Archiwista.doc

(30 KB) Pobierz
Archiwista

Archiwista

(Numer 243101 wg klasyfikacji zawodów i specjalności)
Do podstawowych zadań archiwisty należy rejestracja i gromadzenie akt poprzez ich przenoszenie do pomieszczeń archiwum oraz udostępnianie akt i dokumentów zainteresowanym. Archiwista jest również odpowiedzialny za znakowanie i pakowanie dokumentów oraz utrzymanie ładu i porządku w archiwum. Praca jednozmianowa, czas pracy 8 godzin. Archiwum składa się z pomieszczenia biurowego ze stanowiskiem komputerowym znajdującego się na pierwszym piętrze, oraz pomieszczenia, w którym przechowywane są dokumenty na parterze. Dokumenty przechowywane są na regałach o wysokości 3m. Niektóre regały są na stałe przymocowane do ścian, zaś pozostałe są wyposażone w mechaniczne mechanizmy ręcznego przesuwania (za pomocą korby). Dostęp do górnych półek regałów odbywa się za pomocą drabin rozstawnych. Dokumenty do pomieszczenia archiwum są transportowane za pomocą wózka ręcznego.

Lista do identyfikacji zagrożeń

Zagrożenie

Źródło zagrożenia (przyczyna)

Możliwe skutki zagrożenia

Środki ochrony przed zagrożeniami

Czynniki chemiczne drażniące, alergizujące.

Środki konserwujące papier, składniki stosowane w introligatorniach, kurz.

Podrażnienie górnych dróg oddechowych, kaszel, astma, alergie skórne, zatrucia.

Stosowanie środków ochrony indywidualnej.

Niekorzystny mikroklimat pomieszczeń.

Duża wilgotność i niskie temperatury.

Przeziębienia, choroby reumatyczne.

Klimatyzacja, odpowiednie ubranie.

Niewłaściwe oświetlenie stanowiska pracy.

Brak oświetlenia naturalnego, niesprawna instalacja elektryczna, zabrudzenie Ążródeł światła, nieodpowiednie parametry Ążródeł światła.

Zmęczenie i łzawienie oczu, bóle głowy.

Właściwe oświetlenie, czyszczenie Ążródeł światła z pyłu, przestrzeganie norm dotyczących oświetlenia.

Porażenie prądem elektrycznym.

Uszkodzony sprzet i instalacja elektryczna.

Porażenie prądem, śmierć.

Ochrona przeciwporażeniowa, właściwy stan gniazd sieciowych, przestrzeganie przepisów bhp przy urządzeniach elektrycznych, uwaga.

Pożar.

Zwarcie w instalacji elektrycznej, dużo materiałów łatwopalnych.

Poparzenia termiczne, śmierć.

Urządzenia sygnalizacyjne (czujniki dymu), sprawna instalacja elektryczna, sprzęt przeciwpożarowy.

Przeciążenie układu ruchu.

Praca na drabinie w wymuszonej pozycji, układanie i zdejmowanie ciężkiej dokumentacji, długotrwała praca przy komputerze.

Bóle kręgosłupa, pleców i nadgarstków, choroby układu ruchu.

Przestrzeganie norm podnoszenia ciężarów, ergonomiczne siedzisko do pracy z komputerem, odpowiednie drabiny, przerwy w pracy, gimnastyka.

Przeciążenie wzroku.

Długotrwała praca z monitorem ekranowym, nieczytelne dokumenty.

Osłabienie wzroku.

Przerwy w pracy, w razie potrzeby stosowanie okularów korekcyjnych, badania profilaktyczne wzroku.

Skaleczenia.

Ostre krawędzie papieru i okładek, zszywki i spinacze.

Drobne rany dłoni.

Wzmożona uwaga.

Uderzenie człowieka o nieruchome przedmioty.

Wyposażenie pomieszczenia archiwum, ograniczone przestrzenie, niewłaściwe oswietlenie.

Potłuczenia, guzy, siniaki.

Porządek, właściwe rozmieszczenie regałów, dobre oświetlenie, uwaga.

Uderzenie, przygniecenie przez spadające przedmioty.

Dokumenty ustawione na regałach.

Guzy, siniaki, potłuczenie, wstrząśnienie mózgu.

Stabilne, prawidłowo wykonane regały, właściwe zabezpieczenie akt na półkach.

Upadek na niższy poziom.

Praca na rozstawnej drabinie.

Zwichnięcia, stłuczenia, złamania, wstrząśnienie mózgu, śmierć.

Dobry stan techncizny drabin, stabilne i równe podłoże, przestrzeganie instrukcji.

Upadek na tym samym poziomie.

Nierówne, śliskie podłogi, odstające wykładziny, progi.

Potłuczenia, zwichnięcia, złamania.

Nieśliskie podłogi, zabezpieczone progi, właściwie umocowana wykładzina, odpowiednie obuwie, porządek.

Zagrożenie biologiczne - mikroorganizmy, grzyby, pleśń.

Kurz, wilgotny papier, bakterie i grzyby znajdujące się w niewłaściwie przechowywanych dokumentach.

Alergia, zakażenie górnych dróg oddechowych, podrażnienia, choroby skóry.

Praca w rękawiczkach i maskach, zwalczanie wilgoci, wietrzenie zbiorów, odkurzanie, porządek.

Zapylenie.

Zakurzone akta.

Podrażnienie dróg oddechowych, choroby układu oddechowego.

Zachowanie czystości, wenylacja, stosowanie środków ochrony indywidualnej (masek).

Ocena ryzyka zawodowego dla wytypowanych zagrożeń

Wybór metody oceny: wg PN-N-18002, PHA, Risk Score

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin