05.pdf

(162 KB) Pobierz
Microsoft Word - 05.doc
dr Ilona Molenda-Grysa
F INANSE PUBLICZNE
Wykþad 5
RachunkowoĻę i sprawozdawczoĻę: zasady rachunkowoĻci podmiotw sektora
publicznego; ujħcie kasowe i memoriaþowe operacji budŇetowych;
rachunkowoĻę jednostek i zakþadw budŇetowych; ksiħgowa ewidencja
wykonania budŇetu paıstwa i budŇetw JST; rachunkowoĻę funduszy i agencji;
klasyfikacja budŇetowa Î dziaþowo-rozdziaþowa i paragrafowa klasyfikacja
wydatkw, klasyfikacja dochodw, klasyfikacja przychodw i rozchodw,
czħĻci budŇetowe, klasyfikacja wydatkw strukturalnych; sprawozdawczoĻę
budŇetowa jednostek paıstwowych i jednostek samorzĢdu terytorialnego;
zamkniħcie rachunkw budŇetowych.
ZarzĢdzanie dowolnym systemem wymaga posiadania rzetelnej
i aktualnej informacji o jego stanie . W przypadku duŇych systemw, zþoŇonych
z bardzo licznych i bardzo zrŇnicowanych elementw, zapewnienie takiej
informacji osobom zarzĢdzajĢcym systemem moŇe byę przedsiħwziħciem niemal
tak samo skomplikowanym jak samo zarzĢdzanie.
Przykþadem takiego systemu jest sektor finansw publicznych Î kilkadziesiĢt
tysiħcy jednostek rŇnych pod wzglħdem wielkoĻci, form organizacyjnych
i wykonywanych zadaı, w dodatku podlegajĢcych rŇnym organom wþadzy
publicznej i rozproszonych nie tylko na caþym terytorium Polski, ale i w innych
krajach. MajĢ one jednak rwnieŇ wsplne cechy Î wszystkie wykonujĢ zadania
publiczne, a co za tym idzie Î wszystkie korzystajĢ z tej samej, ograniczonej puli
Ļrodkw publicznych. To rozstrzyga o koniecznoĻci budowy mechanizmu
gromadzenia i przetwarzania danych o finansach wszystkich jednostek sektora
finansw publicznych.
NajwaŇniejszymi instrumentami, z pomocĢ ktrych funkcjonuje system
gromadzenia informacji o finansach publicznych, sĢ:
1
181901570.002.png
- jednolity system rachunkowoĻci (ewidencji ksiħgowej) stosowany przez
wszystkie jednostki sektora finansw publicznych, zapewniajĢcy
metodologicznĢ spjnoĻę informacji ,
- system klasyfikacji przychodw i rozchodw (w tym dochodw i wydatkw),
umoŇliwiajĢcy agregowanie jednostkowych danych ,
- system sprawozdawczoĻci, zapewniajĢcy przekazywanie i stopniowe
agregowanie informacji pochodzĢcych z poszczeglnych jednostek sektora
finansw publicznych, zapewniajĢcy przy tym porwnywalnoĻę danych
pochodzĢcych z rŇnych jednostek ,
- system kontroli rzetelnoĻci ewidencji ksiħgowej i sprawozdawczoĻci (audytu
finansowego) .
Brak ktregokolwiek z wymienionych elementw czyni system
praktycznie bezuŇytecznym.
Dla peþnego obrazu funkcjonowania finansw publicznych niezbħdna jest
jeszcze informacja o mieniu publicznym, a takŇe informacja o tym, jak jednostki
sektora finansw publicznych wykonujĢ powierzone im zadania.
Sprawnie funkcjonujĢcy system informacji o finansach publicznych jest
niezbħdnym warunkiem faktycznej jawnoĻci finansw publicznych. Informacja
nierzetelna lub niepeþna jest gorsza niŇ jej brak, gdyŇ tworzĢc pozory otwartoĻci,
w istocie odcina obywateli od wiedzy o tym, w jaki sposb wþadze publiczne
gospodarujĢ powierzonymi im Ļrodkami publicznymi .
Z ASADY RACHUNKOWOĺCI PODMIOTìW SEKTORA PUBLICZNEGO
NajwaŇniejszym Ņrdþem danych dla caþego systemu informacji w sektorze
finansw publicznych jest ewidencja ksiħgowa prowadzona przez jednostki sektora
finansw publicznych. Tu gromadzone sĢ dane o operacjach finansowych
i majĢtkowych, ktre przekazywane nadrzħdnym jednostkom umoŇliwiajĢ
tworzenie zestawieı zbiorczych o coraz wiħkszym stopniu agregacji .
2
181901570.003.png
PodstawĢ caþego systemu ewidencji i sprawozdawczoĻci finansowej
podmiotw sektora publicznego jest obowiĢzujĢcy w Polsce system
rachunkowoĻci. Zgodnie z ustawĢ z 29 wrzeĻnia 1994 r. o rachunkowoĻci
wszystkie podmioty sektora finansw publicznych oraz zaliczane do tego sektora
jednostki organizacyjne nieposiadajĢce osobowoĻci prawnej sĢ zobowiĢzane do
prowadzenia ksiĢg rachunkowych, w ktrych odnotowuje siħ wszystkie operacje
zwiĢzane z gospodarowaniem mieniem i Ļrodkami pieniħŇnymi .
Zasady rachunkowoĻci stosowane w sektorze finansw publicznych nie sĢ
jednolite. Na mocy ustawy o finansach publicznych Minister Finansw okreĻla
szczeglne zasady rachunkowoĻci oraz plany kont dla:
- budŇetu paıstwa,
- budŇetw jednostek samorzĢdu terytorialnego,
- jednostek budŇetowych i ich gospodarstw pomocniczych (odrħbnie
dla jednostek budŇetowych majĢcych siedzibħ poza granicami Polski),
- organw podatkowych,
- zakþadw budŇetowych,
- oraz moŇe okreĻlię jednolite plany kont dla innych podmiotw (osb prawnych)
zaliczanych do sektora finansw publicznych, uwzglħdniajĢc przy tym rodzaj
prowadzonej dziaþalnoĻci.
Na mocy tych upowaŇnieı wydane zostaþy:
- rozporzĢdzenie Ministra Finansw z 19 stycznia 2006 r. w sprawie zasad
rachunkowoĻci i planu kont w zakresie ewidencji podatkw, opþat
i niepodatkowych naleŇnoĻci budŇetowych w organach podatkowych
podlegþych ministrowi wþaĻciwemu do spraw finansw publicznych,
- rozporzĢdzenie Ministra Finansw z 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad
rachunkowoĻci i planu kont w zakresie ewidencji podatkw, opþat
i niepodatkowych naleŇnoĻci budŇetowych dla organw podatkowych
jednostek samorzĢdu terytorialnego,
3
181901570.004.png
- rozporzĢdzenie Ministra Finansw z 28 lipca 2006 r. w sprawie
szczeglnych zasad rachunkowoĻci oraz planw kont dla budŇetu paıstwa,
budŇetw jednostek samorzĢdu terytorialnego oraz niektrych jednostek
sektora finansw publicznych.
Wszystkie upowaŇnienia do okreĻlenia szczeglnych zasad rachunkowoĻci
i planw kont opatrzone sĢ w ustawie o finansach publicznych zastrzeŇeniem, Ňe
Minister Finansw powinien przy ich ustalaniu uwzglħdnię wymogi przepisw
o rachunkowoĻci. Oznacza to, iŇ ustalenia zawarte w wymienionych
rozporzĢdzeniach majĢ uzupeþniaę, a nie zastħpowaę, oglnie obowiĢzujĢce
zasady rachunkowoĻci. Ustawa o finansach publicznych okreĻla przy tym
wyraŅnie szczeglne dla tego sektora zasady rachunkowoĻci.
Z upowaŇnienia do okreĻlenia planw kont dla innych podmiotw
sektora finansw publicznych Minister Finansw nie skorzystaþ. Fundusze
celowe posiadajĢce osobowoĻę prawnĢ, agencje rzĢdowe, instytucje kultury,
szkoþy wyŇsze, samodzielne publiczne zakþady opieki zdrowotnej i inne osoby
prawne dziaþajĢce w sektorze finansw publicznych majĢ prowadzię
rachunkowoĻę na zasadach wþaĻciwych dla przedsiħbiorstw sektora
komercyjnego. Powoduje to powaŇne trudnoĻci przy prbach zestawienia
zbiorczego bilansu Skarbu Paıstwa i caþego sektora publicznego.
Najwiħksze problemy zwiĢzane sĢ z rŇnymi sposobami ewidencji mienia
Skarbu Paıstwa oraz ze stosowaniem w czħĻci jednostek sektora publicznego
tzw. ujħcia memoriaþowego, a w innych jednostkach Î ujħcia kasowego. RŇnica
obu ujħę polega na tym, Ňe w zaleŇnoĻci od stosowanego ujħcia dochody i wydatki
sĢ uwzglħdniane w ksiħgach pod rŇnymi datami, co wpþywa na wynik jednostek
w poszczeglnych latach.
Opisane w ustawie o rachunkowoĻci zasady nie dotyczĢ Skarbu Paıstwa jako
osoby prawnej. W efekcie nie istnieje w Polsce jednolita ksiħgowoĻę Skarbu
Paıstwa, nie zestawia siħ teŇ jego bilansu. To niewĢtpliwa luka w systemie
ewidencji gospodarowania Ļrodkami publicznymi i mieniem Skarbu Paıstwa.
4
181901570.005.png
Trzeba jednak przyznaę, Ňe zestawienie takiego bilansu jest czynnoĻciĢ niezwykle
zþoŇonĢ.
Najwiħcej problemw powstajĢcych przy zestawianiu bilansu Skarbu Paıstwa wiĢŇe siħ
z wycenĢ rzeczowych skþadnikw mienia Skarbu Paıstwa. Do takich trudnych do wyceny
skþadnikw naleŇĢ m.in.:
¤ wody ĻrdlĢdowe,
¤ kopaliny,
¤ zabytki, zbiory biblioteczne i przedmioty muzealne,
¤ zwierzyna w lasach paıstwowych,
¤ urzĢdzenia hydrotechniczne (waþy, zapory)
i wiele innych. Nieþatwo byþoby wycenię rwnieŇ wiele innych pozycji bilansowych, ktrych
przykþadem mogĢ byę zobowiĢzania z tytuþu roszczeı reprywatyzacyjnych i wartoĻę duŇych
przedsiħbiorstw paıstwowych (jak wyceniaę np. wartoĻę PKP?).
Jedynym paıstwem, w ktrym system ksiħgowy sektora publicznego zostaþ dostosowany
do potrzeb prowadzenia peþnej rachunkowoĻci Skarbu Paıstwa, jest Nowa Zelandia.
Od 1997 r. Ministerstwo Skarbu Paıstwa corocznie sporzĢdza
sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Paıstwa. ObowiĢzek sporzĢdzenia takiego
sprawozdania wynika z ustawy z 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania
uprawnieı przysþugujĢcych Skarbowi Paıstwa. PodstawĢ zbiorczego
sprawozdania o stanie mienia Skarbu Paıstwa jest ewidencja mienia Skarbu
Paıstwa prowadzona na zasadach okreĻlonych w rozporzĢdzeniu Rady Ministrw
z 14 wrzeĻnia 1999 r. w sprawie szczegþowych zasad ewidencjonowania majĢtku
Skarbu Paıstwa. RozporzĢdzenie to okreĻla rwnieŇ zasady sprawozdawczoĻci
o stanie mienia Skarbu Paıstwa.
Zasady ewidencji majĢtku Skarbu Paıstwa
Zbiorcza ewidencja majĢtku Skarbu Paıstwa jest zbiorem informacji zawierajĢcym
zagregowane dane ze sprawozdaı okresowych sporzĢdzanych przez jednostki ewidencji
podstawowej informacji skþadanych Ministrowi Skarbu Paıstwa.
EwidencjĢ objħte sĢ:
- akcje i udziaþy w spþkach prawa handlowego oraz inne finansowe skþadniki majĢtku
trwaþego;
- skþadniki majĢtku obrotowego paıstwowych jednostek organizacyjnych;
- wkþad zaþoŇycielski Skarbu Paıstwa w paıstwowych osobach prawnych, takich jak
przedsiħbiorstwa paıstwowe, szkoþy wyŇsze, jednostki badawczo-rozwojowe czy instytucje
kultury;
5
181901570.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin