Swiatła.pdf

(3436 KB) Pobierz
StyleHeliona
Rozdział 11. Światła
W przyrodzie oświetlenie jest niczym przypływ, który wzbiera i odstępuje w niekończącym się
cyklu, odsłaniając i przysłaniając kształty form otaczającego nas świata. Światło emanuje, odbija
się, rozszczepia, oddziałuje, aż w końcu ulega rozproszeniu. Światło może być ciepłe lub zimne,
wysoko lub nisko, blisko albo daleko, może być jaskrawe lub przyćmione, ostre lub miękkie.
Wszystkie te cechy wpływają na nastrój sceny, sprawiają, że jest on radosny, ponury, szorstki,
miły, romantyczny, posępny, przyziemny lub tajemniczy (rysunek 11.1).
W świecie cyfrowym natomiast oświetlenie to bardziej wykalkulowane zjawisko. Właściwości
świateł oraz cieni są uzależnione od algorytmów renderujących, wyrównywania normalnych,
buforów Z, buforów G i wielu innych mniej lub bardziej znanych czynników. Jednakże wszędzie
tam, gdzie mozolne obliczenia zawodzą, z powstałym problemem radzi sobie wprawne oko
artysty.
Najlepsze efekty gry świateł i cieni uzyskują osoby, które z wyboru zajęły się studiowaniem
natury. Dało im to wiedzę, wrażliwość oraz wprawne oko. Zazwyczaj są to ludzie poświęcające się
malarstwu, fotografice czy filmowi.
Rozdział ten opisuje źródła światła dostępne w programie 3ds max 4 oraz sposoby ich
kontrolowania.
1
Rysunek 11.1. Światło podkreśla tajemniczość i magię
2
404615845.001.png
Oświetlanie scen
Praca nad oświetleniem służy nie tylko ubarwianiu scen, ma także bardzo praktyczne
zastosowania. Załóżmy na przykład, że pracując dla przyszłego klienta, wymodelowałeś budynek
biurowca. Jednak klient chce wiedzieć, jak budynek ten będzie wyglądać w różnych warunkach
oświetleniowych. Jak będą wyglądać cienie rzucane przez budynek? Jak będą wyglądać cienie
padające na budynek? Pod jakim kątem światło słoneczne będzie wpadać do pomieszczeń
budynku w różnych porach dnia oraz roku?
Kolor oraz kąt padania światła sytuują scenę w czasie i przestrzeni. Tworząc sceny poranne lub
wieczorne, staraj się przypisywać słońcu raczej ciepłe kolory, jak żółty, pomarańczowy lub
czerwony, a źródło światła umieszczaj tak, by oświetlało scenę pod niskim kątem (rysunek 11.2).
Natomiast tworząc sceny rozgrywające się w południe, umieszczaj źródła światła wysoko nad
sceną i używaj zimniejszych, bielszych kolorów światła. Jeżeli chcesz, aby twoje sceny wyglądały
bardziej intrygująco, dodaj niebo oraz chmury rzucające cienie (rysunek 11.3). Światła
dopełniające, usytuowane ponad powierzchnią ziemi, powinny być błękitne lub szare, aby ich
kolor zgadzał się z kolorem nieba. Z kolei światła dopełniające położone przy gruncie powinny
przyjmować barwy zielone lub brązowe, tak aby harmonizowały z kolorem ziemi.
W scenach nocnych staraj się wykorzystywać błękitnobiałe odcienie świateł, które będą imitować
światło księżycowe oraz blask gwiazd (rysunek 11.4). Jeżeli w scenie pojawi się mgła, latarnie
uliczne powinny rzucać zamglone snopy świateł. Natomiast jeśli w scenie znajdzie się duży lub
jaskrawy obiekt, spróbuj dopasować kolor najbliższego źródła światła do koloru obiektu, aby
uzyskać w ten sposób złudzenie emitowania światła z powierzchni obiektu.
Światła wewnętrzne również cechują się zróżnicowaną kolorystyką. Źródła światła żarowego lub
halogenowego mają ciepłe, żółte kolory. Natomiast źródła światła fluorescencyjnego
charakteryzują się zimnymi, żółtozielonymi kolorami. Tutaj także nie zapominaj o światłach
dopełniających, których kolor musi zgadzać się z kolorem ścian lub dywanów.
3
Rysunek 11.2. Góry o poranku: światło padające pod ostrym kątem oraz wydłużone cienie
4
404615845.002.png
Rysunek 11.3. Wzgórza w południe: cienie rzucane przez chmury wzbogacają scenę
5
404615845.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin