Magdalena Katarzyna Szymańska
SP w Gieniuszach
Konspekt godziny wychowawczej
TEMAT: Kultura w życiu codziennym – obycie umila życie.
Lekcję tę proponuję dla klas IV-VI szkoły podstawowej.
CEL OGÓLNY:
§ zapoznanie uczniów z kulturą codzienną
w szkole i w różnych sytuacjach życiowych
§ wyjaśnienie pojęcia „savoir – vivre”
§ poznanie zasad dotyczących kulturalnego zachowania i norm współżycia społecznego
§ kształtowanie właściwych postaw grzecznościowych
METODY:
§ elementy wykładu
§ praca w grupie
§ dyskusja z uczniami
§ metaplan
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
§ Słownik wyrazów obcych
§ książka pt. „Grzeczność na co dzień”
§ karty pracy dotyczące zasad savoir- vivre
§ koperty z kolorowymi hasłami
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Sprawdzenie obecności i zapisanie tematu lekcji w dzienniku i na tablicy.
2. Forma wykładu: N(nauczyciel) pyta U(uczeń/uczniowie), czy wiedzą, co to jest „KULTURA”. U podają kilka słów, które kojarzą im się ze słowem KULTURA. N zapisuje na tablicy pojęcia proponowane przez uczniów i ustosunkowuje się do nich.
3. Praca ze słownikiem:
U szukają w słowniku wyrazu „savoir – vivre”, jeden z uczniów odczytuje znalezione pojęcie.
4. N stara się uprościć to pojęcie poprzez podanie przykładów sytuacji z życia codziennego. Następnie informuje U o książce, do której warto zajrzeć: „ Grzeczność na co dzień” Jana Kamyczka.
5. Praca w parach:
N czyta z ksiązki kilka sytuacji, które uczniowie mają odegrać w postaci mini scenek w klasie. U odgrywają scenki na forum klasy.
6. Praca w grupach:
N prosi uczniów o podział na 2 grupy, każda wybiera swojego lidera ( bądź N wybiera lidera). N rozdaje każdej grupie po kopercie, w której na kolorowych kartkach napisane są pojęcia związane z „ savoir – vivre” i inne. Zadaniem uczniów jest wybranie takich pojęć, które pasują do pojęcia „savoir – vivre”.
U prezentują to , co wybrali spośród pojęć.
7. Karty pracy:
N rozdaje karty pracy z pytaniami dotyczącymi zasad „savoir – vivre’u”.
U mają chwilę na ich rozwiązanie, następnie prezentują na głos wybrane odpowiedzi.
8. Na koniec N stwierdza, że warto żyć według określonych zasad, norm przyjętych w grupie ludzi, ponieważ umilają życie.
mgrabas