Przyczynek do analizy polozenia.pdf

(295 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
42 Piotr Jaroszewicz, Bogdan Roliƒski, Przerywam milczenie... 1939-1989 (Warszawa 1991) s. 158.
Leszek ˚ebrowski
Dolce vita...
Przyczynek do analizy po∏o˝enia
materialnego w∏adców PRL-u
Wszelkie rozwa˝ania, dotyczàce istoty i funkcjonowania systemu komunistycz-
nego w Polsce (1944-?) 1 ogranicza∏y si´ na ogó∏ do sfery ideologicznej, politycznej czy
organizacyjnej. Brak jest natomiast badaƒ na temat powiàzaƒ mi´dzy g∏oszonà ideologià,
sprowadzanà na ogó∏ do redystrybucji dóbr (has∏o „sprawiedliwoÊci spo∏ecznej”, wynika-
jàce z walki klas, postulatu równoÊci itp.) a wytworzonà, w wyniku zdobycia przez komu-
nistów w∏adzy, praktykà ˝ycia doczesnego ówczesnych elit.
Pewnà egzemplifikacjà poziomu ˝ycia materialnego „w∏aÊcicieli Polski Ludowej”
jest dokument, krà˝àcy wÊród najwy˝szych w hierarchii elit funkcjonariuszy Polskiej
Zjednoczonej Partii Robotniczej w paêdzierniku 1956 roku. Znajduje si´ on obecnie w
zbiorze „W. Dworakowski”, 2 przechowywanym w Archiwum Akt Nowych. Do 1990 roku
znajdowa∏ si´ on w Archiwum Komitetu Centralnego PZPR i nie by∏ dost´pny dla badaczy
tego okresu z wyjàtkiem nielicznego kr´gu pseudohistoryków, obdarzonych najwy˝szym
zaufaniem, którzy spe∏niali us∏ugowo-propagandowe funkcje wobec swych mocodawców.
Mówi on nam wi´cej o ˝yciu „czerwonej bur˝uazji”, ni˝ subiektywne wspomnienia i rela-
cje (obu stron dramatu), które sà zabarwione emocjami i nie zawsze poddajà si´ wery-
fikacji.
Rozdêwi´k pomi´dzy mi´dzy g∏oszonymi has∏ami egalitaryzmu spo∏ecznego a
faktycznym poziomem ˝ycia materialnego elit komunistycznych by∏ przypad∏oÊcià tego
ustroju od poczàtku jego istnienia ju˝ w Rosji Sowieckiej. 3 Podczas gdy miliony ludzi
mar∏y z g∏odu na skutek marnotrawstwa ˝ywnoÊci i jej fatalnej redystrybucji, tak zwany
aparat partyjny prowadzi∏ ˝ycie „ponad stan”. W jego sk∏ad wchodzi∏y osoby z hierarchii
partyjnej, wojskowej i administarcyjnej oraz si∏ bezpieczeƒstwa. Jest to zresztà cecha
wszystkich ustrojów totalitarnych, jednak˝e w przypadku komunizmu nak∏ada∏ si´ na to
element ideologiczny (ogromne wyrzeczenia tak zwanych mas z jednej strony, z drugiej
zaÊ cz∏onkowie w∏adz, op∏ywajàcy w niebywa∏e dostatki) 4 , czyli rozdêwi´k mi´dzy teorià
a praktykà. OczywiÊcie, by∏o to starannie ukrywane przed ogó∏em, stàd inne sklepy,
zamkni´te dzielnice, specjalne sto∏ówki, w∏asne domy wypoczynkowe, odr´bny system
„p∏ac”, rent i emerytur.
Twórcy i pierwsi przywódcy tak zwanej Polski Ludowej, dzia∏ajàcy od 1942 roku
w Polskiej Partii Robotniczej podczas okupacji niemieckiej, mieli niezwykle utrudnione
dzia∏anie. Przede wszystkim, nie mieli poparcia spo∏ecznego. Przez wszystkie niepodleg-
∏oÊciowe si∏y polityczne, istniejàce w ramach Polskiego Paƒstwa Podziemnego, postrzegani
230
868246475.024.png 868246475.025.png 868246475.026.png 868246475.027.png 868246475.001.png 868246475.002.png 868246475.003.png
Komunizm
byli jako agentura Zwiàzku Sowieckiego. 5 Co do tego, nie by∏o wàtpliwoÊci, niezale˝nie
od podzia∏ów politycznych wÊród niepodleg∏oÊciowców.
Ich kadry, niewielkie liczebnie, sk∏adajàce si´ z przedwojennych dzia∏aczy i sym-
patyków Komunistycznej Partii Polski, jej przybudówek oraz organizacji m∏odzie˝owych,
tylko w niewielkim stopniu mog∏y byç rozszerzone przez elementy zwerbowane ju˝ w
podziemiu. Problem liczebnoÊci organizacji zosta∏ zatem cz´Êciowo rozwiàzany przez
przyj´cie strategii „zrewolucjonizowania terenu” i pozyskiwania nader licznych w
warunkach wojennych, zwyk∏ych band kryminalnych.
„Rewolucjonizowanie terenu” polega∏o na organizowaniu akcji zbrojnych w
sposób ca∏kowicie inny, ni˝ robi∏o to podziemie niepodleg∏oÊciowe. Dla tego ostatniego
celem podstawowym by∏a ochrona ludnoÊci przed represjami, a w∏aÊciwie przed gro˝àcà
jej eksterminacjà. 6 Dla podziemia komunistycznego hierarchia by∏a odwrotna: od
poczàtku jego przywódcy nawo∏ywali do maksymalizacji walki czynnej, atakowania
niemieckiego aparatu administracyjnego, policyjnego i wojskowego – bez wzgl´du na
straty i mo˝liwe represje, w tym straty ludnoÊci cywilnej. Trzeba tu przypomnieç, ˝e
Niemcy bardzo cz´sto brali prewencyjnie zak∏adników lub organizowali karne ekspedyc-
je pacyfikacyjne, w wyniku których straty polskie by∏y zawsze wielokrotnie wy˝sze, ni˝
stary okupanta, nawet w przypadku „udanych” akcji.
Strategia pozyskiwania pospolitych band przest´pczych szybko da∏a efekty: liczne
pospolite bandy rabunkowe zosta∏y „zagospodarowane” przez pion wojskowy Polskiej
Partii Robotniczej. Nak∏adano na nie kruchà warstw´ ideologicznà w postaci nowych
nazw tych band, przydzielania kadry dowódczej oraz komisarzy politycznych. Jednak˝e
istota ich dzia∏ania pozosta∏a ta sama. Z jednà, ale ogromnà ró˝nicà: od tej pory wszelki
„dorobek” materialny takiego oddzia∏u – zdobyte na cywilnej ludnoÊci dobra, w postaci
Êwiƒ, ubraƒ, przedmiotów osobistego u˝ytku, a przede wszystkim kosztownoÊci i
pieni´dzy – musia∏ byç „ksi´gowany”, czyli wykazywany w szczegó∏owych sprawozda-
niach z akcji „ekspropriacyjnych” a ponadto, w znacznej cz´Êci musia∏ byç odprowadzany
na potrzeby organizacyjnego aparatu. 7
Obie strony by∏y z tego stanu rzeczy zadowolone: pospolici bandyci otrzymali
ochron´ ideologicznà. Zdecydowane akcje bandyckie polskiego podziemia spotyka∏y si´ z
propagandowà ripostà Moskwy i konspiracyjnej propagandy komunistycznej w kraju. W
sytuacji, gdy Zwiàzek Sowiecki by∏ „sojusznikiem naszych sojuszników”, sprawa stawa∏a
si´ delikatna. Likwidacja bandyckiego podziemia przedstawiana by∏a bowiem jako
„wojna domowa”, rozp´tana przez „si∏y reakcyjne” przeciwko organizacji komunistycznej,
która walczy∏a z... okupantem. 8
Troska o byt codzienny wÊród komunistów, którzy od 1944 roku obejmowali nad
Polskà w∏adz´, nie usta∏a wraz ze zdobyciem paƒstwa, choç mog∏oby si´ wydawaç, ˝e
przecie˝ majà zapewniony wzgl´dnie dostatni poziom materialny. Mimo oficjalnych przy-
wilejów, wi´kszoÊç z nich wykazywa∏a w tym zakresie „prywatnà” inicjatyw´ odpowied-
nià do mo˝liwoÊci, z racji pe∏nionej s∏u˝by lub umocowania w hierarchii w∏adzy. Co
231
868246475.004.png 868246475.005.png 868246475.006.png 868246475.007.png 868246475.008.png
 
Dolce vita...
innego móg∏ zatem „zdobywaç” oficer Urz´du Bezpieczeƒstwa czy Korpusu
Bezpieczeƒstwa Wewn´trznego podczas rajdów tak zwanych grup operacyjnych, pacy-
fikujàcych niepokornà ludnoÊç, 9 czym innym zaÊ zaprzàta∏ sobie g∏ow´ wysoki
funkcjonariusz aparatu partyjnego, czy si∏ bezpieczeƒstwa, który mia∏ relatywnie znacznie
wi´ksze mo˝liwoÊci. 10
Równolegle, obok g∏oszonej propagandy równoÊci i wyrzeczeƒ z racji oczywistych
trudnoÊci powojennej odbudowy kraju, aparat w∏adzy rozbudowywa∏ poÊpiesznie swe
przywileje 11 . O ich skali, osiàgni´tej w 1956 roku, mówi w∏aÊnie poni˝szy dokument.
Po paêdzierniku 1956 roku, na skutek wrzenia spo∏ecznego i ujawnienia enig-
matycznych „b∏´dów i wypaczeƒ”, cz´Êç z tych przywilejów zosta∏a zredukowana (jak to
okreÊlono: „ze wzgl´dów politycznych”), jednak˝e zastàpiono je innymi i w bardziej
zawoalowanej formie. Okres w∏adzy W∏adys∏awa Gomu∏ki i jego ekipy (1956-1970)
uwa˝any jest, nawet wÊród historyków specjalizujàcych si´ w badaniach tej epoki, za czas
surowoÊci i wi´kszego przestrzegania „norm partyjnych”. To by∏a jednak u∏uda,
albowiem przywileje istnia∏y nadal, co wi´cej – by∏y rozbudowywane, aczkolwiek ˝yciu
publicznemu tej ekipy nadano oblicze znacznej surowoÊci, nawet swego rodzaju „sier-
mi´˝noÊci”.
Epoka Edwarda Gierka, jako I sekretarza KC PZPR (1970-1980) to p´kanie
wszelkich tam – przywileje materialne sta∏y si´ podstawowym, nawet w oficjalnej warst-
wie ideologicznej propagandy, celem dzia∏ania i werbowania do partii komunistycznej.
Lepsza praca, wy˝sza p∏aca, talony, przydzia∏y – to j´zyk ówczesnej epoki, który sta∏ si´
wyrazem „zamo˝noÊci” i miejsca w hierarchii spo∏ecznej. Odbi∏o si´ to w sferze emocjo-
nalnej na potocznym j´zyku, który przetrwa∏ zresztà do dziÊ paƒstwo wówczas „dawa∏o”
mieszkania i „dawa∏o” talony, cenà zaÊ by∏a „jednoÊç patriotyczno-moralna narodu”.
Ekipa Gierka doprowadzi∏a system przywilejów do niebotycznych rozmiarów.
Obejmowano nim coraz ni˝sze struktury aparatu w∏adzy. Cz´Êç przywilejów rozszerzano
na kr´gi rodzinne, niektóre z nich stawa∏y si´ dziedziczne... To ju˝ wówczas, a nie dopiero
podczas rzàdów Wojciecha Jaruzelskiego nast´powa∏o uw∏aszczanie si´ nomenklatury.
Poczàtkowo dotyczy∏o to aktów w∏asnoÊci mieszkaƒ, dzia∏ek i atrakcyjnych placów oraz
zasobów, gromadzonych na dewizowych kontach. 12
Komunistyczne dolce vita oraz jego skutki dla wspó∏czensych powinno byç przed-
miotem szeroko zakrojonych, systematycznych badaƒ, z ujawnianiem nielegalnie zdoby-
tych fortun w∏àcznie. To, ˝e dzisiejsza kadra kierownicza Sojuszu Lewicy Demokratycznej
nale˝y do bogatszej cz´Êci spo∏eczeƒstwa, ma swoje korzenie tak˝e w przywilejach aparatu
w∏adzy po 1944 roku oraz jej bandycko-rabunkowych poczynaniach.
232
868246475.009.png 868246475.010.png 868246475.011.png 868246475.012.png 868246475.013.png
 
Komunizm
16.X.1956 13
Ochab 14 sek. 1744/16 15
N o t a t k a
dla Biura Politycznego KC PZPR
w sprawie ograniczenia przywilejów materialnych
dla dzia∏aczy paƒstwowych, partyjnych, zwiàzkowych
i wojskowych. 16
W ostatnim czasie w Êwietle ci´˝kiej sytuacji materialnej olbrzymiej
wi´kszoÊci ludzi w Polsce sprawa przywilejów materialnych dzia∏aczy paƒstwowych,
partyjnych, zwiàzkowych i wojskowych nabiera szczególnego znaczenia.
Nale˝y zaznaczyç, ˝e przy organizowaniu tych przywilejów zatrudnionych jest
szereg ludzi, cz´sto êle zarabiajàcych, którzy przyczyniajà si´ do powstawania opinii
o zbyt dobrych warunkach dzia∏aczy paƒstwowych, partyjnych, zwiàzkowych i
wojskowych. Ponadto cz´sto sà wypadki w których tak poszczególni towarzysze, jak i
ich rodziny nie wykazujà skromnoÊci i umiaru w korzystaniu z tych przywilejów.
Stwarza to wÊród ludzi przeÊwiadczenie o nadmiernej rozrzutnoÊci w utrzymywaniu
najwy˝szej administracji paƒstwowej i przyczynia si´ do pog∏´bienia nastrojów
antyrzàdowych.
Wydaje si´, ˝e ze wzgl´dów politycznych 17 nale˝y przeprowadziç ograniczenie
przywilejów materialnych dzia∏aczy paƒstwowych, partyjnych, zwiàzkowych i
wojskowych. Z inicjatywà tà wyst´powali niejednokrotnie towarzysze korzystajàcy z
przywilejów. Atmosfera wielu zebraƒ mówi, ˝e sprawa ta winna byç szybko rozpat-
rzona.
W zwiàzku z powy˝szym proponuje si´ wprowadziç nast´pujàce ograniczenia: 18
1. Zlikwidowaç prawo do korzystania z mebli i urzàdzeƒ domowych na koszt paƒstwa.
W tym celu zobowiàzaç Ministra Finansów do skreÊlenia sum na ten cel w bud˝etach
resortów oraz bud˝ecie Urz´du Rady Ministrów.
W zwiàzku z koniecznoÊcià rozliczenia si´ za meble posiadane przez
poszczególnych towarzyszy (figurujà one jako w∏asnoÊç resortu lub URM) nale˝a∏oby
wprowadziç obowiàzek ratalnego sp∏acania nale˝noÊci wzgl´dnie zwrotu przedmiotów.
Po˝àdanym by∏oby aby poszczególne resorty i instytucje spisa∏y je ze swojego stanu
posiadania na rzecz Urz´du Rady Ministrów, który winien zajàç si´ dopilnowaniem
wp∏at nale˝noÊci od poszczególnych towarzyszy. 19
2. Zlikwidowaç prawo utrzymywania pracownic domowych na etatach resortów, Urz´du
Rady Ministrów i Prezydiów Rad Narodowych. Przywilej ten w zestawieniu z praktykà
cz´stego zmieniania si´ pracownic domowych jest szczególnie demoralizujàcy. 15
W tym celu zmniejszyç przyznane etaty sprzàtaczek dla Resortów i Urz´du Rady
Ministrów, na których utrzymywane sà pracownice domowe. 20
3. Wprowadziç odp∏atnoÊç przy wyjazdach na urlopy zagranic´ 21 . Ponadto wyjazdy te
powinny zamykaç si´ w ramach wymiany. Wydatki na wyjazdy urlopowe zagranic´ nie
mogà przekraczaç uzyskiwanych wp∏ywów z przyjazdów na urlopy do Polski z innych
krajów. Nale˝y tak˝e ograniczyç wysokoÊç wymienianych dewiz dla wyje˝d˝ajàcych na
urlopy. Obecnie wymienia si´: 75% diety dla uprawnionego – 50% diety dla ˝ony – 25%
233
868246475.014.png 868246475.015.png 868246475.016.png 868246475.017.png 868246475.018.png
 
Dolce vita...
dla dziecka. Proponuje si´ wyp∏acaç dla uprawnionego 50%, ˝ony 30%, dziecka 20%. 22
4. Wprowadziç odp∏atnoÊç za wy˝ywienie w domach niedzielnych, ró˝nicujàc op∏aty dla
dzieci i doros∏ych oraz stosujàc oszcz´dnoÊci w wy˝ywieniu, wprowadzajàc
jednoczeÊnie oszcz´dnoÊci w iloÊci obs∏ugi itp.
5. Zlikwidowaç prawo do bezp∏atnego pobytu urlopowego w domach wypoczynkowych
oraz zwrotu kosztów za przejazd na urlop dla ˝on i dzieci, ograniczajàc przywilej
pobytu jedynie dla samego pracujàcego.
6. ZnieÊç pokrywanie kosztów utrzymania mieszkania.
7. Ograniczyç iloÊç samochodów przydzielonych do dyspozycji z dwóch do jednego,
umo˝liwiajàc jednoczeÊnie nabywania samochodów na w∏asnoÊç w drodze sprzeda˝y
ratalnej.
8. Przy wyjazdach leczniczych zagranic´ nale˝y wprowadziç cz´Êciowà odp∏atnoÊç, w
analogicznej wysokoÊci jak przy leczeniu sanatoryjnym w ramach Zwiàzków
Zawodowych.
9. Wprowadziç normalnà odp∏atnoÊç na prawach cz∏onków Zw. Zaw. przy korzystaniu z
us∏ug lecznicy Ministerstwa Zdrowia /lekarstwa, protezy itp./, uprawnionych do
korzystania z niej przenieÊç do Szpitala Komitetu ds. Bezpieczeƒstwa ze wzgl´du na
jego niepe∏ne wykorzystanie. Obecnà siedzib´ lecznicy natomiast przekazaç do dys-
pozycji Wydz. Zdrowia Rady Narodowej.
10. Zaniechaç dotychczasowej praktyki wydawania bezp∏atnych biletów na premiery
teatralne i kinowe, umo˝liwiajàc jednoczeÊnie uprawnionym nabycie ich.
11. Ograniczyç utrzymywanie ochrony jedynie dla I Sekretarza KC Partii, Premiera i
Przewodniczàcego Rady Paƒstwa.
12. Zaniechaç wyp∏acania przez Premiera noworocznej gwiazdki dla ministrów i
innych.
13. Rozpatrzyç mo˝liwoÊci lepszego wykorzystania domów wypoczynkowych
zastrze˝onych (Zameczek w Wi´le, Mi´dzyzdroje Krynica itp.), rozszerzajàc ewentualnie
grono korzystajàcych z nich.
14. ZnieÊç paszporty dyplomatyczne dla v-ministrów, generalnych dyrektorów i ich
rodzin przy wyjazdach zagranic´.
Powy˝sze ograniczenia proponuje si´ wprowadziç od dnia 1 stycznia 1957 r.
Wprowadzenie omówionych ograniczeƒ w znacznej mierze pogorszy∏oby sytuacj´
materialnà dzia∏aczy paƒstwowych, partyjnych, zwiàzkowych i wojskowych. 16 W rodzi-
nach licznych przy jednoczeÊnie pracujàcej tylko jednej osobie warunki materialne
by∏yby dosyç trudne. Dlatego tez proponuje si´ wprowadziç dodatki rodzinne,
wyp∏acane przez Urzàd Rady Ministrów. 23
WysokoÊç dodatków winna byç uzale˝niona od iloÊci osób pozostajàcych na
wy∏àcznym utrzymaniu, wzgl´dnie w zale˝noÊci od indywidualnych warunków
poszczególnych rodzin.
Irena Strzelecka 24
Stanis∏aw Kubiczek 25
234
Warszawa, dnia 15.X.1956 r.
868246475.019.png 868246475.020.png 868246475.021.png 868246475.022.png 868246475.023.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin