Dz.U.01.142.1591 - Samorz�d gminnyDz.U.01.142.1591 2002.03.31zm. Dz.U.02.23.220 2002.06.22zm. Dz.U.02.62.558 2002.10.27zm. Dz.U.02.113.984 2003.01.01zm. Dz.U.02.214.1806 2003.07.11zm. Dz.U.03.80.717 2003.11.17zm. Dz.U.03.162.1568 2004.01.01zm. Dz.U.02.153.1271 2004.05.01zm. Dz.U.04.102.1055 2004.07.01zm. Dz.U.04.116.1203 2004.07.27zm. Dz.U.02.214.1806 2005.10.10zm. Dz.U.05.172.1441 2006.02.02zm. Dz.U.06.17.128 2006.09.01zm. Dz.U.05.175.1457 2006.10.06zm.wyn.z Dz.U.06.181.1337 USTAWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorz�dzie gminnym. (tekst jednolity) Rozdzia� 1 Przepisy og�lne Art. 1. 1. Mieszka�cy gminy tworz� z mocy prawa wsp�lnot� samorz�dow�. 2. Ilekro� w ustawie jest mowa o gminie, nale�y przez to rozumie� wsp�lnot� samorz�dow� oraz odpowiednie terytorium. Art. 2. 1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu w�asnym i na w�asn� odpowiedzialno��. 2. Gmina posiada osobowo�� prawn�. 3. Samodzielno�� gminy podlega ochronie s�dowej. Art. 3. 1. O ustroju gminy stanowi jej statut. 2. Projekt statutu gminy powy�ej 300.000 mieszka�c�w podlega uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministr�w na wniosek ministra w�a�ciwego do spraw administracji publicznej. 3. W sprawach spornych rozstrzyga Rada Ministr�w. Art. 4. 1. Rada Ministr�w, w drodze rozporz�dzenia: 1) tworzy, ��czy, dzieli i znosi gminy oraz ustala ich granice, 2) nadaje gminie lub miejscowo�ci status miasta i ustala jego granice, 3) ustala i zmienia nazwy gmin oraz siedziby ich w�adz. 2. Rozporz�dzenie, o kt�rym mowa w ust. 1, mo�e by� wydane tak�e na wniosek zainteresowanej rady gminy. 3. Ustalenie i zmiana granic gmin dokonywane s� w spos�b zapewniaj�cy gminie terytorium mo�liwie jednorodne ze wzgl�du na uk�ad osadniczy i przestrzenny, uwzgl�dniaj�cy wi�zi spo�eczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniaj�cy zdolno�� wykonywania zada� publicznych. 4. Nadanie gminie lub miejscowo�ci statusu miasta, ustalenie jego granic i ich zmiana dokonywane s� w spos�b uwzgl�dniaj�cy infrastruktur� spo�eczn� i techniczn� oraz uk�ad urbanistyczny i charakter zabudowy. 5. Zmiany, o kt�rych mowa w ust. 1, nast�puj� z dniem 1 stycznia. Art. 4a. 1. Wydanie rozporz�dzenia, o kt�rym mowa w art. 4 ust. 1, wymaga zasi�gni�cia przez ministra w�a�ciwego do spraw administracji publicznej opinii zainteresowanych rad gmin, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszka�cami, a w przypadku zmian granic gmin naruszaj�cych granice powiat�w lub wojew�dztw - dodatkowo opinii odpowiednich rad powiat�w lub sejmik�w wojew�dztw, z zastrze�eniem ust. 2. 2. Konsultacje z mieszka�cami w sprawach zmiany granic gmin lub granic miasta polegaj�cej na wy��czeniu obszaru lub cz�ci obszaru jednostki pomocniczej gminy i jego w��czeniu do s�siedniej jednostki pomocniczej tej gminy lub do s�siedniej gminy mog� zosta� ograniczone do: 1) mieszka�c�w jednostki pomocniczej gminy obj�tych zmian� - przez odpowiednie rady gmin, 2) mieszka�c�w gmin obj�tych zmian� naruszaj�c� granice powiat�w lub wojew�dztw - przez odpowiednie rady powiat�w lub sejmiki wojew�dztw. 3. W przypadku niewyra�enia opinii, o kt�rej mowa w ust. 1, w terminie 3 miesi�cy od dnia otrzymania wyst�pienia o opini�, wym�g zasi�gni�cia opinii uznaje si� za spe�niony. Art. 4b. 1. Wydanie rozporz�dzenia, o kt�rym mowa w art. 4 ust. 1, na wniosek rady gminy wymaga: 1) wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez t� rad� konsultacji z mieszka�cami, wraz z uzasadnieniem oraz niezb�dnymi dokumentami, mapami i informacjami potwierdzaj�cymi zasadno�� wniosku, 2) opinii rad gmin obj�tych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszka�cami, a w przypadku zmiany granic gminy naruszaj�cej granice powiat�w lub wojew�dztw - opinii odpowiednich rad powiat�w lub sejmik�w wojew�dztw, 3) opinii wojewody w�a�ciwego dla gminy lub gmin obj�tych wnioskiem. 2. Do wniosku i opinii, o kt�rych mowa w ust. 1, przepisy art. 4a ust. 2 i 3 stosuje si� odpowiednio. 3. Rada gminy wyst�puje z wnioskiem, o kt�rym mowa w ust. 1, do ministra w�a�ciwego do spraw administracji publicznej za po�rednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca. 4. Rada Ministr�w okre�li, w drodze rozporz�dzenia, tryb post�powania przy sk�adaniu wniosk�w, o kt�rych mowa w ust. 1, oraz dokumenty, kt�re nale�y do��czy� do wniosku. Art. 5. 1. Gmina mo�e tworzy� jednostki pomocnicze: so�ectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostk� pomocnicz� mo�e by� r�wnie� po�o�one na terenie gminy miasto. 2. Jednostk� pomocnicz� tworzy rada gminy, w drodze uchwa�y, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszka�cami lub z ich inicjatywy. 3. Zasady tworzenia, ��czenia, podzia�u oraz znoszenia jednostki pomocniczej okre�la statut gminy. 4. (skre�lony). Art. 5a. 1. W wypadkach przewidzianych ustaw� oraz w innych sprawach wa�nych dla gminy mog� by� przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszka�cami gminy. 2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszka�cami gminy okre�la uchwa�a rady gminy. Art. 5b. 1. Gmina podejmuje dzia�ania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorz�dowej w�r�d mieszka�c�w gminy, w tym zw�aszcza w�r�d m�odzie�y. 2. Rada gminy na wniosek zainteresowanych �rodowisk mo�e wyrazi� zgod� na utworzenie m�odzie�owej rady gminy maj�cej charakter konsultacyjny. 3. Rada gminy, powo�uj�c m�odzie�ow� rad� gminy, nadaje jej statut okre�laj�cy tryb wyboru jej cz�onk�w i zasady dzia�ania. Rozdzia� 2 Zakres dzia�ania i zadania gminy Art. 6. 1. Do zakresu dzia�ania gminy nale�� wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrze�one ustawami na rzecz innych podmiot�w. 2. Je�eli ustawy nie stanowi� inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o kt�rych mowa w ust. 1, nale�y do gminy. Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wsp�lnoty nale�y do zada� w�asnych gminy. W szczeg�lno�ci zadania w�asne obejmuj� sprawy: 1) �adu przestrzennego, gospodarki nieruchomo�ciami, ochrony �rodowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, 2) gminnych dr�g, ulic, most�w, plac�w oraz organizacji ruchu drogowego, 3) wodoci�g�w i zaopatrzenia w wod�, kanalizacji, usuwania i oczyszczania �ciek�w komunalnych, utrzymania czysto�ci i porz�dku oraz urz�dze� sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpad�w komunalnych, zaopatrzenia w energi� elektryczn� i ciepln� oraz gaz, 4) lokalnego transportu zbiorowego, 5) ochrony zdrowia, 6) pomocy spo�ecznej, w tym o�rodk�w i zak�ad�w opieku�czych, 7) gminnego budownictwa mieszkaniowego, 8) edukacji publicznej, 9) (1) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytk�w i opieki nad zabytkami, 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym teren�w rekreacyjnych i urz�dze� sportowych, 11) targowisk i hal targowych, 12) zieleni gminnej i zadrzewie�, 13) cmentarzy gminnych, 14) (2) porz�dku publicznego i bezpiecze�stwa obywateli oraz ochrony przeciwpo�arowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposa�enia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, 15) utrzymania gminnych obiekt�w i urz�dze� u�yteczno�ci publicznej oraz obiekt�w administracyjnych, 16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ci��y opieki socjalnej, medycznej i prawnej, 17) wspierania i upowszechniania idei samorz�dowej, 18) promocji gminy, 19) wsp�pracy z organizacjami pozarz�dowymi, 20) wsp�pracy ze spo�eczno�ciami lokalnymi i regionalnymi innych pa�stw. 2. Ustawy okre�laj�, kt�re zadania w�asne gminy maj� charakter obowi�zkowy. 3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zada� w�asnych wymaga zapewnienia koniecznych �rodk�w finansowych na ich realizacj� w postaci zwi�kszenia dochod�w w�asnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje si� odpowiednio. Art. 8. 1. Ustawy mog� nak�ada� na gmin� obowi�zek wykonywania zada� zleconych z zakresu administracji rz�dowej, a tak�e z zakresu organizacji przygotowa� i przeprowadzenia wybor�w powszechnych oraz referend�w. 2. Zadania z zakresu administracji rz�dowej gmina mo�e wykonywa� r�wnie� na podstawie porozumienia z organami tej administracji. 2a. Gmina mo�e wykonywa� zadania z zakresu w�a�ciwo�ci powiatu oraz zadania z zakresu w�a�ciwo�ci wojew�dztwa na podstawie porozumie� z tymi jednostkami samorz�du terytorialnego. 2b. Spory maj�tkowe wynik�e z porozumie�, o kt�rych mowa w ust. 2 i 2a oraz w art. 74, rozpatruje s�d powszechny. 3. Gmina otrzymuje �rodki finansowe w wysoko�ci koniecznej do wykonania zada�, o kt�rych mowa w ust. 1, 2 i 2a. 4. Szczeg�owe zasady i terminy przekazywania �rodk�w finansowych, o kt�rych mowa w ust. 3, okre�laj� ustawy nak�adaj�ce na gminy obowi�zek wykonywania zada� zleconych lub zawarte porozumienia. 5. W przypadku niedotrzymania termin�w, o kt�rych mowa w ust. 4, gminie przys�uguj� odsetki w wysoko�ci ustalonej dla zaleg�o�ci podatkowych. Art. 8a. (3) (utraci� moc). Art. 9. 1. W celu wykonywania zada� gmina mo�e tworzy� jednostki organizacyjne, a tak�e zawiera� umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarz�dowymi. 2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna mo�e prowadzi� dzia�alno�� gospodarcz� wykraczaj�c� poza zadania o charakterze u�yteczno�ci publicznej wy��cznie w przypadkach okre�lonych w odr�bnej ustawie. 3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gmin� zada� o charakterze u�yteczno�ci publicznej, okre�la odr�bna ustawa. 4. Zadaniami u�yteczno�ci publicznej, w rozumieniu ustawy, s� zadania w�asne gminy, okre�lone w art. 7 ust. 1, kt�rych celem jest bie��ce i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludno�ci w drodze �wiadczenia us�ug powszechnie dost�pnych. Art. 10. 1. Wykonywanie zada� publicznych mo�e by� r...
gosicka