poligrafia.indd.pdf

(4843 KB) Pobierz
poligrafia.indd
POLIGRAFIA
KONSPEKT
WITOLD KRYSIAK
1
289657743.001.png
SPIS TREŚCI
1. POCZĄTKIPOLIGRAFII
A. Egipcjanie ....................................................................................................... 5
B. Chińczycy (papier).......................................................................................... 5
C. Gutemberg ...................................................................................................... 5
2. PROCESYGRAFICZNE ................................................................................... 8
A. DRUK WYPUKŁY
a.1. drzeworyt.............................................................................................. 11
a.2. gipsoryt................................................................................................. 12
a.3. linoryt ................................................................................................... 12
a.4. fl eksografi a ........................................................................................... 12
B. DRUK WKLĘSŁY
b.1. tampondruk (tampodruk) ..................................................................... 13
b.2. miedzioryt ............................................................................................ 13
b.3. rotograwiura ......................................................................................... 14
b.4. staloryt.................................................................................................. 15
b.5. suchoryt ................................................................................................ 16
b.6. mezzotinta ............................................................................................ 16
b.7. akwaforta.............................................................................................. 16
b.8. akwatinta .............................................................................................. 17
b.9. sposób kredkowy.................................................................................. 17
b.10. odprysk ................................................................................................. 17
C. DRUK PŁASKI
c.1. litografi a ............................................................................................... 18
c.2. cynkografi a ........................................................................................... 19
c.3. offset..................................................................................................... 20
D. INNE TECHNIKI DRUKARSKIE
d.1. serigrafi a - sitodruk .............................................................................. 22
d.2. światłodruk ........................................................................................... 23
d.3. kserografi a ............................................................................................ 23
E. DRUK CYFROWY I WIELKOFORMATOWY
e.1. Maszyny małoformatowe - A3 ............................................................ 23
e.2. Maszyny wielkoformatowe - plotery .................................................. 23
e.3. druk solwentowy ................................................................................. 24
e.4. ploter tnący .......................................................................................... 25
2
3. PROCESYPOLIGRAFICZNE
A. PAPIER
a.1. formaty ................................................................................................. 26
B. TEKST
b.1. OCR...................................................................................................... 27
b.2. Typowe układy tekstu, wyróżniki, ..................................................... 27
b.3. Rodzaje/typy czcionek komputerowych .............................................. 32
C. KOLORY ...................................................................................................... 34
D. FOTOGRAFIA
d.1. klasyfi kacja oryginasłu......................................................................... 37
d.2. retusz .................................................................................................... 37
d.3. proces - raster ....................................................................................... 37
E. PRZYGOTOWALNIA POLIGRAFICZNA
e.1. korekta.................................................................................................. 45
e.2. postscript .............................................................................................. 46
e.3 proof analogowy: cromalin, ozalid, ozasol, matchprint ....................... 48
e.4 proof cyfrowy....................................................................................... 48
e.5 naświetlanie.......................................................................................... 48
e.6. trapping (zalewka, nadlewka, podlewka)............................................. 48
F. USZLACHETNIENIA DRUKU (w zasadzie temat do pokazania)
f.1. foliowanie metalowe - hotstamping ..................................................... 49
f.2. foliowanie błyszczące .......................................................................... 49
f.3. UV – po całości i wybiórczy ................................................................ 49
f.4. dokonanie wyboru technik uszlachetniania ......................................... 49
G. INTROLIGATORNIA
g.1. falcowanie, bigowanie, rycowanie, sztancowanie ............................... 50
g.2. rodzaje opraw ....................................................................................... 50
H. ZARZĄDZANIE PROCESAMI PRODUKCJI ........................................... 51
I. URZĄDZENIA I MASZYNY...................................................................... 51
J. TECHNIKI DRUKU ICH WADY I ZALETY............................................. 51
4. IKONOGRAFIA .............................................................................................. 52
5. SŁOWNICZEK ................................................................................................ 55
3
Poligrafia jest to słowo pochodzenia greckiego, w tłumaczeniu znaczy „wielokrotne pisanie”. Na
przestrzeni wieków w poligrafii zachodziły zmiany, osiągnąwszy dzisiejszy etap przemysłowy, które-
go rozwój zachodzi w jeszcze szybszym tempie. Przemysł poligraficzny jest szczególną dziedziną
produkcyjną, obejmuje ona opracowanie wzorców (form drukowych) i za pomocą drukowania ory-
ginały tekstowe i rysunkowe, w większości na potrzeby masowego odbiorcy. Jak każdą dziedzinę
produkcyjną tak i poligrafię można określić po przez używane technologie, charakterystykę wyro-
bów i powiązania z innymi dziedzinami gospodarki.
y
y
4
289657743.002.png
1. POCZĄTKI POLIGRAFII
A.Egipcjanie
PAPIRUS (gr. pápyros – łac. papyrus) - materiał pisarski, wyrabiany z włókien rośliny cibory papirusowej
(Cyperus papyrus) rosnącej w delcie Nilu. Papirus znany był już w starożytnym Egipcie od III tysiąclecia p.n.e.
PERGAMIN – materiał pisarski (podłoże, na którym można pisać) wyrabiany ze skór zwierzęcych. Pergamin
wyparł rozpowszechniony wcześniej papirus stosowany w starożytności i był głównym materiałem pisarskim
w Europie i na Bliskim Wschodzie przez cały okres średniowiecza, po czym został skutecznie wyparty przez
papier. Używano go również jako materiału pokryciowego do opraw książek.
B.Chińczycy(papier)
PAPIER w formie podobnej do używanej obecnie został według chińskich kronik wynaleziony w Chinach
przez kancelistę na dworze cesarza He Di z dynastii Han, eunucha Ts’ai Lun (inna transkrypcja Cai Lun), około
105 r. n.e. Kancelista eksperymentował z korą drzew, jedwabiem, a nawet sieciami rybackimi, aż trafił na
właściwą metodę (papier czerpany) z użyciem szmat jedwabnych i lnianych. Cesarz He Di w uznaniu doniosło-
ści wynalazku podniósł go do godności ministra rolnictwa.
Wyniki badań archeologicznych pokazują jednak, że papier był już znany wcześniej, co najmniej w 8 roku
p.n.e.. Z tego roku pochodzi skrawek papieru z 20 chińskimi znakami odnaleziony w Nefrytowej Bramie,
granicznej strażnicy jedwabnego szlaku. Być może papier jest jeszcze starszy, jego niezapisane skrawki były
znajdowane w stanowiskach pochodzących prawdopodobnie z II wieku p.n.e., jednak to datowanie jest nie-
pewne. Prawdopodobnie zatem Ts’ai Lun wynalazł tylko metodę masowej produkcji papieru.
Po bitwie nad rzeką Taraz w 751 r. Arabowie wzięli do niewoli hinduskich papierników i w ten sposób na
ziemiach arabskich papier upowszechnił się.
W Europie papier upowszechniał się z trudem, nadal przedkładano pergamin jako materiał piśmienny.
W XII w. (dla oriwentacji – wtedy w Polsce królem był Bolesław III Krzywousty) początkowo w Hiszpanii,
a potem też we Włoszech powstały pierwsze europejskie papiernie. Stopniowo technika produkcji papieru
zaczęła się rozprzestrzeniać na inne kraje Europy. Pierwszy młyn papierniczy na terenie Polski zbudowano
w roku 1491 we wsi Prądnik Czerwony (aktualnie Dzielnicy III Prądnik Czerwony w Krakowie), natomiast
w roku 1546 król Polski Zygmunt I Stary wydaje pierwszy zbiór przepisów dotyczących produkcji papieru.
C.Gutemberg
Działalność Gutenberga przypada na okres rozwo-
ju drukarstwa w zachodniej Europie. Początkowo
Gutenberg stosował znane już wcześniej
w Europie czcionki drewniane, z czasem opra-
cował własną wersję czcionek metalowych
(również znanych już w Europie), posługiwał
się także czcionkami glinianymi. Skonstru-
ował specjalny aparat do ich odlewania, w
którym nowością było używanie wymien-
nych matryc. Zaprojektował również własną
wersję prasy drukarskiej na wzór znanych
już pras introligatorskich.
W 1448 r. założył w Moguncji drukarnię.
W 1455 r. ukazała się drukiem tzw. Biblia Gu-
tenberga, której jeden egzemplarz można
oglądać w muzeum diecezjalnym w Pelplinie.
W 1457 r. Gutenberg wydał Psałterz moguncki
oraz duży katechizm.
5
289657743.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin