kilka konspektów.pdf

(632 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dz. 1-15p.p..DOC
Renata Janoska Małgorzata Nitka
SCENARIUSZE ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
wg podręczników
SŁOŃCE NA STOLE
i SŁONECZNA MATEMATYKA
KLASA 2
semestr 2
WARSZAWA 2004
181485830.004.png
Spis treści
Wstęp
1. Sąsiedzi - czyli o Pawle i Gawle, Lechu, Czechu i Rusie oraz Ziemi i naszych
sąsiadach w kosmosie................................................................dzień 1–15
2. Jak zmienia się świat
- czyli o odkryciach i wynalazkach............................................dzień 16–26
3. Wiosna, lato, jesień, zima
- czyli jak Ziemia ze Słońcem pory roku planują......................dzień 27–41
4. Nasza planeta Ziemia
- czyli wszystko o naszym domu w kosmosie...........................dzień 42–54
5. Podróże czarodziejskim dywanem
- czyli wyprawy w krainę wyobraźni........................................dzień 55–69
6. Nasze portrety
- czyli jacy jesteśmy i co lubimy...............................................dzień 70–78
7. Zbliża się lato
– czyli kram z uśmiechami.......................................................dzień 79–87
Wstęp
Autorki, znane z wcześniejszych publikacji metodycznych dla nauczycieli, opracowały dla
Państwa nową propozycję projektu pracy – scenariusze do programu Marii Lorek
„Elementarz” – kształcenie zintegrowane kl. I-III w oparciu o podręczniki
Maria Lorek – „Słońce na stole” kl. 2 cz. II ( P )
Maria Lorek, Anna Sowińska – „Słońce na stole”. Zeszyt ćwiczeń kl. 2 cz. II ( Ćw. )
Agnieszka Demby, Bożena Rożek, Zbigniew Semadeni – „Słoneczna matematyka” kl. 2 ( P )
Agnieszka Demby, Bożena Rożek, Zbigniew Semadeni – „Słoneczna matematyka”. Zimowy
zeszyt ćwiczeń kl. 2 ( Ćw. ) Wiosenny zeszyt ćwiczeń kl. 2 ( Ćw. )
„Słońce na stole” – śpiewnik dla klasy II (z kasetami).
W nawiasach podano skróty, którymi autorki posługują się w niniejszym przewodniku.
W planowaniu posłużyły się następującym modelem powiązań i organizacji treści
programowych:
PDF created with FinePrint pdfFactory trial version http://www.pdffactory.com
Zgodnie z powyższym modelem została skonstruowana następująca organizacja treści:
A. Kształcenie językowe.
B. Kształcenie matematyczne.
C. Ruch. Zdrowie. Bezpieczeństwo.
D. Literatura. Sztuka. Kultura.
E. Ludzie. Współdziałanie. Porozumiewanie się.
F. Nauka. Technika.
G. Przyroda.
Opracowanie dotyczy przede wszystkim cykli tematycznych oraz wydarzeń aktualnych i
historycznych zawartych w „Kartach z kalendarza”. Nauczyciel prowadzący może dokonywać
zmian, jednak w taki sposób, aby nie naruszać logiki w postępowaniu metodycznym –
szczególnie w przypadku matematyki. WSKAZANE BYŁOBY ZAJĘCIA ROZPOCZYNAĆ
MATEMATYKĄ. Proponuje się, by do dziennika lekcyjnego wpisać temat zajęć oraz treści
zapisane przed scenariuszem.
CYKL 1.
Sąsiedzi - czyli o Pawle i Gawle, Lechu i Czechu i Rusie oraz Ziemi i
naszych sąsiadach w kosmosie
Dzień 1.
Temat dnia: Ferie, ferie i po feriach.
Dłuższe spójne wypowiedzi uczniów na temat minionych ferii zimowych na podstawie
własnych przeżyć i doświadczeń, zgromadzone pamiątki i plan rozmowy. Przepisywanie z
uzupełnieniem – pisownia wielkiej litery w nazwach geograficznych. Praca z mapą. Praca
plastyczna – wydzieranka. Konstruowanie gier zespołowych na wolnym powietrzu. Nauka
„Piosenki o mapie”. Zegar - godziny na zegarze – wskazywanie i odczytywanie pełnych
godzin.
PDF created with FinePrint pdfFactory trial version http://www.pdffactory.com
181485830.005.png 181485830.006.png 181485830.007.png
Scenariusz
Przebieg zajęć
Obszary
aktywności
Działania uczniów
1. Wypowiedzi uczniów na temat minionych
ferii zimowych na podstawie własnych
przeżyć i doświadczeń oraz przywiezione
pamiątki wg podanego planu:
- gdzie byłem;
- jak długo byłem;
- z kim byłem;
- jaka była pogoda;
- co robiłem;
- czy zawarłem nowe znajomości;
- czy wydarzyło się coś ciekawego;
- czy jesteś zadowolony z ferii;
Przy wypowiedziach uczniów na temat
miejsca pobytu w czasie ferii wskazane
byłoby pokazać je na mapie.
A
-Korzysta z planu i
zgromadzonych przez siebie
materiałów, przy wypowiedzi
wielozdaniowej na temat
minionych ferii.
- Krytycznie ocenia sposób
spędzenia czasu na feriach
G
- Samodzielnie lub przy
pomocy nauczyciela wskazuje
na mapie miejsce swojego
pobytu w czasie ferii.
A, G
2. Przepisywanie lub przekształcanie tekstu
napisanego na tablicy: „Moje ferie zimowe”
na podstawie karty pracy i wypowiedzi
uczniów.
Tekst należy wcześniej napisać na tablicy.
Jeżeli uczeń nie poznał nikogo, ani nie
przeżył żadnej przygody czy wydarzenia –
opuszcza te zdania.
Moje ferie zimowe
- Uzupełnia tekst by powstała
wypowiedź zgodna z
osobistymi przeżyciami.
- Stosuje wielką literą w
nazwach geograficznych.
Ferie zimowe spędziłam/łem/ w
........................................... Byłam/łem
tam od .................... do ..................,
razem z ................................ Pogoda była
.......................... Czas upłynął mi na
...................................................................
...................................................................
Poznałam/łem/...........................................
..................................................................
Miało miejsce ..........................................
.........................................wydarzenie.
Jestem z ferii ...........................................
3. Praca plastyczna: „Ferie w zimowej
szacie” – wydzieranka. Kompozycja na
ciemnej kartce z waty i białego papieru.
D
- Stosuje technikę
wydzieranki do kompozycji
własnego pomysłu.
C
4. Wymyślanie zimowych gier zespołowych
przez dzieci, lub dzielenie się poznanymi w
czasie ferii zabawami – wspólne ustalanie
- Chętnie uczestniczy w grach
zespołowych, przekazuje
nowo poznane gry i zabawy. -
PDF created with FinePrint pdfFactory trial version http://www.pdffactory.com
181485830.001.png 181485830.002.png
czasie ferii zabawami – wspólne ustalanie
zasad i reguł
nowo poznane gry i zabawy. -
- Układa zasady i reguły gry i
przestrzega je.
- Śpiewa w tempie moderato.
5. Nauka „Piosenki o mapie”. Śpiewnik kl.
II str. 28 (kaseta).
D
6. Zegar – godziny na zegarze:
a) nawiązanie do powrotu z ferii zimowych.
O której godz. wyjeżdżali z miejsca pobytu?
O której wrócili? Jak długo trwała podróż
itp.
b) przypomnienie budowy zegara na modelu
[W6] – zad. 1 a b str. 61 P.
F
- Opowiada o feriach
zimowych. Próbuje podać
godzinę powrotu i czas
trwanie podróży
A, B
- Wskazuje części zegara na
przygotowanym przez siebie
modelu. Odróżnia wskazówkę
godzinową i minutową.
c) próby opowiedzenia sposobu spędzenia
jednego dnia w czasie ferii zimowych na
przykładzie zad. 2 str. 61 P.
- Odczytuje czas na zegarze w
planie Karola i opowiada o
jego czynnościach. Próbuje
powiedzieć o wybranym dniu
z ferii zimowych wzorując się
na planie Karola.
A, B
d) odczytywanie i zapisywanie pełnych
godzin.
- Odczytuje wskazania zegara,
zapisuje słowami, przestrzega
zasad ortografii.
Dzień 2.
Temat dnia: W „Gaju mądrości” sadzimy nowe drzewo – sąsiada drzewka iglastego.
Sposób na życie – co to?
Mówienie i czytanie w praktycznym celu, aby zaplanować i powiedzieć o kolejnych
działaniach na następne dni. Rozmowy na temat sposobu na życie i dobrosąsiedzkich
stosunków. Układanie i zapisywanie wniosków. Tworzenie melodii. Godziny na zegarze –
południe, północ, doba.
Scenariusz
Przebieg zajęć
Obszary
aktywności
Działania uczniów
1. Z wizytą w “Gaju mądrości” –
obserwujemy nasze drzewka – liście, szyszki,
bombki. Rozmowa na temat: co już wiemy,
co umiemy, co musimy ćwiczyć, czego
muszę się dowiedzieć – kto mi w tym
pomoże?
E, F
- Dokonuje samooceny,
zwraca się do nauczyciela w
celu uzyskania wskazówek.
- Sięga do różnych źródeł
informacji, aby zdobyć
wiadomości na interesujące
PDF created with FinePrint pdfFactory trial version http://www.pdffactory.com
181485830.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin