Z dramš nagle okazuje się, że nauka języka jest łatwa i nie wymaga żadnych szczególnych uzdolnień. Zupełnie na tej samej zasadzie na jakiej nie wymaga ich rozmowa przy filiżance kawy. Gdy człowiek odpuci myl, że ważne jest CO ma powiedzieć, oraz JAK ma to ujšć - nagle słowa cisnš się same. Cała rzecz w tym, że większoć z nas nauczono myleć dokładnie na odwrót. Otóż - mówiono nam już od pierwszych klas podstawówki - trzeba wypowiadać się Z SENSEM i NA TEMAT. Co gorsza, trzeba mówić albo DOBRZE, albo WCALE! Przy tych wszystkich obostrzeniach jak tu w ogóle zaczšć? Nasza sytuacja jest sytuacjš przysłowiowego Żyda z dowcipu, tego który modlił się do Pana Boga, aby pomógł mu wygrać na loterii, ale nie umiał pomóc szczęciu i nie wpadł na to, aby po prostu ić i kupić los. Technika uczenia przez dramę jest takim włanie bardzo praktycznym krokiem, jaki możesz uczynić na drodze do drobnej, a pomijanej dotšd sprawy w twojej edukacji - przejciu do rzeczywistego MÓWIENIA w języku obcym. Mówienia, które jest frajdš. Przykładowe ćwiczenia Aby dać ogólne pojęcie o zastosowaniu tej metody w nauce języków, poniżej przedstawiam kilka przykładów ćwiczeń dramowych, ktore wykorzystuję: * Ożywienie obrazka Uczestnicy pracujš w parach. Każda para dostaje obrazek. Celem pracy jest odtworzenie sytuacji na obrazku, bez pokazywania obrazka i bez mówienia, a wyłšcznie gestem, mimikš, itp. Grupa następnie interpretuje to, co widzi, starajšc się, mówišc po angielsku, ustalić, co faktycznie dzieje się na obrazku. Ćwiczenie aktywizuje wyobranię i zdolnoci motoryczne. Wzajemne przerzucanie się domysłami nt. faktycznej treci obrazka, ktorego nie widać, tworzy kontekst do mówienia i mylenia po angielsku. Działanie w grupie zdejmuje indywidualnš odpowiedzialnoć z uczestników za popełnione błędy, poprawiajšc ich płynnoć i inicjatywę. Wreszcie - humor sytuacji obniża poziom lęku. * Smak, dotyk, węch Uczestnicy, za pomocš gestów i mimiki obrazujš doznania smakowe, dotykowe i/lub węchowe wylosowanych na kartkach przedmiotów. Przykłady przedmiotów to: smażona cebulka, goršce żelazko, kostka lodu, zasuszony jeżowiec, surowe ciasto na naleniki, nieszczelna butla z gazem. Następnie tłumaczš po angielsku, dlaczego dany obiekt znalazł się w ich posiadaniu i co się z nim zaraz stanie. Zadanie aktywizuje różnorodne kanały zmysłowe, zwiększajšc tym samym chłonnoć pamięci i zaangażowanie. Mimiczne przedstawianie przedmiotów skłania uczestników do porzucenia obaw przed "utratš twarzy", oraz do humorystycznego potraktowania własnych błędów i niedocišgnięć. Porzucenie perfekcjonizmu pobudza płynnoć i spontanicznoć wypowiedzi. * Burza mózgów Pracujšc z listš nowych słówek, uczestnicy, w trzyosobowych grupach, wymylajš jak najwięcej tytułów do filmu, który ilustrować ma zadany obrazek. Każdy tytuł powinien uwzgledniać przynajmniej jedno słowo z listy. Następnie grupa wspólnie decyduje o czym jest każdy z wymylonych w ten sposób filmów. Uczestnicy piszš krotkie recenzje wybranego filmu. Na końcu każdy zachwala lub krytykuje "swój" film przed grupš. Ćwiczenie pobudza wyobranię i mylenie werbalne, utrwala poznane słowa przez powtarzanie, oraz rozbawia oryginalnociš tytułów, jakie wymylajš uczestnicy. Kolejne działania ćwiczš sprawnoć poprawnego wyrażania się na pimie. Przygotowanie recenzji ułatwia póniejszš wypowied przed grupš. * Reguły gry Uczestnicy w parach opracowujš i zapisujš zasady wymylonej przez siebie gry w piłkę. Następnie każda para gra w swojš gre przed grupš. Grupa zgaduje zasady gry, które następnie sš porównywane z zapisanymi na kartce. Omawiana jest właciwoć zasad i wprowadza się ewentualne ulepszenia. Zabawa służy przećwiczeniu i utrwaleniu czasowników zwišzanych z ruchem, oraz zasad opisywania czynnoci bšd procedury. Ruchowy aspekt gry rozbawia uczestników i ułatwia spontanicznoć wypowiedzi. Wspólne rozważanie i dyskusja tworzš naturalne warunki aktywizujšce mówienie. (częć pomysłów została zaczerpnięta z pozycji Drama Techniques in Language Learning, autorstwa Alana Maley'a i Alana Duff'a, Cambridge University Press, 1996) 10 przykazań do nauki niemieckiego 10 przykazań metodyka Jak szybko i skutecznie uczyć się nowego języka Stare Dobre Małżeństwo Moja chwila Trwaj jeszcze moja chwilo We wszechwiecie Niech gwiazdy mnie okadzš Solš i kosmicznym pieprzem Niech chichocze nad ranem Niebo pełne od księżyca Niech zważy się Niepomylny wiatr W gwiazdozbiorze Wagi A potem do lamusa Niech daje szusa Trwaj moja chwilo Bo jeste tak krótka Że głupieję ze szczęcia Trwaj jeszcze moja chwilo We wszechwiecie Niech gwiazdy mnie okadzš Solš i kosmicznym pieprzem Niech chichocze nad ranem Niebo pełne od księżyca Niech zważy się Niepomylny wiatr W gwiazdozbiorze Wagi A potem do lamusa Niech daje szusa Trwaj moja chwilo Bo jeste tak krótka Że głupieję ze szczęcia ? ucz się systematycznie najlepiej codziennie 15 30 minut. Z badań wynika, że osoba dorosła jest w stanie zapamiętać około 15 obcych słów dziennie. Pomnóż razy 365 dni! Obršczki (Life) wiat z mojego snu Lepszy jest niż ten realny wiat. Miłoć w wiatłocieniach, kształty jak przez dym, Ršk naszych balet. Rzucam się w złudzenia, wierzę, pragnę, chcę, Płonę ogniem jasnych oczu twych. Razem i osobno jak obršczki dwie? Z palca na palec, Dzi albo wcale. Ref. Trwaj, Szczęcia chwilo, trwaj, W rozmowie ciał Z nami żyj. Trwaj, W dotyku warg. Jeli to sen, Nie budcie mnie, Bajkę i tak Przerwie dzień. miejesz się, że kocham sny, Ale Ty naprawdę jeste tam. Usta twe czytajš mego ciała biel? W mroku ospale Ršk naszych balet, wiat realny czasem tylko boli mnie, W klatce zimnych zdarzeń Ty i ja. Razem jak więniowie, jak obršczki dwie? Z palca na palec, Dzi albo wcale. Jeszcze mi się zdawaj, Jeszcze zostań snem. Nim rozkradnie wszystko Pierwszy brzask. Miłoć jest jak motyl, Pozwól wierzyć w to? Z palca na palec, Dzi albo wcale. Trwaj, Szczęcia chwilo trwaj, W rozmowie ciał Z nami żyj. Trwaj, W dotyku warg. I nie mów mi, Że musisz ić, Że zżera cię Zazdroć o? Obršczki dwie. wszystko, co warte zachwytu. Stacja raj tekst: Robert Kasprzycki muzyka: Janusz Radek Ten szalony pocišg który wiezie mnie przez wiat Miasta mija nocš i już od tylu pędzi lat A w zamglonym niebie Bóg już czeka na mnie Kiedy czas zatrzyma się Szare wagony już płynš jak wrony przez nieg Szare obłoki jak senne tłumoki we nie Mam na sercu rysę diament wyrył jš W oku błyszczy grudka a łzy pod skórš duchy piš Ile dni w podróży ile jeszcze lat Powiedz gdzie się kończy wiat Szare wagony popłynš jak wrony przez nieg Szare obłoki jak senne tłumoki we nie Oni cišgle piš Każdy miał Swój szczęliwy dzień I każdy chce być tam Choćby dla zabawy Oni cišgle niš A ja tu Brnę co tchu i szukam że może także mi to się zdarzy wreszcie nowy bilet do stacji raj Szare wagony popłynš jak wrony przez nieg Szare obłoki jak senne tłumoki we nie Oni piš Każdy miał Swój szczęliwy dzień I każdy chce byćtam Choćby dla zabawy Oni cišgle niš A ja tu Brę co tchu i szukam że może także mi to się zdarzy wreszcie Oni piš Każdy miał Swój szczęliwy dzień I każdy chce byćtam Choćby dla zabawy Oni cišgle niš A ja tu Brę co tchu i szukam że może także mi to się zdarzy wreszcie nowy bilet do stacji Raj Tu... Kolorowy anioł tekst i muzyka: Janusz Radek z witrażem brama numer pięć tam wszystko wydarzyło się a wiatło którym teraz jest stało się blade jak ta mierć on tego pragnšł tego chciał archanioł Gabriel takich bram a jego przeroczysta dłoń złamanym szkłem przecięła skroń tylko nam ciebie było brak tylko nam ciebie było brak kolorowy anioł oszalały ptak wszyscy chcš polecieć za nim lecz nie wiedzš jak Casino Royal tekst: Robert Kasprzycki, Janusz Radek muzyka: Janusz Radek jestem bramkarzem u raju bram nic już nie muszę bo wszystko już mam z góry spoglšdam na głupców rój wiem kogo spucić a kto będzie mój z góry przegrany jak każdy mieć niech nawet nie mie nadziei dzi mieć bo nie wystarczy w łapę dać żeby już tylko wybierać i brać każdy chciałby wspišć się na szczyt szukajš drogi lecz jej przecież nie zna nikt każdy chciałby dostać się tam lecz dobry boże nie pomoże żaden plan każdy chciałby wspišć się na szczyt szukajš drogi lecz nie starczy dobrym być każdy dzisiaj chciałby być tam gdzie cały wiat wyglšda jak Casino Royal jestem bramkarzem u raju bram nic mi się nie chcę bo stoję tu sam kiedy mnie znudzi to stado głów zamykam bramę a ty swoje mów mnie nie przekona dzi żaden z was już nic nie słyszę a w sercu mam głaz a może wcale nie ma mnie kto mi nie wierzy niech wierzy w co chce każdy chciałby wspišć się na szczyt szukajš drogi lecz jej przecież nie zna nikt każdy chciałby dostać się tam lecz dobry boże nie pomoże żaden plan każdy chciałby wspišć się na szczyt szukajš drogi lecz nie starczy dobrym być każdy dzisiaj chciałby być tam gdzie cały wiat wyglšda jak Casino Royal Wróć na górę Wróć na stronę głównš Mr. Lucyfery tekst i muzyka: Janusz Radek zmuszony nie chciałem tego skazany za jedno słowo "nie" w te ciepłe trafiłem strony samotny choć wkoło wrze ci wszyscy nie zaproszeni wcišż krzyczš że taki skwar ja chętnie z nimi bym się zamienił samotny czuję się tak ja nie chciany tam na niebie nie lubiany raczej tu więc stršcili mnie pod ziemię od tej pory nie amm dobrych snów bez szans na dobre słowo ucieczki, pomocy brak ta klštwa nad mojš głowš zło całe zwala na kark a może gdzie indziej wina kto inny tak cierpieć ma tych wszystkich do mnie przysyła z przydzia...
haneczka.84