Jak szybko wykonać wizualizację i animację modelu 3D.pdf

(1155 KB) Pobierz
cr_3_pl.indd
Autodesk Inventor.
Ćwiczenia.
Problem 3.
Coraz częściej przy projektowaniu urządzeń
mechanicznych konieczne jest wizualne
przedstawienie tego, jak urządzenie będzie
działać lub pokazanie w akcji wybranych
mechanizmów maszyny. Wielu klientów
zamawiających urządzenia projektowane
specjalnie do wykonywania konkretnych
zadań chce zobaczyć na wizualizacji
zaproponowane rozwiązanie
i przedyskutować różne opcje. Wizualne
przedstawienie projektu może być dla firmy
projektowej istotnym elementem
ułatwiającym zdobycie zamówienia na
realizację projektu.
jest Autodesk Inventor 2008 i zawarty
w nim moduł Inventor Studio. W tym
programie można szybko wykonać dobrej
jakości wizualizację lub animację wideo,
cały proces może z łatwością przeprowadzić
konstruktor projektowanego urządzenia, a do
poznania działania Inventor Studio wystarczy
wykonanie prostego ćwiczenia.
W tym ćwiczeniu wykonamy wizualizację
modelu 3D oraz nakręcimy krótki film wideo
prezentujący projektowany wyrób. W celu
zapoznania się z modułem Inventor Studio
posłużymy się modelem 3D zabawkowej
wywrotki wykonanej z drewna, którą należy
samodzielnie wykonać. Do wykonania
ćwiczenia niezbędna jest znajomość techniki
modelowania części i zespołów w programie
Inventor.
Jak szybko wykonać dobrą wizualizację lub
animację? Czy konieczne jest zlecenie tego
zadania firmie z branży reklamowej? A może
trzeba wysłać pracownika na specjalistyczne
szkolenie? Odpowiedzią na te pytania
Krok 1
Wykonaj model zabawkowej wywrotki,
przedstawiony na ilustracji. Model powinien
składać się co najmniej z dwóch części, z
których jedna to skrzynia ładunkowa. Koła
wywrotki powinny stać na płaszczyźnie XY
całego złożenia. Skrzynia ładunkowa wywrotki
powinna odchylać się w tył obracając się
dookoła osi trzpienia mocującego skrzynię.
Krok 2
Do animacji odchylania skrzyni ładunkowej
wykorzystamy wiązanie kątowe.
Utwórz wiązanie kątowe pomiędzy
płaszczyzną podwozia wywrotki oraz
płaszczyzną skrzyni ładunkowej, jak na
ilustracji. Wartość początkowa kąta wynosi 0°.
Wskazówka. Należy zwrócić uwagę na to, aby
w modelu nie było innych wiązań, które będą
blokować odchylanie się skrzyni kontrolowane
wiązaniem kątowym.
309321002.027.png 309321002.028.png 309321002.029.png
Krok 3
Krok 4
W tym przypadku przypiszemy do modelu
materiał imitujący drewno sosnowe, a do
kół przypiszemy materiał imitujący tworzywo
sztuczne. Program wyposażony jest w dość
obszerną bibliotekę materiałów, która może
być rozbudowana o własne materiały
użytkownika.
Przypisz style powierzchni do komponentów
modelu. Kliknij ikonę narzędzia „Style
powierzchni”. Program
wyświetli okno dialogowe „Style powierzchni”.
Aby przypisać styl powierzchni do
komponentu zaznacz komponent przez
kliknięcie go w przeglądarce lub bezpośrednio
na modelu, odszukaj na liście styli folder
„Drewno, korek, itp.” i zaznacz styl „Drewno
(sosna)”, a następnie kliknij przycisk „Przypisz
styl powierzchni”, jak na ilustracji. Po
przypisaniu stylu komponent będzie wyglądał
jakby był wykonany z drewna sosnowego.
Włącz moduł Inventor Studio. W menu
„Aplikacje” wybierz pozycję „Inventor Studio”.
W panelu narzędzi pojawi się zestaw narzędzi
przeznaczonych do przygotowywania
wizualizacji i animacji wideo.
Aby utworzyć statyczny obraz dobrej jakości
wystarczy przypisać do komponentów style
powierzchni, ustawić styl oświetlenia oraz
styl sceny, a na koniec wyrednerować obraz.
W celu szybkiego wykonania
wyrenderowanego obrazu skorzystamy z
predefiniowanych styli sceny oraz oświetlenia,
a jedynym elementem, który przypiszemy będą
style powierzchni.
Przypisz style powierzchni do pozostałych
komponentów modelu. Koła modelu
wykorzystywanego w tym artykule posiadają
przypisany styl „Tworzywo sztuczne (czarne)”,
znajdujący się w folderze „Tworzywa sztuczne”.
Po przypisaniu wszystkich stylów zamknij
okno „Style powierzchni”. Gotowy model
z przypisanymi stylami powierzchni do
wszystkich komponentów przedstawiony jest
na ilustracji.
Krok 5
Ustaw swój model w pozycji podobnej do przedstawionej na
poprzedniej ilustracji. Należy włączyć widok perspektywiczny
i dopasować ustawienie modelu.
Utwórz wyrenderowany obraz modelu. W panelu narzędzi
kliknij ikonę „Obraz rendera” .
W wyświetlonym oknie „Renderowanie obrazu” wybierz
rozdzielczość tworzonego obrazu, np. 800x600 oraz style
oświetlenia i sceny. Pozostaw domyślnie proponowany styl
oświetlenia „(Bieżące oświetlenie)”, a z listy „Styl sceny”
wybierz pozycję „Odblaskowa PP XY”, jak na ilustracji.
309321002.030.png 309321002.001.png 309321002.002.png 309321002.003.png 309321002.004.png 309321002.005.png 309321002.006.png 309321002.007.png 309321002.008.png 309321002.009.png
Krok 5 (cd)
Kliknij przycisk „Renderuj”. Program utworzy wyrenderowany
obraz wywrotki przedstawiony na ilustracji.
Można zapisać ten obraz w jednym z popularnych formatów
rastrowych klikając ikonę dyskietki w oknie dialogowym
„Wynik renderowania”. Zamknij okno renderowania.
Obraz statyczny już jest gotowy. Taki obraz możemy zamieścić
w materiałach informacyjnych, na stronie internetowej czy w
katalogu.
Krok 6
Teraz przygotujemy animację pokazującą w jaki sposób przechyla się skrzynia
ładunkowa. Rozpoczniemy od zdefiniowania kamery, która będzie zmieniać swoje
położenie w czasie trwania filmu, co da w efekcie wrażenie chodzenia dookoła modelu.
Zdefiniuj kamerę z widoku modelu. Kliknij w przeglądarce prawym przyciskiem
w pozycję „Kamery” i w wyświetlonym menu wybierz pozycję „Utwórz kamerę z widoku”,
jak na ilustracji. W przeglądarce pojawi się pozycja „Kamera1”, a na ekranie widoczny
będzie sześcian ilustrujący kamerę.
Wskazówka. Po obróceniu modelu w dowolną stronę można zawsze powrócić do widoku
kamery, klikając w przeglądarce wpis „Kamera1” i wybierając w menu pozycję „Ustaw widok
do kamery”.
Krok 7
Do tworzenia animacji wideo konieczne jest
narzędzie, które zapisuje wszystkie zdarzenia
tworzące animację wideo. Takim narzędziem jest „Oś
czasu animacji” .
Włącz oś czasu animacji. Kliknij w panelu narzędzi
ikonę „Oś czasu animacji”. W dolnej części ekranu
pojawi się okno osi czasu animacji. Podstawowym
parametrem jest ustalenie czasu trwania animacji.
Krok 8
Wybierz kamerę i ustal końcowe położenie modelu względem
kamery. Rozwiń listę kamer znajdującą się w górnym prawym
narożniku osi czasu animacji i wybierz pozycję „Kamera1”, jak
na ilustracji.
Ustal położenie końcowe animacji. Zakładamy, że w piątej
sekundzie model zostanie obrócony tak, żeby wyraźnie było
widać odchylającą się skrzynię wywrotki. Ustaw suwak osi
czasu na piątej sekundzie, a następnie obróć model do pozycji
przedstawionej na ilustracji.
Ustal długość trwania animacji. Kliknij ikonę „Opcje
animacji”, znajdującą się w prawym górnym narożniku
osi czasu animacji. Ustal długość animacji na 5 sek.,
jak na ilustracji i zamknij okno. Oś czasu będzie
obejmować teraz tylko 5 sek.
Zatwierdź ustawienie modelu klikając ikonę „Dodaj operację
kamery”, zaznaczoną na ilustracji. Kliknij na osi czasu
przycisk „Przejdź do początku” , a następnie przycisk
„Odtwórz animację”. Program wykona obrót modelu od pozycji
wyjściowej do końcowej.
Na koniec ustaw model w pozycji początkowej. Teraz
wprowadzimy animację odchylania skrzyni wywrotki. Do tego
celu wykorzystamy funkcjonalność animacji wiązań
309321002.010.png 309321002.011.png 309321002.012.png 309321002.013.png 309321002.014.png 309321002.015.png
Krok 9
Zdefiniuj animację wiązania kątowego, które
kontroluje wychylenie skrzyni wywrotki.
Kliknij w panelu narzędzi ikonę „Animacja
wiązań” . W wyświetlonym
oknie „Animacja wiązań” włączony jest
domyślnie przycisk wybierania wiązania.
Zaznacz w przeglądarce, zdefiniowane na
początku ćwiczenia, wiązanie kątowe, jak na
ilustracji.
Ustal parametry animacji wiązania.
Pozostaw wartość kąta początkowego
równą „0 deg” i wprowadź wartość kąta
końcowego równą „45 deg”. Następnie
ustalimy przedział czasowy trwania animacji
kąta. Kliknij przycisk „Określ” i ustal czas
rozpoczęcia animacji na „2 s”., a czas
zakończenia animacji na „5 s”. Poprawne
ustawienia w oknie dialogowym „Animacja
wiązań” przedstawia ilustracja.
Możesz teraz sprawdzić jak będzie wyglądać
cały film wideo klikając przycisk „Odtwórz
animację”. Ostatnim krokiem tworzenia
filmu jest wyrenderowanie filmu.
Krok 10
Kliknij w przeglądarce ikonę „Renderowanie
animacji” .
W wyświetlonym oknie „Renderowanie
animacji” ustal parametry obrazu
przedstawione na ilustracji.
Kliknij przycisk „Renderuj”. Podaj nazwę
pliku wyjściowego animacji. W
wyświetlonym oknie „Właściwości eksportu
ASF” zaakceptuj ustawienia domyślne.
Program rozpocznie renderowanie 76 klatek
animacji. Na ilustracji poniżej
przedstawionych jest 5 klatek filmu
z kolejnych 5 sekund.
W ten sposób dowiedziałeś się jak
szybko wykonać dobrej jakości obraz
projektowanego urządzenia oraz film
prezentujący wybraną funkcjonalność
projektu.
309321002.016.png 309321002.017.png 309321002.018.png 309321002.019.png 309321002.020.png 309321002.021.png 309321002.022.png 309321002.023.png 309321002.024.png 309321002.025.png 309321002.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin