6
Tematy kompleksowe
I. Jesteśmy częścią kosmosu.
II. Zanim błyśnie pierwsza gwiazdka.
1. Budzenie zainteresowania Wszechświatem. Przybliżenie dzieciom postaci Mikołaja Kopernika oraz dziedziny, w której się wsławił.
2. Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
3. Zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia. Wytworzenie nastroju oczekiwania na nadejście świąt
Temat dnia
Cele
Uwagi
Jesteśmy częścią kosmosu
„Ziemia – błękitna planeta”
- formułują wypowiedzi słowne jako odpowiedź na pytanie: Co to jest Ziemia?
- z zainteresowaniem obserwują globus, opisują kształt Ziemi, rozpoznają na podstawie barw: lądy, morza i oceany, poznają nazwy kontynentów;
- porównują wygląd globusa z wyglądem Ziemi przedstawionej na zdjęciu satelitarnym;
- potrafią wyjaśnić, dlaczego Ziemię nazywamy „błękitną planetą”;
- słuchają piosenki pt. „Kołysz nas Ziemio”;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych: wzmacnianie odcinka lędźwiowego kręgosłupa
„Słoneczna rodzina”
- słuchają opowiadania n-lki o Kosmosie;
- oglądają film pt. „Kosmos”;
- dzielą się zdobytą wiedzą, spostrzeżeniami i wrażeniami;
- rozpoznają i nazywają planety przedstawione na zdjęciu satelitarnym;
- rysują kredkami świecowymi gwiazdy i planety, zamalowują powierzchnię kartki niebieską farbą, oceniają efekty pracy.
W czasie przeznaczonym na zabawy dowolne:
- wspólne konstruowanie gry - opowiadania„Kosmiczna podróż”- dz. tworzą fabułę, wykorzystują kartki z nazwami planet, wykonują odpowiednie rysunki, ustalają reguły; rozgrywają partie przestrzegając zasad gry.
- słuchają wierszy W. Chotomskiej z książki pt „Dzieci Pana Astronoma” oraz opowiadań Jefrema Lewitana pt. „Historia niezwykłe o gwiazdach i planetach.
„Czym polecimy w Kosmos?”
- wypowiadają się na temat wiersza D. Gellner pt. „Sto pytań w Kosmos”;
- wykazują inicjatywę i inwencję twórczą w zabawie integracyjnej: „Dzień dobry, co u pana słychać?”;
- poznają literę r R (rakieta, Romek);
- ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Gwiazdka”, dostosowują ruch do tempa i rytmu melodii;
- starannie wykonują ćwiczenia w ABC. Książce sześciolatka
„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”
- potrafią wyjaśnić pojęcie astronom;
- przy zdjęciach przedstawiających Mikołaja Kopernika słuchają opowiadania n-lki o wielkim astronomie;
- układają z rozsypanki literowej podpis: Mikołaj Kopernik;
- umieszczają w odpowiednich miejscach na obrazie napisy do globalnego czytania: gwiazdy, Księżyc, Słońce, orbita jako odpowiedź na pytanie: „Co obserwował Mikołaj Kopernik?”
- w zabawie ruchowej: „Zabawmy się w Kometę” utrwalają wiedzę na temat ruchu planet w Układzie Słonecznym.
„Gwiezdne konstelacje”
- rozszerzanie zakresu liczenia,
- przybliżanie dzieciom regularności układu pozycyjnego: dz. układają liczmany – gwiazdki w oddzielonych odstępami gromadkach i liczą je
- ćwiczą umiejętność liczenia po dziesięć (dziesięć, dwadzieścia, trzydzieści itd.) z pokazywaniem na palcach;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych metodą gimnastyki twórczej R. Labana: rozwijanie inwencji twórczej, kształtowanie motoryki w zakresie siły, zwinności, reagowanie na sygnały.
Osłuchanie z wierszem przeznaczonym do nauki pt. „Przed Gwiazdką” J. Ficowskiego
- potrafią wymienić zwiastuny nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia,
- ilustrują ruchem treść wiersza,
- powtarzają indywidualnie wybrane fragmenty wiersza.
- „świąteczne ozdoby” – ćwiczenia grafomotoryczne: rysują „po śladach” bez odrywania ręki;
- starannie kolorują rysunek według określonego kodu liczbowego.
„Worek Świętego Mikołaja” – wprowadzenie litery w W.
- uważnie słuchają piosenki pt. „Mikołaj”, wypowiadają się na jej temat;
- dokonują analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazu worek;
- modelują z plasteliny litery w W i naklejają na kartkę , rysują kredkami prezenty od Mikołaja – przedmioty, których nazwa zaczyna się głoską w (np. wrotki, wózek, wazon, wisiorek, warcaby, wędka, wiatraczek, wywrotka, wróżka itp.)
„Ciasteczka na choinkę”
- samodzielnie przygotowują „ciasto” – masę solną zabarwioną temperą;
- wykrawają ciastka przy pomocy foremek;
- sprzątają swoje miejsce pracy po jej zakończeniu;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr III (wg K. Wlaźnik): doskonalenie skoku rozkroczno – zwartego „skok pajaca”,
- wyrabianie spostrzegawczości i orientacji w czasie biegu w zespole.
„List do Świętego Mikołaja”
- ustalają kolejność obrazów historyjki- określają następstwo zdarzeń;
- układają opowiadanie o 3-częściowej strukturze: wstęp, rozwinięcie, zakończenie z uwzględnieniem czasu i miejsca akcji oraz postaci bohaterów;
- słuchają piosenki pt. „Wigilijny wieczór”;
- określają jej nastrój i charakter;
- śpiewają pierwszą zwrotkę i refren.
beata2702