produkcja konfekcji ekskluzywnej.

Obuwie robocze natomiast zamierzamy promować i sprzedawać poprzez udział w targach branżowych i bezpośrednie kontakty z faktycznymi i potencjalnymi odbiorcami.

Jeżeli chodzi o lokalizację rynku, firma planuje skupienie się na obszarze Polski Centralnej i Zachodniej. W ciągu dwóch kolejnych lat działalności „Trzewiczki” planuje rozszerzenie aktywności na teren całego kraju.

Aby w pełni zrozumieć rynek, na który firma zamierza kierować swoje produkty, należy rozpatrzyć dwie odrębne i różniące się między sobą branże, tj. konfekcja ekskluzywna i rynek obuwia roboczego.

Analiza rynku obuwia roboczego ułatwi zrozumienie tendencji wzrostowych i innych rynkowych cech przemysłu odzieży roboczej, a analiza rynku konfekcji ekskluzywnej jest konieczna, ponieważ „Trzewiczki” planuje sprzedaż swoich produktów poprzez sieć detalicznych dystrybutorów, kojarzonych powszechnie z wysoką jakością oferowanych produktów, jak i podążaniem za najnowszymi trendami w modzie.

 

„Trzewiczek” a rynek obuwniczy.

Wykonane przez naszych specjalistów badania potwierdzają informacje, że wielkość zapotrzebowania na obuwie robocze, w związku ze wzrostem gospodarczym w Polsce w ciągu ostatnich lat, wzrasta i oczekujemy, że będzie nadal wzrastała. Dowiadujemy się również że rynek jest kontrolowany obecnie przez kilka dużych firm. Stopień konkurencji jest tu bardzo wysoki. Mała liczba potężnych dostawców kontroluje rynek: aktualnie kilku producentów zaopatruje niemalże większość sklepów - 85%. Wydatki na reklamę największego z nich przekraczają 3000 tys. zł. Ich dominacja na rynku jest oczywista. W tej sytuacji „Trzewiczki” poświęca w swych działaniach marketingowych mniejszą uwagę placówkom masowego handlu, obserwując jednak ten rynek, by w nadarzającym się momencie wykorzystać zachodząc na nim zmiany. Produkty tradycyjnego przemysłu odzieżowego nie stanowią więc faktycznej konkurencji dla produktów firmy. Poza tym istnieje zauważalna tendencja do poświęcania przez producentów coraz większej uwagi wyglądowi, nie łączonemu z wygodą, o którą tak zabiegają nasi klienci. Tym samym produkty tradycyjne mogą zostać ocenione w porównaniu z naszymi obuwiem jako mało konkurencyjne.

Ze względu na wysoce konkurencyjny charakter tradycyjnego przemysłu odzieżowego „Trzewiczki” zdecydowała, że początkowo najskuteczniejszą formą sprzedaży produktów będzie wykorzystanie sklepów ekskluzywnych zarówno pojedynczych, jak i firmowych.

Oryginalna, opracowana przez mgr Dariusza Paczuskiego - artystę plastyka, kolekcja ubiorów ekskluzywnych przygotowana z produktów naturalnych usatysfakcjonuje klientów zwracających uwagę na jakość, nowatorskie spojrzenie na modę oraz konkurencyjną cenę. Społeczeństwo coraz więcej uwagi przywiązuje do problemów ochrony środowiska.

Największym dotychczasowym problemem było niedostateczne wyeksponowanie znaku firmowego. Sytuacja ta ulegnie znacznej poprawie dzięki wejściu naszych produktów do sklepów, promowanych naszym znakiem firmowym, jak również ,gdy odbiorcy będą korzystali z narzędzi prezentacji, reklamy i promocji naszych produktów. w tym kontekście szeroka promocja produktów „Trzewiczki” w środkach masowego przekazu i sklepach oferujących nasze wyroby, wytworzy u nowych klientów, a umocni u obecnych, opinię o ich wysokiej jakości.

 

Konkurencja i inne uwarunkowania.

Rynek obuwia ekskluzywnego znacznie powiększa się w miarę pojawiania się na nim nowych firm i umacniania pozycji starych, które stanowią dla nas dużą konkurencję. Jednakże liczymy na to, że wraz z powiększaniem się dostępnego asortymentu obuwia, konsumenci będą coraz bardziej świadomi potencjalnych możliwości wyboru obuwia o doskonałej jakości i konkurencyjnej cenie, jakie oferuje nasza firma.

Spodziewamy się, że wejście firmy „Trzewiczki” na rynek wywoła reakcję niektórych firm konkurencyjnych. Największe zagrożenie mogą stanowić ci producenci, którzy uświadomią sobie możliwości potencjalnego rynku obuwia roboczego. W tym przypadku wczesne rozpoczęcie prac nad naszymi artykułami, produkcji i sprzedaży, daje przewagę bardzo trudną do nadrobienia przez producentów, którzy znajdą się na rynku w późniejszym terminie.

 

Strategia marketingowa.

W początkowym okresie działania firma zamierza ograniczyć aktywność do poszczególnych działów. sprzedaż obuwia roboczego przez bezpośredni kontakt z odbiorcami. Zdaniem specjalistów należy rozszerzyć sprzedaż odzieży ekskluzywnej do butików, domów handlowych za pośrednictwem sprawdzonych dystrybutorów, w późniejszym czasie całkowicie zastąpionych przez rozwijającą się sieć własnej dystrybucji. Doskonałe rezultaty przynosi sprzedaż obuwia roboczego przez bezpośredni kontakt z odbiorcami.

 

Reklama i publiczny wizerunek firmy.

Przedstawiamy streszczenie planowanego programu. Jest to szczegółowy program marketingu, zostanie on opracowany przez agencję „Fletwood & Partners”, konsultanta firmy w zakresie badań rynkowych, marketingu i reklamy, w przeciągu dwóch miesięcy działalności.

a)      Publiczny obraz firmy: dyrektorzy „Trzewiczki” mają zamiar kontynuować działania mające na celu formowanie i zachowywanie korzystnego wizerunku firmy, w które są aktualnie zaangażowani, tj. reklamy prasowe i radiowe, obecność na targach branżowych, ankiety skierowane bezpośrednio do klientów, itp. Działania te zostaną skoordynowane w taki sposób, aby zapewnić aktualne informacje na temat najnowszych propozycji firmy w mediach.

b)     Materiały reklamowe używane bezpośrednio w punkcie sprzedaży towaru: zaprojektowane zostaną materiały wystawowe, do umieszczenia na półkach, plakaty, itp.

c)      Reklama: planuje się opracowanie materiałów podkreślających zalety i wyjątkowy  charakter oferowanych produktów. Uważamy, że nasza aktywność na polu reklamy skoncentruje się na prezentacji ogłoszeń w fachowych publikacjach, takich jak: Mój Dom, Twój Styl. Pani, Działkowiec. Zostanie ponadto opracowany program szczególnych środków reklamy, które będą w stanie jak najbardziej optymalną ekspozycję firmy i jej oferty.


5. Dystrybucja.

 

„Trzewiczki” przeprowadziła  badania dotyczące kanałów dystrybucji obuwia ekskluzywnego oraz roboczego. Przemysł obuwniczy jest dość sprawnie zorganizowany na poziomie sprzedaży hurtowej: poprzez zaledwie 5 dystrybutorów producent zdobywa dostęp do ok. 905 wolumenu sprzedaży detalicznej. Oto główni dystrybutorzy i ich miejsca działania:

1. MALVIN sp. z. o.o., Sosnowiec

2. SATINE, Warszawa

3. EMERGENCY, Sosnowiec

4. TRUMAN, Łódź

5. POLSERVICE sp. z. o.o., Poznań

Członkowie zarządu odbyli wiele podróży po Polsce i niektórych krajach Europy Zachodniej, w celu szerszego zapoznania się z hurtowym i detalicznym rynkiem obuwniczym i z aktualnie istniejącymi tendencjami w tym zakresie. Zarząd brał także czynny udział w targach i pokazach poświęconych obuwnictwu. Znajomość kanałów dystrybucji zawdzięczają kontaktom, jakie zawarli podczas bezpośrednich spotkań z ewentualnymi partnerami.

 

Reakcja dystrybutorów i detalistów.

Oferta „Trzewiczki” została zaprezentowana małej liczbie najważniejszych dystrybutorów i detalisów, których udział w sprzedaży jest wysoki. w formie skrótowej przedstawiamy ich stanowiska:

a) MALVIN : Przedstawiciele firmy stwierdzili, że przyjmą cały oferowany asortyment obuwia ekskluzywnego do sprzedaży w swoich sklepach, gdy produkty te będą gotowe. Chcieliby również zostać siecią handlową wprowadzającą produkty „Trzewiczki” na rynek.

b) POLSERVICE: Jest to największy dystrybutor odzieży roboczej. Szefowie firmy uważają, że dział ten jest niedostatecznie rozwinięty. Żadna firma nie oferuje do sprzedaży pełnego asortymentu produktów, co spotkałoby się z pełnym poparciem większych odbiorców pragnących zaspokajać swoje potrzeby w szerszym zakresie. Przedstawiciele POLSERVICE twierdzą, że kupią i będą popierać całą ofertę „Trzewiczki”

c) EMERGENCY. Przedstawiciele tej  bardzo dobrze znanej firmy stwierdzili, że ze względu na wyczerpujący charakter oferty „Trzewiczki” i duże kwalifikacje ej dyrektorów, byliby zainteresowani współpracą. Potrzeba dofinansowania rozbudowy własnej sieci dystrybucji w celu uniezależnienia się od obcych przewoźników i hurtowni szacowana jest przez Zarząd na 250 tys. złotych - taka kwota zostałaby przeznaczona na wymieniony cel w przypadku uzyskania górnej granicy podwyższenia kapitału. Inwestycja ta mogłaby zostać zrealizowana w 1999 roku. Brak środków własnych oraz konieczność realizacji inwestycji w zwiększenie ilości produkowanych wyrobów oraz ciągłe ich ulepszenie w krótkim okresie powoduje, że środki finansowe na realizację inwestycji w marketing i dystrybucję wyrobów są ograniczone.

 

6. Kadry , personel, zarządzanie.

 

              Struktura zatrudnienia:

·     pracownicy strefy bezpośrednio produkcyjnej - 40

·     pracownicy strefy pośrednio produkcyjnej       - 8

·     pracownicy administracji i zarząd firmy- 4

 

              Schemat organizacyjny firma „Trzewiczki”

mgr Witold Korfel

·       KSIĘGOWOŚĆ

·       MARKETING

·       SPRZEDAŻ

·       DYSTRYBUCJA

mgr Ludwik Gryziak.

·       PRODUKCJA

·       ZATRUDNIENIE

mgr Dariusz Paczuski

·       WZORCOWNIA

·       DZIAŁ PRZYGOTOWANIA PRODUKCJI

 

Prezentacja Zarządu firmy „Trzewiczki”:

1. mgr Dariusz Paczuski, artysta plastyk, absolwent Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie w przemyśle obuwniczym. Jest zwycięzcą i laureatem wielu prestiżowych konkursów oraz twórcą szeregu udanych kolekcji, które zyskały szerokie rzesze zwolenników spośród widzów, jak i surowej krytyki projektantów, tak polskich, jak i zagranicznych. Wypracował swój charakterystyczny styl we wzornictwie odzieżowym cechujący się nowatorstwem i śmiałym podejściem w projektowaniu.

2. mgr Witold Korfel, absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.  Ukończył z wyróżnieniem kurs na biegłego księgowego firmowany przez CAAC. Przez pięć lat pracował w dziale księgowości banku PKO BP.

3. mgr Ludwik Gryziak, absolwent Wydziału  Zarządzania Politechniki Warszawskiej. Ceniony specjalista w dziedzinie organizacji procesów produkcyjnych, jak również  wieloletni współpracownik wielu znanych firm obuwniczych. Kierownik produkcji zakładu Arowana w dziale tłoczenia podeszew do butów sportowych.

 

Personel, rekrutacja i polityka płac.

Naszym atutem jest jakość towaru i usług oraz kompetencje i wszechstronne kwalifikacje personelu. „Trzewiczki” chcąc być wierną temu mottu ze szczególną uwagą podchodzi do sprawy zatrudnienia mgr Ludwika Gryziaka. Dokonując wyboru pracowników kierował się przede wszystkim ich osiągnięciami oraz profesjonalizmem  w wykonywanym zawodzie. Ich kwalifikacje umożliwiają naszej firmie utrzymywać wysoką jakość, a co za tym idzie duża zyskowność produkcji, od której uzależnione są ich (specjalne wypłaty z zysku). W roku 1998 średnia płaca w firmie wynosiła 3 tys. zł. Polityka płacowa firmy jest określana indywidualnie - zapis w umowie o pracę.

Stosujemy następujące systemy wypłacania: na stanowiskach strefy bezpośrednio produkcyjnej – czasowy, na stanowiskach strefy pośrednio produkcyjnej oraz administracyjnej – miesięczny. Wypłacane są dodatkowe wynagrodzenia za pracę, np.:

·       w godzinach nadliczbowych (70% stawki)

·       w warunkach szkodliwych dla zdrowia ( od 3% do 15% stawki)

·       za prace dodatkowe ( od 5% do 10% stawki)

·       za pracę w dni wolne (200% stawki)


7. Proces produkcyjny.

 

1.           PROJEKTOWANIE WZORU ODZIEŻY odbywa się przy użyciu komputerów i pakietów wspomagających projektowanie odzieży (oprogramowanie wykonane na zamówienie firmy). Kierownikiem działu jest mgr Dariusz Paczuski - artysta plastyk, absolwent ASP w Warszawie. Człowiek dysponujący wielkim doświadczeniem i głęboką znajomością otoczenia tzn. oczekiwań klientów i zaskakujących dla innych posunięć konkurencji ( jego sylwetka została opisana już wcześniej).

2.           PRZYGOTOWANIE WZORÓW DO PRODUKCJI:  rozrysowanie na formy, krojenie oraz zszywanie i klejenie nowych projektów. Ocena poszczególnych projektów oraz podjęcie decyzji o masowej produkcji, wniesieniu poprawek lub odrzuceniu materiału. Kierowniczą pozycję sprawuje tutaj mgr Magdalena Nowak, konstruktor i technik. Posiada bogate doświadczenie. Pozyskana została przez firmę w 1994r. razem z panią Bożeną Kowalską, jej długoletnią współpracownicą i główną pomocnicą.

3.           MAGAZYN SUROWCA, czyli sprawdzanie jakości materiałów metodami laboratoryjnymi (odbarwianie, rozrywanie, zaginanie i łamanie) oraz organoleptycznie. W magazynie surowca jako pierwszym realizuje się podstawowe założenia firmy tzn.: dbałość o wysoką jakość materiałów i wyrobów. Bardzo wnikliwa analiza posiadanych surowców pozwala na utrzymywanie wysokiej jakości od początku aż do samego końca procesu produkcyjnego. Wykorzystywane są materiały najwyższej jakości, pozyskiwane na Międzynarodowych Targach, od znanych i sprawdzonych producentów. Korzystamy również z oferty krajowej, jednak stanowi ona ułamkową część naszej produkcji i zaspokaja głównie potrzeby produkcji obuwia roboczego.

W magazynie zatrudnionych jest dwóch pracowników obsadzających etaty magazynierów jak i pracowników laboratorium. Obsługa komputerowa zwiększa czytelność i skraca czas otrzymania informacji o posiadanym asortymencie materiałów, jak i o wielkości zapasów oraz informacji o ewentualnej potrzebie ich uzupełnienia.

4.           ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin