Zarządzanie zasobami ludzkimi 4.doc

(98 KB) Pobierz

ZARZADZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI – 09.04.2011

Model aktywów w zarządzaniu  i zarządzaniu kadrami

planowanie

organizowanie

zatrudnianie

kierowanie

motywowanie

kontrolowanie

Uwarunkowania interpersonalne i sytuacyjne

Ruchliwość fluktuacyjna

Konflikt, negocjacje



Adaptacja, stabilizacja

Aktywa w zarządzaniu

Aprobata otoczenia

Identyfikacja z firmą

Integracja personelu

Efektywno ef pracy

Optymalizacja zysku



Satysfakcja z pracy











































Grupy pracownicze – personel firmy

Pracownik – jego osobowość i system motywacji

Menadżer

Metody i techniki

Praktyka i wiedza

Management

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proces kadrowy i jego elementy

Proces kadrowy – jest to uporządkowany, spójny wewnętrznie ciąg czynności kadry kierowniczej, względem pracowników, który ma na celu wspomaganie realizacji celów organizacji oraz umożliwia  realizację celów i potrzeb pracowników. Na produkt kadrowy składają się etapy tego procesu obszary (elementy). Wyróżniamy w zależności od stopnia subsydiarności podejścia od 4 -  do ponad 20 etapów procesu kadrowego. Modele skrócone syntetycznie złożone do 10 etapów i zawierają one najczęściej:

1.       Planowanie personalne

2.       Zatrudnianie

3.       Szkolenie i doskonalenie

4.       Motywowanie i system motywacyjny

5.       Kontrola i ocena pracowników

Model rozszerzony (analityczny):

1.       Analiza kosztów pracy

2.       Planowanie personalne

3.       Nabór kandydatów wraz z selekcją

4.       Dobór kadry wraz z instrumentami doboru

5.       Adaptacja do pracy

6.       Funkcjonowanie grup pracowniczych w organizacji

7.       Styl kierowanie w sposób sprawowania władzy kierowniczej

8.       Dyscyplina pracy

9.       Konflikt i negocjacje

10.   Czas pracy i jego elastyczność

11.   Rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych

12.   Ocena efektywności

13.   Normowanie pracy

14.   Wartościowanie pracy

15.   System motywacyjny i jego struktura

16.   System premiowy i jego ukształtowanie

17.   System struktury wynagrodzeń zasadniczych

18.   Motywacja pozafinansowa

19.   Warunki BHP

20.   Kontrola i struktura systemu kontrolnego

21.   Ocena efektywności pracy i pracowników

22.   Polityka awansowa i szczeble kariery

23.   Przenoszenie i ruchliwość pracownicza

24.   Proces redukcji kadry

25.   Kontroling personalny

26.   Informatyczny system kadrowy

27.   Pomaganie personalne

28.   Funkcja i odpowiedzialność społeczna organizacji

Strategiczne modele polityki kadrowej (model sita i model kapitału ludzkiego).

Strategia personalna należy do grupy strategii funkcjonalnej. Obok są strategie takie jak marketingowa, produkcyjna i finansowa. Jest zatem spójna do strategii ogólnej całej organizacji tzw. klasyczne ujęcie. Na strategię personalną składają się strategie w głównych obszarach procesu kadrowego szczególnie w kosztach pracy, zatrudnieniu, motywacji, kontroli i ocenach pracowniczych i innych specyficznych dla danej organizacji obszarach. Organizacja która działa w dużym zagrożeniu osobowych warunkach pracy BHP. Przy budowie strategii personalnej stosowane są tradycyjne metody zarówno analiz strategicznych np. SWOT jak i wnioskowania. W praktyce występują różne tzw. koncepcje strategiczne w procesie polityki kadrowej. Wyróżniamy dwie podstawowe teoretyczne przeciwstawne koncepcje. Jest to koncepcja sit i kapitału ludzkiego.

Koncepcja „sita”

Koncepcja „kapitału ludzkiego”

Akcenty

Sukces firmy zależy od zagospodarowania czynników techniczno – ekonomicznych

Sukces firmy zależy od przede wszystkim spożytkowania zasobów pracy

Selekcja kadr

Dobór pracowników nacelowany na wyuczone kwalifikacje i nabyte doświadczenia

Dobór pracowników nastawiony na potencjalne kwalifikacje, aspiracje, własną modyfikację do pracy, skłonność do ryzyka odpowiedzialności

Metody

Bardzo liczne metody i techniki dokładnej i szczegółowej oceny kandydatów i pracowników

Metody wykrywanie talentów nie tylko w procedurach selekcji kandydatów do pracy, ale już w szkołach, nastawienie na aspiracje i szerokoprofilowe kwalifikacje

Horyzont czasowy

Krótki (operacyjny)

Długookresowy (strategiczny)

Edukacja

Małe nakłady szkoleniowe

Rozbudowane koszty pracy w sferze szkoleniowej

Zarządzanie firmą

Rutynowe, strategiczne, oparte na regułach niesione przez organizację

Dynamiczne, adaptujące się do różnych warunków rynkowych, integrujące pracowników.

Motywowanie

Płace narzędziem motywacyjnym

Kierownik stosuje różne narzędzia motywowania a tym płace

Pozycja sita i do niej zbliżone występują najczęściej w przedsiębiorstwach i gospodarkach o charakterze liberalnym, z dość silnym nastawieniem na przewagę autorytarnych form zarządzania typu amerykańskiego. Pozycja kapitału ludzkiego i do niej zbliżone występują w gospodarkach, przedsiębiorstwach w sytuacjach pro kadrowych typu europejskiego., socjalnego. W praktyce w obu czystych postaciach  w zasadzie nie występuje.

Charakterystyka koncepcji marketingu personalnego.

Ze współczesnych najbardziej nowoczesnych organizacji o dobrej sytuacji rynkowej kształtuje się nowy typ podejścia do zasobów ludzkich nazywane marketingiem personalnym. Koncepcja ta stanowi swoiste przedłożenie nowej jakościowo postaci koncepcji kapitału ludzkiego.

Czynnik wewnętrznego rynku darowego

Czynnik kwalifikacji

Czynnik kooperacji











Czynnik usprawnienia







Czynnik partycypacji









Marketing personalny. Pracownicy jako centralny czynnik sukcesu przedsiębiorstwa. Celem organizacji w koncepcji marketingu personalnego jest rozpoznanie i stworzenie warunków do zaspokojenia potrzeb pracownika.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin