poradnik-mako.pdf

(153 KB) Pobierz
Imię, nazwisko, adres e-mail osoby odpowiedzialnej za dokument:
Przewodnik dla rolników
– zarządzanie ryzykiem w miejscu pracy
Dokument ten został przetłumaczony i zaadoptowany za zgodą Occupational Safety and Health Service,
z oryginału opublikowanego przez ww. instytucję i dostępnego na stronie internetowej
http://www.osh.dol.govt.nz/order/catalogue/pdf/farmerscf.pdf
Tłumaczenia dokonano uwzględniając uwarunkowania krajowe, należy się jednak upewnić, czy odpowiednie
polskie prawodawstwo, normy i wymagania zostały w pełni uwzględnione.
Przytaczanie informacji zawartych w dokumencie jest dozwolone pod warunkiem powołania się na tłumaczenie
i oryginał.
Autorzy zarówno oryginalnego dokumentu, jak i tłumaczenia, nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie
informacji w nim zawartych.
Zarządzanie czynnikami krytycznymi w miejscu pracy
Niniejsza lista i pytania związane są tak zaprojektowane, aby pomóc w kontrolowaniu ryzyka
w prowadzonych pracach rolniczych – ryzyka, które może być przyczyną śmierci lub ciężkich
urazów doznanych przez ciebie, członków twojej rodziny, pracowników i inne osoby.
LISTA KONTROLNA CZYNNIKÓW KRYTYCZNYCH
Krok 1
Zidentyfikować
działalność zawodową
o potencjalnie
wysokim ryzyku.
Krok 2
Dobrać czynniki krytyczne, które odnoszą
się do czynności zawodowych.
Ocenić kodowane kolorem pytania
związane dla każdego czynnika
krytycznego w celu określenia, czy
występują znaczące zagrożenia.
Krok 3
Odnieść do
odpowiednich
dokumentów
związanych
z zarządzaniem
ryzykiem.
Pojazdy rolnicze
1. Ciągniki rolnicze
Ocena poziomu umiejętności obsługi pojazdów
Ograniczenia dotyczące pojazdu w odniesieniu
do wykonania przewidzianych zadań
Urządzenia doczepiane do pojazdów i ich wpływ
na pojazd
Warunki środowiskowe
Teren
Poziom obsługi technicznej pojazdu
Rolnicze pojazdy terenowe/pasażer
motoroweru, roweru
Wiek rowerzysty, motocyklisty/kierowcy
ciągnika rolniczego
Ramy bezpieczeństwa/pasy
bezpieczeństwa/osłony
Wprowadzić
odpowiednie poziomy
kontroli i pomiarów
(aktualne normy
przemysłowe).
2. Rolnicze pojazdy
terenowe
3. Motorowery i rowery
Monitorować
działalność
zawodową, aby
zapewnić, że przyjęte
poziomy kontroli są
efektywne.
Maszyny
4. Maszyny poruszające
się i stacjonarne
Nieosłonięte pasy klinowe i wielokrążki,
łańcuchy i koła łańcuchowe napędzane
Nieosłonięte wały i niebezpieczne części
Wały napędowe
Śledzić wypadki
(urazy ciała lub
sytuacje potencjalnie
wypadkowe) w celu
określenia, jakie
dodatkowe poziomy
kontroli są
Inwentarz żywy
5. Hodowla inwentarza
żywego
Typ/rodzaj inwentarza
Dostosowanie obejścia
Metody hodowli inwentarza
1
20040978.001.png
Zagrożenia zdrowia
6. Rolnicze środki
chemiczne
Etykietowanie/informacje zawarte w kartach
charakterystyk substancji niebezpiecznych
Metody postępowania
Wymagany poziom ochrony
Przechowywanie i usuwanie
Monitorowanie zdrowia
Źródła infekcji
Narażenie na infekcje
Szczepienia
Poziom narażenia
wymagane.
7. Leptospirosis
8. Melanoma
(nowotwory skóry)
JAK KORZYSTAĆ Z LISTY CZYNNIKÓW KRYTYCZNYCH?
Krok 1
Zidentyfikować czynności
zawodowe o potencjalnie
wysokim ryzyku (według
listy kontrolnej).
Krok 2
Wybrać czynniki krytyczne, które
mają zastosowanie do czynności
zawodowej.
Ocenić kodowane kolorem pytanie
związane dotyczące każdego
wybranego czynnika krytycznego.
Odpowiedz na każde pytanie
związane „tak” lub „nie”.
Krok 3
Jeżeli odpowiedź na
jakiekolwiek pytanie związane
brzmi „nie”, to należy podjąć
odpowiednie działania
kontrolne.
PYTANIA ZWIĄZANE – POJAZDY ROLNICZE: 1. Ciągniki rolnicze,
2. Rolnicze pojazdy terenowe, 3. Rowery i motorowery
OCENA POZIOMU UMIEJĘTNOŚCI OPERATORA
Czy poziom doświadczenia operatora jest odpowiedni do zadań przewidzianych do
wykonania?
Czy operator ma wiedzę dotyczącą procedur bezpieczeństwa obsługi (dobre
praktyki)?
Czy poziom umiejętności operatora jest odpowiedni do pracy na terenie pochyłym
i w warunkach terenu o wysokim ryzyku?
Czy operator jest w stanie rozpoznać sytuacje o potencjalnie wysokim ryzyku?
Czy zweryfikowałeś aktualny poziom umiejętności operatora w praktyce?
OGRANICZENIA DOTYCZĄCE POJAZDU W ODNIESIENIU DO PRZEWIDZIANYCH
ZADAŃ
Czy są przestrzegane zalecenia projektantów i producentów dotyczące zakresu
stosowania/użytkowania pojazdu?
Czy ustalono, że pojazd jest odpowiedni do typu warunków terenu?
Czy ustalono maksymalne bezpieczne nachylenie pojazdu?
Czy ustalono maksymalną wielkość narzędzi (maszyn doczepianych) do pojazdu?
Czy ustalono maksymalną prędkość poruszania się pojazdem podczas wykonywania
prac?
Czy znane są ograniczenia dotyczące maksymalnej masy i rozkładu ładunku
w pojeździe?
2
20040978.002.png
UŻYTKOWANIE NARZĘDZI (MASZYN DOCZEPIANYCH DO POJAZDU) I ICH
WPŁYW NA POJAZD
Czy zapewnione jest bezpieczne użycie pojazdu z narzędziami (maszynami
doczepionymi do pojazdu)?
Czy ustalono masę i rozkład ładunku dla narzędzi (maszyn doczepionych do
pojazdu)?
Czy zidentyfikowano i zaspokojono inne potrzeby i wymagania dotyczące
dodatkowych umiejętności operatora?
Czy zidentyfikowano sytuacje potencjalnego ryzyka związane z narzędziami
(maszynami doczepionymi do pojazdu)?
WARUNKI ŚRODOWISKOWE
Czy znane są wpływy pogody na warunki podłoża?
Czy zidentyfikowano jakiekolwiek warunki podłoża, które mogą oddziaływać na
użytkowanie pojazdu?
Czy zidentyfikowano miejsca o wysokim ryzyku związanym z pogodą i warunkami
nawierzchni?
TEREN
Czy na terenie gospodarstwa są obszary, na które nie można wjechać pojazdami
i narzędziami (maszynami doczepionymi do pojazdu)?
Czy są obszary, na które nie można wjechać przy pewnych warunkach pogodowych
i podłoża?
Czy zidentyfikowano obszary o wysokim ryzyku w odniesieniu do warunków
podłoża?
Czy zidentyfikowano wpływ pochyłości terenu na obsługę pojazdu?
Czy zidentyfikowano jakiekolwiek przeszkody na pochyłym terenie?
OBSŁUGA TECHNICZNA POJAZDU
Czy są przestrzegane zalecenia serwisowe dostawcy (regularne przeglądy
techniczne)?
Czy codziennie są sprawdzane hamulce, opony, układ kierowniczy, urządzenia
kontrolne pojazdu?
Czy ustalono procedurę odnotowywania uszkodzeń pojazdu?
PASAŻEROWIE ROWERÓW, MOTOROWERÓW I ROLNICZYCH POJAZDÓW
TERENOWYCH
Czy oceniono ograniczenia działania pojazdu z pasażerem?
Czy oceniono bezpieczeństwo pasażera w danych warunkach terenowych?
Czy wzięto pod uwagę ocenę umiejętności operatora związanych z przewożeniem
pasażerów?
3
WIEK MOTOCYKLISTY, ROWERZYSTY I KIEROWCY
Czy sprawdzono wiek operatora pojazdu w odniesieniu do ograniczeń wynikających
z przepisów?
Czy młoda osoba jest świadoma potencjalnego ryzyka związanego z pojazdem?
Czy oceniono zdolność młodej osoby do bezpiecznego sterowania/kontrolowania
pojazdu?
Czy ustalono system oceny poziomu nadzoru i poziomu wymaganego szkolenia?
RAMY BEZPIECZEŃSTWA, PASY BEZPIECZEŃSTWA I OSŁONY
Czy zamocowana do pojazdu rama ochronna jest w dobrym stanie?
Czy wały z bezpośrednim dostępem są osłonięte?
Czy pojazd jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa?
Czy zaopatrzono się w ochrony przeciw hałasowi, promieniowaniu słonecznemu UV
i warunkom pogodowym?
PYTANIA ZWIĄZANE – MASZYNY: 4. OSŁONY BEZPIECZEŃSTWA
MASZYN ROLNICZYCH
OSŁONY – PRZENIESIENIA NAPĘDÓW, CZĘŚCI NIEBEZPIECZNYCH I WAŁÓW
NAPĘDOWYCH
Czy wszystkie pasy klinowe, łańcuchy i koła łańcuchowe, wały z bezpośrednim
dostępem, końcówki napędowe i niebezpieczne elementy są sprawdzone w celu
upewnienia się, że zostały odpowiednio osłonięte lub zabezpieczone w odpowiedniej
pozycji (sprawdzić pompy przelewowe, pompy do mleka, maszyny, urządzenia,
narzędzia, pojazdy)?
PYTANIA ZWIĄZANE – 5. HODOWLA INWENTARZA ŻYWEGO
TYP HODOWANEGO INWENTARZA
Czy przeprowadzono ocenę rodzaju lub rasy inwentarza, który ma być hodowany
(należy być świadomym różnych cech i różnic w zachowaniu się zwierząt)?
Czy zidentyfikowano zwierzęta stwarzające potencjalnie wysokie ryzyko, mogące
spowodować urazy ciała (wpływ na zachowanie się zwierząt: cykli sezonowych,
cielenia się, okresu godowego, itp.)?
DOSTOSOWANIE OBEJŚCIA
Czy projekt obejścia jest odpowiedni do zadań, które mają być realizowane?
Czy projekt obejścia jest praktyczny i czy eliminuje niepotrzebne przenoszenia?
Czy obejście jest regularnie sprawdzane i odpowiednio utrzymane?
Czy obejście jest zaprojektowane do hodowli zwierząt o różnych typach
zachowania?
Czy został zapewniony pracownikom dostęp dookoła zagród i do dróg ucieczki?
4
Czy projekt obejścia ułatwia swobodne przemieszczanie żywego inwentarza?
METODY HODOWLI INWENTARZA
Czy zidentyfikowano i usunięto przeszkody, które mogą powodować, że inwentarz
stanie się niespokojny?
Czy prowadzono ocenę ogólnych umiejętności hodowców inwentarza, ich wiedzy
i doświadczenia?
PYTANIA ZWIĄZANE – ASPEKTY ZDROWOTNE:
6. ROLNICZE ŚRODKI CHEMICZNE
ETYKIETOWNANIE/INFORMACJE ZAWARTE W KARTACH CHARAKTERYSTYK
SUBSTANCJI NIEBEZPIECZNYCH (KChSN)
Czy uzyskano informacje od dostawcy produktów chemicznych (KChSN lub
informacje z etykiet)?
Czy uzyskane informacje dotyczą bezpieczeństwa przenoszenia, środków
ochronnych, procedur awaryjnych, bezpiecznego przechowywania i usuwania?
Czy przeczytałeś i zrozumiałeś, jakie zabezpieczenia/ochrony są wymagane przed
użyciem i podczas używania środka chemicznego?
Uwaga: jeśli dostarczona informacja jest niejasna, wymagaj wyjaśnień od
dostawcy. Jeśli nie masz odpowiedniej informacji o produkcie chemicznym, nie
używaj go.
METODY POSTĘPOWANIA
Czy odniosłeś się do informacji dostawcy w celu określenia metody postępowania,
która zapewni najniższy poziom ryzyka?
Czy niezbędne jest kontrolowanie i monitorowanie narażenia na środki chemiczne
podczas ich przenoszenia?
Czy poziom ochrony jest odpowiedni podczas postępowania ze skoncentrowanymi
środkami chemicznymi (tzn. podczas przelewania, mieszania)?
WYMAGANY POZIOM OCHRONY
Czy odniosłeś się do informacji dostawcy w celu określenia poziomu ochrony
wymaganego do bezpiecznego postępowania ze środkami chemicznymi?
Czy upewniłeś się podczas zakupu środków ochronnych, że jest to odpowiedni
rodzaj w odniesieniu do używanych środków chemicznych?
Czy otrzymałeś zalecenia dotyczące poprawnego użytkowania i przechowywania
środków ochrony?
PRZECHOWYWANIE I USUWANIE
Czy masz informacje dostawcy dotyczące szczegółowych warunków
przechowywania i współoddziaływania z innymi substancjami?
Czy masz informacje dotyczące właściwych metod usuwania środków chemicznych?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin