Kontrola_parlamentarna_nad_d_ugami_1918_1939.pdf

(539 KB) Pobierz
BiK_03_03
48 Historia Finansw
BANK I KREDYT marzec 2003
Kontrola parlamentarna nad d¸ugami
Helena Gralska
1. Jednym z elementw jawnoæci finansw publicznych
w II Rzeczypospolitej by¸a kontrola parlamentarna nad
d¸ugami paÄstwa. By¸a ona sprawowana przez Komisj«
Kontroli D¸ugw PaÄstwa, powo¸ywan przez Sejm i
Senat, spoærd pos¸w i senatorw, na ca¸y okres trwa-
nia kadencji parlamentu.
Pierwsza Komisja zosta¸a powo¸ana przez Sejm
Ustawodawczy na podstawie uchwa¸y Sejmu z 26 pa-
dziernika 1920 r. 1
Kolejne Komisje by¸y powo¸ywane na mocy usta-
wy z dnia 25 wrzeænia 1922 r. o kontroli nad d¸ugami
PaÄstwa 2 ( kadencja 1922-1927 3 , 1928-1930 4 , 1930-1935 5 )
oraz na mocy ustawy z dnia 2 stycznia 1936 r. o wyko-
nywaniu kontroli parlamentarnej nad d¸ugami PaÄ-
stwa 6 (kadencja 1935-1938 7 , 1938-1939 8 ).
Obydwie ustawy o kontroli nad d¸ugami paÄstwa
by¸y wykonaniem zapisw Konstytucji. Konstytucja z
1921 r. zawiera¸a przepis (art. 8): ãSposb wykonywania
parlamentarnej kontroli nad d¸ugami PaÄstwa okreæli
oddzielna ustawaÓ. Z kolei Konstytucja z 1935 r. wymie-
nia¸a jako jedn z form kontroli Sejmu nad dzia¸alnoæci
rzdu udzia¸ ãw wykonywaniu kontroli nad d¸ugami
PaÄstwaÓ (art. 31) oraz ustala¸a, ýe Senat ãuczestniczy w
wykonywaniu kontroli nad d¸ugami PaÄstwaÓ (art. 46).
Ustawa z 1922 r. ustala¸a liczebnoæ Komisji na 7
cz¸onkw i 3 zast«pcw, ustawa z 1936 r. Ð 9 cz¸on-
kw i 8 zast«pcw. Przewodniczcy Komisji by¸ wy-
bierany spoærd pos¸w i senatorw, przez wybra-
nych przez Parlament cz¸onkw Komisji, ale spoza
Komisji.
1 Sprawozdanie komisji skarbowo-budýetowej o wniosku pos¸a Stes¸owicza i
tow. w sprawie utworzenia sejmowej komisji kontroli d¸ugw paÄstwa (druk
sejmowy nr 2003, Sejm Ustawodawczy); Sprawozdanie stenograficzne ze 178
posiedzenia Sejmu w dniu 26.10.1920 r.
2 Dz.U. z 1922 r., nr 89, poz. 805.
3 Sprawozdanie stenograficzne z 6 posiedzenia Sejmu w dniu 16.01.1923 r.;
Sprawozdanie stenograficzne z 7 posiedzenia Senatu w dniu 12.01.1923 r.;
Sprawozdanie stenograficzne ze 142 posiedzenia Sejmu w dniu 18.12.1923 r.
4 Sprawozdanie stenograficzne z 19 posiedzenia Sejmu w dniu 8.06.1928 r.;
Sprawozdanie stenograficzne z 3 posiedzenia Senatu w dniu 7.05.1928 r.
5 Sprawozdanie stenograficzne z 4 posiedzenia Sejmu w dniu 13.01. 1931 r.,
Sprawozdanie stenograficzne z 4 posiedzenia Senatu w dniu 13.01.1931 r.,
Sprawozdanie stenograficzne ze 121 posiedzenia Sejmu w dniu 8.03.1934 r.
6 Dz.U. z 1936 r., nr 2, poz. 3.
7 Sprawozdanie stenograficzne z 9 posiedzenia Sejmu w dniu 7.02.1936 r.;
Sprawozdanie stenograficzne z 4 posiedzenia Senatu w dniu 4.02.1936 r.
8 Sprawozdanie stenograficzne z 4 posiedzenia Sejmu w dniu 9.12.1938 r.;
Sprawozdanie stenograficzne z 3 posiedzenia Senatu w dniu 13.12.1938 r.
paÄstwa w okresie 1920-1939
66623543.006.png
BANK I KREDYT marzec 2003
Historia Finansw
49
Komisja Kontroli D¸ugw PaÄstwa obowizana by-
¸a dwa razy w roku sporzdzi wykaz d¸ugw PaÄstwa
oraz wykaz gwarancji udzielonych przez Skarb PaÄ-
stwa i og¸osi go w ãMonitorze PolskimÓ 9 .
1) d¸ugi emisyjne PaÄstwa (czyli d¸ugi powsta¸e w
wyniku emisji skarbowych papierw wartoæciowych),
2) d¸ugi gotwkowe PaÄstwa,
3) gwarancje finansowe udzielone przez PaÄstwo.
Taka definicja nie zadowala¸a wielu politykw i
naukowcw. Przez ca¸y okres 1922-1939 toczy¸a si«
dyskusja nad interpretacj poj«cia ãd¸ug paÄstwowyÓ.
Chodzi¸o w niej o uwzgl«dnianie (lub nie) w poj«ciu
d¸ugu paÄstwowego:
1) zad¸uýenia przedsi«biorstw paÄstwowych,
2) zad¸uýenia jednostek samorzdu terytorialnego,
3) zad¸uýenia funduszy celowych,
4) zobowizaÄ wymagalnych administracji rzdowej.
åledzc t« wieloletni dyskusj«, ¸atwo zauwaýy,
ýe kolejne rzdy II Rzeczypospolitej opowiada¸y si« za
wskim ujmowaniem poj«cia d¸ugu paÄstwowego, na-
tomiast politycy (pos¸owie) i naukowcy Ð za definicj
szerok. Nie dotyczy¸o to wy¸cznie pos¸w, ktrzy w
danym okresie znajdowali si« w opozycji do rzdu (tak
jak pos¸owie Klubu Narodowego w okresie 1930-1935),
ale rwnieý pos¸w i senatorw z lat 1935-1939, gdy
trudno juý mwi o istnieniu opozycji parlamentarnej.
Moýna wi«c sdzi, ýe spr dotyczy¸ meritum sprawy i
wiza¸ si« z prb postawienia pytania (i znalezienia na
nie odpowiedzi): kto w ostatecznym rozrachunku b«-
dzie odpowiada¸ za d¸ugi przedsi«biorstw paÄstwo-
wych, funduszy celowych i jednostek samorzdu tery-
torialnego.
Wydaje si« natomiast, ýe opr kolejnych rzdw
wobec szerokiego ujmowania d¸ugu paÄstwowego wy-
nika¸ z niech«ci do ujawniania znacznie wi«kszego za-
d¸uýenia niý zad¸uýenie podawane zgodnie z obowi-
zujc (wsk) definicj d¸ugu. Najwyýsza Izba Kontro-
li raz jeden policzy¸a i poda¸a do wiadomoæci wielkoæ
d¸ugu paÄstwowego powi«kszonego o zad¸uýenie
przedsi«biorstw paÄstwowych, funduszy celowych
oraz zobowizania wymagalne administracji rzdowej.
Policzony w ten sposb d¸ug publiczny, wed¸ug stanu
na dzieÄ 1 kwietnia 1937 r., wynosi¸ 5.789,0 mln z¸,
wobec 4.731,2 mln z¸ d¸ugu ãoficjalnegoÓ; by¸ wi«c
wi«kszy o 22% (czyli ponad jedn pit) 13 .
Warto w tym miejscu doda, ýe nie wszystkie za-
cigni«te poýyczki by¸y wprowadzone do Ksi«gi D¸u-
gw PaÄstwa. Takýe cz«æ 18. budýetu (wydatki na ob-
s¸ug« d¸ugw paÄstwowych) nie uwzgl«dnia¸a wszyst-
kich wydatkw na sp¸at« d¸ugw. Cz«æ wydatkw na
obs¸ug« d¸ugw znajdowa¸a si« w wydatkach poszcze-
glnych resortw. W preliminarzu budýetowym na rok
1939/40 znajdowa¸o si« zestawienie wydatkw na ob-
s¸ug« d¸ugw nieuwzgl«dnionych w cz«æci 18. budýe-
tu, a cz«æ tych d¸ugw nie by¸a wpisana do Ksi«gi D¸u-
gw PaÄstwa. Planowane wydatki na obs¸ug« d¸ugw w
cz«æci 18. budýetu wynosi¸y 225,7 mln z¸, a wydatki na
2. Kontrola wykonywana przez Komisj«, zgodnie z oby-
dwiema ustawami, by¸a kontrol legalnoæci zacigni«-
tych d¸ugw i udzielonych gwarancji. Komisja spraw-
dza¸a, czy d¸ugi zosta¸y zacigni«te (gwarancje udzielo-
ne) zgodnie z upowaýnieniem ustawowym, czy emisja
znakw pieni«ýnych odby¸a si« zgodnie z upowaýnie-
niem ustawowym oraz czy d¸ugi i gwarancje zosta¸y
wpisane do Ksi«gi D¸ugw PaÄstwa, prowadzonej w
Ministerstwie Skarbu. Nie by¸a to wi«c ocena celowoæci
zaciganych d¸ugw i udzielonych gwarancji.
Zakres kontroli wykonywanej przez KKDP nie by¸
kwestionowany. Taki zakres kontroli zaproponowali i
przyj«li pos¸owie juý w uchwale z 1920 r.; taki sam za-
kres kontroli zaproponowa¸ rzd w projekcie ustawy z
1936 r. W uzasadnieniu do tego projektu stwierdzano:
ãPod wzgl«dem charakteru kontroli Komisja wykony-
wa b«dzie kontrol« formaln, gdyý kontrol« meryto-
ryczn lub kontrol« pod wzgl«dem zgodnoæci z zasada-
mi prawid¸owej gospodarki wykonywa Najwyýsza Izba
KontroliÓ 10 . Podobne stanowisko przedstawia¸ pose¸
sprawozdawca tej ustawy J. Ho¸yÄski, ktry mwi¸, ýe
Komisja nie powinna dublowa kontroli NIK 11 .
W. Zaklika (cz¸onek Komisji Kontroli D¸ugw PaÄ-
stwa w latach 1936-1938) w artykule z 1939 r. zwraca¸
uwag« na ogromne znaczenie kontroli formalnej 12 .
Zdaniem W. Zakliki, przy kontroli materialnej (ocenie
celowoæci zaciganych d¸ugw) ocenia si« prac« rzdu,
a wi«c w gr« wchodzi ocena polityczna. Przy kontroli
formalnej ocena polityczna nie powinna natomiast
mie znaczenia. Zaklika przypomina¸, ýe Parlament w
Polsce uchwala¸ bardzo duýo ustaw, upowaýniajcych
rzd do zacigania poýyczek do pewnej wysokoæci,
cz«sto bez wskazania terminu dokonania tych operacji.
Niezb«dne by¸o wi«c kontrolowanie, do jakiej wysoko-
æci upowaýnienia zosta¸y wykorzystane i jaki jest w da-
nym momencie stan zad¸uýenia PaÄstwa.
3. Obydwie ustawy o kontroli d¸ugw zawiera¸y defini-
cj« d¸ugu PaÄstwa. Zgodnie z ni, na d¸ugi PaÄstwa
sk¸ada¸y si«:
9 Pierwszy wykaz d¸ugw, sporzdzony przez KKDP, zosta¸ opublikowany w
ãMonitorze PolskimÓ z 17 lipca 1925 r. (nr 163) i zawiera¸ wykaz d¸ugw i
gwarancji na dzieÄ 30 czerwca 1925 r., a ostatni Ð 30 maja 1939 r., wed¸ug sta-
nu na 1 kwietnia 1939 r. (ãMonitor PolskiÓ z 30 maja 1939 r., nr 122). Pierw-
szy w okresie mi«dzywojennym wykaz d¸ugw przygotowa¸o Ministerstwo
Skarbu w 1922 r. (Zestawienie d¸ugw i gwarancji finansowych Rzeczypospo-
litej Polskiej wed¸ug stanu na 31 grudnia 1921 roku, Wydawnictwo Minister-
stwa Skarbu, 1922).
10 Rzdowy projekt ustawy o kontroli parlamentarnej nad d¸ugami PaÄstwa
(druk sejmowy nr 36, IV kadencja).
11 Sprawozdanie stenograficzne z 7 posiedzenia Sejmu w dniu 20.12.1935 r.
12 W. Zaklika: Kontrola parlamentarna nad d¸ugami PaÄstwa w Polsce. ãPrze-
gld EkonomicznyÓ z. 26/1939.
13 Uwagi Kontroli PaÄstwowej o zamkni«ciach rachunkw PaÄstwa i wykona-
niu budýetu za rok 1936/37, NIK, Warszawa 1938, s. 430-431.
66623543.007.png 66623543.008.png 66623543.009.png
50 Historia Finansw
BANK I KREDYT marzec 2003
obs¸ug« d¸ugw znajdujce si« w budýetach poszcze-
glnych resortw 179,3 mln z¸, z tego na obs¸ug« d¸u-
gw niewykazanych w Ksi«dze D¸ugw Ð 142,6 mln z¸
(czyli aý 63% wydatkw wykazywanych w cz«æci
18) 14 .
Przyj«cie wskiej definicji d¸ugu paÄstwowego, a tak-
ýe nieuwidocznienie wszystkich d¸ugw w Ksi«dze D¸u-
gw PaÄstwa pozwala¸o na pokazywanie lepszego stanu
finansw publicznych, niý to by¸o w rzeczywistoæci.
Drugi wniosek Komisji Ð prawo do kontrolowania
przez ni d¸ugw przedsi«biorstw paÄstwowych Ð nie
zosta¸ uwzgl«dniony.
4.2. Interpretacj definicji d¸ugu paÄstwowego
zajmowa¸a si« Komisja Kontroli D¸ugw PaÄstwa w la-
tach 1936-1938 19 . Z zachowanych dokumentw z prac
Komisji z tego okresu 20 (przewodniczcym Komisji
by¸ senator L. Evert, a jednym z jej cz¸onkw cytowa-
ny wczeæniej pose¸ W. Zaklika) wynika, ýe poza ruty-
now kontrol stanu zad¸uýenia Komisja przez ca¸y
czas swojej pracy prbowa¸a zinterpretowa poj«cie
ãd¸ug paÄstwowyÓ, przy czym chcia¸a mu nada inter-
pretacj« szerok.
Prawdopodobnie przyczyn zaj«cia si« przez Ko-
misj« tym problemem by¸y wykazywane w corocznych
uwagach Najwyýszej Izby Kontroli o wykonaniu budýe-
tu paÄstwa duýe nieuregulowane zobowizania finan-
sowe administracji rzdowej.
Szczeglnie interesujce s cztery posiedzenia Ko-
misji w okresie maj Ð listopad 1937 r., ktre by¸y po-
æwi«cone wy¸cznie interpretacji poj«cia ãd¸ug paÄ-
stwowyÓ. W posiedzeniach tych brali udzia¸ rwnieý
eksperci. Komisja uwaýa¸a, ýe powinna takýe bada:
1) nieuregulowane zobowizania administracji
paÄstwowej,
2) zad¸uýenie funduszy majcych osobowoæ
prawn,
3) zad¸uýenie przedsi«biorstw wydzielonych z ad-
ministracji paÄstwowej na podstawie Rozporzdzenia
Prezydenta z dnia 17 marca 1927 r.
23 listopada 1937 r. Komisja podj«¸a w tej sprawie
uchwa¸«, ktr przekaza¸a Ministrowi Skarbu.
Troch« na marginesie pojawi¸a si« rwnieý sprawa
zad¸uýenia jednostek samorzdu terytorialnego. Na po-
4.1. Sprawa zaliczania do d¸ugu paÄstwowego zad¸uýe-
nia przedsi«biorstw paÄstwowych pojawi¸a si« juý w
1926 r. w Komisji Kontroli D¸ugw PaÄstwa, ktr kie-
rowa¸ marsza¸ek Senatu W. TrmpczyÄski. KKDP zaj«-
¸a si« art. 6 Rozporzdzenia Prezydenta Rzeczypospoli-
tej z 1926 r. o utworzeniu przedsi«biorstwa ãPolskie
Koleje PaÄstwoweÓ 15 . Artyku¸ ten upowaýnia¸ PKP do
zacigania krtkoterminowych poýyczek. W przygoto-
wanym sprawozdaniu Komisja stwierdzi¸a: ãponiewaý
za tego rodzaju poýyczki przedsi«biorstwa paÄstwowe-
go w kaýdym razie odpowiada b«dzie PaÄstwo, spra-
wa ta (...) wymaga (...) jednolitego unormowania usta-
wowego (...)Ó. W konkluzji KKDP: 1) zwrci¸a si« do
rzdu o przygotowanie projektu ustawy, ktra uregulo-
wa¸aby spraw« zacigania poýyczek przez przedsi«-
biorstwa paÄstwowe oraz 2) zaýda¸a prawa kontrolo-
wania nie tylko d¸ugw zacigni«tych przez paÄstwo,
ale rwnieý przez PaÄstwo gwarantowanych 16 .
Sprawozdanie Komisji nie by¸o rozpatrywane na
plenarnym posiedzeniu Sejmu. Wydaje si« jednak, ýe
pierwszy postulat Komisji zosta¸ uwzgl«dniony w Roz-
porzdzeniu Prezydenta z 1927 r. o wydzieleniu z ad-
ministracji paÄstwowej przedsi«biorstw przemys¸o-
wych, handlowych i grniczych 17 . Rozporzdzenie to
ustala¸o, ýe przedsi«biorstwo paÄstwowe moýe zaci-
ga kredyty krtkoterminowe za zgod w¸aæciwego mi-
nistra i ministra skarbu 18 , natomiast kredyty d¸ugoter-
minowe wy¸cznie na mocy upowaýnieÄ ustawowych
(art. 10). Rozporzdzenie rozstrzyga¸o rwnieý niezwy-
kle waýn kwesti«. Okreæla¸o, ýe ãza zobowizania za-
cigni«te przez wydzielone przedsi«biorstwo, niezaleý-
nie od odpowiedzialnoæci samego przedsi«biorstwa,
odpowiedzialny jest Skarb PaÄstwa do wysokoæci ca¸e-
go majtku nieruchomego, uýytkowanego i zarzdzane-
go przez przedsi«biorstwoÓ (art. 11).
19 W drukach sejmowych brakuje sprawozdaÄ z prac kolejnych Komisji z lat
1928-1935. Nie ma rwnieý ýadnych materia¸w z ich prac w AAN w zespole
Ministerstwa Skarbu ani w zespole Biura Sejmu.
20 Zachowa¸o si« pi« protoko¸w z posiedzeÄ Komisji: 2. z 22.05.1936 r. (
AAN Zesp¸ Ministerstwa Skarbu t. 3839), 3. z 20.11. 1936 r. (AAN Zespl Mi-
nisterstwa Skarbu t. 3839), 4. z 25.05. 1937 r. (AAN Zesp¸ Ministerstwa Skar-
bu t. 3840), 10. z 24.11. 1937 r. (AAN Zesp¸ Ministerstwa Skarbu t. 3840) i
11. z 27.05.1938 r. (Zesp¸ Ministerstwa Skarbu, t. 4005). Ponadto dost«pne s
dwa sprawozdania z dzia¸alnoæci Komisji: za okres od 27 lutego 1936 r. do 1
lutego 1937 r. (Sprawozdanie z dzia¸alnoæci Komisji Kontroli D¸ugw PaÄstwa
za czas od 27 lutego 1936 r. do 1 lutego 1937 r., druk sejmowy nr 475, Sejm IV
kadencji) i za okres od 1 lutego 1937 r. do 1 marca 1938 r. (Sprawozdanie z
dzia¸alnoæci Komisji Kontroli D¸ugw PaÄstwa za czas od 1 lutego 1937 r. do
1 marca 1938 r. , druk sejmowy nr 789 , Sejm IV kadencji). Sprawozdanie
pierwsze (druk 475) by¸o przedstawiane na posiedzeniach plenarnych Sejmu
23 marca 1937 r.
(Sprawozdanie stenograficzne z 52 posiedzenia Sejmu w dniu 23.03.1937 r.)
i Senatu 22 marca 1937 r.
(Sprawozdanie stenograficzne z 29 posiedzenia Senatu w dniu 22.03.1937 r.).
Sprawozdanie drugie (druk 789) by¸o przedstawiane na posiedzeniach plenar-
nych Sejmu 31 marca 1938 r. (Sprawozdanie stenograficzne z 81 posiedzenia
Sejmu w dniu 31.03.1938 r.) i Senatu 23 marca 1938 r. (Sprawozdanie steno-
graficzne z 48 posiedzenia Senatu w dniu 23.03.1938 r.). W drugim sprawoz-
daniu (druk 789) mwi si«, ýe Komisja odby¸a jeszcze cztery posiedzenia w
okresie od maja do listopada 1937 r. Prawdopodobnie nastpi¸ b¸d w nume-
racji protoko¸w.
14 Preliminarz budýetowy Rzeczypospolitej Polskiej na okres od 1 kwietnia
1939 r. do 31 marca 1940 r., nak¸adem Ministerstwa Skarbu 1938 r.; Sprawoz-
danie Komisji Budýetowej o preliminarzu d¸ugw paÄstwowych na rok
1939/40, druk sejmowy nr 100, V kadencja, cz. 18.
15 Rozporzdzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 wrzeænia 1926 r. o
utworzeniu przedsi«biorstwa ãPolskie Koleje PaÄstwoweÓ (Dz.U. z 1926 r., nr
97, poz. 568).
16 Sprawozdanie Komisji Kontroli D¸ugw PaÄstwowych... (druk sejmowy nr
2564, I kadencja).
17 Rozporzdzenie Prezydenta z dnia 17 marca 1927 r. o wydzieleniu z admi-
nistracji paÄstwowej przedsi«biorstw przemys¸owych, handlowych, grni-
czych oraz o ich komercjalizacji (Dz.U. z 1927 r., nr 25, poz. 195).
18 Wed¸ug wsp¸czesnego nazewnictwa ministra finansw.
66623543.001.png
BANK I KREDYT marzec 2003
Historia Finansw
51
siedzeniu Komisji w dniu 25 listopada 1937 r. pose¸ Za-
klika zapyta¸, czy w wykazie d¸ugw s uj«te d¸ugi
ãwynikajce z rozrachunkw z samorzdem terytorial-
nymÓ. Wiceminister skarbu T. GrodyÄski odpowie-
dzia¸, ýe ãrozrachunki mi«dzy Skarbem PaÄstwa i sa-
morzdem istniej cigleÓ, i prosi¸, aby o tej kwestii nie
dyskutowa, a ewentualnie powrci do niej, gdy Rzd
oficjalnie zapozna si« z treæci uchwa¸y Komisji.
Rzd nie godzi¸ si« na poszerzenie zakresu kontro-
li przeprowadzanej przez Komisj«. Referujc sprawoz-
danie z prac Komisji na posiedzeniu Sejmu 31 marca
1938 r., pose¸ sprawozdawca powiedzia¸, ýe ãPan Mini-
ster Skarbu zamierza uzgodni swoje stanowisko z tre-
æci uchwa¸y Komisji w drodze przeprowadzenia
wsplnej konferencji w kwietniu b.r.Ó
Wsplne posiedzenie Komisji z Ministrem Skarbu
przewidziane na kwiecieÄ 1938 r. si« nie odby¸o. Na
posiedzeniu Komisji w dniu 25 maja 1938 r. pose¸ Za-
klika poinformowa¸, ýe rozmawia¸ na temat uj«cia w
wykazie d¸ugw tzw. d¸ugw administracyjnych (czyli
zobowizaÄ Skarbu PaÄstwa i zad¸uýenia funduszy).
Poinformowa¸ takýe, ýe Ministerstwo Skarbu zrobi¸o
zestawienie niektrych d¸ugw administracyjnych, ale
nie jest ono zadowalajce. Powiedzia¸ teý, ýe w czerw-
cu 1938 r. planowane jest spotkanie Komisji na ten te-
mat z Ministrem Skarbu. Nie wiadomo, czy spotkanie
to si« odby¸o (w sierpniu 1938 r. Parlament zosta¸ roz-
wizany).
Rwnieý ostatnia Komisja Kontroli D¸ugw PaÄ-
stwa, powo¸ana w 1938 r. (jej przewodniczcym by¸ se-
nator Cz. Klarner - podsekretarz stanu w Ministerstwie
Skarbu w latach 1923-1925, Minister Skarbu w 1926 r.),
prbowa¸a zaj si« interpretacj poj«cia d¸ugu paÄ-
stwowego. Na posiedzeniu 20 marca 1939 r. przewod-
niczcy powiedzia¸, ýe NIK zwrci¸a uwag«, iý wykaz
gwarancji Skarbu PaÄstwa nie obejmuje gwarancji
udzielonych przez przedsi«biorstwa paÄstwowe wy-
dzielone z administracji paÄstwowej. Wiceminister
skarbu T. GrodyÄski stwierdzi¸, ýe uwaga NIK jest nie-
uzasadniona, gdyý do ksi«gi gwarancji wpisuje si« tyl-
ko gwarancje udzielone przez Skarb PaÄstwa, a nie
przez inne osoby prawa publicznego. Dyskusja na ten
temat nie by¸a kontynuowana 21 .
domagali si«, aby Najwyýsza Izba Kontroli zbada¸a stan
zad¸uýenia wszystkich przedsi«biorstw paÄstwowych,
monopoli i bankw paÄstwowych wobec Skarbu PaÄ-
stwa oraz innych wierzycieli.
Z kolei na posiedzeniu Komisji Budýetowej
21.01.1937 r., ktra zajmowa¸a si« budýetem Minister-
stwa Komunikacji na rok 1937/1938, ujawnione zosta-
¸o zad¸uýenie PKP. Pose¸ E. Hutten-Czapski powie-
dzia¸: ãJuý w zesz¸ym roku wyst«powa¸em, aby wszyst-
kie d¸ugi PaÄstwa i przedsi«biorstw paÄstwowych by¸y
uj«te w jednolit ewidencj« i obs¸ug«. Podobne stano-
wisko zaj«¸a NIK. Niestety, mimo ýe wzrost zad¸uýenia
Ministerstwa Komunikacji jest dosy znaczny, postulat
mj nie zosta¸ zrealizowanyÓ. Nikt z obecnych przed-
stawicieli rzdu nie wypowiedzia¸ si« w tej sprawie 23 .
5.1. Jedn z najbardziej draýliwych kwestii, zwizanych z
definicj d¸ugu paÄstwowego, by¸y zobowizania wyma-
galne administracji rzdowej, czyli nieuregulowane p¸at-
noæci. Niezwykle interesujcy by¸ stosunek kolejnych
rzdw (a szczeglnie ministrw skarbu) do powstawa-
nia zad¸uýenia z tytu¸u zobowizaÄ wymagalnych.
Wszystkie rzdy (i ich ministrowie skarbu) przed-
stawiali coroczne budýety jako ãoszcz«dneÓ i ãzrwno-
waýoneÓ. Szczeglnie dotyczy¸o to lat budýetowych
poczwszy od roku budýetowego 1931/32, gdy uchwa-
lony budýet by¸ w wielkoæciach nominalnych niýszy od
uchwalonego na rok poprzedni. Sdz«, ýe z powodw
propagandowych trudno by¸o si« przyzna do istnienia
znacznych, nieuregulowanych zobowizaÄ. Budýety
zaplanowane jako ãoszcz«dneÓ w rzeczywistoæci nie
by¸y wykonywane dostatecznie ãoszcz«dnieÓ (z czym
zreszt mamy do czynienia w III Rzeczypospolitej).
5.2. O istnieniu zobowizaÄ wymagalnych systema-
tycznie informowa¸a Najwyýsza Izba Kontroli w co-
rocznych uwagach o wykonaniu budýetu paÄstwa.
Przez pewien okres by¸y to informacje zbierane wy-
¸cznie przez NIK w trakcie prowadzonych kontroli.
Jednak poczwszy od 1932 r. ewidencj« zad¸uýenia re-
sortw, na podstawie nadsy¸anych przez nie sprawoz-
daÄ, prowadzi¸o Ministerstwo Skarbu 24 . Odpowiada-
jc na wystpienie NIK, Ministerstwo wyjaænia¸o, ýe
ãnie moýe bra odpowiedzialnoæci za æcis¸oæ nadsy-
¸anych wykazw, a to z powodu braku formalnych
uprawnieÄ do kontroli zad¸uýeÄ poszczeglnych re-
sortwÓ 25 .
W uwagach dotyczcych lat budýetowych przed
rokiem 1931/32 NIK podawa¸a tylko pojedyncze przy-
k¸ady istnienia nieuregulowanych zobowizaÄ w po-
szczeglnych ministerstwach bd regulowania ærodka-
4.3. Sprawa zad¸uýenia przedsi«biorstw paÄstwowych
interesowa¸a nie tylko pos¸w z Komisji Kontroli D¸u-
gw PaÄstwa. Pos¸owie Klubu Narodowego dwukrot-
nie w czasie kadencji Sejmu 1930-1935 sk¸adali wnio-
ski ãw sprawie rezerw skarbowych i stanu zad¸uýenia
przedsi«biorstw paÄstwowychÓ 22 . We wnioskach tych
21 Zachowa¸ si« protok¸ z 2. posiedzenia Komisji z dnia 20 marca 1939 r.
(AAN, Zesp¸ Ministerstwa Skarbu, t. 4008). Opublikowany rwnieý zosta¸
wykaz d¸ugw i gwarancji wed¸ug stanu na dzieÄ 1 kwietnia 1939 r., z czego
moýna sdzi, ýe odby¸o si« jeszcze posiedzenie Komisji po 20 marca 1939 r.
22 Druki sejmowe nr 419 (z dnia 10.12.1931 r.) i 543 (z dnia 3.11.1932 r.), III
kadencja.
23 AAN Biuro Sejmu, t. 54, Diariusz posiedzenia Komisji budýetowej, s. 22.
24 Oklnik z 1 marca 1932 r. (L.D.III.2150/1/32), przywo¸any w oklniku pre-
miera A. Prystora (zob. przypis nr 35).
25 Sprawozdanie Kontroli PaÄstwowej z dzia¸alnoæci za 1936/37 rok, NIK
Warszawa, z. V a, s. 108.
66623543.002.png 66623543.003.png 66623543.004.png
52 Historia Finansw
BANK I KREDYT marzec 2003
mi z danego okresu budýetowego zaleg¸oæci z lat po-
przednich 26 .
Poczwszy od roku budýetowego 1931/32 NIK co-
rocznie zamieszcza¸a w uwagach o wykonaniu budýetu
paÄstwa zestawienie zbiorcze stanu nieuregulowanych
zobowizaÄ w poszczeglnych resortach i ich zmiany
w stosunku do roku poprzedniego. Wed¸ug tych da-
nych, stan zobowizaÄ wynosi¸ oko¸o 4% wykonanych
wydatkw budýetu; wyjtkowo wysoki by¸ dla okresu
budýetowego 1934-1935 - ponad 6%. Dla porwnania
moýna poda, ýe stan zobowizaÄ wymagalnych zali-
czanych do paÄstwowego d¸ugu publicznego wynosi¸
na koniec 2001 r. 16,7 mld z¸ - co stanowi¸o oko¸o
9,7% zrealizowanych w 2001 r. wydatkw budýetu
paÄstwa) 27 .
ã...musi kiedyæ skoÄczy si« bardzo przykro dla tych,
ktrzy prbuj stwarza fakt dokonanyÓ 29 .
Jednak od pocztku lat 30. taka praktyka nie tylko
si« dla nikogo przykro nie skoÄczy¸a, ale rozpocz¸ si«
okres zach«cania do niep¸acenia za zakupione materia-
¸y czy us¸ugi. By¸ to okres kryzysu gospodarczego i fi-
nansowego. Przyj«cie takiej polityki by¸o metod prze-
trwania i prb doczekania lepszych finansowo czasw.
Komitet Ekonomiczny Ministrw podejmowa¸
uchwa¸y, a w szczeglnoæci uchwa¸« z 2 sierpnia 1930 r.
(premierem by¸ W. S¸awek, a ministrem skarbu I. Ma-
tuszewski), ktre upowaýnia¸y ministrw ãdo wydawa-
nia przemys¸owi zamwieÄ i zacigania d¸ugw na ra-
chunek nie uchwalonych jeszcze budýetw na 1931/32
i 1932/33Ó 30 .
Z kolei premier A. Prystor w przemwieniu sejmo-
wym w dniu 1.10.1931 r., w czasie pierwszego czytania
pakietu ustaw dotyczcych walki z bezrobociem, po-
wiedzia¸, ýe rzd chcc przyjæ z pomoc przemys¸owi
poczyni¸ i ma zamiar nadal czyni zamwienia na po-
czet przysz¸ych budýetw. Zamwienia to ã(...) specjal-
na forma pomocy dla przemys¸u, ktr Rzd od paru lat
konsekwentnie prowadzi. (...) wydawane s w miar«
moýnoæci zamwienia p¸atne z przysz¸ych budýetw
(...)Ó 31 .
Takie samo stanowisko zajmowa¸ Jan Pi¸sudski,
minister skarbu w rzdzie A. Prystora w okresie maj
1931 r. Ð wrzesieÄ 1932 r. W rozmowie z marsza¸kiem
Sejmu K. åwitalskim w czerwcu 1931 r., dotyczcej
zmniejszenia budýetu Sejmu, minister skarbu poradzi¸
marsza¸kowi Sejmu ãby zaleg¸oæci pieni«ýnych nie re-
gulowaÓ 32 .
Jednak juý kilka miesi«cy pniej, w grudniu 1931 r.,
Ministerstwo Skarbu wys¸a¸o tajny oklnik do wszyst-
kich ministrw, z ýdaniem zaniechania zad¸uýania si«
i przystpienia do likwidowania zad¸uýenia 33 .
Nast«pca Jana Pi¸sudskiego na stanowisku mini-
stra skarbu, W. Zawadzki (wrzesieÄ 1932 r. Ð padzier-
nik 1935 r.) wyjaænia¸ fakt nieregulowania p¸atnoæci ko-
niecznoæci zachowania rwnowagi budýetowej. W
1936 r. pisa¸ o problemach, ktre si« pojawi¸y jesieni
1932 r. przy realizacji budýetu 1932/1933. Chcc zrw-
nowaýy budýet, przeprowadzano ãdorane operacje fi-
nansoweÓ, ã(...) wchodzi¸o tu w gr« przesuwanie wi«k-
szych p¸atnoæci na okres pniejszy; weksle finansowe
monopoli lub przedsi«biorstw (4 razy): przerzucanie
niektrych wydatkw na operacje kredytowe; wreszcie
krtkotrwa¸e poýyczki, ewentualnie zad¸uýenie w ban-
kach. Operacje te jednak dokonywane by¸y na ma¸
skal« i w okresach, poprzedzajcych spodziewane ze
5.3. Kolejne rzdy II Rzeczypospolitej nie tylko wie-
dzia¸y o istnieniu zobowizaÄ wymagalnych, ale po-
czwszy od 1932 r. Ministerstwo Skarbu zacz«¸o pro-
wadzi ewidencj« zad¸uýeÄ poszczeglnych resortw;
znana wi«c by¸a rwnieý skala zjawiska. W pewnym
stopniu za narastanie tego zad¸uýenia by¸y odpowie-
dzialne kolejne rzdy, gdyý w niektrych latach pre-
mier (lub nawet minister skarbu) zach«ca¸ do niep¸ace-
nia za dostarczone towary i us¸ugi. Czasami jednak
rzd prbowa¸ zlikwidowa narastajce zad¸uýenie lub
przynajmniej je ograniczy.
Na zjawisko powstawania zobowizaÄ wymagal-
nych zwraca¸ uwag« juý w 1921 r. minister skarbu J.
Steczkowski. W d¸ugim oklniku wys¸anym do
wszystkich urz«dw centralnych uprzedza¸, ýe nie b«-
dzie przyjmowa¸ wnioskw o pokrycie wydatkw juý
dokonanych. ãPodobne przekroczenia, prawnie i fi-
nansowo niedopuszczalne, nie b«d przez Minister-
stwo Skarbu brane w rachub« przy ustalaniu potrzeb-
nych kredytwÓ 28 .
K. åwitalski (premier w okresie kwiecieÄ - gru-
dzieÄ 1929 r.) zanotowa¸ w swoim ãDiariuszuÓ, ýe ist-
nia¸a nagminna praktyka poýyczania pieni«dzy przez
administracj«, a nast«pnie wymuszania dodatkowych
pieni«dzy z budýetu (przedk¸adanie Radzie Ministrw
projektw uchwa¸ o dodatkowych kredytach). Na po-
siedzeniu Rady Ministrw ostrzeg¸, ýe taka praktyka
26 Np. w roku 1928/1929 kontrola wykaza¸a, ýe w Ministerstwie Spraw Woj-
skowych z pieni«dzy okresu bieýcego zosta¸y zap¸acone naleýnoæci za inwe-
stycje budowlane z lat poprzednich, a jednoczeænie nie uregulowano cz«æci
naleýnoæci bieýcych (Uwagi Kontroli PaÄstwowej o zamkni«ciach rachun-
kw paÄstwa i wykonaniu budýetu za 1928/29 rok, NIK Warszawa 1930, s. 350
i 696). Podobna by¸a sytuacja w Ministerstwie WyznaÄ Religijnych i Oæwiece-
nia Publicznego. Z kolei w roku 1930/31 Ministerstwo Spraw Wojskowych nie
zap¸aci¸o dostawcom za otrzymane umundurowanie, a w Ministerstwie Skar-
bu nie wyp¸acono pracownikom cz«æci naleýnych nagrd (Uwagi Kontroli
PaÄstwowej o zamkni«ciach rachunkw paÄstwa i wykonaniu budýetu za
1930/31 rok, NIK Warszawa 1932, s. 45 i 92).
27 Sprawozdanie z wykonania budýetu paÄstwa za okres od 1 stycznia do 31
grudnia 2001 r. wraz z omwieniem, druk sejmowy nr 522, IV kadencja III RP
(Omwienie t. I cz. III).
28 Oklnik Ministra Skarbu, Dz.Urz. Ministerstwa Skarbu nr 21 z 1921 r.,
poz. 247.
29 K. åwitalski: Diariusz 1919-1935. Warszawa 1992 Czytelnik, s. 503.
30 I. Weinfeld: Skarbowoæ polska. Warszawa 1933 Wydawnictwo ãBiblioteka
PrawniczaÓ, s. 49.
31 Sprawozdanie stenograficzne z 29 posiedzenia Sejmu w dniu 1.10.1931 r.
32 K. åwitalski: Diariusz 1919-1935, op.cit., s. 613.
33 Oklnik z 7 grudnia 1931 r. (L.D.III.338/tjn/31), przywo¸any w oklniku pre-
miera A. Prystora (zob. przypis nr 35).
66623543.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin