10 przykazan nauki jezyka.txt

(35 KB) Pobierz
Z dramš nagle okazuje się, że nauka języka jest łatwa i nie wymaga żadnych szczególnych uzdolnień. Zupełnie na tej samej zasadzie na jakiej nie wymaga ich rozmowa przy filiżance kawy.

Gdy człowiek odpuci myl, że ważne jest CO ma powiedzieć, oraz JAK ma to ujšć - nagle słowa cisnš się same. Cała rzecz w tym, że większoć z nas nauczono myleć dokładnie na odwrót.

Otóż - mówiono nam już od pierwszych klas podstawówki - trzeba wypowiadać się Z SENSEM i NA TEMAT. Co gorsza, trzeba mówić albo DOBRZE, albo WCALE! Przy tych wszystkich obostrzeniach jak tu w ogóle zaczšć?

Nasza sytuacja jest sytuacjš przysłowiowego Żyda z dowcipu, tego który modlił się do Pana Boga, aby pomógł mu wygrać na loterii, ale nie umiał pomóc szczęciu i nie wpadł na to, aby po prostu ić i kupić los.

Technika uczenia przez dramę jest takim włanie bardzo praktycznym krokiem, jaki możesz uczynić na drodze do drobnej, a pomijanej dotšd sprawy w twojej edukacji - przejciu do rzeczywistego MÓWIENIA w języku obcym. Mówienia, które jest frajdš.
Przykładowe ćwiczenia

Aby dać ogólne pojęcie o zastosowaniu tej metody w nauce języków, poniżej przedstawiam kilka przykładów ćwiczeń dramowych, ktore wykorzystuję:

    * Ożywienie obrazka Uczestnicy pracujš w parach. Każda para dostaje obrazek. Celem pracy jest odtworzenie sytuacji na obrazku, bez pokazywania obrazka i bez mówienia, a wyłšcznie gestem, mimikš, itp. Grupa następnie interpretuje to, co widzi, starajšc się, mówišc po angielsku, ustalić, co faktycznie dzieje się na obrazku.
      Ćwiczenie aktywizuje wyobranię i zdolnoci motoryczne. Wzajemne przerzucanie się domysłami nt. faktycznej treci obrazka, ktorego nie widać, tworzy kontekst do mówienia i mylenia po angielsku. Działanie w grupie zdejmuje indywidualnš odpowiedzialnoć z uczestników za popełnione błędy, poprawiajšc ich płynnoć i inicjatywę. Wreszcie - humor sytuacji obniża poziom lęku.
    * Smak, dotyk, węch Uczestnicy, za pomocš gestów i mimiki obrazujš doznania smakowe, dotykowe i/lub węchowe wylosowanych na kartkach przedmiotów. Przykłady przedmiotów to: smażona cebulka, goršce żelazko, kostka lodu, zasuszony jeżowiec, surowe ciasto na naleniki, nieszczelna butla z gazem. Następnie tłumaczš po angielsku, dlaczego dany obiekt znalazł się w ich posiadaniu i co się z nim zaraz stanie.
      Zadanie aktywizuje różnorodne kanały zmysłowe, zwiększajšc tym samym chłonnoć pamięci i zaangażowanie. Mimiczne przedstawianie przedmiotów skłania uczestników do porzucenia obaw przed "utratš twarzy", oraz do humorystycznego potraktowania własnych błędów i niedocišgnięć. Porzucenie perfekcjonizmu pobudza płynnoć i spontanicznoć wypowiedzi.
    * Burza mózgów Pracujšc z listš nowych słówek, uczestnicy, w trzyosobowych grupach, wymylajš jak najwięcej tytułów do filmu, który ilustrować ma zadany obrazek. Każdy tytuł powinien uwzgledniać przynajmniej jedno słowo z listy. Następnie grupa wspólnie decyduje o czym jest każdy z wymylonych w ten sposób filmów. Uczestnicy piszš krotkie recenzje wybranego filmu. Na końcu każdy zachwala lub krytykuje "swój" film przed grupš.
      Ćwiczenie pobudza wyobranię i mylenie werbalne, utrwala poznane słowa przez powtarzanie, oraz rozbawia oryginalnociš tytułów, jakie wymylajš uczestnicy. Kolejne działania ćwiczš sprawnoć poprawnego wyrażania się na pimie. Przygotowanie recenzji ułatwia póniejszš wypowied przed grupš.
    * Reguły gry Uczestnicy w parach opracowujš i zapisujš zasady wymylonej przez siebie gry w piłkę. Następnie każda para gra w swojš gre przed grupš. Grupa zgaduje zasady gry, które następnie sš porównywane z zapisanymi na kartce. Omawiana jest właciwoć zasad i wprowadza się ewentualne ulepszenia.
      Zabawa służy przećwiczeniu i utrwaleniu czasowników zwišzanych z ruchem, oraz zasad opisywania czynnoci bšd procedury. Ruchowy aspekt gry rozbawia uczestników i ułatwia spontanicznoć wypowiedzi. Wspólne rozważanie i dyskusja tworzš naturalne warunki aktywizujšce mówienie.

(częć pomysłów została zaczerpnięta z pozycji Drama Techniques in Language Learning, autorstwa Alana Maley'a i Alana Duff'a, Cambridge University Press, 1996)




10 przykazań do nauki niemieckiego

10 przykazań metodyka

 Jak szybko i skutecznie uczyć się nowego języka

 
Stare Dobre Małżeństwo
Moja chwila
Trwaj jeszcze moja chwilo
We wszechwiecie
Niech gwiazdy mnie okadzš
Solš i kosmicznym pieprzem
Niech chichocze nad ranem
Niebo pełne od księżyca
Niech zważy się
Niepomylny wiatr
W gwiazdozbiorze Wagi
A potem do lamusa
Niech daje szusa
Trwaj moja chwilo
Bo jeste tak krótka
Że głupieję ze szczęcia Trwaj jeszcze moja chwilo We wszechwiecie Niech gwiazdy mnie okadzš Solš i kosmicznym pieprzem Niech chichocze nad ranem Niebo pełne od księżyca Niech zważy się Niepomylny wiatr W gwiazdozbiorze Wagi A potem do lamusa Niech daje szusa Trwaj moja chwilo Bo jeste tak krótka Że głupieję ze szczęcia 

? ucz się systematycznie  najlepiej codziennie 15  30 minut. Z badań wynika, że osoba dorosła jest w stanie zapamiętać około 15 obcych słów dziennie. Pomnóż razy 365 dni!

 
Obršczki (Life)
wiat z mojego snu
Lepszy jest niż ten realny wiat.
Miłoć w wiatłocieniach, kształty jak przez dym,
Ršk naszych balet.

Rzucam się w złudzenia, wierzę, pragnę, chcę,
Płonę ogniem jasnych oczu twych.
Razem i osobno jak obršczki dwie?
Z palca na palec,
Dzi albo wcale.

Ref.
Trwaj,
Szczęcia chwilo, trwaj,
W rozmowie ciał
Z nami żyj.

Trwaj,
W dotyku warg.
Jeli to sen,
Nie budcie mnie,
Bajkę i tak
Przerwie dzień.

miejesz się, że kocham sny,
Ale Ty naprawdę jeste tam.
Usta twe czytajš mego ciała biel?
W mroku ospale
Ršk naszych balet,

wiat realny czasem tylko boli mnie,
W klatce zimnych zdarzeń Ty i ja.
Razem jak więniowie, jak obršczki dwie?
Z palca na palec,
Dzi albo wcale.

Jeszcze mi się zdawaj,
Jeszcze zostań snem.
Nim rozkradnie wszystko
Pierwszy brzask.

Miłoć jest jak motyl,
Pozwól wierzyć w to?
Z palca na palec,
Dzi albo wcale.

Trwaj,
Szczęcia chwilo trwaj,
W rozmowie ciał
Z nami żyj.

Trwaj,
W dotyku warg.
I nie mów mi,
Że musisz ić,
Że zżera cię
Zazdroć o?
Obršczki dwie. 

wszystko, co warte zachwytu.


Stacja raj
tekst: Robert Kasprzycki
muzyka: Janusz Radek

Ten szalony pocišg który wiezie mnie przez wiat
Miasta mija nocš i już od tylu pędzi lat
A w zamglonym niebie Bóg już czeka na mnie 
Kiedy czas zatrzyma się

Szare wagony już płynš jak wrony przez nieg
Szare obłoki jak senne tłumoki we nie

Mam na sercu rysę diament wyrył jš
W oku błyszczy grudka a łzy pod skórš duchy piš
Ile dni w podróży ile jeszcze lat
Powiedz gdzie się kończy wiat

Szare wagony popłynš jak wrony przez nieg
Szare obłoki jak senne tłumoki we nie

Oni cišgle piš 
Każdy miał
Swój szczęliwy dzień
I każdy chce być tam 
Choćby dla zabawy
Oni cišgle niš 
A ja tu
Brnę co tchu i szukam
że może także mi 
to się zdarzy wreszcie 
nowy bilet do stacji raj

Szare wagony popłynš jak wrony przez nieg
Szare obłoki jak senne tłumoki we nie

Oni piš Każdy miał 
Swój szczęliwy dzień
I każdy chce byćtam
Choćby dla zabawy
Oni cišgle niš 
A ja tu 
Brę co tchu i szukam
że może także mi 
to się zdarzy wreszcie


Oni piš Każdy miał 
Swój szczęliwy dzień
I każdy chce byćtam
Choćby dla zabawy
Oni cišgle niš 
A ja tu 
Brę co tchu i szukam
że może także mi 
to się zdarzy wreszcie
nowy bilet do stacji Raj

Tu...



Kolorowy anioł
tekst i muzyka: Janusz Radek

z witrażem brama numer pięć
tam wszystko wydarzyło się
a wiatło którym teraz jest
stało się blade jak ta mierć
on tego pragnšł tego chciał
archanioł Gabriel takich bram
a jego przeroczysta dłoń
złamanym szkłem przecięła skroń
tylko nam ciebie było brak
tylko nam ciebie było brak
kolorowy anioł
oszalały ptak
wszyscy chcš polecieć za nim
lecz nie wiedzš jak




Casino Royal
tekst: Robert Kasprzycki, Janusz Radek
muzyka: Janusz Radek

jestem bramkarzem u raju bram
nic już nie muszę bo wszystko już mam 
z góry spoglšdam na głupców rój
wiem kogo spucić a kto będzie mój
z góry przegrany jak każdy mieć
niech nawet nie mie nadziei dzi mieć
bo nie wystarczy w łapę dać
żeby już tylko wybierać i brać

każdy chciałby wspišć się na szczyt 
szukajš drogi lecz jej przecież nie zna nikt
każdy chciałby dostać się tam
lecz dobry boże nie pomoże żaden plan
każdy chciałby wspišć się na szczyt
szukajš drogi lecz nie starczy dobrym być
każdy dzisiaj chciałby być tam 
gdzie cały wiat wyglšda jak Casino Royal

jestem bramkarzem u raju bram
nic mi się nie chcę bo stoję tu sam
kiedy mnie znudzi to stado głów 
zamykam bramę a ty swoje mów
mnie nie przekona dzi żaden z was 
już nic nie słyszę a w sercu mam głaz 
a może wcale nie ma mnie
kto mi nie wierzy niech wierzy w co chce

każdy chciałby wspišć się na szczyt
szukajš drogi lecz jej przecież nie zna nikt
każdy chciałby dostać się tam
lecz dobry boże nie pomoże żaden plan 
każdy chciałby wspišć się na szczyt
szukajš drogi lecz nie starczy dobrym być 
każdy dzisiaj chciałby być tam
gdzie cały wiat wyglšda jak Casino Royal



 Wróć na górę

Wróć na stronę głównš
    

Mr. Lucyfery
tekst i muzyka: Janusz Radek

zmuszony nie chciałem tego
skazany za jedno słowo "nie"
w te ciepłe trafiłem strony
samotny choć wkoło wrze
ci wszyscy nie zaproszeni
wcišż krzyczš że taki skwar
ja chętnie z nimi bym się zamienił 
samotny czuję się tak
ja nie chciany tam na niebie
nie lubiany raczej tu
więc stršcili mnie pod ziemię 
od tej pory nie amm dobrych snów
bez szans na dobre słowo
ucieczki, pomocy brak
ta klštwa nad mojš głowš 
zło całe zwala na kark 
a może gdzie indziej wina
kto inny tak cierpieć ma 
tych wszystkich do mnie przysyła 
z przydzia...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin