Jak napisać statut fundacji.pdf

(323 KB) Pobierz
statut_fund_ok.indd
JAK NAPISAĆ
STATUT FUNDACJI?
Autor: Radosław Skiba
Aktualizacja: Renata Niecikowska
3w* 003, stan prawny 1.12.2005
SPIS TREŚCI
© Stowarzyszenie Klon/Jawor
Przedruki lub przenoszenie całości lub części tej publikacji na inne nośniki
możliwe wyłącznie za zgodą właścicieli praw autorskich.
I. OBOWIĄZKOWE POSTANOWIENIA STATUTU FUNDACJI 2
1. Co to jest fundacja? 2
2. Nazwa fundacji 3
3. Siedziba fundacji 3
4. Cel fundacji 3
5. Majątek fundacji 5
6. Zarząd i sposób reprezentacji 6
II. DODATKOWE POSTANOWIENIA STATUTU 8
1. Status organizacji pożytku publicznego 8
2. Działalność gospodarcza 10
3. Inne organy fundacji 11
4. Zmiana celu lub statutu 12
5. Połączenie fundacji 13
6. Wskazanie właściwego ministra 13
7. Sposób likwidacji fundacji i przeznaczenie jej majątku 13
III. PRZYKŁADOWY STATUT 15
Autor:
Radosław Skiba (Stowarzyszenie Klon/Jawor)
Aktualizacja:
Renata Niecikowska (Stowarzyszenie Klon/Jawor)
Niniejsza publikacja powstała z zachowaniem wszelkiej staranności o rzetelność,
jednak wydawca nie ponosi odpowiedzialności za skutki zastosowania się do porad
zamieszczonych w broszurze lub posłużenie się wzorami udostępnionych dokumentów.
Niniejsza publikacja została wydana dzięki wsparciu finansowemu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
oraz ze środków Rządowego Programu „Fundusz Inicjatyw Obywtelskich”
ISBN 83-60337-04-7
Warszawa 2005
34557949.008.png 34557949.009.png 34557949.010.png
I. OBOWIĄZKOWE POSTANOWIENIA STATUTU FUNDACJI
* I. OBOWIĄZKOWE
POSTANOWIENIA STATUTU
FUNDACJI
oraz w statucie. Jak wcześniej wspomniano fundacja jest osobą prawną, przy czym osobo-
wość prawną nabywa z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. W związku z tym,
że fundacja nie jest związkiem osób, lecz prawnie wyodrębnionym majątkiem, nie można
być członkiem fundacji. Można jedynie zasiadać w jej władzach. Do powołania fundacji
konieczne jest – oprócz złożenia oświadczenia woli o ustanowieniu fundacji – ustalenie przez
fundatora statutu fundacji. Fundator może do ustalenia statutu upoważnić inną osobę.
1. CO TO JEST FUNDACJA?
Zgodnie z ustawą o fundacjach (art. 5 ust. 1) statut fundacji powinien określać:
1. nazwę fundacji,
2. siedzibę,
3. majątek,
4. cele fundacji,
5. zasady, formy i zakres działalności,
6. skład i organizację zarządu, a także sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia
tego organu i jego członków.
* Fundacja to:
(Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 1998 r.)
1. „Ofiarowanie czegoś, zbudowanie czegoś na własny koszt do
użytku społeczeństwa; ufundowanie czegoś”.
2. „Instytucja, której podstawą jest majątek przeznaczony przez jej
założyciela na określony cel (dobroczynny, kulturalny)”.
2. NAZWA FUNDACJI
W odniesieniu do nazwy fundacji brak jest zastrzeżenia podobnego jak w ustawie
o stowarzyszeniach, aby nazwa ta odróżniała fundację od innych organizacji i instytucji.
Niemniej jednak należy pamiętać, że fundacja lub inna instytucja pokrzywdzona faktem
posługiwania się taką samą nazwą przez inną fundację, może wystąpić do sądu o ochronę
jej dóbr osobistych. Nazwa fundacji nie może zawierać sformułowań wprowadzających
w błąd zarówno, jeżeli chodzi o cel organizacji jak i rodzaj osoby prawnej (np. bank,
biuro podróży). Ważne jest nadanie fundacji nazwy adekwatnej do prowadzonej przez
nią działalności, ponieważ ułatwi to innym podmiotom kontakt z fundacją 2 . Żaden
przepis prawa wprawdzie nie nakazuje używania w nazwie słowa „fundacja”, ale
powszechną i słuszną praktyką jest umieszczanie w nazwie organizacji określenia
fundacja bądź fundusz.
Podstawowym aktem prawnym określającym status fundacji jest ustawa z dnia 6 kwietnia
1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 z późn. zm.). Ustawa ta nie
zawiera definicjifundacji.Wymieniajednak,wposzczególnych artykułach, podstawowe
cechy tej instytucji. Zgodnie z art. 1 wspomnianej ustawy fundacja może być ustanowiona
dla realizacji celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak:
ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka,
opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i zabytków. Ustawodawca używając zwrotu
„w szczególności” zaznaczył, że wymienia cele, dla których realizacji może zostać
ustanowiona fundacja, jedynie przykładowo. W związku z tym możliwe jest także utwo-
rzenie fundacji, dla realizacji celu innego niż wymieniony wprost w art. 1 omawianej
ustawy, pod warunkiem wszakże, że cel ten będzie zgodny z podstawowymi interesami
Rzeczpospolitej Polskiej.
Fundacje posiadają osobowość prawną
Fundacje na mocy art. 7 ustawy o fundacjach podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego
Rejestru Sądowego. Z chwilą wydania przez sąd rejestrowy postanowienia o wpisie funda-
cji do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
publicznych zakładów opieki zdrowotnej uzyskuje ona osobowość prawną. Fundacja należy
więc do kategorii osób prawnych.
3. SIEDZIBA FUNDACJI
Siedzibą fundacji jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający (zarząd
fundacji). Nie jest konieczne, ani wskazane, określanie w statucie dokładnego adresu fun-
dacji. Siedziba fundacji powinna znajdować się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
W wypadku fundacji, która ma prowadzić działalność na terenie jednego województwa,
siedziba powinna znajdować się na jego terenie (art. 5 ust. 3). Zmiana siedziby fundacji,
podobnie jak w wypadku stowarzyszenia, wymaga podjęcia stosownej uchwały o zmianie
statutu oraz zgłoszenia tego faktu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Fundacja powstaje, gdy fundator złoży oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji i prze-
znaczeniu określonego majątku na realizację celu fundacji. Takie oświadczenie woli może
zostać złożone bądź w formie aktu notarialnego, bądź w treści testamentu. Akt notarialny
lub testament, którego treścią jest oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji nazywane
są aktem fundacyjnym.
4. CEL FUNDACJI
Fundator określa cel fundacji w akcie fundacyjnym (tzn. w akcie notarialnym zawierającym
oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji). Określenie celu jest następnie powtarzane
w statucie nadanym przez fundatora. Zgodnie z postanowieniami ustawy fundacje
mogą być tworzone dla realizacji, zgodnych z podstawowymi interesami państwa,
celów społecznie lub gospodarczo użytecznych (art. 1). W ustawie o fundacjach
przykładowo wymienia się takie cele, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki
i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona
środowiska i zabytków. Konkretne określenie celu fundacji ma podstawowe znaczenie,
W uproszczeniu można powiedzieć, że fundacja to spersonifikowanymajątek (pieniądze,
papiery wartościowe, ruchomości, nieruchomości), przeznaczone przez fundatora na reali-
zację ważnego społecznie lub gospodarczo celu 1 . O przeznaczeniu majątku decyduje wola
fundatora, wyrażona w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji (akcie fundacyjnym)
1 Uchwała SN z 2 lutego 1994 r., III CZP 183/93, OSNC 1994, poz. 137.
2 D. Bugajna-Sporczyk, I. Janson, Zakładamy fundację, Warszawa 1994.
34557949.011.png 34557949.001.png
I. OBOWIĄZKOWE POSTANOWIENIA STATUTU FUNDACJI
I. OBOWIĄZKOWE POSTANOWIENIA STATUTU FUNDACJI
ponieważ będzie oceniane przez sąd rejestrowy pod kątem zgodności z art. 1 ustawy.
Nieprecyzyjne określenie celu fundacji uniemożliwia sądowi rejestrowemu dokona-
nie jego kontroli i w konsekwencji podjęcie decyzji o zarejestrowaniu fundacji. Sąd
rejestrowy odrzuci statut, w którym cel fundacji określono w następujący sposób:
„celami fundacji są w szczególności”, „celem fundacji jest zwłaszcza”, „do celów
fundacji należy między innymi”.
Osoby chcące przekazać swoje pieniądze na wsparcie fundacji również mogą skorzystać
z odliczenia podatkowego, analogicznie jednak, tylko pod warunkiem, że przekazują
darowizny na cele wymienione w ustawie. Cele te wskazane zostały w ustawie o podatku
dochodowym od osób fizycznych i są podobne do wymienionych powyżej 4 . Dlatego też
ważne jest, jeżeli chcemy skorzystać z przywilejów podatkowych i umożliwić naszym
ofiarodawcomodliczaniedarowiznodpodatku,abycelestatutowefundacjiobejmowały
cele określone również w tej ustawie. Dzięki temu zarówno dochody fundacji będą zwol-
nione od podatku, jak i darczyńcy fundacji będą mogli odliczać sobie od swojego dochodu
darowizny na rzecz fundacji.
* Przykład (zapisu w statucie):
Celem fundacji jest w szczególności:
1. wspieranie różnorodnych form aktywności społecznej,
2. przyczynianie się do rozwoju organizacji pozarządowych,
3. działalność w zakresie kultury, oświaty i wychowania.
- ten sposób określenia celu fundacji jest błędny z powodu użycia określe-
nia „w szczególności”. Nie wiadomo jakie inne cele poza wymienionymi
przykładowo będzie realizowała zakładana fundacja.
Cel fundacji, określony w statucie, jest istotny również z punktu widzenia możliwości
uzyskania przez fundację statusu organizacji pożytku publicznego. Organizacje po-
zarządowe, w tym fundacje, jeżeli prowadzą działalność wyłącznie w zakresie zadań
publicznych wymienionych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wo-
lontariacie, mogą po spełnieniu pozostałych warunków (określonych w art. 20 ustawy),
zarejestrować się jako organizacje pożytku publicznego. Istotne jest to, że wszystkie
cele statutowe fundacji muszą zawierać się w sferze zadań publicznych określonych
we wspomnianym art. 4.
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji celów społeczno lub gospodarczo użytecz-
nych, a zatem powinna być przydatna z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego.
Nie wolno więc tworzyć fundacji po to, by zaspokajała ona osobisty interes fundatora lub
jakiegokolwiek podmiotu.
Więcej na ten temat w części II. Dodatkowe postanowienia statutu – str. 8.
*
Przykład
Sąd powinien odmówić rejestracji fundacji, której celem jest, np. wspieranie
rodziny Iksińskich. Celem fundacji nie może być także finansowanie wy-
jazdu zagranicznego określonej osoby, zakupu sprzętu na rzecz określonej
osoby, itp.
Polecamy też lekturę broszury z serii 3w* („Warto Wiedzieć Więcej”): „Jak zostać orga-
nizacją pożytku publicznego?”.
Statut fundacji powinien określać również zasady, formy i zakres działalności fundacji.
W praktyce sąd rejestrowy często wymaga określenia konkretnego sposobu realizacji celu
fundacji. Powszechnie przyjętą praktyką jest określanie w jednym z paragrafów statutu
celów fundacji, a w kolejnym sposobów realizacji tych celów.
Nie można także tworzyć fundacji dla realizacji celów społecznie obojętnych, takich jak
np. poszukiwanie cywilizacji pozaziemskich, nawet gdy nie są one sprzeczne z interesami
Rzeczpospolitej Polskiej. Zgodność celów fundacji z interesami państwa jest wymogiem
podstawowym i podlega badaniu sądu rejestrowego.
5. MAJĄTEK FUNDACJI
Majątek, w który fundacja zostaje wyposażona przez fundatora, jest jednym z podstawowych
elementów aktu fundacyjnego (aktu notarialnego zawierającego w swej treści oświadczenie
woli o ustanowieniu fundacji). Obowiązkiem fundatora jest wyposażenie fundacji w środki
majątkowe stanowiące tak zwany majątek (fundusz) założycielski. Fundacja nie może istnieć
bez majątku. Ustawa o fundacjach przewiduje likwidację fundacji w wypadku wyczerpania
jej majątku (art. 15).
Ważną kwestią, związaną z określeniem celów fundacji, jest możliwość skorzystania
z odliczeń podatkowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia podatkowego w podatku
dochodowym od osób prawnych jest przeznaczenie dochodu na cele ściśle określone w tej
ustawie 3 . Cele te, wymienione poniżej, muszą być celami statutowymi fundacji:
> działalność naukowa, naukowo-techniczna,
> oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
> kulturalna,
> w zakresie kultury fizycznejisportu,
> ochrony środowiska,
> wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na
wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
> dobroczynności,
> ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
> rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz
> kultu religijnego.
Składnikami majątkowymi przeznaczonymi przez fundatora na realizację celów statutowych
mogą być (art. 3 ust. 3): pieniądze, papiery wartościowe (np. akcje, obligacje) oraz oddane
fundacji na własność rzeczy ruchome (np. samochód, sprzęt komputerowy, meble), a także
nieruchomości (np. lokale, budynki, grunty).
Zapis aktu fundacyjnego o majątku powinien być dokładnie powtórzony w statucie fundacji.
W zasadzie każda rozbieżność pomiędzy treścią aktu fundacyjnego a statutem może być
powodem odmowy zarejestrowania fundacji. Ustawa o fundacjach nie przewiduje żadnego
minimum majątku niezbędnego dla ustanowienia fundacji. Ponieważ ustawodawca nie
określił minimalnego pułapu początkowego majątku fundacji, sąd nie ma prawa oceniać,
3 Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r.,
Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
4 Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. z 2000 r., nr 14,
poz. 176 z późn. zm.).
34557949.002.png 34557949.003.png
I. OBOWIĄZKOWE POSTANOWIENIA STATUTU FUNDACJI
I. OBOWIĄZKOWE POSTANOWIENIA STATUTU FUNDACJI
czy jest to suma wystarczająca do osiągnięcia zakładanego celu fundacji. Między inny-
mi z uwagi na fakt, że majątek pierwotny (założycielski) fundacji w trakcie jej trwania
i działania może ulegać zmianom in plus i in minus 5 .
Zazwyczaj pierwszy skład zarządu jest powoływany przez fundatora. Statut powinien
przewidywać sposób wyłaniania zarządu w okresie późniejszym. Najczęściej stosowanym
rozwiązaniem jest powoływanie dodatkowego organu fundacji, np. Rady Fundacji, do
kompetencji której należy powoływanie zarządu i kontrolowanie jego pracy.
W sytuacji, gdy jest kilku fundatorów w akcie notarialnym należy określić, który z funda-
torów, jaki majątek, o jakiej wartości, przeznaczył na utworzenie fundacji.
Jeżeli w statucie fundacji zastrzeżono, że jedynie fundator ma prawo powoływać i odwoływać
członków zarządu, albo podejmować decyzję w sprawie zmiany statutu, należy liczyć się
z dwoma podstawowymi problemami. Po pierwsze, fundatorem jest osoba (osoby), która
złożyła oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji. Tego historycznego faktu zmienić nie
można i wobec tego nie można przyjąć, że ktoś przestał być fundatorem, ponieważ został
odwołany lub zrzekł się pełnienia tej funkcji. Po drugie, w razie nieobecności, śmierci lub
braku aktywności fundatora nikt inny nie może przejąć jego kompetencji, ani zostać wy-
branym na jego miejsce 6 . Uprawnienia fundatora mają charakter osobisty i nie podlegają
dziedziczeniu. Stąd też zbyt silne powiązanie fundacji z osobą fundatora może prowadzić
do paraliżu jej działalności.
Jeżeli fundator przewiduje prowadzenie przez fundację działalności gospodarczej od
początku jej istnienia powinien zaznaczyć to w statucie, określając zakres przedmiotowy
tej działalności. W tym wypadku powinien zarówno w akcie fundacyjnym, jak i statucie
wskazać środki majątkowe na działalność gospodarczą. Ustawa nakazuje jedynie prze-
znaczenie na działalność gospodarczą środków majątkowych o wartości co najmniej 1000
zł. W drodze wykładni przyjmuje się, że majątek założycielski fundacji prowadzącej
działalność gospodarczą powinien przekraczać 2500 zł. Proszę jednakże pamiętać, że
kwota ta nie wynika wprost z przepisów prawa i została podana jedynie orientacyjnie.
Statut fundacji powinien również wskazywać źródła przyszłych dochodów fundacji.
O sposobie reprezentacji zarządu, a więc i fundacji, decydują postanowienia statutu. Zwykle
uprawnienia do reprezentacji mają dwaj członkowie zarządu działający łącznie (mogą to
być dowolni dwaj członkowie zarządu lub na przykład prezes działający wspólnie z innym
członkiem zarządu). Jeżeli statut nie określa sposobu reprezentacji do składania oświadczeń
woli w imieniu fundacji uprawnieni są wszyscy członkowie zarządu wspólnie.
*
Przykład (zapisu w statucie):
Dochody fundacji mogą pochodzić z:
1. darowizn, spadków, zapisów,
2. dotacji i subwencji osób prawnych,
3. dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
4. dochodów z majątku fundacji,
5. odsetek bankowych,
6. dochodów z działalności gospodarczej.
Podana lista nie jest listą zamkniętą, tzn. dochody organizacji mogą pochodzić również
z innych legalnych źródeł, np. nawiązek zasądzanych na cel społeczny przez sądy.
W statucie należy jednakże wymienić konkretne źródła dochodów danej organizacji. Sądy
rejestrowe prawdopodobnie nie zaakceptują statutu, w którym wśród źródeł finansowania
ujęte będą „inne dochody”.
6. ZARZĄD I SPOSÓB REPREZENTACJI
Statut fundacji musi określać: skład, organizację zarządu, sposób powoływania oraz
obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Ustawa o fundacjach wymaga więc,
aby fundacja miała zarząd, który kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz,
a zatem jest organem zarządzającym fundacji. Zarząd może być jedynym organem fundacji.
W praktyce nie jest to jednakże regułą. Przyjmuje się natomiast, że zarząd powinien
być organem kolegialnym. Ze względów praktycznych skład zarządu powinien liczyć
co najmniej 3 osoby. Ta liczba może być oczywiście większa, jednak dobrze, aby była
nieparzysta, zwłaszcza wtedy, gdy statut stanowi, że uchwały zapadają większością
głosów. Statut fundacji powinien określać kadencję zarządu. W tym zakresie panuje
pełna swoboda, a więc fundator może dowolnie ustalić czas trwania kadencji zarzą-
du. Statut fundacji powinien wskazywać sposób podejmowania uchwał przez zarząd.
Najczęściej zarząd podejmuje uchwały większością głosów w obecności, co najmniej
połowy jego członków.
5 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 12.02.2002 r., I CKN 1388/99.
6 prof. H. Izdebski, Fundacje i stowarzyszenia. Komentarz, orzecznictwo, skorowidz, OficynaWydawnicza
Anna Wilamowska Sp. z o.o., Łomianki 2000.
34557949.004.png 34557949.005.png 34557949.006.png
II. DODATKOWE POSTANOWIENIA STATUTU
* II. DODATKOWE
8) upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz
równych praw kobiet i mężczyzn;
9) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój
przedsiębiorczości;
10) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
11) nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
12) krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
13) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
14) upowszechniania kultury fizycznejisportu;
15) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
16) porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania
patologiom społecznym;
17) upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa;
18) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód
obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
19) ratownictwa i ochrony ludności;
20) pomocy ofiaromkatastrof,klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych
i wojen w kraju i za granicą;
21) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
22) działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijaniakontaktów
i współpracy między społeczeństwami;
23) promocji i organizacji wolontariatu;
24) działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie
lub finansowoorganizacjepozarządowe oraz podmioty, o których mowa
w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-23.
1. STATUS ORGANIZACJI POŻYTKU PUBLICZNEGO
Fundacje, które spełniają wymagania określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
od 1 stycznia 2004 r. mogą ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego (więcej
w broszurze z serii 3w*: „Jak zostać organizacją pożytku publicznego?”). Uzyskanie tego
statusu następuje w momencie wpisania do KRS informacji o spełnieniu przez organizację
wymagań określonych w art. 20 tej ustawy.
** UWAGA: Większość sędziów przyjmuje taką interpretację przepisów,
Fundacja, które chce uzyskać status pożytku publicznego musi spełnić szereg warunków wy-
nikających z ustawy – w związku z tym w statucie (lub w aktach wewnętrznych – przyp. red.)
fundacji powinny znaleźć się zapisy gwarantujące, że fundacja spełni następujące warunki:
1. Fundacja prowadzi działalność na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz grupy, mającej
szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną (np. bezrobotni, niepełnosprawni).
2. Cele statutowe organizacji muszą mieścić się w całości w sferze zadań publicznych
określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(jego treść poniżej).
3. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej lub prowadzi ją wyłącznie w rozmia-
rach służących realizacji celów statutowych.
4. Fundacja musi posiadać odrębny od zarządu organ kontroli lub nadzoru (np. Radę
Fundacji, Radę Fundatorów).
5. Organ kontroli powinien być niezależny od zarządu w zakresie wykonywania kontroli
wewnętrznej, natomiast członkowie tego organu:
> nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku
pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
> nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
> nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrotu uzasadnionych
kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy
z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami
prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799,
z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535).
6. Statut organizacji (ewentualnie inny akt wewnętrzny – uchwała, regulamin) musi zabraniać:
> udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku
do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy
pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia
bo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami
bliskimi”,
Art. 4.1. Sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje
zadania w zakresie:
1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej
sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
1a) zapewnienie zorganizowanej opieki byłym żołnierzom zawodowym,
którzy uzyskali uprawnienie do emerytury wojskowej lub wojskowej renty
inwalidzkiej, inwalidom wojennym i wojskowym oraz kombatantom,
2) działalności charytatywnej;
3) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości
oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
4) działalności na rzecz mniejszości narodowych;
5) ochrony i promocji zdrowia;
6) działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
7) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających
bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
POSTANOWIENIA STATUTU
która nie pozwala na nadawanie statusu organizacji pożytku publicznego
nowopowstającym organizacjom. Status może być nadany jedynie tym
organizacjom, które już istnieją i mogą wykazać (np. w sprawozdaniu z
działalności), że prowadzą działalność pożytku publicznego w zakresie
zadań publicznych wskazanych w ustawie.
34557949.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin