Theodore Wallingford voip.-praktyczny-przewodnik-po-telefonii-internetowej scan.pdf

(18987 KB) Pobierz
748600371 UNPDF
VoIP. Praktyczny przewodnik
po telefonii internetowej
Autor: Theodore Wallingford
TĀumaczenie: Marek Marczak, Ewa Muszyĺska
ISBN: 978-83-246-0289-6
TytuĀ oryginaĀu: Switching to VoIP
Format: B5, stron: 448
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Technologia Voice over IP (VoIP) ma wystarczajĴco wiele zalet, aby zrewolucjonizowaě
rynek telekomunikacji. Jest taĺsza od tradycyjnej telefonii, umoŃliwia ĀatwĴ integracjķ
z oprogramowaniem, pozwala na zarzĴdzanie sieciĴ telefonicznĴ, jest bardziej odporna
na zakĀcenia, a bazujĴce na niej sieci lepiej siķ skalujĴ. Dlaczego wiķc tak wiele firm
wciĴŃ korzysta z szybko starzejĴcych siķ rozwiĴzaĺ? Przejľcie na VoIP to niewĴtpliwie
wyzwanie, jednak dziķki odpowiedniej wiedzy moŃna mu sprostaě i cieszyě siķ
korzyľciami, jakie zapewnia ta technologia.
âVoIP. Praktyczny przewodnik po telefonii internetowejÒ to ksiĴŃka, w ktrej opisano
ľwiat nowoczesnej telefonii; pozwoli Ci ona zrozumieě funkcjonowanie VoIP oraz
warstw i protokoĀw, na jakich bazuje. Poznasz wady i zalety tej technologii, a takŃe
rŃnice w porwnaniu z tradycyjnymi rozwiĴzaniami. Przeczytasz o problemach
najczķľciej pojawiajĴcych siķ przy wdraŃaniu VoIP, a dziķki gotowym projektom
dowiesz siķ, jak szybko i sprawnie zbudowaě we wĀasnej firmie system bazujĴcy
na tej technologii.
¤ Wady i zalety technologii VoIP oraz telefonii tradycyjnej
¤ Warstwy i budowa systemw VoIP
¤ Wprowadzenie do standardw i protokoĀw uŃywanych w VoIP
¤ Tworzenie infrastruktury sieci dla VoIP
¤ PrzeglĴd aplikacji telekomunikacyjnych
¤ Zabezpieczanie i monitorowanie sieci
¤ Korzystanie z serwera Asterisk
¤ WspĀpraca z dystrybutorami VoIP
¤ PrzeglĴd czķsto spotykanych problemw wdroŃeniowych
¤ Gotowe projekty elementw systemw VoIP
Nie czekaj dĀuŃej z zastosowaniem najnowszych technologii
telekomunikacyjnych Ð czas VoIP nadszedĀ juŃ dziľ
748600371.003.png 748600371.004.png 748600371.005.png 748600371.006.png 748600371.001.png
Spis treści
Słowo wstępne ..................................................................................................................9
Wstęp ................................................................................................................................11
1. Głos i dane: dwa odrębne światy? ............................................................................... 17
Telefonia tradycyjna (analogowa)
18
Key systems i PBX
19
Ograniczenia tradycyjnej telefonii
21
VoIP w domu
23
VoIP dla biznesu
24
Zmieniająca się reputacja VoIP
24
Kluczowe zagadnienia: głos i dane — dwa odrębne światy
25
2. Głos na danych: wiele rozmów, jedna sieć .................................................................. 27
VoIP czy telefonia IP?
28
Rozproszenie kontra scentralizowanie
40
Główne zagadnienia: głos na danych — wiele konwersacji, jedna sieć
45
3. Linuxjakosieć PBX ........................................................................................................47
Darmowe programy telefonii
47
Instalacja kart interfejsowych
49
Kompilacja i instalacja Asteriska
53
Monitorowanie Asteriska
64
Kluczowe zagadnienia: Linux jako sieć PBX
67
4. Telefoniakomutowana ................................................................................................69
Regulacje i organizacja PSTN
69
Komponenty sieci PSTN
72
Wyposażenie w siedzibie klienta
78
Multipleksowanie z podziałem czasu
82
5
748600371.002.png
Łączenie dwupunktowe (punkt-punkt)
85
Istniejące terminale
87
Dial-plan i plan PBX
95
Główne zagadnienia: telefonia komutowana
99
5. Aplikacje telefonii komercyjnej ...................................................................................101
Terminologia aplikacji
101
Obsługa połączeń podstawowych
102
Aplikacje administracyjne
104
Aplikacje dostarczania wiadomości
108
Zaawansowane aplikacje obsługi połączeń
109
Aplikacje CTI
113
Główne zagadnienia: aplikacje telefonii
114
6. Zastąpienie telefonii komutowanej przez VoIP ........................................................115
Nieinteligentny transport
115
Kanały głosowe
116
Główne zagadnienia: zastąpienie telefonii komutowanej przez VoIP
131
7. Zamiana sygnalizowania wywoławczego na VoIP .................................................. 133
Protokoły sygnalizacyjne VoIP
133
H.323
136
SIP
149
IAX
157
MGCP
158
Cisco SCCP
159
Sygnalizowanie niejednorodne
160
Kluczowe zagadnienia: zamiana sygnalizowania wywoławczego na VoIP
162
8. Gotowość VoIP ............................................................................................................ 165
Ocena gotowości VoIP
165
Środowisko biznesowe
166
Środowisko sieci
173
Plan implementacji
179
Kluczowe zagadnienia: gotowość VoIP
183
9. Jakość usług przesyłania danych (QoS) ..................................................................... 185
QoS dawniej i dziś
185
Opóźnienia, straty pakietów i rozsynchronizowanie
190
CoS
193
802.1q VLAN
199
Jakość usług przesyłania danych (QoS)
202
Prywatne QoS
207
6 | Spis treści
Audio QoS pod Windowsem
208
Najlepsze praktyki dla zapewnienia QoS
211
Kluczowe zagadnienia: QoS
213
10. Bezpieczeństwo i monitoring .................................................................................... 215
Bezpieczeństwo w telefonii tradycyjnej
215
Bezpieczeństwo telefonii IP
217
Kontrola dostępu
218
Utrzymanie i wzmacnianie oprogramowania
222
Zapobieganie włamaniom i monitoring
230
Główne zagadnienia: bezpieczeństwo i monitoring
237
11. Narzędzia usuwania błędów z programu .................................................................239
Narzędzia usuwania błędów w VoIP
239
Trzy rzeczy, które będziesz wyszukiwać i zwalczać
240
Inspekcja pakietów SIP
240
Współoperatywność
249
Kiedy, a nie jeśli, masz problemy…
253
Symulacja ładunków mediów
254
Kluczowe zagadnienia: narzędzia usuwania błędów z programu
254
12. Łącza zbiorcze PSTN ................................................................................................... 257
Łącza dial-tone
258
Routowanie połączeń PSTN na punktach połączeniowych
272
Planowanie odpowiedniego czasu dla przeniesień łączy
277
Kluczowe zagadnienia: łącza dalekosiężne PSTN
278
13. Infrastruktura sieci dla VoIP .......................................................................................279
Tradycyjne łącza dalekosiężne
280
Łącza dalekosiężne VoIP
281
Schemat WAN
294
Przeżywalność awarii
299
Łącza Metro-Area
303
Zagadnienia dotyczące zapór
304
Wybór kodeków
307
Kluczowe zagadnienia: infrastruktura sieci dla VoIP
313
14. Tradycyjne aplikacje w sieci konwergentnej ............................................................... 315
Faks i modemy
315
Systemy przeciwpożarowe i antywłamaniowe
323
Systemy monitoringu i wideokonferencje
324
Poczta głosowa i IVR
325
Numer ratunkowy 911
331
Kluczowe zagadnienia: tradycyjne aplikacje w sieci konwergentnej
337
Spis treści |
7
15. Co może się nie udać? .................................................................................................339
Typowe sytuacje problemowe
339
Kluczowe zagadnienia: co może się nie udać?
349
16. Dystrybutorzy VoIP i ich usługi .................................................................................. 351
Telefony programowe i programy do wymiany wiadomości tekstowych
351
Skype
353
Inne oprogramowanie telefoniczne
354
Narzędzia deweloperskie i systemy SoftPBX
355
Dostawcy usługi VoIP
358
Producenci sprzętu telefonicznego
360
17. Asterisk dla użytkowników zaawansowanych ........................................................363
Wsparcie dla Asteriska
363
Pliki konfiguracyjne Asteriska
364
Schematy połączeń (ang. dial-plan) Asteriska
365
Kanały Asteriska
390
CLI Asteriska
398
Łączenie Asteriska z innymi programami
408
Kluczowe zagadnienia: odniesienia Asteriska
410
A Metody i odpowiedzi w protokole SIP ...................................................................... 411
B Polecenia AGI .............................................................................................................. 413
C Składnia API Asterisk Manager Socket ...................................................................... 417
Słowniczek .................................................................................................................. 419
Skorowidz ................................................................................................................... 425
8 | Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin