Scenariusz zajęć przeprowadzonych przez Monikę Ciarkowską 10.10.2008 r. w grupie dzieci 3 – letnich.
Temat kompleksowy: Spotkania z Panią Jesienią.
Temat dnia: Idzie jesień z pełnym koszem.
Cele ogólne:
- Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami zachodzącymi w przyrodzie jesienią
- Rozwijanie umiejętności obserwacji
- Zachęcanie do udziału w dyskusji
- Rozwijanie sprawności manualnych
Cele operacyjne: Dziecko:
- Opowie o zmianach zachodzących jesienią w przyrodzie
- Wyjaśni pojęcie „dary jesieni”
- Ulepi z plasteliny koszyczek na jesienne dary
- Ugniecie owoce z krepiny
Metody wg Okonia:
- Podająca (opis czynności do wykonania podczas zabawy ruchowej oraz zadania przy stolikach)
- Eksponująca (ekspozycja ilustracji na temat jesiennej pogody, ekspozycja kosza z jesiennymi darami)
- Problemowa (dyskusja dydaktyczna, zabawa ruchowa)
- Praktyczna (udział w zabawie ruchowej, wykonanie zadania przy stoliku)
Formy:
- Zbiorowa
- Indywidualna
Środki dydaktyczne:
- Ilustracje na temat jesiennej pogody
- Kosz
- Dary jesieni (owoce, warzywa, liście, żołędzie, kasztany, jarzębina, grzybki)
- Plastelina
- Krepina
Przebieg zajęć:
a) część wstępna:
1. Nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu. Prosi, aby dzieci pomachały do siebie ręką, nogą, łokciem, głową.
2. Ćwiczenia rąk:
* zaciskanie dłoni w piąstki i prostowanie
* poruszanie na przemian wszystkimi palcami dłoni
* ugniatanie ciasta
* uderzanie palcami o podłogę
* uderzanie pięściami o podłogę
b) część właściwa:
1. Nauczycielka przypina do tablicy ilustracje dotyczące jesiennej pogody (opadające z drzew liście, drzewa pod którymi leżą owoce, ludzi z rozwianymi włosami, trzymającymi parasole) Rozmowa na temat ilustracji. Wspólne ustalenie, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią.
2. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Taniec liści”. Podczas słuchania piosenki „Kolorowe listki” (Źródło: „Zabawy muzyczne czterolatków”) dzieci naśladują: szumiące, wirujące, skaczące i zasypiające listki.
3. Nauczycielka pokazuje dzieciom kosz pełen owoców. Wyjaśnia, że jesienią spadają one z drzew. Owoce, które zbieramy jesienią nazywamy darami jesieni. Nauczycielka prezentuje także inne dary jesieni: warzywa, liście, żołędzie, kasztany, jarzębinę, grzybki. Dzieci nazywają je i opisują ich wygląd
4. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom, jakie czeka na nich dzisiaj zadania. Mają ulepić koszyczek z plasteliny, a następnie ugnieść z krepiny jesienne dary. Nauczycielka demonstruje sposób wykonania zadania, po czym zaprasza dzieci do stolików.
c) część końcowa:
1. Nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu. Zadaje dzieciom pytania (Jakie zmiany zachodzą jesienią w przyrodzie? Co to są dary jesieni? Co ulepiły z plasteliny?)
2. Dzieci zanoszą swoje prace no półki.
3. Nauczycielka dziękuje dzieciom za udział w zajęciach. Zaprasza dzieci do zabaw dowolnych. Jeśli mają ochotę, mogą ulepić sobie coś z plasteliny.
Ilustracje do wykorzystania:
Opracowała Monika Ciarkowska
gosiak-sol