Statystyka-ściągi.doc

(64 KB) Pobierz
Zagadnienia wstępne

Zagadnienia wstępne

1.Spis powszechny jest badaniem: pełnym i okresowym

2.Metoda monograficzna jest to: jedna z metod badania częściowego oraz statystyczny opis jednostki wybranej świadomie ze zbiorowości

3. Badanie reprezentacyjne polega na: badaniu jednostek wybranych w sposób losowy i uogólnieniu wyników na całą populację

4. Grupowanie typologiczne polega na wyodrębnieniu względnie jednorodnych grup jednostek z uwzględnieniem cechy: jakościowej dwudzielnej i wielodzielnej

5. W wyniku grupowania gospod. domowych wg liczby osób powstanie szereg: rozdzielczy punktowy

6. W wyniku grupowania dużych i średnich przeds. pod względem liczby zatrudn. powstaje szereg: rozdzielczy przedziałowy

7. Do prezentacji graficznej szeregu rozdzielczego przedziałowego stosujemy wykresy: liniowy

8. Histogram jest wykresem: powierzchniowym, stosowanym dla szeregów rozdzielczych przedziałowych, stosowanych dla cechy ilościowej ciągłej

9. Do prezentacji graficznej szeregów rozdzielczych strukturalnych wykorzystujemy m.in. wykresy: kołowe i słupkowe

10. W styczniu 2003 przeprowadzono badanie prac. serwisu pewnego przeds. informat. pod względem dziennego efektywnego czasu pracy (w godz.) w grudniu 2002

a/ cechą stałą czasową jest: styczeń 2003

b/ jednostką badania jest: pracownik serwisu

c/ cechą zmienną jest cecha ilościowa ciągła

d/ zabrane informacje należy przedstawić za pomocą szeregu: przedziałowego

e/ do prezentacji graficznej wykres: histogram

11. W sezonie letnim 2002 przeprowadzono badanie czasu pobytu wczasowiczów (w dniach) w Sopocie

a/ cechą stała czasowa: sezon letni 2002

b/ jednostka badana: wczasowicz

c/ cecha zmienna: czas pobytu

d/ badana cecha zmienna jest cechą: ilościową skokową

e/ do prezentacji graficznej wykres: histogram

12. Badanie wszystkich jednostek populacji nazywamy badaniem pełnym

13. Cechy wspólne wszystkim jednostkom badania nazywamy stałym

14. Cechy zmienne wg cechy różnicujące jednostki badanej zbiorowości

15. Grupowanie w oparciu o cechę jakościową nazywamy typologicznym

16. W wyniku grupowania pracowników wg wieku (w latach) powstaje szereg rozdzielczy-przedziałowy.

17. Informacja o liczbie dzieci w gosp. dom. należy przedstawić w formie szeregu rozdzielczego-punktowego oraz wykresu punktowego

18. Wykresem powierzchniowym służącym do prezentacji graficznej szeregu rozdzielczego-przedziałowego jest histogram

19. Wykres liniowy służący do prezentacji graficznej szeregu rozdzielczego przedziałowego nazywamy krzywą liczebności

20. Wykresy kołowe są wykorzystywane m.in. do prezentacji danych zawartych w formie szeregu rozdzielczego strukturalnego.

21. Zbadano stan oszczędności (w tys. zł) na koniec 2002 losowo wybranych klientów indywidualnych w banku X

a/ cechą stałą czasową jest koniec 2002

b/ jednostką badania jest klient

c/ cechą zmienną badania jest stan oszczędności

d/ badana cecha zmienna jest cechą ilościową ciągłą

e/ zebrane informacje należy przedstawić za pomocą szeregu rozdzielczego przedziałowego

f/ do prezentacji graficznej wykresy: histogram, krzywa liczebności

22. Zbadano losowo wybranych pracowników firmy X pod względem liczby zagranicznych wyjazdów służbowych w 2002

a/ cecha stała czasowa: 2002

b/ cecha stała rzeczowa: pracownik

c/ populacja badana: pracownik

d/ cecha zmienna badana: liczba wyjazdów

e/ badana cecha zmienna jest cechą ilościową skokową

f/ zebrane informacje należy przedstawić za pomocą szeregu rozdzielczego punktowego

g/ do prezentacji graficznej wykresy: punktowy

 

Analiza struktury zbiorowości

1. Na poczcie 3 stanowiska obsługują klienci. Pewnego dnia średnia liczba interesantów przypadających na każde stanowisko podczas zmiany roboczej wyniosła 20 osób. Jeżeli na pierwszym stanowisku obsłużono 17 osób, a na drugim 18 osób, to ile interesantów obsłużono na trzecim stanowisku?   Odp. 25 osób

2. W pewnym budynku znajduje się 30 mieszkań: 4 mieszkania 1-izbowe, 10 mieszkań 2-izbowych, 10 mieszkań 3-izbowych i 6 mieszkań 4-izbowych. Średnia arytmetyczna liczby izb wynosi: 2,6 izby

3. Rozkład nieobecności na zajęciach ze statystyki w sem. letnim w zbiorowości studentów pewnego kierunku był następujący:

Liczba nieobecności Liczba studentów

0                                 8

1                                 10

2                                 7

3                                 3

4                                 1

5                                 1

Jeżeli dla powyższego szeregu obliczamy możliwe zastosowania miary średnie, to otrzymamy:

średnią arytmetyczną 1,4  medianę równą 1,  dominantę wynoszącą 1.

4.Rozkład dni absencji chorobowej pracowników pewnej instytucji przedstawia się następująco

Liczba dni absencji      Liczba pracowników

1-3                                               10

4-9                                                8

10-20                                            6

ponad 20                                       2

Jeżeli dla powyższego szeregu obliczymy możliwe do zastosowania miary średnie, to otrzymamy: medianę równą 6,2

5. Jeżeli wiek każdej z badanych osób wynosi 21 lat, to odchylenie standardowe wieku ma wartość: 0 lat.

6.Jeżeli w badanej grupie pracowników każdy zarabia miesięcznie 2000zł. to współczynnik zmienności płac wynosi 0%

7. Badając grupę osób  z wykształceniem podstawowym ustalono, że średni dzienny czas oglądania TV wynosi 4 godziny, a odchylenie standardowe jest równe 0 godz. Oznacza to, że: każda badana osoba ogląda TV przez 4 godz. dziennie

8. staż pracy mężczyzn zatrudnionych w pewnej firmie przedstawia szereg: 0,2,5,5,7,12,2,3,8,16. Natomiast o stażu zatrudnionych tam kobiet wiadomo, że średnia arytmetyczna  wynosi 5,3 lat, a odchylenie standardowe 4,7 lat. Należy wykonać odpowiednie obliczenia, które pozwolą stwierdzić, że: dyspersja stażu pracy jest wyższa w grupie kobiet.

9. Średni staż pracowników w pewnej firmie wynosi 7 lat, a ich średni wiek 35 lat. Staż pracy poszczególnych osób odchyla się przeciętnie od poziomu średniego o 3 lata, natomiast przeciętne odchylenie wieku od poziomu średniego wynosi 3 lata. Na podstawie tych informacji można stwierdzić, że natężenie zróżnicowania jest: wyższe w przypadku stażu.

10. W pewnym przedsiębiorstwie rozkład stażu pracowników charakteryzuje się asymetrią ujemną. Oznacza to, że większość pracowników ma staż dłuższy niż średnie arytmetyczna

11. Rozkład wieku pracowników jest symetryczny. Wiadomo, że średnia wieku wynosi 35 lat, a odchylenie standardowe 7 lat. Oznacza to, że najwięcej pracowników jest w wieku: 35 lat

12. Analizowano płace osób zatrudnionych w pewnej firmie i ustalono, że średnio na każdego pracownika przypada płaca 2700 zł., a płace poszczególnych pracowników różnią się od średniej o 300 zł, natomiast najczęściej występująca płaca wynosi 2400 zł. Na podstawie tych informacji można obliczyć miarę asymetrii, z której wynika, że: rozkład płac charakteryzuje się dość silną asymetrią dodatnią.

13. Moment trzeci względny obliczony dla rozkładu kosztu jednostkowego pewnego wyrobu w 90 przeds. branży spożywczej przyjął wartość –0,95. Oznacza to, że w badanej zbiorowości dominują przeds. mające: wysoki koszt jednostkowy

14. Współczynnik koncentracji może przyjąć wartości z przedziału: <0;1>

15. Pozycyjnymi miarami średnimi są mediana ii dominanta

16. Wartości cechy dzielące zbiorowość na 4 równe liczebnie części nazywamy kwartylami.

17. Wartość cechy, która występuje z największą częstotliwością nazywamy dominantą.

18. Wiek badanych osób (w latach) wynosił: 29,30,25,30,29. Mediana wieku tych osób wynosi 29.

19. Badani pracownicy mieli średnio 42 lata. Połowa pracowników miała nie więcej niż 41 lat, zaś najwięcej pracowników miało 40 lat. Wynika stąd, że dominanta wieku pracowników wynosi 40.

20. Badani pracownicy mieli średnio 45 lat. Połowa pracowników miała nie więcej niż

42 lat, zaś najwięcej pracowników miało 40 lat. Wynika stąd, że mediana wieku pracowników wynosi 42.

21. Podstawową klasyczną absolutną miarą dyspersji jest wariacja (odchyl.standardowe)

22. Pozycyjnymi absolutnymi miarami dyspersji są rozstęp i odchylenie ćwiartkowe

23. Pierwiastek kwadratowy ze średniej z kwadratów odchyleń wartości cechy zmiennej od średniej arytmetycznej nazywa się odchyleniem standardowym

24. Średnia z odchyleń wartości cechy zmiennej od średniej arytmetycznej podniesionej do kwadratu to  wariacja.

25.  Przewaga jednostek o wartościach większych od średniej arytmetycznej występuje w szeregach o asymetrii ujemnej

26. W rozkładach o asymetrii dodatniej wartość średniej arytmetycznej jest większa w porównaniu z wartością dominanty

27. W szeregach symetrycznych wartość momentu trzeciego centralnego jest równa 0.

28. Do analizy graficznej nierównomiernego podziału wartości cechy w zbiorowości wykorzystujemy krzywą Lorenza

29. Do określenia natężenia nierównomiernego podziału wartości cechy w zbiorowości wykorzystujemy współczynnik koncentracji.

Metody analizy współzależności

1.Pojęcie korelacja dodatnia oznacza, że: spadek wartości jednej cechy powoduje spadek wartości drugiej cechy oraz wzrost wartości jednej cechy powoduje wzrost wartości drugiej cechy

2. Współczynnik korelacji liniowej między udziałem wydatków na żywność oraz udziałem wydatków na mieszkanie w wydatkach ogółem (w %) w gosp. dom. przyjął wartość minus 0,6. Oznacza to,że wzrostowi udziału wydatków na mieszkanie towarzyszy spadek udziału wydatków na żywność

3. W celu zbadania zależności między poziomem dochodów (w tys.zł) a poziomem oszczędności (w tys.zł) wybranych gosp.dom. należy posłużyć się współczynnikiem korelacji: Pearsona

4. Współczynnik zbieżności Czuprowa przyjmuje wartości: <0;1>

5. Informację o sile i kierunku korelacji otrzymamy obliczająć współczynnik: korelacji liniowej Pearsona i korelacji rang Spearmana

6. Zależność między kosztem jednostkowym (w zł.) Y a wielkością produkowanej partii towaru (w tys.szt.) X opisuje następująca funkcja regresji: y(z daszkiem) =21-1,5x. Oznacza to,że wzrostowi produkcji o 1000 szt. towarzyszy spadek kosztu jednostkowego przeciętnie o 1,5 zł.

7. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona przyjął wartość bliską minus jeden. Oznacza to,że ochylenie standardowe reszt od funkcji regresji jest: bardzo małe

8. Współczynnik indeterminacji (zbieżność j2) liniowej funkcji regresji zmiennej Y względem zmiennej X przyjął wartość 0,19. Oznacza to,że: zmienność Y nie zależy od zmienności X w 19%, zmienność Y nie zależy od zmienności X w 81%, współczynnik korelacji liniowej wynosi +0,9 lub –0,9

9. Wpływ czynników losowych na zmienność badanej zmiennej zależnej ukazują miary: wariacja resztowa, współczynnik zmienności przypadkowej

10. Liniowa funkcja regresji jest źle dopasowana do danych empirycznych wówczas gdy: współczynnik korelacji jest bliski 0.

11. Pojęcie korelacja ujemna oznacza, że spadek wartości zmiennej niezależnej powoduje wzrost wartości zmiennej zależnej

12. Współczynnik korelacji między poziomem obrotów a wysokością zysku dla pewnej grupy przeds. przyjął wartość 0,845. Oznacza to,że spadek poziomu obrotów powoduje spadek zysku.

13. W celu zbadania zależności między płcią a zajmowanym stanowiskiem w grupie osób z wykształceniem wyższym należy posłużyć się współczynnikiem T-Czuprowa.

14. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona przyjmuje wartości z przedziału

<-1,1>

15. Współczynnik korelacji przyjął wartość minus 0,8. Wartość wpółczynnik indeterminacji (zbieżność j2) wynosi  0,36

16. Zależność między poziomem sprzedaży (w tys.zł) Y a wysokością wydatków na reklamę (w tys. zł) X opisuje następująca funkcja regresji y(z daszkiem)= 40+1,6x. Oznacza to,że wzrost wydatków na reklamę o 1000 zł. powoduje wzrost sprzedaży przeciętnie o 1600

17. Zależność między kosztem jednostkowym (w zł) Y a wielkością produkowanej partii towaru (w tys. szt.) X opisuje następująca funkcja regresji y (z daszkiem) = 21-1,5x. Oznacza to,żę między zmiennymi występuje korelacja o kierunku ujemnym

18. Zależność między poziomem sprzedaży (w tys.zł) Y a wysokoącią wydatków na reklamę (w tys.zł) X opisuje następująca funkcja regresji y (z daszkiem) = 40 +1,6x. Oznacza to,że ponosząc nakłady w wysokości 10 tys. należy oczekiwać sprzedaży na poziomie 56 tys. zł.

19. Metoda służąca do szacowania parametrów liniowej funkcji regresji nosi nazwę metoda najmniejszych kwadratów.

20. Współczynnik zbieżności jprzyjął wartość 0,8. Oznacza to,że zaproponowana funkcja regresji jest źle dopasowana do danych empirycznych.

Analiza szeregów czasowych

1. Indywidualne wskaźniki dynamiki służą do badania: zjawisk jednorodnych i zmian cen poszczególnych elementów agregatu

2. Mierniki dynamiki obliczone przy założeniu stałej podstawy porównań nazywamy: jednopodstawowymi

3. Średnie tempo zmian służy do: oceny dynamiki zmian

4. Indeksy agregatowe ilości informują o: wpływie ilości na zmianę wartości

5. Ceny wzrosły średnio o 20%, ilości wzrosły średnio o 20%. Oznacza to, że wartość badanego agregatu wzrosła o: 44 %

6. Tendencja rozwojowa jest to: prawidłowość w rozwoju zjawiska uwidaczniającego się w długim okresie oraz element szeregu czasowego

7. Elementami szeregu czasowego są: wahania okresowe, wahania przypadkowe i trend

8. Zadłużenie zagraniczne Polski w latach 1996-2001 (w mln $) opisuje następująca funkcja trendu:

y(z daszkiem) = 42323,73 + 5121,31 x t (t=1 dla 1996 roku) dla której R2 = 0,9415. Z roku na rok zadłużenie zagraniczne rosło średnio o: 5121,31 mln $

9. Miary dopasowania funkcji trendu do danych empirycznych to m.in.: odchylenie standardowe reszt i współczynnik

zbieżności j2.

10. Suma względnych (multiplikatywnych) wskaźników obliczeniowych dla okresów miesięcznych wynosi: 12, 1200%.

11. W szeregach czasowych momentów do opisu średniego poziomu zjawiska można zastosować średnią chronologiczną i arytmetyczną.

12. Wartość produkcji w roku 1998 wynosiła 20 mln zł a w roku 2003 16 mln zł. Średnio-roczne tempo spadku wynosiło

5,4 %

13. Czterokrotny wzrost poziomu zjawiska oznacza wzrost o 300%

14. Obliczając indeksy agregatowe cen formuły Laspayers’a ilości stabilizujemy na poziomie z okresu podstawowego (bazowego)

15. Agregatowy indeks cen formuły Laspeyres’a wynosi 1,250 zaś formuły Paaschego 1,400. Agregatowy indeks ilości formuły Laspeyres’a wynosi 1,300 zaś Paaschego 1,456. A zatem agregatowy indeks wartości wynosi 1,82.

16. Ceny badanego agregatu wzrosły w badanym okresie średnio o 10% zaś ilości zmalały średnio o 10%. Oznacza to, że wartość agregatu zmalała o 1%.

17. Ogólny kierunek w rozwoju zjawiska nazywamy tendencją rozwojową.

18. Zadłużenie zagraniczne Polski w latach 1996-2001 (w mln $) opisuje następująca funkcja trendu:

y (z daszkiem) = 42323,73 + 5121,31 x t (t=1 dla 1996 roku) dla której R2 = 0,9415. Zakładając, że dotychczasowa tendencja nie ulegnie zmianie, zadłużenie na koniec roku 2002 wyniesie 78172,9.

19. Wskaźniki sezonowości przewozów przedsiębiorstwa X wyniosły: dla pierwszego kwartału 95%, dla drugiego 108%, dla czwartego 98%. W trzecim kwartale wskaźnik sezonowości wynosił 99%.

20. Suma półrocznych względnych (maniplikatywnych) wskaźników sezonowości wynosi 2 (200%).

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin