Dz_U_01_142_1591 - Samorząd gminny.txt

(137 KB) Pobierz
Dz.U.01.142.1591 - Samorz�d gminnyDz.U.01.142.1591 
      2002.03.31zm. Dz.U.02.23.220
      2002.06.22zm. Dz.U.02.62.558
      2002.10.27zm. Dz.U.02.113.984
      2003.01.01zm. Dz.U.02.214.1806
      2003.07.11zm. Dz.U.03.80.717
      2003.11.17zm. Dz.U.03.162.1568
      2004.01.01zm. Dz.U.02.153.1271
      2004.05.01zm. Dz.U.04.102.1055
      2004.07.01zm. Dz.U.04.116.1203
      2004.07.27zm. Dz.U.02.214.1806
      2005.10.10zm. Dz.U.05.172.1441
      2006.02.02zm. Dz.U.06.17.128
      2006.09.01zm. Dz.U.05.175.1457
      2006.10.06zm.wyn.z Dz.U.06.181.1337



USTAWA


z dnia 8 marca 1990 r.


o samorz�dzie gminnym.


(tekst jednolity)




Rozdzia� 1 


Przepisy og�lne


Art. 1. 1. Mieszka�cy gminy tworz� z mocy prawa wsp�lnot� samorz�dow�.
2. Ilekro� w ustawie jest mowa o gminie, nale�y przez to rozumie� wsp�lnot� 
samorz�dow� oraz odpowiednie terytorium.


Art. 2. 1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu w�asnym i na w�asn� 
odpowiedzialno��.
2. Gmina posiada osobowo�� prawn�.
3. Samodzielno�� gminy podlega ochronie s�dowej.


Art. 3. 1. O ustroju gminy stanowi jej statut.
2. Projekt statutu gminy powy�ej 300.000 mieszka�c�w podlega uzgodnieniu z 
Prezesem Rady Ministr�w na wniosek ministra w�a�ciwego do spraw administracji 
publicznej.
3. W sprawach spornych rozstrzyga Rada Ministr�w.


Art. 4. 1. Rada Ministr�w, w drodze rozporz�dzenia:
  1)  tworzy, ��czy, dzieli i znosi gminy oraz ustala ich granice,
  2)  nadaje gminie lub miejscowo�ci status miasta i ustala jego granice,
  3)  ustala i zmienia nazwy gmin oraz siedziby ich w�adz.
2. Rozporz�dzenie, o kt�rym mowa w ust. 1, mo�e by� wydane tak�e na wniosek 
zainteresowanej rady gminy.
3. Ustalenie i zmiana granic gmin dokonywane s� w spos�b zapewniaj�cy gminie 
terytorium mo�liwie jednorodne ze wzgl�du na uk�ad osadniczy i przestrzenny, 
uwzgl�dniaj�cy wi�zi spo�eczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniaj�cy 
zdolno�� wykonywania zada� publicznych.
4. Nadanie gminie lub miejscowo�ci statusu miasta, ustalenie jego granic i ich 
zmiana dokonywane s� w spos�b uwzgl�dniaj�cy infrastruktur� spo�eczn� i 
techniczn� oraz uk�ad urbanistyczny i charakter zabudowy.
5. Zmiany, o kt�rych mowa w ust. 1, nast�puj� z dniem 1 stycznia.


Art. 4a. 1. Wydanie rozporz�dzenia, o kt�rym mowa w art. 4 ust. 1, wymaga 
zasi�gni�cia przez ministra w�a�ciwego do spraw administracji publicznej opinii 
zainteresowanych rad gmin, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady 
konsultacji z mieszka�cami, a w przypadku zmian granic gmin naruszaj�cych 
granice powiat�w lub wojew�dztw - dodatkowo opinii odpowiednich rad powiat�w lub 
sejmik�w wojew�dztw, z zastrze�eniem ust. 2.
2. Konsultacje z mieszka�cami w sprawach zmiany granic gmin lub granic miasta 
polegaj�cej na wy��czeniu obszaru lub cz�ci obszaru jednostki pomocniczej gminy 
i jego w��czeniu do s�siedniej jednostki pomocniczej tej gminy lub do s�siedniej 
gminy mog� zosta� ograniczone do:
  1)  mieszka�c�w jednostki pomocniczej gminy obj�tych zmian� - przez 
odpowiednie rady gmin,
  2)  mieszka�c�w gmin obj�tych zmian� naruszaj�c� granice powiat�w lub 
wojew�dztw - przez odpowiednie rady powiat�w lub sejmiki wojew�dztw.
3. W przypadku niewyra�enia opinii, o kt�rej mowa w ust. 1, w terminie 3 
miesi�cy od dnia otrzymania wyst�pienia o opini�, wym�g zasi�gni�cia opinii 
uznaje si� za spe�niony.


Art. 4b. 1. Wydanie rozporz�dzenia, o kt�rym mowa w art. 4 ust. 1, na wniosek 
rady gminy wymaga:
  1)  wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez t� rad� 
konsultacji z mieszka�cami, wraz z uzasadnieniem oraz niezb�dnymi dokumentami, 
mapami i informacjami potwierdzaj�cymi zasadno�� wniosku,
  2)  opinii rad gmin obj�tych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez 
te rady konsultacji z mieszka�cami, a w przypadku zmiany granic gminy 
naruszaj�cej granice powiat�w lub wojew�dztw - opinii odpowiednich rad powiat�w 
lub sejmik�w wojew�dztw,
  3)  opinii wojewody w�a�ciwego dla gminy lub gmin obj�tych wnioskiem.
2. Do wniosku i opinii, o kt�rych mowa w ust. 1, przepisy art. 4a ust. 2 i 3 
stosuje si� odpowiednio.
3. Rada gminy wyst�puje z wnioskiem, o kt�rym mowa w ust. 1, do ministra 
w�a�ciwego do spraw administracji publicznej za po�rednictwem wojewody, w 
terminie do dnia 31 marca.
4. Rada Ministr�w okre�li, w drodze rozporz�dzenia, tryb post�powania przy 
sk�adaniu wniosk�w, o kt�rych mowa w ust. 1, oraz dokumenty, kt�re nale�y 
do��czy� do wniosku.


Art. 5. 1. Gmina mo�e tworzy� jednostki pomocnicze: so�ectwa oraz dzielnice, 
osiedla i inne. Jednostk� pomocnicz� mo�e by� r�wnie� po�o�one na terenie gminy 
miasto.
2. Jednostk� pomocnicz� tworzy rada gminy, w drodze uchwa�y, po przeprowadzeniu 
konsultacji z mieszka�cami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia, ��czenia, podzia�u oraz znoszenia jednostki pomocniczej 
okre�la statut gminy.
4. (skre�lony).


Art. 5a. 1. W wypadkach przewidzianych ustaw� oraz w innych sprawach wa�nych dla 
gminy mog� by� przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszka�cami 
gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszka�cami gminy okre�la 
uchwa�a rady gminy.


Art. 5b. 1. Gmina podejmuje dzia�ania na rzecz wspierania i upowszechniania idei 
samorz�dowej w�r�d mieszka�c�w gminy, w tym zw�aszcza w�r�d m�odzie�y.
2. Rada gminy na wniosek zainteresowanych �rodowisk mo�e wyrazi� zgod� na 
utworzenie m�odzie�owej rady gminy maj�cej charakter konsultacyjny.
3. Rada gminy, powo�uj�c m�odzie�ow� rad� gminy, nadaje jej statut okre�laj�cy 
tryb wyboru jej cz�onk�w i zasady dzia�ania.


Rozdzia� 2 


Zakres dzia�ania i zadania gminy


Art. 6. 1. Do zakresu dzia�ania gminy nale�� wszystkie sprawy publiczne o 
znaczeniu lokalnym, niezastrze�one ustawami na rzecz innych podmiot�w.
2. Je�eli ustawy nie stanowi� inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o kt�rych mowa 
w ust. 1, nale�y do gminy.


Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wsp�lnoty nale�y do zada� w�asnych 
gminy. W szczeg�lno�ci zadania w�asne obejmuj� sprawy:
  1)  �adu przestrzennego, gospodarki nieruchomo�ciami, ochrony �rodowiska i 
przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2)  gminnych dr�g, ulic, most�w, plac�w oraz organizacji ruchu drogowego,
  3)  wodoci�g�w i zaopatrzenia w wod�, kanalizacji, usuwania i oczyszczania 
�ciek�w komunalnych, utrzymania czysto�ci i porz�dku oraz urz�dze� sanitarnych, 
wysypisk i unieszkodliwiania odpad�w komunalnych, zaopatrzenia w energi� 
elektryczn� i ciepln� oraz gaz,
  4)  lokalnego transportu zbiorowego,
  5)  ochrony zdrowia,
  6)  pomocy spo�ecznej, w tym o�rodk�w i zak�ad�w opieku�czych,
  7)  gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  8)  edukacji publicznej,
  9)  (1) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz 
ochrony zabytk�w i opieki nad zabytkami,
  10) kultury fizycznej i turystyki, w tym teren�w rekreacyjnych i urz�dze� 
sportowych,
  11) targowisk i hal targowych,
  12) zieleni gminnej i zadrzewie�,
  13) cmentarzy gminnych,
  14) (2) porz�dku publicznego i bezpiecze�stwa obywateli oraz ochrony 
przeciwpo�arowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposa�enia i utrzymania gminnego 
magazynu przeciwpowodziowego,
  15) utrzymania gminnych obiekt�w i urz�dze� u�yteczno�ci publicznej oraz 
obiekt�w administracyjnych,
  16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ci��y opieki 
socjalnej, medycznej i prawnej,
  17) wspierania i upowszechniania idei samorz�dowej,
  18) promocji gminy,
  19) wsp�pracy z organizacjami pozarz�dowymi,
  20) wsp�pracy ze spo�eczno�ciami lokalnymi i regionalnymi innych pa�stw.
2. Ustawy okre�laj�, kt�re zadania w�asne gminy maj� charakter obowi�zkowy.
3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zada� w�asnych wymaga zapewnienia 
koniecznych �rodk�w finansowych na ich realizacj� w postaci zwi�kszenia dochod�w 
w�asnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje si� odpowiednio.


Art. 8. 1. Ustawy mog� nak�ada� na gmin� obowi�zek wykonywania zada� zleconych z 
zakresu administracji rz�dowej, a tak�e z zakresu organizacji przygotowa� i 
przeprowadzenia wybor�w powszechnych oraz referend�w.
2. Zadania z zakresu administracji rz�dowej gmina mo�e wykonywa� r�wnie� na 
podstawie porozumienia z organami tej administracji.
2a. Gmina mo�e wykonywa� zadania z zakresu w�a�ciwo�ci powiatu oraz zadania z 
zakresu w�a�ciwo�ci wojew�dztwa na podstawie porozumie� z tymi jednostkami 
samorz�du terytorialnego.
2b. Spory maj�tkowe wynik�e z porozumie�, o kt�rych mowa w ust. 2 i 2a oraz w 
art. 74, rozpatruje s�d powszechny.
3. Gmina otrzymuje �rodki finansowe w wysoko�ci koniecznej do wykonania zada�, o 
kt�rych mowa w ust. 1, 2 i 2a.
4. Szczeg�owe zasady i terminy przekazywania �rodk�w finansowych, o kt�rych 
mowa w ust. 3, okre�laj� ustawy nak�adaj�ce na gminy obowi�zek wykonywania zada� 
zleconych lub zawarte porozumienia.
5. W przypadku niedotrzymania termin�w, o kt�rych mowa w ust. 4, gminie 
przys�uguj� odsetki w wysoko�ci ustalonej dla zaleg�o�ci podatkowych.


Art. 8a. (3) (utraci� moc).


Art. 9. 1. W celu wykonywania zada� gmina mo�e tworzy� jednostki organizacyjne, 
a tak�e zawiera� umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarz�dowymi.
2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna mo�e prowadzi� dzia�alno�� gospodarcz� 
wykraczaj�c� poza zadania o charakterze u�yteczno�ci publicznej wy��cznie w 
przypadkach okre�lonych w odr�bnej ustawie.
3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gmin� zada� o 
charakterze u�yteczno�ci publicznej, okre�la odr�bna ustawa.
4. Zadaniami u�yteczno�ci publicznej, w rozumieniu ustawy, s� zadania w�asne 
gminy, okre�lone w art. 7 ust. 1, kt�rych celem jest bie��ce i nieprzerwane 
zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludno�ci w drodze �wiadczenia us�ug powszechnie 
dost�pnych.


Art. 10. 1. Wykonywanie zada� publicznych mo�e by� r...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin