Wplyw przemocy na dzieci.pdf

(309 KB) Pobierz
Wpływ przemocy na dzieci – czy naprawdę wiemy jak to jest
Wpływ przemocy na dzieci – czy naprawdę wiemy jak to jest?
Przemoc   w   rodzinie   pozbawia   dziecko   wszystkich   podstawowych   potrzeb:   ciepła, 
bezpieczeństwa, miłości.
Przemoc nie pozostaje bez wpływu na rozwój fizyczny i psychiczny dzieci.  Doświadczanie 
przemocy   może   powodować  szereg   problemów   natury   fizycznej,   psychicznej,   jak   i 
problemów dotyczących zachowania się dzieci oraz ich funkcjonowania wśród ludzi:
·
efekty przemocy fizycznej: rany, otarcia, siniaki, złamania;
·
udzielanie  pomocy matce  lub rodzeństwu, np. fizyczne  zasłanianie  przed sprawcą – co 
może powodować uszkodzenia fizyczne, okłamywanie sprawcy w celu chronienia innych 
członków rodziny;
·
przedwczesna dojrzałość i poczucie odpowiedzialności niewspółmierne do wieku;
·
agresja/złość skierowana do matki i innych osób;
·
wycofanie się z życia, zamknięcie we własnym świecie;
·
poczucie winy, obwinianie się za prowokowanie sprawcy;
·
przekonanie, że należy to trzymać w sekrecie;
·
poczucie rozgoryczenia;
·
strach, lęk, brak poczucia bezpieczeństwa;
·
ucieczki z domu;
·
kłopoty z nauką;
·
wagarowanie;
·
trudności   ze   zrozumieniem   swoich   uczuć  wobec   rodziców   –   emocjonalne   rozchwianie 
(ambiwalencja uczuć);
·
moczenia nocne (regres w rozwoju);
·
koszmary senne;
·
kłopoty ze snem;
·
problemy z jedzeniem;
·
samookaleczenia;
·
utrata wagi ciała;
·
opóźnienia rozwojowe;
·
depresja/przygnębienie;
·
problemy z budowaniem zaufania wobec innych osób;
·
niska samoocena;
·
trudność  z   nawiązywaniem   kontaktów   z   innymi   lub   nadmierna   łatwość  w   ich 
nawiązywaniu.
Dzieci doświadczają przemocy w dwojaki sposób: będąc celem ataków sprawcy lub będąc 
świadkiem   ataku  na   osobę  im   bliską,   osobę  którą  kochają.   Nawet   jeśli   nie   widzą 
bezpośrednio ataku, mogą słyszeć odgłosy świadczące o tym, że dzieje się cos złego, mogą 
słyszeć krzyki lub płacz matki. Przypadki, w których dzieci stają się ofiarami bezpośredniej 
przemocy – bicie, znęcanie się, poniżanie ­ wydają się być w oczywisty sposób rozpoznawane 
przez   powołane   do   opieki   nad   dziećmi   instytucje.   Zaś  przypadki,   w   których   są  tylko 
świadkami   aktów   przemocy   wciąż  rzadko   kwalifikowane   są  jako   rodzaj   przemocy   wobec 
dzieci. Świadomość wpływu na dzieci jest dopiero budowana. Co do jednego można już dziś 
mieć pewność – doświadczanie przemocy w rodzinie ma ogromny wpływ na rozwój dzieci, 
ich zdrowie psychiczne i nie wolno nam o tym zapominać.
Czynniki decydujące o wpływie przemocy domowej na dzieci:
Jest oczywiste, że dzieci różnie odczuwają skutki przemocy domowej. Ich reakcja zależy od 
wielu czynników, nie wszystkie czynniki zostały już rozpoznane i przeanalizowane.  Część 
została zidentyfikowana i opisana:
·
wiek dziecka
·
status społeczny i ekonomiczny rodziny
·
płeć
·
kultura
·
religia
·
poziom rozwoju fizycznego i emocjonalnego dziecka
·
kwestie wynikające z upośledzenia psychicznego lub inwalidztwa fizycznego
·
rola i pozycja dziecka w rodzinie
·
relacje dziecka z rodzicami
·
relacje z rodzeństwem
·
relacje z członkami dalszej rodziny
·
poziom stresu występującego u matki doświadczającej przemocy
·
częstotliwość przemocy i jej rodzaj
·
długotrwałość przemocy
Wiek dziecka:
Wiek   jest   podstawowym   czynnikiem   decydującym   o   tym,   w   jaki   sposób  dziecko   rozumie 
swoje doświadczenie i rodzaj zachowań jakie wykazuje by wyrazić niepokój i obawy.
dzieci w wieku przedszkolnym:
Dzieci   w   wieku   przedszkolnym   mają  częściej   objawy   fizyczne,   takie   jak   bóle   brzucha, 
moczenie  nocne, problemy ze snem. Małe dzieci  mogą również wykazywać opóźnienia  w 
rozwoju   fizycznym   i   emocjonalnym.   Jeden   z   pracowników   schroniska   dla   ofiar   przemocy 
domowej wspomina najgorszy przypadek (badania Hague, Kelly, Malos, Mullenders 1996): 
„dziecko, które nie rozwinęło się fizycznie – 6 letnie wciąż w pieluchach, nie mówiące w 
ogóle, nie potrafiące się komunikować”.
dzieci w wieku szkolnym:
Dzieci takie mają problemy w szkole, m.in. cierpią na trudności w koncentracji, źle wypadają 
na lekcjach.. W przypadku starszych dzieci,  które rozumieją więcej niż maluchy, przemoc 
wpływa na sposób ich zachowania. Często reagują wzmożoną złością, nierzadko wagarują.
dzieci starsze i nastolatki:
Częstą reakcją na przemoc są być ucieczki z domu lub podejmowanie wszelkich starań by jak 
najmniej   w   nim   przebywać.   Nierzadko   taką  ucieczkę  stanowią  narkotyki   lub   alkohol. 
Nastolatki zaprzeczają temu, że coś złego dzieje się w ich domu, kłamią, że nic się nie stało, 
fantazjują na temat innej rzeczywistości, w której one, żyją w bezpiecznym otoczeniu. Często, 
tak jak w przypadku młodszych dzieci, towarzyszą temu kłopoty z nauką. Próby samobójcze 
·
·
·
też są wynikiem ich przeżywania przemocy w domu. U nastolatków mogą się też pojawiać 
symptomy fizyczne, np. chwiejność nastroju, problemy z jedzeniem.
Strategie przyjmowane przez dzieci doświadczające przemocy domowej
co zrobić by przetrwać?
Dzieci znajdujące się w sytuacji przemocy domowej nie są tylko biernymi obserwatorami. 
Przyjmują  różnorakie   i   bardzo   zindywidualizowane   strategie   by   stawić  czoła   temu 
problemowi. Często dokonują wyborów i działają by poprawić sytuację, którą oceniają jako 
złą. Dzieci nie wymyślają przemocy domowej. Mogą jej zaprzeczać lub tłumaczyć sprawcę. 
Te dziecięce, lecz nierzadko niezwykle dojrzałe strategie są różne i wydają się stać czasem ze 
sobą  w   sprzeczności.   Wszystko   jednak   zależy   od   konkretnej   sytuacji   i   psychiki,   emocji 
dziecka.
Często   dzieci   próbują  w   sytuacji   agresji   interweniować  i   bronić  bitego   rodzica   (stawiają 
wtedy siebie w sytuacji ogromnego zagrożenia urazu fizycznego), są wobec rodzica, który 
jest maltretowany nadopiekuńcze, boją się rozstania i robią wszystko by być z nim cały czas 
(odmawiają  chodzenia   do   szkoły,   symulują  choroby   by   zostać  w   domu).   Starsze   szukają 
pomocy u sąsiadów  lub kontaktują się z organizacjami  wyspecjalizowanymi  w pomaganiu 
ofiarom przemocy.
Mogą  u   dzieci   w   takich   sytuacjach   pojawiać  się  fantazje   dotyczące   zabicia   agresywnego 
rodzica lub dania mu nauczki by zostawił ofiarę w spokoju ­ tego rodzaju reakcje mogą być 
spowodowane obwinianiem się dziecka o prowokowanie przemocy w domu.
By chronić matki doświadczające  przemocy dzieci  mogą próbować odciążać ją w pracach 
domowych,   opiece   nad   młodszym   rodzeństwem,   licząc,  że   przyniesie   to   spokój   w   domu. 
Dzieci mogą opiekować się rodzicem stosującym przemoc, gdy ten grozi np. samobójstwem, 
jeśli partner odejdzie.
Dzieci   mają  zdecydowaną  tendencje   do   obwiniania   się  za   to,   co   dzieje   się  domu.   Często 
bowiem   awantury   zaczynają  się  od   kłótni   o   kwestie   opieki   lub   wychowania   dzieci.   Nie 
rozumiejąc dynamiki i procesu przemocy uważają, że to one powodują przemoc. To prowadzi 
je do wniosku, że powinny zmienić swe zachowanie by zapanował spokój – są np. bardzo 
grzeczne,   spokojne,  świetnie   się  uczą.   Zauważono,  że   nawet   niemowlęta   zmieniają  swe 
zachowanie jakby przeczuwając, że może to wyciszyć negatywne emocje.
Instytucje mające jako pierwsze kontakt z rodziną, w której  stosowana jest przemoc, 
powinny:
·
rozpoznać jaki wpływ przemoc wywarła na dzieci;
·
podjąć kroki niezbędna do pociągnięcia sprawcy do odpowiedzialności;
·
·
zapewnić  odpowiednie   wsparcie   opiekunowi   dzieci   (matka,   ojciec),   co   wpłynie   na 
sytuację dzieci;
·
zawiadomić odpowiednia organizacje/instytucje zajmujące się opieką nad dziećmi.
Organizacja/instytucja wyspecjalizowana do ochrony praw dzieci powinna:
·
przeprowadzić rozmowę z rodzicami (oddzielnie);
·
wysłuchać dziecko;
·
zapewnić bezpieczne schronienie dla opiekuna (zwykle matki) i dzieci ­ zanim podda się 
wątpliwość jego zdolność do sprawowania opieki nad nimi;
·
podjąć odpowiednie kroki prawne wobec sprawcy;
·
rozważyć jaki wpływ na to, co zastano w domu, miała przemoc domowa, zanim postawi 
się zarzut o zaniedbanie dzieci.
                                        (Źródło: materiały szkoleniowe ­ WOTUW Zielona Góra 2008r.)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin