procedura współdecydowania.pdf

(517 KB) Pobierz
Microsoft Word - 547830PL.doc
POSTĘPOWANIE
POJEDNAWCZE
i
PROCEDURA
WSPÓŁDECYZJI
Przewodnik po procedurach współlegislacyjnych
Parlamentu Europejskiego
Listopad 2004
DV/547830PL.doc
156191756.003.png
PRZEDMOWA
Z zadowoleniem przyjmujemy przewodnik omawiający postępowanie pojednawcze
i procedury współdecyzji przygotowany przez Sekretariat szóstej kadencji
Parlamentu po rozszerzeniu UE zwiększającym liczbę Państw Członkowskich do
25. Celem przewodnika jest wyjaśnienie sposobu, w jaki Parlament organizuje
swoją pracę w postępowaniu pojednawczym i pokazanie, w jaki sposób
postępowanie pojednawcze wpisuje się w ogólne ramy procedury współdecyzji,
zgodnie z którą Parlament i Rada działają wspólnie w celu przyjęcia
ustawodawstwa europejskiego.
W niniejszym Przewodniku przedstawiono szeroki przegląd niejednokrotnie
skomplikowanej procedury współdecyzji z zamiarem dostarczenia ogólnych
materiałów oraz informacji, które będą potrzebne posłom do przygotowania ich
pracy podczas uczestnictwa w procedurze współdecyzji, a w szczególności na
etapie postępowania pojednawczego, gdy Parlament spotyka się z Radą podczas
rozmów trójstronnych lub w ramach komitetu pojednawczego. Polecamy go
wszystkim osobom uczestniczącym w pracy Parlamentu lub zainteresowanym
pracą Parlamentu jako ciała współuczestniczącego w procedurach legislacyjnych.
Prof. Alejo Vidal-Quadras
Prof. Antonios TRAKATELLIS
Dagmar ROTH-BEHRENDT
Wiceprzewodniczący odpowiedzialni za postępowanie pojednawcze
http://www.europarl.eu.int/whoswho/default.htm
DV/547830PL.doc
2/45
156191756.004.png 156191756.005.png 156191756.006.png
SPIS TREŚCI
1.
PROCEDURA WSPÓŁDECYZJI: PODSTAWOWE INFORMACJE ................................4
Wprowadzenie ........................................................................................................................4
Pierwsze czytanie ...................................................................................................................5
Drugie czytanie ......................................................................................................................6
Trzecie czytanie – postępowanie pojednawcze ....................................................................11
2.
POSTĘPOWANIE POJEDNAWCZE KROK PO KROKU ...............................................13
Etap wstępny (drugie czytanie Parlamentu) .........................................................................13
Powołanie delegacji PE ........................................................................................................13
Posiedzenie inauguracyjne delegacji ....................................................................................14
Profil językowy delegacji .....................................................................................................16
Rozmowy trójstronne ...........................................................................................................16
Kolejne posiedzenia delegacji PE ........................................................................................18
Komitet pojednawczy ...........................................................................................................19
Po posiedzeniu komitetu pojednawczego ............................................................................21
3.
NASI PARTNERZY: Z KIM NEGOCJUJE DELEGACJA PE? ........................................23
Delegacja Rady .....................................................................................................................23
Komisja ................................................................................................................................23
4.
PUBLICZNY DOSTĘP DO DOKUMENTACJI ................................................................24
5.
PROCEDURA WSPÓŁDECYZJI NA MOCY KONSTYTUCJI .......................................25
6.
SEKRETARIAT DS. POSTĘPOWANIA POJEDNAWCZEGO I PROCEDURY
WSPÓŁDECYZJI ................................................................................................................27
ZAŁĄCZNIKI:
A. Art. 251 Traktatu WE............................................................................................................. 29
B. Wspólna deklaracja na temat praktycznych uzgodnień dotyczących nowej
procedury współdecyzji (art. 251 Traktatu WE) .................................................................... 31
C. Regulamin Parlamentu Europejskiego – art. 60-65 ............................................................... 35
D. Podstawy prawne objęte procedurą współdecyzji (od listopada 2004 r.) .............................. 38
E. Nowe podstawy prawne objęte „zwykłą procedurą legislacyjną” (procedurą
współdecyzji) na mocy Konstytucji ....................................................................................... 41
F. Diagram przedstawiający procedurę wpółdecyzji ................................................................. 45
DV/547830PL.doc
3/45
1. PROCEDURA WSPÓŁDECYZJI: PODSTAWOWE INFORMACJE
Wprowadzenie
Procedura współdecyzji jest
najważniejszą spośród procedur
legislacyjnych Unii Europejskiej. Jej
podstawą jest zasada parytetu
pomiędzy wybieranym w wyborach
bezpośrednich Parlamentem
Europejskim, reprezentującym
obywateli Unii, a Radą, reprezentującą
rządy Państw Członkowskich. Obie te
instytucje wspólnie przyjmują
ustawodawstwo UE, mając równe
prawa i obowiązki – żadna z nich nie
może przyjąć jakiegokolwiek
ustawodawstwa samodzielnie, bez
zgody drugiej instytucji.
współdecyzji stała się łówną
procedurą
legislacyjną
Unii
Europejskiej
Wzrost liczby obszarów przyniósł
znaczne zwiększenie liczby aktów
przyjmowanych w ramach procedury
współdecyzji: w okresie ostatniej
kadencji Parlamentu (lata 1999-2004),
zgodnie z postanowieniami Traktatu z
Amsterdamu i Traktatu z Nicei, 403
akty prawne zostały uchwalone w
ramach procedury współdecyzji.
Liczba ta jest dwa i pół raza większa
od liczby aktów prawnych (165)
przyjętych w ramach procedury
współdecyzji na mocy Traktatu z
Maastricht (lata 1993-1999).
Procedurę współdecyzji wprowadzono
Traktatem z Maastricht w 1993 roku.
Obejmowała ona wtedy jedynie 15
obszarów działalności Wspólnoty.
Wraz z wejściem w życie Traktatu z
Amsterdamu (maj 1999 r.) liczba
objętych nią obszarów znacznie
wzrosła, by zwiększyć się ponownie
na mocy Traktatu z Nicei (luty
2003 r.), w wyniku czego obecnie
objętych jest nią 40 podstaw
prawnych (pełną listę zamieszczono w
załączniku D). W rezultacie procedura
Jak pokazano na rysunku 1, łączna
liczba aktów prawnych przyjętych w
ramach procedury współdecyzji stale
wzrasta. W pierwszym roku kadencji
parlamentarnej obejmującej lata 1999-
2004 wynosiła ona 68, w ostatnim
roku tej kadencji osiągnęła natomiast
rekordową wysokość 105 aktów
prawnych.
DV/547830PL.doc
4/45
156191756.001.png
120
105
100
87
76
80
68
67
60
40
20
0
1999-2000
2000-2001 2001-2002
2002-2003
2003-2004
Rysunek 1: Liczba aktów prawnych przyjętych w ramach procedury współdecyzji
w latach 1999-2004
Procedurę współdecyzji stosuje się
zasadniczo wtedy, gdy Rada
podejmuje decyzje kwalifikowaną
większością głosów (z wyjątkiem
trzech sytuacji, w których wymagana
jest jednomyślność) i stanowi ona
zwykłą procedurę we wszystkich
obszarach ustawodawstwa WE, z
wyjątkiem rolnictwa, rybołówstwa,
podatków, polityki handlowej,
pomocy państwa, polityki
przemysłowej, konkurencji i Unii
Gospodarczej i Walutowej (patrz:
załącznik D).
czytaniu, należy rozpocząć
postępowanie pojednawcze – trzeci i
ostatni etap procedury współdecyzji.
Pierwsze czytanie
Jak wskazano w załączniku F,
procedura współdecyzji rozpoczyna
się zawsze od wniesienia projektu
przez Komisję Europejską („prawo
inicjatywy przysługujące Komisji”).
Komisja przedkłada swój projekt
legislacyjny (zwykle jest to projekt
rozporządzenia lub dyrektywy)
równocześnie Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie. PE
przekazuje projekt do rozpatrzenia
właściwej komisji parlamentarnej. Ta
ostatnia powołuje sprawozdawcę,
którego głównym zadaniem jest
bliskie śledzenie biegu sprawy w
trakcie całej procedury i zgłaszanie
rekomendacji właściwej komisji
(podczas analizowania sprawy na
poziomie komisji), ale także
adresowanie rekomendacji do całego
Parlamentu (na etapie posiedzeń
Procedura współdecyzji, zgodnie z
postanowieniami art. 251 Traktatu
WE (patrz: załącznik A), obejmuje
trzy etapy: pierwsze czytanie, drugie
czytanie oraz trzecie czytanie wraz z
postępowaniem pojednawczym.
Jednakże, procedura współdecyzji
może się zakończyć na każdym z tych
etapów, jeżeli obie instytucje władzy
ustawodawczej osiągną całkowite
porozumienie. Jeżeli Rada nie może
przyjąć wszystkich poprawek
Parlamentu wniesionych w drugim
DV/547830PL.doc
5/45
156191756.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin