rozmowa kwalifikacyjna ebook.pdf

(8389 KB) Pobierz
764626651 UNPDF
764626651.001.png
Spis treci
Wstp
5
1. Przebieg rozmowy kwalifikacyjnej 9
Czym jest rozmowa kwalifikacyjna? .............................................. 9
Typy rozmów kwalifikacyjnych.....................................................10
Inne metody oceny .......................................................................... 11
Czemu słu!" rozmowy kwalifikacyjne?...........................................12
Jaki jest przebieg rozmowy kwalifikacyjnej? ................................13
Czego mo!esz si( spodziewa) po rozmowie kwalifikacyjnej? ...14
Klucz do sukcesu w rozmowie kwalifikacyjnej ...........................14
2. Czego oczekuj pracodawcy 17
Jak udowodni), !e jeste- odpowiednim kandydatem? ...............18
Najcz(-ciej popełniane bł(dy ........................................................ 20
Po drugiej stronie biurka ................................................................21
Podkre-lanie własnej inicjatywy ................................................... 22
3. Prezentacja 25
Przeprowadzanie prezentacji ........................................................ 25
Znaczenie przygotowania i planowania .................................... 25
Typy prezentacji.............................................................................. 27
Przygotowanie prezentacji............................................................. 29
4wiczenie prezentacji .................................................................... 29
Wykorzystanie pomocy wizualnych ............................................ 30
4. Planowanie i przygotowanie 33
Twój wizerunek ................................................................................33
Jak postrzegasz pracodawc(............................................................33
4 R OZMOWA KWALIFIKACYJNA
Opracowywanie systemu ............................................................... 34
Analiza stanowiska ..........................................................................35
Jak zdoby) wi(cej informacji? ....................................................... 37
Prawdopodobny zakres zadawanych pyta8 ................................ 39
Uwaga, dziury! Maskowanie niedoskonało-ci ........................... 42
Maksymalne eksponowanie mocnych stron .............................. 43
Podstawowe zasady......................................................................... 44
Jakie zadawa) pytania? ................................................................... 45
5. Wywieranie dobrego wra%enia 47
Znaczenie autoprezentacji............................................................. 47
Wywieranie korzystnego pierwszego wra!enia........................... 48
Wygl"d zewn(trzny......................................................................... 50
Sposób bycia.................................................................................... 56
Pewno-) siebie ................................................................................. 58
Pozytywne nastawienie .................................................................. 59
Jak dotrze) na czas ...........................................................................61
Sposób mówienia............................................................................ 62
Panowanie nad stresem...................................................................63
6. Jak odpowiada( na pytania 69
Przykłady pyta8 i odpowiedzi....................................................... 69
Jak radzi) sobie w kłopotliwych sytuacjach?............................... 90
Pieni"dze .......................................................................................... 92
7. Podsumowanie 95
Vademecum kandydata.................................................................. 95
Wyci"ganie odpowiednich wniosków ......................................... 99
Inne ?ródła pomocy ....................................................................... 99
A Zasoby internetowe 101
Wykorzystanie internetu w poszukiwaniu pracy...................... 101
Czego oczekuj
pracodawcy
Jedyny powód, dla którego zostajesz zaproszony na rozmow kwa-
lifikacyjn jest taki, e pracodawca pragnie dowiedzie si czego
wicej na twój temat, aby ustali, czy jeste najlepszym kandydatem
na dane stanowisko. Niektórzy kandydaci s przekonani, e celem
rozmowy jest zadawanie podchwytliwych pyta$ lub stawianie ich
w stresowej sytuacji. Tak naprawd nie w tym rzecz, poniewa a-
den rozsdny pracodawca nie moe sobie pozwoli na powica-
nie czasu i pienidzy na tego rodzaju zagrywki. Zapraszajc ci na
rozmow, pracodawca ma na uwadze tylko jeden cel — dowiedzie
si, kim naprawd jeste i jak poradziłby sobie z okrelonymi sy-
tuacjami charakterystycznymi dla danego stanowiska.
Uczestniczysz w rozmowie kwalifikacyjnej wyłcznie dlatego,
e twoje pierwsze podejcie — udane CV lub podanie o prac — na
tyle zainteresowało pracodawc, e zechciał lepiej ci pozna. Co-
kolwiek zrobiłe do tej pory, odniosło pozytywny skutek.
Analiza przypadku
Dyrektor pewnej firmy zwanej Stephens’ Circuits poszukiwał
nowego kierownika głównego magazynu. Rozwaał kandydatur
jednego z obecnych pracowników, który przez ostatnie pół roku
okresowo pracował na tym stanowisku i zdaniem dyrekcji idealnie
nadawałby si do sprawowania tej funkcji na stałe. Mimo to dyrek-
cja postanowiła przeprowadzi proces rekrutacji, aby da szans in-
nym kandydatom, wic zamieszczono ogłoszenia w lokalnej prasie
764626651.002.png
18 R OZMOWA KWALIFIKACYJNA
i w biurze porednictwa pracy. Sporód dwudziestu kandydatów
wybrano cztery osoby. W dniu, w którym przeprowadzano rozmo-
wy kwalifikacyjne, pewna kandydatka zaprezentowała si tak do-
skonale, e pokonała faworyzowanego konkurenta i to włanie ona
otrzymała propozycj objcia tego stanowiska. Jej przygotowanie do
rozmowy, znajomo zakresu obowizków i zapał do pracy zna-
lazły uznanie w oczach pracodawców. Natomiast wyej wspomnia-
ny kandydat był zakłopotany koniecznoci sprzedawania swoich
umiejtnoci na oczach znajomych z pracy i nie zdołał przedstawi
dowodów powiadczajcych, e to włanie on byłby najlepszym
kandydatem.
Nawet gdy twoje szanse na tle innych kandydatów wydaj si
ograniczone, jeli w dniu rozmowy pokaesz, co naprawd potra-
fisz, moesz zdoby t prac, niezalenie od tego, jak obiecujco
zapowiadali si na pocztku twoi konkurenci.
Jak udowodni,
e jeste odpowiednim kandydatem?
Jeli zostałe ju zaproszony na rozmow, nie ma powodu, dla
którego miałby nie dosta tej pracy. Aby najlepiej wykorzysta
fakt, e ju zrobiłe wraenie na pracodawcy, dokładnie przejrzyj
informacje, które zawarłe w CV lub podaniu o prac. Zastanów-
my si przez chwil nad sam rozmow kwalifikacyjn. O co tak
naprawd chodzi? Nagle znajdujesz si w dziwacznej sytuacji — za-
zwyczaj nie rozmawiasz z kompletnie obcymi osobami na temat
swojej przeszłoci, dowiadcze$ i osobowoci w tak jednostronny
sposób.
Taka nienaturalna sytuacja ma miejsce, poniewa pracodawca
ma co, czego potrzebujesz — prac, a ty wystpujesz w teatrze jed-
nego aktora, aby przekona go, e to włanie twoja kandydatura
jest idealna do objcia tego szczególnego stanowiska. Tak na-
prawd najbardziej odpowiedni kandydat niekoniecznie musi by
najlepszy pod wzgldem dowiadczenia i umiejtnoci, ale po-
winien zabłysn podczas rozmowy kwalifikacyjnej i sprawia wra-
enie osoby, która doskonale odnajdzie si w danej pracy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin