Scenariusz spotkania rodziców uczniów kl. IV z wychowawcą
TEMAT: Jak dziecku pomóc? O skutecznej komunikacji w rodzinie.
· wykażą zainteresowanie literaturą fachową i czasopismami o tematyce wychowawczej,
· dostrzegą problem i podejmą współpracę z dzieckiem,
· zrozumieją potrzebę analizowania relacji z najbliższymi,
Materiały : „ Jak lepiej rozumieć i wychowywać dziecko” praca zbiorowa pod red. E. Klimas- Kuchtowej ( ankieta „ Otwarcie czy skrycie”, s. 126 ), film na kasecie video „ Chcę ci pomóc” reż. M. Potocka ; literatura dotycząca zagadnień: Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz Komunikacja interpersonalna w klasie.
A. Faber i E. Mazlish „ Jak mówić, żeby dzieci się uczyły. W domu i w szkole”, Poznań 1998 - ksero scenariuszy wydarzeń: „ Bitwa o odrabianie lekcji” , „ Wspólne rozwiązywanie problemu”; I. Fechner – Sędzicka, E. Lachowska – Żarska „ Nauczyciele – rodzicom”, Toruń 2002 – ksero: „ Sposoby jasnej komunikacji”.
Formy: praca w grupie, praca indywidualna, krótkie scenki
v Powitanie rodziców i przedstawienie celu spotkania.
v Prezentacja literatury fachowej i czasopism przez zaproszonych bibliotekarzy.
FAZA WŁAŚCIWA
v Rodzice podzieleni na grupy wypisują na przygotowanych kartkach denerwujące zachowania dzieci.
- prezentacja przykładów przez poszczególne grupy.
v Rodzice odpowiadają na pytania zawarte w ankiecie „ Otwarcie czy skrycie”
v Omówienie wyników ankiety. Wychowawca udziela rodzicom rad – Co zrobić, aby być wobec dziecka bardziej otwartym?
v Przedstawienie przez nauczyciela sposobów jasnej komunikacji; rozdanie materiałów rodzicom.
v Rozdanie rodzicom scenariuszy wydarzeń: „ Bitwa o odrabianie lekcji” i „ Wspólne rozwiązywanie problemu” – krótkie scenki ( odczytywanie dialogów przez rodziców ).
v Obejrzenie filmu „ Chcę ci pomóc” – stworzenie sytuacji do refleksji nad relacjami z najbliższymi.
v Wygłoszenie przez nauczyciela referatu na temat: „ Praca domowa uczniów i pomoc ze strony rodziców”.
FAZA KOŃCOWA
1. Rozdanie rodzicom kartek z ocenami cząstkowymi z poszczególnych przedmiotów, uwagami dotyczącymi zachowania i frekwencji.
2. Rozmowy indywidualne z rodzicami wskazanymi przez nauczyciela lub zostającymi z własnej potrzeby.
Opracowanie: mgr Renata Gudowicz
mgrabas