franciszkanie.pdf

(79 KB) Pobierz
Franciszkanie-1
W 1209 roku św. Franciszek z AsyŜu załoŜył nowy zakon w Kościele, siebie i
swoich towarzyszy nazywał braćmi mniejszymi (łac. fratres minores). Chciał
przez to podkreślić, Ŝe ich Ŝycie ma polegać nie na wywyŜszaniu się, ale na
świadomym wyborze małości (łac. minoritas), uniŜoności.
Do takiej postawy zachęcał Chrystus w Ewangelii, a Franciszek nakazał w regule
praktykować Ŝycie w ubóstwie i uniŜeniu. Pierwszych zakonników nazywano
Pokutnikami z AsyŜu, dopiero później przyjęła się nazwa franciszkanie (od imienia
św. Franciszka). Do XV wieku istniał jeden zakon franciszkański.
W wyniku uwarunkowań na tle kulturowym, historycznym, geograficznym oraz na
skutek róŜnic w praktycznym stosowaniu reguły, w XV i XVI w. wyłoniły się
istniejące do dzisiaj trzy niezaleŜne zakony franciszkańskie: Zakon Braci
Mniejszych Konwentualnych, Zakon Braci Mniejszych i Zakon Braci Mniejszych
Kapucynów.
Ten podział utrzymuje się do dzisiaj. KaŜdy zakon posiada autonomię, własną
organizację i strukturę prawną. Na czele kaŜdego stoi własny generał (najwyŜszy
przełoŜony).
ZałoŜyciel
Zakon powstał w 1209 roku, załoŜył go św. Franciszek z AsyŜu, zwany takŜe
Biedaczyną z AsyŜu, Franciszkiem Serafickim bądź Poverello (wł. – Biedaczyna).
Nazywał się Giovanni (Jan) Bernardone, urodził się w 1182 roku w AsyŜu. Pochodził
z bogatej włoskiej rodziny mieszczańskiej.
Od 1208 roku wokół Franciszka zaczęli gromadzić się towarzysze, z którymi w 1209
roku załoŜył zakon (tzw. I zakon franciszkański). Siedzibą zakonu była asyska
kaplica Matki BoŜej Anielskiej – Porcjunkula. W 1212 r. św. Franciszek załoŜył zakon
klarysek (tzw. II zakon franciszkański), a w 1221 r. zakon dla ludzi świeckich (tzw.
III zakon franciszkański, od 1978 r. jego nazwa brzmi Franciszkański Zakon
Świeckich).
We wrześniu 1224 r. podczas pobytu na górze La Verna Franciszek otrzymał
stygmaty na dłoniach, stopach i na boku. Jest to pierwszy w historii
udokumentowany fakt stygmatyzacji. Zmarł 3 października 1226 roku w
Porcjunkuli. 15 lipca 1228 r. kanonizował go w AsyŜu papieŜ Grzegorz IX.
Reguła
Zakon ma własną regułę, ułoŜył ją św. Franciszek z AsyŜu. W 1209 roku w Rzymie
zaakceptował ją ustnie papieŜ Innocenty III, zaś oficjalnie zatwierdził papieŜ
Honoriusz III bullą „Solet annuere” 29 listopada 1223 roku. Reguła w pierwszym
zdaniu stwierdza: „śycie braci mniejszych polega na zachowaniu świętej Ewangelii
Pana naszego Jezusa Chrystusa przez Ŝycie w posłuszeństwie, bez własności i w
czystości”.
Herb
SkrzyŜowane dwie ręce: Chrystusa ze śladem na dłoni po przebiciu gwoździem i św.
Franciszka (w habicie) ze stygmatem na dłoni. Pośrodku rąk umieszczony jest
krzyŜ.
Zawołanie
1. Pax et bonum (łac.), pace e bene (wł.) – pokój i dobro.
2. Deus meus et omnia – Bóg mój i wszytko (moje).
Symbol
Grecka litera Tau , przypominająca kształtem krzyŜ. Św. Franciszek często uŜywał
litery Tau jako podpisu i graficznego skrótu, jako swoistego rodzaju „logo” dla
formy Ŝycia, którą prowadził. Symbol pochodzi z biblijnej Księgi Ezechiela (Ez 9,4).
W prorockiej wizji znak ten był kreślony na czołach ludzi przez Boga wybranych i
znajdujących się pod Jego szczególną ochroną.
Historia franciszkanów
Po śmierci św. Franciszka (w 1226 r.) powstał między zakonnikami podział na dwie
grupy. Pierwsza pragnęła zachować pierwotny radykalizm Ŝycia załoŜyciela,
naleŜało do niej niewielu starszych wiekiem zakonników. Druga optowała za
dostosowaniem funkcjonowania i działalności zakonu do ciągle wzrastającej liczby
braci oraz do nowym zadań stawianych im przez Kościół. Tych była zdecydowana
większość.
To napięcie załagodził generał św. Bonawentura z Bagnoreggio (12171274),
określany drugim załoŜycielem zakonu. Pod koniec XIII w. franciszkanie mieli
klasztory w wielu krajach europejskich, a ich liczba przekroczyła 30 tys. Wówczas
w zakonie pojawił się kolejny ruch reformatorski, tzw. Spirytuałowie. To oni
zapoczątkowali tzw. obserwację, czyli ruch ścisłego przestrzegania reguły. Ruch
ten w połowie XV w. znalazł wielkiego protektora w osobie św. Bernardyna ze Sieny
(13801444), wikariusza generalnego zakonu.
W 1517 r. papieŜ Leon X zwołał w Rzymie kapitułę wszystkich franciszkanów,
zarówno obserwantów, jak i tych, którzy stanowili trzon zakonu – konwentualnych,
którzy sprawowali nad obserwantami formalną władzę. Do 1517 r. zakon miał
jednego generała, był nim zawsze franciszkanin z głównego nurtu
(konwentualnych).
Na tej kapitule obserwanci otrzymali niezaleŜność, zostali nazwani Braćmi
Mniejszymi Regularnej Obserwy, została im powierzona pieczęć zakonu. Ta decyzja
papieŜa stanowiła formalny podział zakonu na dwa autonomiczne zakony: Braci
Mniejszych Konwentualnych i Braci Mniejszych Obserwantów. Od tej pory kaŜdy
zakon wybierał własnego generała.
W kolejnych latach w zakonie obserwantów tworzyły się nowe odłamy: reformaci,
alkantaryści, rekolektanci, bracia tzw. „małej reformy”. W 1897 r. papieŜ Leon XIII
połączył wszystkie te odłamy w jeden zakon o nazwie Zakon Braci Mniejszych.
W XVI wieku wśród kolejnych ruchów reformatorskich wyłoniła się frakcja Mateusza
z Bascio, co zapoczątkowało powstanie trzeciego zakonu franciszkanów. Ten odłam
miał wsparcie i formalną opiekę w zakonie konwentualnych. W 1528 r. papieŜ
Klemens VII wydał zgodę na powstanie nowego Zakonu Braci Mniejszych
Kapucynów, oficjalnie został zatwierdzony w 1619 r.
Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych
Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych – łac. Ordo Fratrum Minorum
Conventualium (OFMConv) zaliczany jest do głównego nurtu sięgającego
początków zakonu św. Franciszka i jego pierwszych towarzyszy. Świadczą o tym
chociaŜby nazwy ulic w wielu miastach europejskich, w których franciszkanie
osiedlali się juŜ w I poł. XIII wieku (w Polsce ul. Franciszkańska w Krakowie). Nazwa
zakonu Bracia Mniejsi Konwentualni spotykana jest w dokumentach juŜ od 1250 r.
Pierwszy klasztor w Polsce powstał w 1236 r. we Wrocławiu, drugi w Krakowie
(1237 r.).
Określenie „konwentualni” pochodzi od łac. conventus (wspólnota, wspólne
miejsce zamieszkania). Oznacza sposób Ŝycia i prowadzenie działalności w oparciu
o priorytet Ŝycia we wspólnocie klasztornej. Cechą charakterystyczną tego zakonu
jest prowadzenie apostolstwa i duszpasterstwa przez duŜe wspólnoty, głównie w
miastach.
Zakonnicy aŜ do rewolucji francuskiej (1789 r.) nosili habity koloru popielatego.
Obecnie w wielu krajach świata franciszkanie wracają do tego koloru. W Polsce
franciszkanie noszą habit koloru czarnego, kaptur, biały sznurek (pasek) i koronkę
franciszkańską.
Zakonnicy nazywani są franciszkanami. W wielu krajach w uŜyciu są zwyczajowe,
historyczne nazwy: grey frairs (Wyspy Brytyjskie), minoryci (Słowacja, Czechy,
Węgry, Austria, Niemcy), cordeliers (dawna Francja).
Najbardziej znanym polskim świętym jest o. Maksymilian M. Kolbe (18941941). Inni
to bł. abp Jakub Strzemię, bł. Rafał Chyliński, błogosławieni męczennicy z czasów II
wojny światowej: o. Jan Antonin Bajewski, o. Ludwik Pius Bartosik, o. Józef
Innocenty Guz, o. Józef Achilles Puchała, o. Karol Herman Stępień, br. Antoni
Tymoteusz Trojanowski, br. Piotr Bonifacy śukowski. W 1991 r. zostali
zamordowani w Peru słudzy BoŜy o. Zbigniew Strzałkowski i o. Michał Tomaszek.
Najbardziej znani franciszkanie to śp. o. Joachim Bar (prawnik), śp. o. Juliusz
Synowiec (biblista), śp. o. Cecylian Niezgoda (teolog, znawca franciszkanizmu), śp.
o. Andrzej Klimuszko (fitoterapeuta, zielarz), śp. o. Grzegorz Sroka
(fitoterapeuata, zielarz), o. Iwo Zieliński (filozof), o. Leon Dyczewski (socjolog,
kulturoznawca), o. Celestyn Napiórkowski (teolog, ekumenista), o. Zdzisław Kijas
(teolog, ekumenista), o. Zdzisław Suchecki (prawnik), o. Stanisław Bazyliński
(biblista).
Z tego zakonu pochodzi pięciu polskich biskupów: o. Marian BłaŜej Kruszyłowicz
(diec. szczecińskokamieńska), o. Augustyn Januszewicz (Brazylia), o. Jan Wilk
(Brazylia), o. Stanisław Dowlaszewicz (Boliwia), o. Jerzy Maculewicz (Uzbekistan).
Zakon prowadzi typowo franciszkańskie stowarzyszenia i duszpasterstwa: Rycerstwo
Niepokalanej, Franciszkański Zakon Świeckich, MłodzieŜ Franciszkańska, animacja
powołaniowa, Ruch Ekologiczny św. Franciszka a AsyŜu – REFA.
Franciszkanie prowadzą działalność w środkach społecznego przekazu: telewizja
Puls, radio Niepokalanów, serwis informacyjny franciszkanie.pl . Mają trzy
wydawnictwa (Niepokalanów, „Bratni Zew” w Krakowie, Santa Severa we
Włoszech). Wydają kilka czasopism i periodyków, w tym „Rycerz Niepokalanej”,
„Rycerz Niepokalanej dla Polonii”, „Posłaniec św. Antoniego”, „W nurcie
franciszkańskim”.
Prowadzą ośrodki rekolekcyjne, domy pielgrzyma, centra kultury, Dom Pojednania i
Spotkań w Gdańsku, ewangelizację wizualną, fundacje, stowarzyszenia, ośrodki
rehabilitacji i leczenia uzaleŜnień, dom pomocy społecznej, świetlice
środowiskowe, poradnie rodzinne, biuro podróŜy, sklepy, hurtownię art. religjnych.
W Niepokalanowie działa zakonna jednostka Ochotniczej StraŜy PoŜarnej. Od 1968
r. w Krakowie istnieje klerycki zespół muzyczny „Fioretti”.
Franciszkanie są spowiednikami na Watykanie, wykładowcami na wyŜszych
uczelniach w Polsce za granicą, katechetami w szkołach, kapelanami szpitali i
więzień. Prowadzą instytuty naukowe, dwa wyŜsze seminaria duchowne (Kraków,
Łódź), dwa licea ogólnokształcące i dwa gimnazja (Legnica, Niepokalanów),
biblioteki klasztorne i akademickie.
Zakonnicy organizują spotkania ekumeniczne, festiwale muzyczne i spotkania
młodych, sympozja naukowe i koncerty. Prowadzą 42. parafie, opiekują się 14.
sanktuariami (najbardziej znane to Kalwaria Pacławska i Niepokalanów). Mają
klasztory w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej. Prowadzą misje w Azji,
Ameryce Południowej i w Afryce.
Do nich naleŜy największy franciszkański klasztor na świecie (Niepokalanów), a
poza naszym krajem bazylika św. Franciszka w AsyŜu, w której znajduje się
kaplica grobu Biedaczyny. W Polsce mają jedną pustelnię, na Górze Polanowskiej.
Na świecie jest ok. 4 tys. 500 franciszkanów konwentualnych, z czego jedna
czwarta to Polacy.
W Polsce mają trzy prowincje:
krakowska św. Antoniego z Padwy i bł. Jakuba Strzemię www.ofmconv.pl/
warszawska Matki BoŜej Niepokalanej www.warszawa.ofmconv.opoka.org.pl
gdańska św. Maksymiliana M. Kolbego www.franciszkanie.gdansk.pl/
Zakon Braci Mniejszych
Zakon Braci Mniejszych – łac. Ordo Fratrum Minorum (OFM) wywodzi się z
obserwanckiego ruchu reformy braci mniejszych. Zakonnicy na całym świecie noszą
habit koloru brązowego, kaptur, biały sznurek (pasek) i koronkę franciszkańską.
Obecnie są nazywani franciszkanami, dawniej braćmi mniejszymi. Poprzez wieku
nazywano ich spirytuałami, obserwantami, alkantarystami, w Polsce reformatami,
bernardynami, franciszkanami śląskimi bądź panewnickimi. Ich klasztory znajdują
się najczęściej przy ulicach Bernardyńskich lub Reformackich.
Prowadzą 65 parafii, opiekują się 10 sanktuariami (najbardziej znane to Dukla,
Kalwaria Zebrzydowska, LeŜajsk, Wambierzyce, Góra św. Anny, Prudnik, Skępe).
Od XIV w. opiekują się sanktuariami związanymi z Ŝyciem Chrystusa w Kustodii
Ziemi Świętej. W Polsce mają kilka pustelni, w Dukli, Jaworzynce, Woźnikach i
Śliwkuli.
Posiadają własne wydawnictwa: „Święty Antoni” (Wrocław), „Calvarianum”
(Kalwaria Zebrzydowska). Wydają własne periodyki, m. in. „Gos św. Franciszka”,
„Ziemia Święta”, „MłodzieŜ seraficka”. Prowadzą licea i gimnazja, mają studio
nagrań, ośrodki charytatywne. Pracują na misjach.
Prowadzą wyŜsze uczelnie, szkoły średnie i gimnazjalne, mają własne wyŜsze
seminaria duchowne, wykładają na uczelniach w kraju i zagranica. Są znani ze
specjalistycznych duszpasterstw (akademickie, charytatywne, powołaniowe,
Franciszkański Zakon Świeckich, Franciszkański Ruch Apostolski, MłodzieŜ
Franciszkańska.
Najbardziej znani w historii zakonnicy to św. Jan z Dukli, bł. Szymon z Lipnicy, bł.
Władysław z Gielniowa, bł. Rafał z Proszowic oraz błogosławieni męczennicy z
czasów II wojny światowej: o. Anastazy Pankiewicz, o. Krystyn Gondek, o. Narcyz
Turchan, br. Marcin Oprządek, br. Brunon Zembol.
To do tego zakonu naleŜał słynny bernardyn ks. Robak, czyli Jacek Soplica. Tę
fikcyjną, literacką postać uwiecznił Adam Mickiewicz w poemacie „Pan Tadeusz”.
Franciszkanie z tego zakonu naleŜą do najliczniejszych instytutów Ŝycia
konsekrowanego, na świecie jest ich ponad 15 tys., z czego ok. tysiąc 300 to
Polacy.
W Polsce zakon ma pięć prowincji:
krakowska (bernardyni) Niepokalanego Poczęcia NMP
http://www.bernardyni.ofm.pl/
krakowska (reformaci) Matki BoŜej Anielskiej http://www.franciszkanie.org.pl
katowicka (panewnicka) Wniebowzięcia NMP
http://www.panewniki.franciszkanie.pl
wrocławska św. Jadwigi Śląskiej http://www.franciszkanie.com
poznańska św. Franciszka z AsyŜu http://www.franciszkanie.net
Zakon Braci Mniejszych Kapucynów
Zakon Braci Mniejszych Kapucynów – łac. Ordo Fratrum Minorum Cappuccinorum
(OFMCap) wyodrębnił się jako samodzielny zakon w 1525 r., został oficjalnie
zatwierdzony w 1619 r. Pierwsi kapucyni przybyli do Polski w 1681 r. W okresie
rozbiorów odgrywali waŜną rolę jako działacze społeczni i niepodległościowi.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin