Oznaczenia homologacyjne na elementach oświetlenia pojazdu.pdf

(1278 KB) Pobierz
427535650 UNPDF
Oznaczenia homologacyjne na elementach oświetlenia pojazdu
Na kloszach reflektorów i lamp tylnych znajdują się znormalizowane kombinacje liter i cyfr. Zawierają one ważne
informacje o przeznaczeniu produktu oraz jego jakości. Oznaczenia te łatwo rozszyfrować, jeśli wiemy co
poszczególne oznaczenia opisują.
Wielokrotnie kupując jakieś lampy (szczególnie za pomocą internetu) sprzedający ręczy własną głową, że mają
homologację i są legalne. Po prostu poproś o podanie oznaczenia homologacyjnego, a resztę sprawdź sam.
Tabela 1. Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE
Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego
427535650.001.png
Tabela 3. Oznaczenia świateł sygnalizacyjnych
Posłużę się artykułem dostepnym na stronie: http://www.motofocus.com.pl
"...wiele katalogów tuningowych na rok 2005 obejmuje dla różnych modeli samochodów ponad 30 akcesoryjnych,
wymiennych tylnych lamp zespolonych, których wykorzystywanie nie powinno być dopuszczalne w świetle przepisów
prawa i wymagań technicznych. Kłopot polega na tym, że lampy te mają homologację o symbolu E11 (Wielka
Brytania)..."
"Procedura homologacyjna: wytwórca lamp (w tym przypadku Tajwan) przedstawia lampy do testowania instytutowi
zajmującemu się pomiarami fotometrycznymi. Instytut ten (w tym przypadku również tajwański) potwierdza
spełnianie przez lampy norm i przekazuje wyniki testu do władz homologacyjnych w kraju, w którym obowiązują
normy ECE (w tym przypadku w Wielkiej Brytanii). Władze owe wydają świadectwo homologacji ECE na bazie
wyników testów i nadają produktowi symbol homologacyjny (E11 dla Wielkiej Brytanii). Wówczas sprzedaż tych lamp
jest dopuszczona w Europie.
Podczas losowych testów tych dostępnych obecnie na rynku lamp (do Golfów III i IV oraz Polo) stwierdzono, że nie
spełniają one ani wymogów fotometrycznych, ani związanych z odpornością na wysoką temperaturę czy wibracje, a
tym samym silnie odbiegają od lamp, które zostały homologowane w Wielkiej Brytanii. Kolejna bardzo poważna
wada owych lamp: diody LED można wymieniać pojedynczo. Zgodnie z Regulacją ECE R37 nie jest to dopuszczalne – i
to z ważnych powodów, a mianowicie diody LED są dostępne w wersjach emitujących różne barwy światła. Wcale nie
jest więc utopią wizja np. świateł stopu lśniących na niebiesko. Oznacza to naruszenie przepisów i spowodowanie
zagrożenia w ruchu drogowym."
Podobne przykłady to np. dostępne na Allegro tuningowe żarówki z homologacją E13 z Luksemburga, czy też żarówki
świateł mijania o mocy 100W.
Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu
wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub
nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również
dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu
Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu.
Mam nadzieję, że pomoże w podjęciu decyzji o zakupie "tuningowych" lamp.
Jeśli chodzi o kwestie wymogów technicznych w naszym kraju, to uregulowane one są przez ustawę:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie warunków
technicznych i badań pojazdów. Dziennik Ustaw z 1996 r. Nr 155 poz. 772
427535650.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin