Finanse publiczne 20.11.10.doc

(34 KB) Pobierz

Finanse publiczne dr Jan Dworek

wykład 20.11.2010

 

Zasady budżetowe:

 

1)      zasada równowagi budżetowej- postuluje wyrównanie wysokości wydatków budżetowych do wysokości dochodów. Jeżeli wydatki są wyższe- deficyt budżetowy; jeżeli równe- równowaga budżetowa.

2)      zasada zupełności/powszechności- wymaga ujęcia w budżecie wszystkich dochodów i wydatków państwa; ujęte w 1 dokumencie- ustawa budżetowa.

3)      zasada jawności- środki publiczne to środki pochodzące od obywateli. Obowiązuje pełna jawność budżetów. Społeczeństwo ma prawo wiedzieć na co wydatkowane są jego pieniądze.

4)      zasada szczegółowości- postuluje, aby budżet był ustalany i wykonywany ze szczegółowym podziałem dochodów i wydatków, a nie tylko w ujęciu ogólnym.

 

Zasada ta opiera się na tzw. klasyfikacji budżetowej. Ustala ją Minister Finansów w formie rozporządzenia. Ma charakter stały.

 

Klasyfikacja budżetowa uwzględnia kryterium przedmiotowe, podmiotowe i rodzajowe.

 

Dochody i wydatki dzielone są według części odpowiadającym odpowiednim organom władzy państwowej.

 

Dysponenci budżetu- dokonują pewnych zmian w ramach swojej części.

 

Działy- odpowiadają poszczególnym dziedzinom działalności (oświata, ochrona zdrowia, etc.)

 

Rozdziały- odpowiadają określonym grupom jednostek organizacyjnych lub zadań budżetowych, np. w dziale Leśnictwo rozdział: Parki narodowe.

 

Paragrafy- odpowiadają określonym źródłom dochodu i rodzajom wydatków budżetowych

 

5)      zasada gospodarności- racjonalne, oszczędne i celowe wydatkowanie pieniędzy z  budżetu państwa

6)      zasada uprzedniości- budżet powinien być uchwalony przed rozpoczęciem roku budżetowego

7)      zasada jednoroczności- budżet ma obejmować dochody i wydatki za okres tylko jednego roku budżetowego

 

Opracowywanie i uchwalanie budżetu:

 

·         kiedy budżet zostaje uchwalony przez Sejm to już następnego dnia zaczyna się opracowywanie kolejnego budżetu na następny rok budżetowy

·         w maju odbywa się narada komisji trójstronnej, w jej skład wchodzą: przedstawiciele rządu, pracodawcy, związki zawodowe

·         Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów projekt. Do projektu dołącza się projekt budżetu kancelarii prezydenta, sejmu, senatu, etc. Załącza się główne cele polityki społecznej i gospodarczej, wzrost pkb, popyt krajowy, wzrost konsumpcji, poziom inflacji, etc.

·         Jeśli projekt został zatwierdzony, do 30 września musi być złożony na ręce Marszałka Sejmu

·         3 czytania:

1)      posiedzenie plenarne sejmu- Minister Finansów podaje uzasadnienia, odpowiada na pytania, opinie. Kończy się wnioskiem albo odrzuca się albo kieruje do komisji budżetu-dokonuje się zmian w budżecie

2)      referuje przewodniczący komisji. Jeśli poprawki zostają uwzględnione…?

3)      głosowanie czy budżet zostaje uchwalony czy nie

 

·         po uchwaleniu budżetu ustawa zostaje przedłożona prezydentowi do podpisu-jest to jedyna ustawa, w której prezydent nie ma prawa veta

·         odmowa uchwalenia powoduje rozwiązanie Sejmu i ponowne wybory

·         ministrowie w ciągu 25 dni powiadamiają podległe jednostki

Zgłoś jeśli naruszono regulamin