Poezja Bolesława Leśmiana.doc

(33 KB) Pobierz
B

 

B. Leśmian

 

-          urodzony w Warszawie, 22.01. 1877 (lub 1878), właściwe nazwisko – Lesman,

-          rodzice – inteligencja pochodzenia żydowskiego, brat Kazimierz, siostra Aleksandra,

-          poezja Leśmiana obfituje w elementy biograficzne,

-          w Kijowie ukończył wydział prawa na Uniwersytecie Świętego Włodzimierza,

-          poezja jego jest programowo pozahistoryczna i pozageograficzna,

-          należy do poetów polskich szkoły ukraińskiej (w romantyzmie byli tu: Antoni Malczewski, Seweryn Goszczyński, Bohdan Zaleski, Juliusz Słowacki, w XX wieku Iwaszkiewicz),

-          od 1897 podpisuje się jako Leśmian,

-          1901 – przebywa w Warszawie,

-          1903 – podróż przez Niemcy do Francji, do 1906 roku przebywa w Paryżu, żeni się z malarką Zofią Chylińską, ma z nią dwie córki,

-          pisze do pisma Miriama – „Chimera”

-          1912 – Sad rozstajny – pierwszy zbiór poezji, odejście od „Chimery”,

-          1911 – reżyser i współzałożyciel Teatru Artystycznego w Warszawie,

-          1913 – Klechdy sezamowe, Przygody Sindbada Żeglarza, przekład Opowieści nadzwyczajnych Poego,

-          1912 – 1914 – pisze Klechdy polskie, wydane w 1956,

-          w czasie wojny mieszka w Łodzi. 1918 – 1922 – Hrubieszów, potem Zamość,

-          1920 Łąka, 1936 Napój cienisty. Tuwim go ceni, ale nie chcą Leśmiana w Skamandrze,

-          w latach 30. Kazimierz Wierzyński drukuje go w „Kulturze”, zaczyna się zainteresowanie nim,

-          adresatką cyklu W malinowym chruśniaku może być Dora Lebenthal,

-          umiera na serce w Warszawie, 7.11.1937. Nie umiał odeprzeć ataków związanych z pochodzeniem,

-          1938 wydana pośmiertnie Dziejba leśna,

 

Poezja:

-          według Leśmiana człowiek pierwotny posiadał cechy jednostki twórczej i wybitnej,

-          poezję buduje Leśmian na mitach, wierzeniach kulturowych, baśniach, fantastyce ludowej. Próba połączenia motywów pierwotności z mitem powrotu do natury,

-          całkowita łączność z naturą prowadzi do odhumanizowania, śmierci świadomości -  stąd przerażenie naturą,

 

Ludowość (głównie Łąka):

-          są nawiązania do motywów ludowych innych kultur i mitologii,

-          świat twórczości ludowej jest wolny od problematyki narodowo-patriotycznej,

-          ludowość to przejaw zainteresowania symbolizmem,

-          nie ma związku z chłopomanią,

-          spadkobierca romantyków i ich ludowych ballad. Wyka nazwał ballady Leśmiana balladami filozoficznymi, bo przekształca motywy ludowe, by ukazać filozoficzne problemy dwudziestowiecznego poety,

-          jest ludowy bohater, motywy, stylizacja językowa, realia ludowego życia i świata, narrator ludowy (tu: gaduła, gawędziarz, bajarz ludowy, śpiewak, pleciuga),

-          stylizacja językowa – 1) dialektyzmy, 2) zabiegi stylizacyjne – a) porównania przeczące, b) annominacje – tautologie „roztopolić topolę, niewolą niewolić”, c) trychotomia – powtarzanie po 3 razy pewnych czynności, dzielenie akcji na trzy, d) powtarzanie – refrenowość, regularny rytm, anafora, e) rytm i wersyfikacja, f) bylejakość – „da dana”,

-          świat ludowy – koło rodzinne, brak imion, postacie charakterystyczne – dziad, szewczyk, kościelny; postacie jako typy. Miejsce akcji – typowe – na łące, w lesie, przy płocie, na drodze, w ogrodzie. Są typowe drzewa – dąb, brzoza, wierzba, jawor, kalina, topola, wiśnia. Zwierzęta: wół, koń, pszczoły,

-          świat – ludowy kosmos – już wyłoniony z natury, a jeszcze z nią związany,

-          motyw tańców śmierci – by ukazać jedyność i niepowtarzalność życia,

-          kalectwo – pogłos okrucieństw drugiej wojny światowej,

-          ludowy humor – ma opanować obraz śmierci, ale i wyolbrzymić go

 

-          po Łące – motywy elegijne, przeciwstawienie człowieka i Boga, świata i zaświata,

-          wątek antropologiczny w nurcie religijnym – wiara w Boga – kult przodków,

-          poeta kreuje demony  - mitotwórstwo spełnia rolę poznawczą, mity pojawiają się na pewien czas i znikają. Według Leśmiana to jest baśń,

-          egzystencjalizm, problematyka absurdu, sensu życia i humanizmu,

-          nicość, pustka i próżnia są przeciwstawione bytowi,

-          sens życia – objawia się w heroicznej postawie dążenia do sensu (s. XXXV)

 

-          pierwiastek ludzki stawia opór przeciwko zniknięciu,

-          ludzie żyjący na marginesie społecznym mają funkcję jak człowiek pierwotny. Wartościowanie człowieka marginesu (w poezji trubadurów, w powieści łotrzykowskiej). Postać artysty jest też przeciwstawiona formom społecznym – jest on nędzarzem, wyklętym,

-          człowiek z nizin nie jest typowy, z robotnika czyni robota (protest przeciwko dehumanizacji stosunków społecznych),

-          liryka osobista – ton pamiętnika. Utracony raj jednostkowy – dzieciństwo. Humanizm Leśmiana jest pesymistyczny, tragiczny,

-          motyw miłości – miłość jest głęboką postawą duchową, miłość współnego życia, doli i niedoli, jest sensualna. Erotyzm jest żywiołowy i sublimowany. Rubaszny – tylko w fantastycznych balladach,

-          miłość franciszkańska – pokorna, obejmująca człowieka i naturę. Platońska – do najwyższej zasady miłości kieruje. W zestawieniu z Biblią, wątek Tristana i Izoldy i Don Juana,

-          przy motywie miłości duchowej nie ma przeciwstawienia ducha ciału. Często umarli spotykają się za grobem, filozoficzna „nekrofilia”,

 

Poezja:

-          jako zwierciadło, w którym odbija się obraz życia,

-          poznanie nie bywa odbijaniem. Leśmian uważa, że metafora ma wyznaczać nieistniejące w życiu codziennym powinowactwa,

-          rola poezji – życiotwórcza i poznająca rola mitu (dziś: mit niesie prawdę życiową),

-          poezja powinna przekazać trwanie w czasie, jest dynamiczną strukturą poznającą,

-          poezja – poszukiwanie tajemnicy życia – zdolności powtarzania i źródła młodości,

-          rozważania o istnieniu kończą się obrazem śmierci,

-          czas to słowo – klucz, cecha trwania, możliwa do zrozumienia intuicyjnego,

-          sztuka symboliczna, awersja do realizmu. Symbolem u Leśmiana rządzą mity,

-          kult konkretu, symbol daje konkretowi wymiar,

-          różnica poezji i prozy – muzyczność wiersza, teoria rytmu,

-          istnieją symbole puste, nieobjawiające żadnych tajemnic. Za symbolem kryją się formy egzystencji ludzkiej,

-          z Leśmiana jest symbolista egzystencjalny z jednej strony, a z drugiej – realista poetycki i metafizyczny,

-          s. LX sztuka Leśmiana łączy systemowo przeciwieństwa

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin