3ds max 2009. biblia ebook.pdf

(21340 KB) Pobierz
718766107 UNPDF
3ds Max 2009. Biblia
Autor: Kelly L. Murdock
T³umaczenie: Zbigniew Waœko
ISBN: 978-83-246-2115-6
Tytu³ orygina³ u: 3ds Max 2009 Bible
Format: 172x245, stron: 1456
Zawiera DVD
Poznaj œrodowisko pracy!
Wykorzystaj nowe mo¿liwoœci!
Stwórz niezwyk³¹ animacjê!
3ds Max — chyba nikomu nie trzeba go przedstawiaæ! Ten znany i ceniony program
do tworzenia trójwymiarowej grafiki i animacji ju¿ w pierwszej edycji z 1990 roku
zrewolucjonizowa³ œwiat grafiki. Trudno dziœ wyobraziæ sobie produkcjê filmow¹
czy animacjê bez tego potê¿nego narzêdzia i jego niesamowitych mo¿liwoœci! W ci¹gu
osiemnastu lat program by³ stale rozwijany i udoskonalany, a w najnowszej ods³onie
3ds Max 2009 znowu zyska³ na wydajnoœci oraz funkcjonalnoœci. Zwiêkszono równie¿
jego kompatybilnoœæ z innymi aplikacjami firmy AutoDesk i podwy¿szono
funkcjonalnoœæ interfejsu u¿ytkownika, oferuj¹c dodatkowe mo¿liwoœci rêcznego
tworzenia modeli. Czego chcieæ wiêcej? Tylko wiedzy, jak efektywnie wykorzystaæ
ten potencja³!
Oto masz przed sob¹ kompletne Ÿród³o wiedzy o programie 3ds Max 2009! Autorka
ksi¹¿ki poprowadzi Ciê od zagadnieñ podstawowych, po te najbardziej zaawansowane.
Dowiesz siê, w jaki sposób skonfigurowaæ œrodowisko pracy, tak aby poruszanie siê
po nim by³o wygodne i ekonomiczne. Poznasz podstawowe obiekty oraz nauczysz siê
je przekszta³caæ, obracaæ i skalowaæ. Na kolejnych kartach ksi¹¿ki przeczytasz o tym,
jak zapanowaæ nad wszystkimi obiektami, zdobêdziesz wiedzê o zasadach
modelowania, wykorzystywania ró¿nych rodzajów materia³ów oraz stosowania kamer
czy oœwietlenia. To wszystko doprowadzi Ciê w koñcu do samodzielnego stworzenia
oryginalnej animacji. Ksi¹¿ka wprowadzi Ciê tak¿e w arkana perfekcyjnego renderingu
i nauczy efektywnie wykorzystywaæ jêzyk MAXScript. Ksi¹¿ka ta sprawdzi siê zarówno
w rêkach amatora, jak i profesjonalisty w dziedzinie grafiki 3D!
Zapoznanie z interfejsem u¿ytkownika
Przygotowanie œrodowiska pracy
Wykorzystanie obiektów podstawowych
Stosowanie warstw
Sposoby przekszta³cania obiektów
Metody pracy z wieloma obiektami
Podstawy modelowania
Wykorzystywanie materia³ów
Techniki oœwietlania sceny
Podstawy animacji
Animowanie dwunogów, tkanin i w³osów
Wykorzystanie jêzyka MAXScript
Poznaj i wykorzystaj ca³y potencja³ programu 3ds Max 2009!
718766107.001.png 718766107.002.png
Spis treci
7
Spis treci
Wstp ............................................................................................................... 37
Cz I Rozpoczynanie pracy z programem 3ds Max .................. 45
Pierwsze kroki Strzelanie z armaty .................................................................. 47
Wzgórza i kule armatnie — planowanie produkcji ........................................................................... 48
Modelowanie armaty ......................................................................................................................... 48
wiczenie: Tworzenie koa armatniego ....................................................................................... 49
wiczenie: Kopiowanie i ustawianie kó armaty ......................................................................... 50
wiczenie: Konstruowanie pozostaych elementów armaty ........................................................ 51
wiczenie: Dodawanie materiaów profesjonalnych ................................................................... 52
wiczenie: Dodanie systemu Sun & Sky ..................................................................................... 54
wiczenie: Renderowanie sceny ................................................................................................. 55
wiczenie: Animowanie wystrzau z armaty ............................................................................... 57
wiczenie: Dodawanie czsteczek .............................................................................................. 58
Podsumowanie ................................................................................................................................... 59
Rozdzia 1. Poznawanie interfejsu Maksa ....................................................... 61
Gówne elementy interfejsu ................................................................................................................62
Korzystanie z menu .............................................................................................................................64
Uywanie pasków narzdzi .................................................................................................................66
Dokowane i pywajce paski narzdzi ..........................................................................................66
Podpowiedzi i rozwijane grupy przycisków .................................................................................67
Gówny pasek narzdzi .................................................................................................................67
Korzystanie z okien widokowych .......................................................................................................70
Korzystanie z panelu polece ..............................................................................................................70
Rolety ...........................................................................................................................................71
Zwikszanie szerokoci panelu polece ........................................................................................72
wiczenie: Przystosowanie interfejsu dla leworcznych ..............................................................73
Dolna listwa interfejsu ........................................................................................................................74
Interaktywne funkcje Maksa ...............................................................................................................76
Czteroczciowe menu kontekstowe (quadmenus) .......................................................................76
Sygnalizacja stanu przycisków za pomoc kolorów .....................................................................77
Korzystanie z funkcji „przecignij i upu” ..................................................................................78
Posugiwanie si spinerami ...........................................................................................................78
Niemodalno i zachowawczo okien dialogowych ...................................................................78
Korzystanie z pomocy Maksa .............................................................................................................79
Pasek narzdziowy InfoCenter .....................................................................................................79
Ekran powitalny Essential Skills Movies ......................................................................................81
 
8
3ds Max 2009. Biblia
Podstawowy system pomocy ........................................................................................................81
Pozostae opcje menu Help ...........................................................................................................82
Podsumowanie ....................................................................................................................................83
Rozdzia 2. Sterowanie oknami widokowymi oraz ich konfigurowanie ........ 85
Przestrze trójwymiarowa ...................................................................................................................86
Widok aksonometryczny a perspektywiczny ................................................................................86
Widoki ortogonalne i izometryczne ..............................................................................................86
Okna widokowe w Maksie ...........................................................................................................87
Posugiwanie si manipulatorami nawigacyjnymi ..............................................................................88
Manipulator ViewCube .................................................................................................................88
Manipulator SteerigWheels ..........................................................................................................90
wiczenie: Nawigowanie w aktywnym oknie widokowym .........................................................93
Sterowanie oknami widokowymi za pomoc rolki do przewijania .....................................................93
Korzystanie z kontrolek nawigacyjnych okien widokowych ..............................................................95
Zmienianie skali widoku ...............................................................................................................96
Przesuwanie widoku .....................................................................................................................97
„Spacerowanie” po scenie ............................................................................................................97
Obracanie widoku .........................................................................................................................98
Powikszanie aktywnego okna widokowego ................................................................................98
Sterowanie widokami z kamery i z reflektora .............................................................................100
Korzystanie z polece menu Views ..................................................................................................101
Cofanie i zapisywanie zmian dokonanych za pomoc narzdzi do sterowania widokiem sceny .... 101
Odwieanie okien widokowych ................................................................................................101
Wywietlanie materiaów w oknach widokowych ......................................................................102
Wywietlanie wiate i cieni .......................................................................................................102
Konfigurowanie okien widokowych .................................................................................................105
Ustawianie metody renderingu dla okna widokowego ...............................................................106
Zmienianie ukadu okien widokowych .......................................................................................113
Ramki obszarów bezpiecznych ...................................................................................................114
Degradacja adaptacyjna ..............................................................................................................116
Definiowanie regionów ...............................................................................................................120
Wywietlanie statystyk ...............................................................................................................122
Praca z tem w oknie widokowym ....................................................................................................123
Umieszczanie obrazu jako ta w oknie widokowym ...................................................................123
Umieszczanie animacji jako ta w oknie widokowym ................................................................124
wiczenie: Przygotowanie obrazów uatwiajcych modelowanie ..............................................125
Podsumowanie ..................................................................................................................................125
Rozdzia 3. Praca z plikami, importowanie i eksportowanie ....................... 127
Praca z plikami zawierajcymi sceny ................................................................................................127
Zapisywanie plików ....................................................................................................................128
Otwieranie plików ......................................................................................................................129
Ustalanie folderu dla danego projektu ........................................................................................130
Doczanie i zastpowanie obiektów ..........................................................................................131
Archiwizowanie plików ..............................................................................................................132
Zamykanie programu ..................................................................................................................132
Ustawianie preferencji dotyczcych obsugi plików .........................................................................132
Opcje obsugi plików ..................................................................................................................132
Opcje tworzenia zapasowych kopii plików .................................................................................135
wiczenie: Ustawianie opcji zapisywania kopii zapasowych .....................................................135
Opcje zarzdzania raportami .......................................................................................................136
Spis treci
9
Importowanie i eksportowanie ..........................................................................................................136
Importowanie plików ..................................................................................................................137
Preferencje importu ....................................................................................................................138
Eksportowanie do obsugiwanych formatów ..............................................................................138
Dodatkowe narzdzia eksportujce .............................................................................................143
Korzystanie z narzdzi do zarzdzania plikami ................................................................................146
Korzystanie z narzdzia Asset Browser ......................................................................................146
Odszukiwanie plików za pomoc narzdzia MAX File Finder ...................................................148
Gromadzenie plików za pomoc narzdzia Resource Collector .................................................149
Korzystanie z narzdzia File Link Manager ...............................................................................150
Korzystanie z technologii i-drop .................................................................................................150
Uzyskiwanie dostpu do informacji o plikach ..................................................................................150
Wywietlanie informacji dotyczcych sceny ..............................................................................150
Odczytywanie waciwoci pliku ................................................................................................151
Ogldanie zawartoci plików ......................................................................................................152
Podsumowanie ..................................................................................................................................153
Rozdzia 4. Dostosowywanie interfejsu Maksa
do wasnych potrzeb i upodoba ............................................... 155
Okno dialogowe Customize User Interface .......................................................................................156
Tworzenie wasnych skrótów klawiszowych ..............................................................................156
Dostosowywanie pasków narzdzi .............................................................................................157
wiczenie: Tworzenie paska narzdzi ........................................................................................158
Dostosowywanie czteroczciowego menu kontekstowego .......................................................161
Dostosowywanie gównego menu ..............................................................................................163
wiczenie: Tworzenie nowego menu .........................................................................................164
Dostosowywanie kolorów interfejsu ...........................................................................................164
Konfigurowanie przycisków paneli Modify i Utilities ......................................................................165
Korzystanie z rónych interfejsów ....................................................................................................166
Zapisywanie i wczytywanie interfejsu ........................................................................................166
Blokowanie interfejsu .................................................................................................................168
Przywracanie interfejsu otwarcia ................................................................................................168
Wybieranie ustawie domylnych i schematu interfejsu ............................................................168
Konfigurowanie cieek dostpu ......................................................................................................169
Konfigurowanie cieek uytkownika ........................................................................................169
Konfigurowanie cieek systemowych .......................................................................................171
Wybieranie jednostek systemowych .................................................................................................171
Stosowanie jednostek wasnych i ogólnych ................................................................................172
Postpowanie w przypadku niezgodnoci jednostek ...................................................................173
Zmiana skali jednostek globalnych .............................................................................................174
Ustawianie preferencji ......................................................................................................................174
Preferencje ogólne ......................................................................................................................174
Preferencje dotyczce plików .....................................................................................................178
Preferencje dotyczce okien widokowych ..................................................................................178
Preferencje korekcji gamma .......................................................................................................183
Pozostae preferencje ..................................................................................................................185
Podsumowanie ..................................................................................................................................185
10
3ds Max 2009. Biblia
Cz II Praca z obiektami .......................................................... 187
Rozdzia 5. Tworzenie i edycja obiektów podstawowych ............................ 189
Tworzenie obiektów podstawowych .................................................................................................189
Korzystanie z menu Create .........................................................................................................190
Korzystanie z panelu Create .......................................................................................................190
Nadawanie nazw obiektom .........................................................................................................192
Przypisywanie kolorów ...............................................................................................................193
Korzystanie z narzdzia Color Clipboard ...................................................................................195
Stosowanie rónych metod tworzenia obiektów .........................................................................195
Precyzyjne okrelanie wymiarów za pomoc rolety Keyboard Entry .........................................196
Modyfikacja parametrów obiektów ............................................................................................196
Poprawianie bdów oraz usuwanie obiektów ............................................................................198
wiczenie: Przegld bry platoskich .........................................................................................198
Przegld typów obiektów podstawowych .........................................................................................200
Standardowe obiekty podstawowe ..............................................................................................200
Rozbudowane obiekty podstawowe ............................................................................................206
Modyfikowanie parametrów obiektów .......................................................................................215
wiczenie: Wypenianie skrzyni skarbami .................................................................................216
Podstawowe obiekty architektoniczne ..............................................................................................217
Stosowanie obiektów AEC .........................................................................................................218
wiczenie: Schody na wie zegarow ......................................................................................220
Podsumowanie ..................................................................................................................................222
Rozdzia 6. Zaznaczanie obiektów, ustawianie ich waciwoci
oraz korzystanie z warstw i eksploratora sceny ....................... 223
Zaznaczanie obiektów .......................................................................................................................224
Filtry selekcji ..............................................................................................................................225
Narzdzia selekcji .......................................................................................................................226
Zaznaczanie przy uyciu polece z menu Edit ...........................................................................226
Zaznaczanie wielu obiektów .......................................................................................................230
Zaznaczanie przez malowanie ....................................................................................................230
wiczenie: Zaznaczanie obiektów ..............................................................................................231
Blokowanie zaznaczenia .............................................................................................................233
Stosowanie imiennych zestawów wyboru ..................................................................................233
Zarzdzanie zestawami wyboru ..................................................................................................234
Wydzielanie biecego zaznaczenia ...........................................................................................234
Zaznaczanie obiektów w innych oknach interfejsu .....................................................................235
Ustawianie waciwoci obiektu .......................................................................................................236
Informacje dotyczce obiektu .....................................................................................................236
Ustawianie waciwoci zwizanych z wywietlaniem ...............................................................237
Ustawianie waciwoci zwizanych z renderowaniem ..............................................................239
Wczanie efektu Motion Blur ....................................................................................................240
Panele Advanced Lighting i mental ray ......................................................................................241
Panel User Defined .....................................................................................................................241
Ukrywanie i zamraanie obiektów ....................................................................................................241
Korzystanie z okna dialogowego Display Floater .......................................................................242
Korzystanie z panelu Display .....................................................................................................242
wiczenie: Ukryte szczoteczki do zbów ...................................................................................244
Zgłoś jeśli naruszono regulamin